Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: mod av spridare

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069

    mod av spridare

    Hej !

    Jag har en kompis som har ett par spridare som är moddade och därmed flödar mer. Det är avbruten nål i dem.

    De flödar nästan det dubbla med avbruten nål och det är flödesmätt.

    Tomgången på bilen vart bra och den gick bra i övrigt, dock är spridarbilden lite bred.

    Det är ett par 300cc volvo 940 Turbo spridare (bosch).

    Är detta en vettig lösning? några nackdelar med en sån här mod? andra kommentarer om detta?

    mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Jag hade aldrig satt i såna spridare från en 8V motor på en 16V motor!
    Det blir helfel!
    Försök att få tag på riktiga/rätt istället.

    Varför ska du byta? Är programet gjort för de nya?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    hehe kunde tro att et skulle komma nån sån kommenatar..

    Nä jag skulle heller aldrig sätta i sådana spridare. Det är en kompis som kommer använda sådana.

    Jag tänkte höra vad ni här på Stcs anser om en sådan mod.. för och nackdelar. vad är skillnaden mellan spridare till 8v motor och 16v?

    Tänkte för det måste ju finnas en anledning till varför nästan ingen moddar om spridarna på detta viset så det levererar mer?

    Jag kommer köra med grönisar

    mvh

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Norrbotten, Överkalix, Tallvik, Falkvägen
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Jag hade aldrig satt i såna spridare från en 8V motor på en 16V motor!
    Det blir helfel!
    Försök att få tag på riktiga/rätt istället.

    Varför ska du byta? Är programet gjort för de nya?
    M.V.H.
    Förövrigt jag som kommer köra med dom...

    Spridarna ska sitta på en 8v Volvo rödblockare....

    Dom har suttit i en 16v Turbo med ca 450hk....

    Tomgången var bra, bilen gick bra genom hela registret, lite fett pga mappning....

    Du får gärna motivera varför det blir helt fel, på vilket sätt? Om man vet hur mycket dom flödar så ska det inte bli nått problem med mappning...

    Han som har gjort om dom har gjort det på mååånga spridare och det har funkat fin fint för alla andra...
    .../Lars, Norrbotten, Överkalix

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av Lars Wennberg
    Han som har gjort om dom har gjort det på mååånga spridare och det har funkat fin fint för alla andra...
    Jag fattar inte varför ni frågar om det nu visat sig funka jättebra....
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Norrbotten, Överkalix, Tallvik, Falkvägen
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Citat Ursprungligen postat av Lars Wennberg
    Han som har gjort om dom har gjort det på mååånga spridare och det har funkat fin fint för alla andra...
    Jag fattar inte varför ni frågar om det nu visat sig funka jättebra....
    Saken var den att jag ville veta varför så få kör med ombyggda spridare då det tyckts fungera så bra....Och det måste väl finnas Mer än en i sverige som har kunskapen att bryta av nålen för att få dom att flöda mera...

    Vad anser ni om sådana spridare?

    mvh
    .../Lars, Norrbotten, Överkalix

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    [quote=Lars Wennberg]
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Citat Ursprungligen postat av "Lars Wennberg":3qp7t322
    Han som har gjort om dom har gjort det på mååånga spridare och det har funkat fin fint för alla andra...
    Jag fattar inte varför ni frågar om det nu visat sig funka jättebra....
    Saken var den att jag ville veta varför så få kör med ombyggda spridare då det tyckts fungera så bra....Och det måste väl finnas Mer än en i sverige som har kunskapen att bryta av nålen för att få dom att flöda mera...

    Vad anser ni om sådana spridare?

    mvh[/quote:3qp7t322]

    Jag fattar inte heller vad du håller på med egentligen???

    Köp riktiga spridare????

    Vem av de mapparna vi kör med har ett program för spridare med avbruten skit i??

    och om nålen släpper, vilket program eller box skall man ha då?

    Våran trionic är ett intelligent styrsystem men det här kan man nog inte begära att det klarar av

    Hur bli sprutbilden?? papper på det??

    Hur myckewt sprutar de, faktiskt, efter åtgärd, brutit av nåle
    och visa mig papper på den sprutmängdenn !?? och sen är ju frågan kvar?

    Wemm av våra mappara ställer upp ????
    Mats Fhinn/3499/

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Hej

    Nålen sitter väl där av en anlednig!?
    Sprutbilden lär väl bli sådär

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    [quote=imolaräser][quote="Lars Wennberg":34te4xo7]
    Citat Ursprungligen postat av backhead
    Citat Ursprungligen postat av "Lars Wennberg":34te4xo7
    Han som har gjort om dom har gjort det på mååånga spridare och det har funkat fin fint för alla andra...
    Jag fattar inte varför ni frågar om det nu visat sig funka jättebra....
    Saken var den att jag ville veta varför så få kör med ombyggda spridare då det tyckts fungera så bra....Och det måste väl finnas Mer än en i sverige som har kunskapen att bryta av nålen för att få dom att flöda mera...

    Vad anser ni om sådana spridare?

    mvh[/quote:34te4xo7]


    Jag fattar inte heller vad du håller på med egentligen???

    Köp riktiga spridare????

    Vem av de mapparna vi kör med har ett program för spridare med avbruten skit i??

    och om nålen släpper, vilket program eller box skall man ha då?

    Våran trionic är ett intelligent styrsystem men det här kan man nog inte begära att det klarar av

    Hur bli sprutbilden?? papper på det??

    Hur myckewt sprutar de, faktiskt, efter åtgärd, brutit av nåle
    och visa mig papper på den sprutmängdenn !?? och sen är ju frågan kvar?

    Wemm av våra mappara ställer upp ????[/quote:34te4xo7]

    Börjat med lördagsgroggen eller?

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087

    Busted
    Mats Fhinn/3499/

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Norrbotten, Överkalix, Tallvik, Falkvägen
    Inlägg
    46
    imolaräser-->

    Jag bad inte om nån halvdryg utskällning...

    Jag ska INTE köra Trionic..
    Sprut bilden BLIR bred men dom "skvätter" inte nått och dom flödar 542cc (flödesmätt nu)

    Du behöver inte svara nå mer nu om du får så högt blodtryck av det, jag frågade på STCS eftersom att det verkar finnas MYCKET vettigt och kunnigt folk (känner inte dig, tvivlar inte på att du är kunnig, hade bara hoppas på ett trevligare svar..)
    .../Lars, Norrbotten, Överkalix

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    VARNING! ZATZY tråd. Onödigare topic är ju svåra att hitta.
    Jisses, fundera på varför nålen sitter där istället o kom igen sedan. Inte ens om jag hade oerhört ont om pengar skulle jag ängna mig åt sådan fusktrim.

    Känns ungefär lika givande som tråden om pystrim på T5 bilar

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    VARNING! ZATZY tråd. Onödigare topic är ju svåra att hitta.
    Jisses, fundera på varför nålen sitter där istället o kom igen sedan. Inte ens om jag hade oerhört ont om pengar skulle jag ängna mig åt sådan fusktrim.

    Känns ungefär lika givande som tråden om pystrim på T5 bilar
    Pershav du som verkar veta! kan inte du förklara varför nålen sitter där ?
    Sunshine

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Flödet styrs av arean mellan hålet i spridaren och nålen. Det vi talar om här är så kallad gnistad spridare. Man tar alltså bort nålen och förstorar hålet där nålen sitter. Det som händer är självklart att flödet ökar. Men man förstör sammtidigt sprubilden och detta leder knappast till några säkra bränsleegenskaper.

    Det finns spridare utan nål också, med fler hål en ett. T.ex. fyrhålsspridare, men dessa är uppbyggda på ett annorlunda sett o noga testade, alltså kan man inte förvänta sig att en gnistad spridare ska fungerar tillnärmelsevis så bra

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av Pershav
    Flödet styrs av arean mellan hålet i spridaren och nålen. Det vi talar om här är så kallad gnistad spridare. Man tar alltså bort nålen och förstorar hålet där nålen sitter. Det som händer är självklart att flödet ökar. Men man förstör sammtidigt sprubilden och detta leder knappast till några säkra bränsleegenskaper.

    Det finns spridare utan nål också, med fler hål en ett. T.ex. fyrhålsspridare, men dessa är uppbyggda på ett annorlunda sett o noga testade, alltså kan man inte förvänta sig att en gnistad spridare ska fungerar tillnärmelsevis så bra
    Tack för svaret!
    Sunshine

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Ja perfekt.. Tänkte väl att det fanns orsaker till varför inte nån kör med modifierade spridare.

    Tack för svaret.

    Har inte läst på om hur spridare funkar osv så jag hade då ingen aning om nackdelarna. har dock aldrig tänkt använda sådana. ville bara veta för/nackdelar

    mvh Isak

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Hur ser andra spridare ut som har högre flöde igenom sig? Det "känns" som Pershav säger att man måste förstora arean mellan nålen munstycksväggarna. Men hur görs det rent praktiskt? Är nålen konisk eller har någon annan form? Är munstyckets väggar koniska?

    Det du Pershav säger är att man tar bort nålen samtidigt som man gnistar av spridaröpningen. Jag uppfattade det i början som att man "bara" minskar nålens längd. Att minska nålens längd för att öka flödet borde inebära att munstyckets väggar är koniska då man ökar spridaren utloppsarea. Denna modifiering borde endast inenbära en smalare kon av finfördelat bränsle med större flöde.

    Olika motorer torde kräva olika sprutbild men eftersom folk här inte är så noga med vilka spridare man tar utan går efter motståndet och flödet torde sprutbilden inte ha sådan betydelse. Min uppfattning om sprutbilden är att den skall vara jämn och symetriskt samt inte ha "droppbildning".

    Vad stämmer? Var resonerar jag fel?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av Lars Wennberg
    imolaräser-->

    Jag bad inte om nån halvdryg utskällning...

    Jag ska INTE köra Trionic..
    Sprut bilden BLIR bred men dom "skvätter" inte nått och dom flödar 542cc (flödesmätt nu)

    Du behöver inte svara nå mer nu om du får så högt blodtryck av det, jag frågade på STCS eftersom att det verkar finnas MYCKET vettigt och kunnigt folk (känner inte dig, tvivlar inte på att du är kunnig, hade bara hoppas på ett trevligare svar..)
    Trevligt lr otrevligt får väl vara din bedömning.

    Jag vill inte vara otrevlig eller dryg, bara konstatera att det i saab-kretsar inte går hem med "hemmabyggen"

    jag ar kört 9000 orginalspridare, ca steg 3,5 Maptun och 511-sridare steg 5, och nu 630-spridare---

    erfarenheten är att för att få en rimlig kostnad på mappningen samt en trygghet i att systemet spelar rätt hela tiden så kör jag inte med nått annat än de säkra korten.

    jag har haft långa diskussioner med Putanen på Viby Racing i Eskilstuna i det här ämnet.
    Jag kan rekommendera dig det samma, han är mycket kunnig på ämnet, han bygger ju om Volvos fina 6 - hålare till önskad storlek, men utan nålar.

    sorrry om jag tirriterat dig, var inte min menig
    Mats Fhinn/3499/

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Hur ser andra spridare ut som har högre flöde igenom sig? Det "känns" som Pershav säger att man måste förstora arean mellan nålen munstycksväggarna. Men hur görs det rent praktiskt? Är nålen konisk eller har någon annan form? Är munstyckets väggar koniska?

    Det du Pershav säger är att man tar bort nålen samtidigt som man gnistar av spridaröpningen. Jag uppfattade det i början som att man "bara" minskar nålens längd. Att minska nålens längd för att öka flödet borde inebära att munstyckets väggar är koniska då man ökar spridaren utloppsarea. Denna modifiering borde endast inenbära en smalare kon av finfördelat bränsle med större flöde.

    Olika motorer torde kräva olika sprutbild men eftersom folk här inte är så noga med vilka spridare man tar utan går efter motståndet och flödet torde sprutbilden inte ha sådan betydelse. Min uppfattning om sprutbilden är att den skall vara jämn och symetriskt samt inte ha "droppbildning".

    Vad stämmer? Var resonerar jag fel?

    J.K Nilsson


    Så här tänker jag att en spridare ser ut i alla fall me nålen som är svart och huset som är blått. Jag har faktiskt alldrig hört talas om någon annan modifiering en den jag talade om, men upplys mig gärna.

    Nej, nu ska jag ut o festa, ser fram emot o se utvecklingen i tråden i morgon

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Det är min upfattning också. Då kan vi väll anse oss ganska säker på att denna förklaring stämmer. Eller?

    Om man bryter bort nålen, vilka effekter får det? Arean i munstycket kommer förmodligen att öka med nålens area. Har nålen någon form av uppgiftm t.ex. att finfördela bränslet som den har i K-Jetronic. Om den har den uppgiften som i det senare fallet kan jag köpa att man inte skall bryta av den men om spridarens enda uppgift är att finfördela bränslet utan hjälp av nålen torde enda förändringen bli en ändring av öppningsvinkeln av strålkonen. Den olägenhet detta kan innebära är att bränslet direkt sprutas mot metallytor i insuget som därefter kondenseras till droppar.

    Nu är jag nyfiken.

    Var har jag fel?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

Liknande ämnen

  1. spridare 9-5 2,0t 98:a
    Av antefjante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 13:47
  2. 9-5 spridare
    Av Apex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-06, 23:00
  3. spridare?
    Av 9000 a50 maptun steg 3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 19:01
  4. Spridare i en 9-5 2.0t -00
    Av MangeB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •