Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

  1. #1

    Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Hej!
    Skulle vilja byta ut orginalstereon mot en Pioneer DEH-4000UB. Är det verkligen inte möjligt att byta ut stereo hel#1?-et?

    Har sökt i forumet men blir inte klokare för det... Jag vill verkligen ha ett USB uttag till min stereo. Vet att det går köra mp3-spelare å så via AUX, men det är inte vad jag är ute efter.

    Sliter av mig håret snart, har pratat med Saab, och dom visste inte riktigt, men rekommenderade AUX. Pratat med olika butiker, men dom har inte ens monteringsramar.

    Så snälla, är det någon som bytt stereo därute, TELL ME!!!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    En del info om ljudsystemet i ss: viewtopic.php?t=162959

  3. #3

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Hej!

    Problemet är att ICM är integrerad med bilens övriga system via CAN buss och även headup display, vilket gör att om du tar bort ICM så kommer inte övriga info meddelanden och funktioner inte att fungera...

  4. #4

    Tack för svar....

    Borde det inte gå att koda om på nått sätt?
    Eller kan man kanske ha två enheter?
    Fattar inte varför dom gjort det så krångligt...

    God jul på er!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Bygg om panelen så du får plats med en ny spelare längt ner http://forum.lazzat.se/attachment.ph...chmentid=18821 och så får du byta ut högtalarna och koppla in dom på den nya spelaren för att få det att fungera. Har beskrivit det tidigare i en annan tråd.

    Edit, här är den tråden: http://forum.saabturboclub.com/viewt...p?f=6&t=242578
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  6. #6

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Hade verkligen hoppats på nån mindre tidskrävande lösning, inte så lätt att fixa med bilen när man har småbarn...

  7. #7

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Lånar tråden lite..

    Såg att en eftermarknads stereo passa fint om man slängde ut originalet.
    Hur reagerar bilen på det?
    Blir det mycket svårt att koppla in en eftermarknads stereo, eller det är bara att skarva och leka? Ström, jord osv, eller det kan man ta ifrån original spelaren?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    -06:an har väl den gamla inredningen?
    Om den har det kan man inte plocka ut originalstereon, för då går inte bilen att starta igen
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Hela iden med de här Infotainment-systemen är ju att dra nytta av funktionerna i display och ljud till andra saker än just radio.
    Jag har själv jobbat i 4 år med att utveckla infotainment-sytemet till Volvo P1/P28 (s40/v50/c70/XC90) och nej, det går inte att ta bort ICM (Infotainment Control Module) för då tappar du massa saker och eventuellt så går det inte att starta bilen.
    I volvos fall skulle du inte kunna ställa in några bilinställningar (typ backvarnare, regnsensor osv), inte få något ljud från backvarnaren, ingen bältesvarning o.. tja en hel del mer som tex att det inte går att starta bilen.

    Synd bara att det var volvos system man jobbade med nu när man vill ha saab själv:-)

    Sen kan jag iof förstå SAAB som slängde ut MOST ur bilarna -07.
    MOST är inte helt kul att jobbar med alla gånger.
    //Moe

    EDIT: Hoppas jag inte trampade cobree på tårna nu, med tanke på hans avatar.
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  10. #10

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Har letat runt på nätet så ögonen blivit fyrkantiga, det är inte likt mig, men nu ger jag upp. Imorgon är det jag som ringer saab och beställer AUX. Tänkte dock dra kablar så att mp3-spelaren kan sitta till vänster om ratten och behöver då en lång strömkabel, men det borde ju finnas, annars blir det till å skarva... Känns riktigt pissigt att det inte blir den stereo jag tänkt mig, men jag får väl vara glad över att ha en bra bil i övrigt... Om jag kommer ihåg att ta bilder så kanske jag lägger upp några...

    Ps. ger dock inte upp helt, kommer fortfarande hålla ögonen öppna...

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Du har ju alltid Dension Gateway 500 om du vill ha riktigt USB/Ipod-stöd. Denson har gjort en del prylar till SAAB om jag inte kommer ihåg fel o den häringa manicken kopplar man in på MOST-nätet och den simulerar sedan en CD-växlare.
    Finns nog även blåtandskit till den.
    Finns ett problem dock, priset:-) 3-4k tror jag.

    Sen för resten av stereon kan man ju börja med att byta ut elementen för att sen slänga in lite 3arts-slutsteg. Problemet är väl att man inte kan få ut lågnivå någonstans så det får bli med lågnivåadaptrar i sådana fall.
    Tråden som länkades till innan här har ju en bra beskrivning av befintliga högnivåsignaler iaf (typ att har du 150W-systemet så är det högpassfiltrerat till bakhögtalarna tex).

    Sitter nämligen o funderar själv. Köpte med en ss förra veckan o ljudet kunde ju ha varit bättre:-)
    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  12. #12

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Tja!
    Som jag förstått det så funkar inte Densions GW 500 till SS -06:an, så det sprack där, annars hade jag köpt den. Hittade även en annan liknande grejj från kina, men det går tydligen inte med den heller, för det är inget vanligt uttag för cd-växlaren utan det är ju fiberoptik där med.

    Hade jag kunnat mer om sånt här kanske jag gett mig på att byta ut allt men det är inget för dummies....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    http://shop.ces.nu/product_info.php?cPa ... cts_id=277

    "Passar alla Saab med 44Khz MOST Tyco-fiberoptik (9-3 SS/SC 2003-2006). "

    Så det på ett ställe står det 2003-2004 och på ett annat tom 2006 vilket jag tycker låter troligast för det var väl i -07 de slängde ut MOST.

    //Moe
    ------------------------------------------
    9000 CSE 2.0 ltt -96 - såld
    9-3ss 2.0t vector -04

  14. #14

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    mm, det var där det stod 2003-2004 som fick mig att tvivla på om det skulle funka till min bil, men som sagt det står ju faktiskt att det skall funka... skall nog ringa dension imorgon och dubbelkolla...

  15. #15

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Hej !

    om du är ute efter enbart USB funktionen och även aux-in så fungerar det ju bra med en fm-modulator uttav högkvalité (dom enkla billiga låter hel kass) En riktigt bra som jag har testat är Kenwood A200, kostar ca 1500:- så spar du några tusen spänn.

    Du kopplar in den via antenn anslutningen på stereon och du får upp texten på displayen



    mvh Fabbe

  16. #16

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Låter ju intressant, hur tycker du ljudet är? Blir det några störningar? Har inte tagit loss stereon och kollat bakom, men visst borde det vara ett vanligt antenn-uttag i alla fall?

  17. #17

    Re: Byta stereo i en Saab 9-3 Linear SS -06

    Citat Ursprungligen postat av Isabelle
    Låter ju intressant, hur tycker du ljudet är? Blir det några störningar? Har inte tagit loss stereon och kollat bakom, men visst borde det vara ett vanligt antenn-uttag i alla fall?

    Ljudet blir bra, inte i klass med cd-kvalité men det låter minst lika bra som radio iaf.
    hmm.. bra fråga de dära med ant-uttaget jag hade ut en sådan stereo för ett par veckor sedan men jag minns inte vad det va för anslutning. Det går säkert att lösa med nån adapter eller dyl.

    Stereon är rätt jobbig att montera ur, hör gärna av dig om du vill ha någon beskrivning

    mvh Fabbe

Liknande ämnen

  1. byta stereo i saab 9-3 aero -04?
    Av 88danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-28, 19:14
  2. Byta stereo i en saab 9-5?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-20, 21:09
  3. Saab 9-3 sportsedan(2004) linear plus byte av stereo
    Av Hulken888 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 07:48
  4. Byta ut original stereo OG9-5 -01
    Av Grebban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 20:29
  5. Saab 93 2.0t linear ss -05. hjullager byta själv?
    Av greppz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •