Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    491

    Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Hej!

    Blev informerad i början av september att det eventuellt kommer bli neddragning av personal där jag jobbar, mindre företag med 8 anställda.
    Fick inget klart besked om att det var klart, utan det skulle meddelas senare.

    Den sista oktober fick jag ett samtal från våran telefonist att jag skulle kolla min mail. Gjorde så och där låg ett vidarebofodrat mail på att min anställning upphör från chefen och att jag skulle få ett underskrivit exemplar när han var tillbaks från sin tjänsteresa.

    Nu när jag har 5dagar kvar att jobba, så har chefen fortfarande inte gett mig något underskrivit papper eller överhuvudtaget nämnt något om min uppsägning.

    Läser man Handels lagar så står det klart och tydligt att uppsägningen ska lämnas personligen eller skickas i ett rekommenderat brev.

    Så är jag egentligen uppsagd?
    Eller är jag uppsagd, fast med felaktiga grunder?

    Finns det något man kan göra, har läst om skadestånd mm.

    Är tyvärr ej med i facket
    9-5 Vector -02
    900 SET Cab -96

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Jag fick veta av facket när jag satt i samma sits att har du inte fått skriftligt på det så är du inte uppsagd. Dock vet jag inte hur dom ställer sig till att du har fått det på mail, det borde inte gälla tycker jag.

    Får du gå ändå så har företaget gjort fel och du borde därför kunna yrka på skadestånd men frågan är om det är värt det. Hade du varit med i facket så hade dom drivit ett skadeståndsärende.

    Detta var vad jag fick reda på genom facket iaf.
    9-3 2,0t -01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Mitt tips skulle vara att du ringer och rådfrågar en arbetsrättsadvokat, brukar inte kosta något och han kan ge dig exakta svar istället för att du ska få veta lite halvdant härigenom!

    Nog för att många kan här men hos en sådan får du korrekta och konkreta svar och kan fråga "utöver" frågor på en gång!

    Lycka till och hoppas allt slutar till din fördel!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  4. #4

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Trådskaparen har rätt i att uppsägningen ska vara skriftlig och även orsaken till uppsägningen ska framgå samt hur du ska överklaga.
    Uppsägning via mail är inte gilltigt då den med all säkerhet saknar underskrift.
    Tänk på att du har jobbet och alla förmåner kvar om det nu skulle bli en tvist mellan dig och arbetsgivaren

    Att du inte är med i facket spelat ingen större roll förutom att du kan få betala en viss procent vid en evt tvist och även där kan man komma undan vid en förlikning.


    Uppsägningsbesked
    En uppsägning ska alltid vara skriftlig och överlämnas till dig personligen. Om du inte finns på arbetsplatsen kan arbetsgivaren skicka den i rekommenderat brev.
    OBS! En muntlig uppsägning är giltig, även om den är formellt felaktig. Säger arbetsgivaren upp dig muntligen så begär att få skriftligt besked.
    I uppsägningsbeskedet ska det anges hur du ska göra om du anser uppsägningen felaktig.
    Om du vill ogiltigförklara uppsägningen måste detta göras inom 14 dagar.
    Om du är uppsagd pga. arbetsbrist ska det också stå om du har företrädesrätt till återanställning eller inte.
    Om du har fått en muntlig eller skriftlig uppsägning som du ifrågasätter, ska du omedelbart kontakta ditt fackliga ombud på arbetsplatsen eller en jurist

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    http://www.nutek.se/sb/d/917/a/4652
    Personligen eller via rek brevDu överlämnar uppsägningsbeskedet till den anställde personligen eller skickar det som rekommenderat brev. Uppsägningen anses ha skett när den anställde har tagit del av beskedet.

    Har varit med om att uppsägningsbeskedet som lämnats personligen och skriftligt skulle kvitteras för att undanröja alla tvivel om att det skett på vederbörligt sätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Fråga dig vad du vinner med att försöka överklaga uppsägningen. I bästa fall kommer du att få längre uppsägningstid (= mer pengar) men du kommer inte kunna få jobba tillbaka - tyvärr.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Fråga dig vad du vinner med att försöka överklaga uppsägningen. I bästa fall kommer du att få längre uppsägningstid (= mer pengar) men du kommer inte kunna få jobba tillbaka - tyvärr.
    Nej, så är det nog alltid oavsett vilket "fel" arbetsgivaren begått vid uppsägning.

    Fast om man inte har något nytt jobb att gå till kan kanske skillnaden mellan ev ersättning från a-kassa och lön vara värt att stå på sig för?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    http://www.nutek.se/sb/d/917/a/4652
    Personligen eller via rek brevDu överlämnar uppsägningsbeskedet till den anställde personligen eller skickar det som rekommenderat brev. Uppsägningen anses ha skett när den anställde har tagit del av beskedet.

    Har varit med om att uppsägningsbeskedet som lämnats personligen och skriftligt skulle kvitteras för att undanröja alla tvivel om att det skett på vederbörligt sätt.
    trodde det var standard att man skriver på att man tagit del av uppsägningen.
    Den enda gång ajg blivit uppsagd så kallade chefen in oss en efter en så fick man skriva på längst ner på uppsägningen att man tagit del av den, då fanns det inget direkt att "överklaga" då produktionen stack utomlands.

    Frågan är ju om inte mailet kan gälla i detta fallet även om det bör göras ett riktigt dokument, att gå och vänta och bara hålla tyst om det ger nog inte direkt rätt till längre uppsägningstid, då chefen kan tolka detta som uppsägningen är accepterad. Tagit del av uppsägningen kan man ju säga att man gjort om man fått denna via mail.

    Precis sånt här man ska vara med i facket för, frågan är ju hur mycket man vinner på att driva en sånn här grej själv utan fackets hjälp..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    198

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Precis sånt här man ska vara med i facket för, frågan är ju hur mycket man vinner på att driva en sånn här grej själv utan fackets hjälp..
    Det går ypperligt att sköta utan facket tillsammans med en arbetsrättsadvokat vilket i detta fall kanske är dags att kontakta då det verkar som om det kan bli tvist i målet då personen i fråga inte har fått korrekta papper men endå ska anse sig arbetslös efte ett visst datum.

    Om det är pengar som ev. skulle skrämma från att skaffa en så kommer dom hjälpa dig söka Rättshjälp så du bara behöver betala en viss % av kostnaderna som uppstår.

    Se till att få hjälp och konsultation (kanske inte riktigt rätt ord och stavelse hehe) nu innan datumet passerar så det upptår onödigt bråk!
    Som Pumba sa fast med facket i åtanke, du sätter dig nog bara på pottkanten i att försöka driva en sån här sak själv.

    Jag kan föreslå en väldigt duktig advokat här i Uppsala om du vill prata med nån som kan sin sak i telefonen för att lätta på hjärtat och räta ut en del frågetecken.

    Lycka till nu!
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Någon kunnig inom lagar (Uppsägning)

    Även om arbetsgivaren inte har gjort allt rätt så ska man fråga sig om det är värt att bråka om det.
    Det kan ju vara så att man behöver betyg och/eller referenser när man söker nytt jobb...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. Xenon - någon kunnig?
    Av zlatanopo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 22:53
  2. Sökes: Kunnig inom billjud
    Av Nyren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 17:55
  3. Någon som är kunnig på ACC?
    Av Gant i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •