Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bli tvingad att sälja bilen?!

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 408

    Bli tvingad att sälja bilen?!

    Vet inte om detta är rätt forumsdel men om inte så flytta på de.

    I ett nytt förslag från VV och Kronofogden så ska de bli möjligt att tvångs sälja bilen om man har för många obetalda trängsel avgifter m.m.

    Står mer om de här
    http://www.bilsport.se/news.php?id=63654

    Vad säger man om de förslaget.
    Bra eller dåligt??

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    varför inte? Tycker det låter vettigt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Jag tycker också att det låter som ett bra förslag.

    Att äga en bil är ingen mänsklig rättighet, utan en förmån från samhällets sida som man inte får missbruka.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Helt rätt!

    Notera att det handlar om mer än 10.000kr i obetalda böter. Den nivån når aldrig "vanliga" människor så vi som sköter oss kommer aldrig drabbas. Däremot pundarna och målvakterna kommer bli av med bilarna och detta är 100% rätt.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    .......

    Att äga en bil är ingen mänsklig rättighet, utan en förmån från samhällets sida som man inte får missbruka.
    ..... ingen mänsklig rättighet????? ..... och förmån är det definitivt inte. Vad jag vet kostar det en h-vetes massa slantar att hålla en bil rullande och dom slantarna får man ta ur egen ficka åtminstone jag.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Helt rätt.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #7

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    .......

    Att äga en bil är ingen mänsklig rättighet, utan en förmån från samhällets sida som man inte får missbruka.
    ..... ingen mänsklig rättighet????? ..... och förmån är det definitivt inte. Vad jag vet kostar det en h-vetes massa slantar att hålla en bil rullande och dom slantarna får man ta ur egen ficka åtminstone jag.
    Se det som en möjlighet då i stället för förmån.

    Tycker att förslaget är bra.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av csan

    ..... ingen mänsklig rättighet????? ..... och förmån är det definitivt inte. Vad jag vet kostar det en h-vetes massa slantar att hålla en bil rullande och dom slantarna får man ta ur egen ficka åtminstone jag.
    Se det som en möjlighet då i stället för förmån.

    Tycker att förslaget är bra.
    Jag har inte kritiserat förslaget - har inte ens satt mig in i detaljerna. Kunde bara inte låta bli att kommentera Magic´s något onyanserade inlägg/kommentar.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Jag känner att jag nog måste förklara min kanske något förhastade kommentar.

    Direkt när jag läser artikeln så kommer jag att tänka på trådar på olika bilforum som handlar om saker som ”Jag har köpt mig en Porsche men har inte haft råd att försäkra den och nu har jag krockat, hjälp” eller ”Hur skenförsäkrar jag min nya mc”. Man får lov att anpassa utgifterna efter inkomsterna. Har man inte råd att äga en bil, så ska man inte heller köpa den.

    Att äga en bil i Sverige är dyrt, kanske rent av svindyrt, beroende på vilken bil man äger. Bränsle, reparationer, skatter, olika avgifter, för att inte tala om värdeminskning, allt kostar mycket pengar.

    Ifall man inte har råd att betala trängelskatten, som är kaffepengar i jämförelse med alla andra kostnader som ett bil ägande innebär, har man då verkligen råd att äga en bil över huvud taget. Vad gör du då ifall bilen går sönder, rånar en bank?

    Det känns lite som att klaga över bränsleförbrukningen på en ny bil för en halv miljon. Har du inte råd med bränslet, hur kan du då ha råd med värdeminskningen? Det skulle du kanske tänkt på innan, och köpt dig en lite billigare bil istället.

    Det är det som jag menar med att det inte är någon mäsklig rättighet att äga en bil. Har du inte råd med de olika avgifterna som samhället kräver av dig som bilägare, som trots allt är småpengar i jämförelse med alla andra kostnader som ett bil ägande innebär, så kan du lika gärna åka buss.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    339

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Bra förslag. Enda faran som jag ser är om en bil med skatteskulder byter ägare. Det problemet finns ju förvisso i dag också. Hur är det, syns skatteskulder i VVs register?
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Men hallå
    Orsaken är ju att stoppa bilmålvakter som står som ägare till 100-tals bilar.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Ett bra förslag tror jag...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Logiskt tycker jag. Lägger man en spärr i bilregistret blir det lätt att se dessutom.
    Fredrik J

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Jag tycker att det är helt rätt, dock finns det väl undantagsfall som i alla andra lägen antar jag men jag kan inte riktigt komma på något just nu.

    Även om man blir tvingad att sälja den så får man ju iaf in lite stålar, hade det varit fråga om beslagtagning utan att man får ett öre så hade jag nog tyckt att det hade varit lite fel, nu får man ju trots allt chansen att pröjsa det man är skyldig.
    9-3 2,0t -01

  15. #15
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Helt rätt!

    Dom är ju inte ute efter vanliga "svensson" utan dessa målvakter så det drabbar ju bara oss positivt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Förslaget i sin helhet verkar helt klart bra, inget som de flästa av oss kommer att märka av om det blir av i allafall. Det kommer nog bli lite knepigt att beslagta och pantsätta dessa målvakters bilar skulle jag tro. Om en person står som ägare till 20 bilar med div skulder så har personen nog inte ens sätt en stor del av dessa bilar och vet säkert inte ens var de befinner sig. Undrar hur många av sådana bilar som ens är skattade besiktigade eller försäkrade...

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Systemet går ut på att bilar som är oskattade/oförsäkrade för eller senare fastnar i poliskontroll och plockas av vägarna. Förresten är jag tveksam till att det ligger till på det sättet. Att köra oskattat/oförsäkrat fordon är ju besvärande även för föraren så då hjälper ju inte målvaktssystemet så mycket.
    Fredrik J

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    100

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Men hallå
    Orsaken är ju att stoppa bilmålvakter som står som ägare till 100-tals bilar.
    Hehe jo det stämmer så väl. Detta problem kan ju blossa upp likadant som FRA-lagen: "Nej, nån kommer sitta o läsa min mail dagligen" Jo visst sitter det 100.000 anställda o läser de miljontals mail som skickas dagligen. Fattar verkligen inte hur j*vla paranoida vi blivit. Är man inte grovt kriminell, eller stor skatte/bötes-smitare så lär man aldrig behöva vara orolig.

    För övrigt finns väl detta redan? kronofogdens utmätning? De går ju bara tillbaka ett steg i utvecklingen, om jag då inte minns helt fel så gjorde väl fogden detta, tog egendomar hos skuldsatta...
    Jag har min åsikt, bli inte arg bara för att den inte stämmer med din...
    http://www.garaget.org/?car=160511 Saab 9-5 Aero -02 | 184kw/250hk - org
    http://www.garaget.org/?car=215011 Toyota Supra NA -95 | 168kw/240hk -org

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    ett slag i luften som kommer drabba dom med småskulder som vanligt.
    Finns väl redan en lag som säger att en bil som envänds för brott kan anses som förverkad!?
    jag anser iaf att en skatteskuld på några miljoner som ahmed sufatti o allt vad dom heter som toppar parkeringsbotsligan har är ett rätt stort skattebrott men inte fasen kommer staten o plockar bilarna av dom målvakterna.
    Hjälper inte att ta allt ett steg längre i förmyndarsamhället om ingen ser till att dom lagar som finns redan efterlevs.
    då kan vi införa chip i bilarna så det inte går o köra för fort, stänga systembolaget, styra vilka tv program som får visas.. finns alltid nån som mår dåligt av nåt av det.
    Ta tex nollvisionen... man har inriktat sig stenhårt på att ingen ska dö i trafiken, men varför ser man inte till att ingen blir ihjälslagen på stan istället?? JAG tycker iaf det känns värre om nån jag älskar blir meningslöst ihjälslagen på stan än att den personen dör i en OLYCKA.
    O varför säljer man fyverkerier när fler personer skadar sig per dag i genomsnitt under nyår än man gör i trafiken per dag i snitt??
    Oj blev mycket men alla skitlagar som stiftas gör att man snart sprängs!!!!!!!!!!!!!
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  20. #20

    Re: Bli tvingad att sälja bilen?!

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    ett slag i luften som kommer drabba dom med småskulder som vanligt.
    Finns väl redan en lag som säger att en bil som envänds för brott kan anses som förverkad!?
    jag anser iaf att en skatteskuld på några miljoner som ahmed sufatti o allt vad dom heter som toppar parkeringsbotsligan har är ett rätt stort skattebrott men inte fasen kommer staten o plockar bilarna av dom målvakterna.
    Hjälper inte att ta allt ett steg längre i förmyndarsamhället om ingen ser till att dom lagar som finns redan efterlevs.
    då kan vi införa chip i bilarna så det inte går o köra för fort, stänga systembolaget, styra vilka tv program som får visas.. finns alltid nån som mår dåligt av nåt av det.
    Ta tex nollvisionen... man har inriktat sig stenhårt på att ingen ska dö i trafiken, men varför ser man inte till att ingen blir ihjälslagen på stan istället?? JAG tycker iaf det känns värre om nån jag älskar blir meningslöst ihjälslagen på stan än att den personen dör i en OLYCKA.
    O varför säljer man fyverkerier när fler personer skadar sig per dag i genomsnitt under nyår än man gör i trafiken per dag i snitt??
    Oj blev mycket men alla skitlagar som stiftas gör att man snart sprängs!!!!!!!!!!!!!
    Småskulder har man knappast om man har 10 000 i P-böter eller 100 000 i trängselskatt eller fordonskatt. Det är dom som kronofogden vill komma åt...
    Tror att du läst fel eller inte läst alls om vad den nya lagen gäller.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 21:21
  2. Påtryckningar om att sälja bilen?
    Av cedete i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 10:58
  3. Sälja bilen - får man något för den ?
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 23:32
  4. Sälja bilen! Pris?
    Av Saab_muppen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 19:31
  5. Sälja bilen!
    Av bridgeman i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •