Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: TV programmet Gränsbevakarna Australien

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Någon som kollar på det?
    Blir så jävla irriterad på vissa frågor dom ställer.

    "Varför kom du till Sydney?"
    - Jag ville se hur det ser ut.
    "Men du vet inget om Sydney, varför kommer du hit då?"
    - Jag ville se på akvariet och tornet.
    "Men dom tror inte på han och ställer sig frågande till varför man reser till deras land om man inte vet något om det"
    SEMESTER kallas det !

    I ett annat avsnitt fråga dom en passagerare varför han flugit till Australien via Colombia och inte direkt till Australien från Sydafrika.... och, Colombia så kan man ju fundera lite, men ändå. Dom ska väl skita i vilken rutt jag flyger. Tycker kanske om att flyga (vilket jag gör!).

    Aja, tänkte bara om det var någon annan som funderat över deras konstiga frågor dom ställer?
    Mvh Timmy

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Antagligen finns det en anledning att dom frågar som dom gör. Jag fick t.ex. massa frågor om jag hade besökt bondgårdar och djurparker av tullpersonalen när jag flög dit. Slutade med att jag fick tvätta mina skosulor ;E Men så har dom inte fått in galna kosjukan eller mul & klövsjukan i landet än och vill nog att det ska förbli så.

    Ännu roligare va det när man flög till usa.. då frågade dom om jag hade några sprängämnen eller vapen med mig... yeah right...
    9000 Aero -96

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    det är ju standard där nere, jag fick typ ett 15 min långt samtal med frågor om vad jag skulle göra där och fick rabbla släcktingar osv, massa frågor.

    det är inte som här hemma så man får gå och leta efter personal på flygplatsen...

    Det är väldigt hårt med illegal invandring osv där nere, det är inte som här uppe på den fronten..

    Vapen osv fick man massor av frågor "har du hanterat massförstörelse vapen?" fick man svara på en blankett innan man landade.
    Men vem säger JA på en sånn grej.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Hehe precis.. "Ja, jag är terrorist och brukar provspränga kärnvapen på bakgården!" Sen har dom också stora problem med illegal invandring och drogsmuggling från Sydostasien så man kan ju förstå att dom är nogranna, har man rent mjöl i påsen så har aldrig jag hört om någon som har haft några problem med att komma in i Australien iaf.
    9000 Aero -96

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Hur skumma ser ni ut då? Inga frågor, ingenting när jag skulle in för nån vecka sen. Knappt de tittade på pass och papper.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 499
    Medlem#
    9481

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hur skumma ser ni ut då? Inga frågor, ingenting när jag skulle in för nån vecka sen. Knappt de tittade på pass och papper.

    Vart landade du då?

    Brisbane tog de alla när jag var där för drygt 2 år sedan, kom dock när det var lite mindre folk där så de hade ju tid med.
    Värsta landet hitils för min del när det gäller säkerhet, när man kom till singapore var det ju knappt att de ville kolla på biljetten ens där, när de kollade väskor så satt det 3 man och snacka bara medans väskorna gick igenom kontrollen, hade säkert inte varit nått problem att få in div vapen där.

    Dock var det nästan värre ut från australien än in...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 568
    Medlem#
    7567

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Någon som kollar på det?
    Blir så jävla irriterad på vissa frågor dom ställer.

    "Varför kom du till Sydney?"
    - Jag ville se hur det ser ut.
    "Men du vet inget om Sydney, varför kommer du hit då?"
    - Jag ville se på akvariet och tornet.
    "Men dom tror inte på han och ställer sig frågande till varför man reser till deras land om man inte vet något om det"
    SEMESTER kallas det !

    I ett annat avsnitt fråga dom en passagerare varför han flugit till Australien via Colombia och inte direkt till Australien från Sydafrika.... och, Colombia så kan man ju fundera lite, men ändå. Dom ska väl skita i vilken rutt jag flyger. Tycker kanske om att flyga (vilket jag gör!).

    Aja, tänkte bara om det var någon annan som funderat över deras konstiga frågor dom ställer?
    Jo de kan va lite väl nitiska, men man kan förstå de för det mesta tycker jag.
    Det värsta jag sett på programmet va ändå när de inte släppte in en kille i landet för att han hade för lite pengar
    Han hade hotell bokat o betalat, hemresan klar. Men 500 australiensiska dollar räcker inte för att få va i landet, helt sjukt..
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    I ett annat avsnitt fråga dom en passagerare varför han flugit till Australien via Colombia och inte direkt till Australien från Sydafrika.... och, Colombia så kan man ju fundera lite, men ändå. Dom ska väl skita i vilken rutt jag flyger. Tycker kanske om att flyga (vilket jag gör!).
    Ja men så hade ju killen i fråga massa jesusfigurer med kokain i också

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Vapen osv fick man massor av frågor "har du hanterat massförstörelse vapen?" fick man svara på en blankett innan man landade.
    Men vem säger JA på en sånn grej.
    Räknas GBU-12 dit?

    I så fall: Ja.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Vapen osv fick man massor av frågor "har du hanterat massförstörelse vapen?" fick man svara på en blankett innan man landade.
    Men vem säger JA på en sånn grej.
    Samma personer som svarar "Yes" på DS-156 inför inresan till USA kanske:

    Citat Ursprungligen postat av U.S. Department of State
    Do you seek to enter the United States to engage in export control violations, subversive or terrorist activities, or any other unlawful purpose? Are you a member or representative of a terrorist organization as currently designated by the U.S. Secretary of State? Have you ever participated in persecutions directed by the Nazi government of Germany; or have you ever participated in genocide?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    278

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av U.S. Department of State
    Have you ever participated in persecutions directed by the Nazi government of Germany
    Haha wtf?

    Angående Australien och deras kontroller så tror jag mycket har att göra med vart/om man har mellanlandat någonstans och spenderat tid där. Första gången jag flög dit var vi bara nere och bytta plan i Singapore. Andra gången stannade vi i Malaysia i några dagar på vägen ner.. upplevde att dom var mer frågvisa andra gången.
    9000 Aero -96

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hur skumma ser ni ut då? Inga frågor, ingenting när jag skulle in för nån vecka sen. Knappt de tittade på pass och papper.

    Vart landade du då?

    [snip]
    Dock var det nästan värre ut från australien än in...
    Ja, alltså, jag kom till Sydney via Bangkok, samma dag som oroligheterna började där. Jag fick inga frågor om hotell eller pengar. Jag kunde inte ens fylla i blanketten om var jag skulle bo eftersom min flickvän bokat hotell som jag inte hade en aning om. Ej heller kunde jag hennes adress så jag var lite orolig eftersom min "inrese-blankett" var synnerligen vag, men det var inga som helst problem, inga frågor bara att gå igenom.

    På vägen ut (också Sydney) var det inte heller några frågor, de tittade knappt på lapparna.

    Jag ser väl väldigt ärlig ut antagligen

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Jo de kan va lite väl nitiska, men man kan förstå de för det mesta tycker jag.
    Det värsta jag sett på programmet va ändå när de inte släppte in en kille i landet för att han hade för lite pengar
    Han hade hotell bokat o betalat, hemresan klar. Men 500 australiensiska dollar räcker inte för att få va i landet, helt sjukt..
    Ja just ja, det var också ett avsnitt jag kommer ihåg... konstiga "regler" dom har där.

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Ja men så hade ju killen i fråga massa jesusfigurer med kokain i också
    Haha, ja det hade han ju
    Men det kunde dom ju inte veta när dom ifrågasatte varför han flög via nån annanstans för att komma till Australien.
    Mvh Timmy

  14. #14
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 393
    Medlem#
    6935

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Australien har en jävla koll på sina gränser, och det vill dom nog behålla.

    Visst kan vissa frågor förefalla lite knäppa ibland, men det är inte svaren på varje enskild fråga som är relevant, det är nog snarare så att dom letar efter vissa mönster. Givetvis är det ingen som svarar ja på frågor som "har du en atombomb i väskan?", men genom att ställa tillräckligt många frågor som var för sig verkar vara helt idiotiska så kan dom hitta motsägningar eller vissa mönster som kan tyda på att någon försöker dölja något. Det är psykologi på hög nivå och inte alls så idiotiskt som det verkar när man bara ser små delar av det på TV.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Man tror ju inte att det är sant men jag fyllde själv i ett liknande papper när jag flög till Chicago i mars i år. Detta var dock inte en visa ansökning (som svenskar inte behöver) utan någon annan snabbvariant. Men jag känner ju igen de flesta av frågorna

    38. IMPORTANT: ALL APPLICANTS MUST READ AND CHECK THE APPROPRIATE BOX FOR EACH ITEM.
    Is any of the following applicable to you?

    * Have you ever been arrested or convicted for any offense or crime, even though subject of a pardon, amnesty or other similar legal action? Have you ever unlawfully distributed or sold a controlled substance(drug), or been a prostitute or procurer for prostitutes?

    * Have you ever been refused admission to the U.S., or been the subject of a deportation hearing or sought to obtain or assist others to obtain a visa, entry into the U.S., or any other U.S. immigration benefit by fraud or willful misrepresentation or other unlawful means? Have you attended a U.S. public elementary school on student (F) status or a public secondary school after November 30, 1996 without reimbursing the school?

    * Do you seek to enter the United States to engage in export control violations, subversive or terrorist activities, or any other unlawful purpose? Are you a member or representative of a terrorist organization as currently designated by the U.S. Secretary of State? Have you ever participated in persecutions directed by the Nazi government of Germany; or have you ever participated in genocide?

    * Have you ever violated the terms of a U.S. visa, or been unlawfully present in, or deported from, the United States?

    * Have you ever withheld custody of a U.S. citizen child outside the United States from a person granted legal custody by a U.S. court, voted in the United States in violation of any law or regulation, or renounced U.S. citizenship for the purpose of avoiding taxation?

    * Have you ever been afflicted with a communicable disease of public health significance or a dangerous physical or mental disorder, or ever been a drug abuser or addict?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    Andreas_Lofgren>> Hur många av frågorna svarade du jakande på då?

    Själv fann jag det tvunget att vid senaste USA-besöket som även innefattade en dagstur till Mexiko därifrån bara på trots mot ett fånigt handelsembargo införa varor från Cuba.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 042
    Medlem#
    4869

    Re: TV programmet Gränsbevakarna Australien

    För mig var det inga som helst problem att komma in i landet. Det enda som gjorde immigration lite förbryllade var att jag inte fyllt i vart jag skulle bo nånstans. Men jag sa som det var, att jag skulle bo hos en vän jag inte visste adressen till, så var problemet ur vägen. Flög för övrigt via Singapore.

    Behövde inte ens gå igenom tullen. Det kom en kvinna och haffade mig vid bagagebandet och skickade mig direkt till expressutgången
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

Liknande ämnen

  1. Ändra varvtalet i T7- programmet på Saab 95:a
    Av filipstoll i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 18:46
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 20:16
  3. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •