Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Laddtryck 9-5 Aero-00?

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Vad skall det vara orginal
    Enligt OBD:n har jag max 175 kPa i apsolut tryck (ca 0,75bar) och inga läckande backventiler eller så, jag har provtryckt hela systemet
    Calculated load value, går upp till 100%
    absolute trottle position, går till max75%
    Är detta normalt eller
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Din motor försöker hela tiden få in rätt mängd luftmassa.
    Rätt mängd luftmassa och rätt mängd bränsle ger en viss effekt (om man gör allt annat rätt oxo)
    Luftmassan eller mängden syre varierar beroende på vilken höjd man befinner sig på och vilken temperatur som råder.
    Varmt och hög höjd = lite syre
    Kallt och lägre höjd = mer syre
    För att hela tiden få in rätt mängd syre har man turbon till hjälp.
    Trycket som turbon ger beror alltså på temperatur och höjd över havet.
    Kall dag i en dal = lågt turbotryck
    Varm dag på en topp= högre tryck.

    Att svara på vilket tryck du skall ha går alltså inte utan att veta temp coh lufttryck
    Dock kan säkert någon svara på om det ligger inom gränsen för det normala.

    mvh Jonas

  3. #3
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Ja helt rätt
    men nu är det +4°C ute, hög luftfuktighet, vid havsnivå, med andra ord idealiska förhollanden, det enda som talar imot är soppan 95 oktan vid försöket, men det borde väl inte strypa laddtrycket med 0,25bar
    insugs tempen låg på ca:20° över utomhus temp
    Jag ska mäta luftmassa, spridartider mm i kväll
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Ja helt rätt
    men nu är det +4°C ute, hög luftfuktighet, vid havsnivå, med andra ord idealiska förhollanden, det enda som talar imot är soppan 95 oktan vid försöket, men det borde väl inte strypa laddtrycket med 0,25bar
    insugs tempen låg på ca:20° över utomhus temp
    Jag ska mäta luftmassa, spridartider mm i kväll
    Inte laddar väl en aero 1 bar original? Eller gör den det? Min som nordic har vart på å pillat lite på laddar 1,1 och levererar lite mer effekt än original :]
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Ja helt rätt
    men nu är det +4°C ute, hög luftfuktighet, vid havsnivå, med andra ord idealiska förhollanden, det enda som talar imot är soppan 95 oktan vid försöket, men det borde väl inte strypa laddtrycket med 0,25bar
    insugs tempen låg på ca:20° över utomhus temp
    Jag ska mäta luftmassa, spridartider mm i kväll
    Inte laddar väl en aero 1 bar original? Eller gör den det? Min som nordic har vart på å pillat lite på laddar 1,1 och levererar lite mer effekt än original :]
    Hej, en 9-5 aero kan om förhållandet kräver det mycket väl ladda 1,1 för att ge rätt effekt/vrid vid det tillfället.
    En 9000 aero t.ex. laddar i original 1,08 vid 225hk och med steg 2 (280-290hk) laddar den ungefär 1,2.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  6. #6
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    lite fakta vore bra vad ska en orginal aero ladda då. Jag har kollat i wis men det står faktiskt inte något om max tryck, däremot så står det att aeron har en overboost funktion den går över till vid full last då omständigheterna är de rätta. Jag har utgått från 9000 aero 225Hk och 1bar och 9-5:an ska ju ha 230 men endast 0,8 bar verkar skumt, för 9-5 TD-04 flödar väl inte så mycket mer än en 9000 TD-04 eller
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    jonTe beskriver funktionen i tråden ovan.

    Olika laddtryck fås vid olika förhållanden eftersom 9-5 T7 mäter luftmassa (mängden syre) medan 9000T T5 mäter luftmängd (volym).
    Laddtrycket varierar således av hur mycket syremolekyler som sugs in till motorn
    vid ett visst belastningsförhållande.
    Luftfuktigheten har inget med detta att göra.
    Overboost-funktionen höjer Trycket/vridmomentet momentant till 370Nm under c:a 20 sek.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    jonTe beskriver funktionen i tråden ovan.

    Olika laddtryck fås vid olika förhållanden eftersom 9-5 T7 mäter luftmassa (mängden syre) medan 9000T T5 mäter luftmängd (volym).
    Laddtrycket varierar således av hur mycket syremolekyler som sugs in till motorn
    vid ett visst belastningsförhållande.
    Luftfuktigheten har inget med detta att göra.
    Overboost-funktionen höjer Trycket/vridmomentet momentant till 370Nm under c:a 20 sek.
    Ja detta är inte något nytt för mig men eftersom förhållandena är goda nu så borde väl den ladda mer, och det är det jag vill ha ett svar på. Jag provade att köra på V-power i dag och gjorde lite mätningar och det var inte någon skilnad i Tid/Tryck/Spjällvinkel/mm så något fel är det nog
    Ni som kör med laddtrycksmätare vad har ni för maxtryck då
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Ja detta är inte något nytt för mig men eftersom förhållandena är goda nu så borde väl den ladda mer, och det är det jag vill ha ett svar på. Jag provade att köra på V-power i dag och gjorde lite mätningar och det var inte någon skilnad i Tid/Tryck/Spjällvinkel/mm så något fel är det nog
    Ni som kör med laddtrycksmätare vad har ni för maxtryck då
    Antagligen är det nytt eller så läser du inte svaren. Eftersom förhållandena är så passa goda just nu med temperaturer kring 0 och några över klarar maskinen att ge den begärda effekten utan att ladda mera.

    BF95 klarar att förse en 9-5 Aero med energi upp till i runda tal +15 grader C.

    Klarar T7 att ge begärd effekt så kvittar det om du kör på V-power. Den har du kanske nytta av en varm sommardag i Kasselbackarna.

    Laddtryck på en 9-5 Aero påstås vara 0,8-1,4 bar. 1,4 är vid svåra förhållanden, BF98 eller V-power och höghöjdsträning av bilen. Orginal laddar den vanligtvis precis in på det röda på "orginalmätaren".

    EDIT laddtrycksområde
    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Läste nånstans på nätet att en 9-5 aero skall ladda mellan 1-1.4 bar beroende på lufttryck osv..

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Inte laddar väl en aero 1 bar original? Eller gör den det? Min som nordic har vart på å pillat lite på laddar 1,1 och levererar lite mer effekt än original :]
    Hej, en 9-5 aero kan om förhållandet kräver det mycket väl ladda 1,1 för att ge rätt effekt/vrid vid det tillfället.
    En 9000 aero t.ex. laddar i original 1,08 vid 225hk och med steg 2 (280-290hk) laddar den ungefär 1,2.

    Nej, det där är inte helt rätt....

    En 9000 Aero laddar 1,08 bar som mest, men det är vid vridmomentmax vilket då är runt ca 1800 rpm ca 350 Nm och en bit upp. Vid 5500 rpm och maxeffekt 225 Hk så laddar den ca 0,7 bar (minns inte exakt just nu)


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Re: Laddtryck 9-5 Aero-00?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Ja detta är inte något nytt för mig men eftersom förhållandena är goda nu så borde väl den ladda mer, och det är det jag vill ha ett svar på. Jag provade att köra på V-power i dag och gjorde lite mätningar och det var inte någon skilnad i Tid/Tryck/Spjällvinkel/mm så något fel är det nog
    Ni som kör med laddtrycksmätare vad har ni för maxtryck då
    Antagligen är det nytt eller så läser du inte svaren. Eftersom förhållandena är så passa goda just nu med temperaturer kring 0 och några över klarar maskinen att ge den begärda effekten utan att ladda mera.

    BF95 klarar att förse en 9-5 Aero med energi upp till i runda tal +15 grader C.

    Klarar T7 att ge begärd effekt så kvittar det om du kör på V-power. Den har du kanske nytta av en varm sommardag i Kasselbackarna.



    Laddtryck på en 9-5 Aero påstås vara 0,8-1,4 bar. 1,4 är vid svåra förhållanden, BF98 eller V-power och höghöjdsträning av bilen. Orginal laddar den vanligtvis precis in på det röda på "orginalmätaren".

    EDIT laddtrycksområde
    /Fred
    Tack för ett bra svar, det var det jag ville ha
    Jag har snöat in på det här med trycket, men nu är det solklart. Calculated load går ju upp till 100%

    God Jul på er alla
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

Liknande ämnen

  1. Laddtryck aero
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 17:03
  2. laddtryck 9-3 aero
    Av mange39 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 22:43
  3. Max laddtryck 9-3/9-5 Aero?
    Av Fisse i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 13:03
  4. 9-3 aero laddtryck
    Av kallenorr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-12-19, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •