Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skick på hyrbilarna i Sverige

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Skick på hyrbilarna i Sverige

    Har hyrt bil många gånger på Hertz, OKQ8, Statoil osv och i minst 50% av fallen så har det varit sjukt dåliga vindrutetorkare. Har inte tänkt så mycket över det för jag hyrde en stor skåpbil på OKQ8 i Väsby för några veckor sedan. Blev mörkt och dåligt väder och vindrutetorkaren på min sida var under all kritik.

    Jag stannade på en bensinstation i Bålsta för att ringa stationen och fråga om jag kunde köpa nya och sätta på och sedan ta med kvittot till dom dagen efter för att få tillbaka pengarna. Men tjejen jag prata med var så otrevlig i telefon så jag sket i det. Bytte över från passagerarsidan istället så gick det att köra på natten iallafall.

    Dagen efter mailade jag stationschefen (jag mailar ALLTID om jag är missnöjd med något hos något företag) och förklarade hela samtalet och situationen, fick snabbt svar att det var beklagligt osv osv.... och att han skulle skicka lite presentkort till mig som plåster på såren.

    Idag fick jag 200kr i presentkort vilket jag är mycket nöjd med !!
    Så, en liten historia bara från OKQ8 i Upplands Väsby som har en chef som tar kundnöjdhet på allvar.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Skall man rangordna hyrbilar så är väl OKQ8 sämst. Bilarna "sköts" utav stationspersonal utan incitament att kunden skall stå i centrum.

    Statoils bilar brukar vara bättre. Det brukar vara en stationsägare som inser att nöjd kund är en bra kund. När det gäller Hertz och Avis är det oftast bra. Bilarna rullar kanske bara 6 månader innan de byts.

    Små billiga bilar tänkta för citybruk och flyttskåp brukar vara sämst. De går sällan längre turer så någon klagar. Det kan vara både obalans, gnisslande bromsar och som du säger torkargummin med passerade bästa datum. Gärna inte bara gamla utan fransiga också.

    Annars gäller regeln att en hyrbilsmil = pi (3,14) x en vanlig mil. En mätarställning på hyrbil på 2k mil är alltså 6283 mil körda av en vanlig bilägare.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Ja Statoil har jag ganska bra erfarenhet med, men de tar betydligt mycket mer för ett dygn med fria mil än vad OKQ8 gör. (vilket säkert oxå har lite med skickat att göra oxå)

    Har inte hört den där uträkningen förut, men det kan nog stämma
    Mvh Timmy

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Hyrde skåpbil på OKQ8 för ett antal år sedan, hade en resa på ca. 100mil ToR att göra.

    Blev något tråkig/sunkig resa då stereon inte fungerade över huvud taget. Dessutom hittade man vid första stoppet brutna kondomförpackningar som glidit fram från golvet under förarsätet...

    Vid återlämnandet av bilen klagades en hel del och även jag fick ett antal hundralappar i form av presentkort några dagar senare.

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Hehe jag jobbar ju på en Fård ÅF i Stockholm och vissa OK/Q8 focusar (fikusar) som gått 2-3 tusen mil är i sämre skick än dom som gått 20 000 mil.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    molstaberg i mölnbo
    Inlägg
    228

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    personer som hyr bilar är ofta sådana som vill testa vad den går för innan köp eller som inte ska ha körkort är min erfarenhet.

    vissa bilar ser förjävliga ut efter uthyrning.
    900T -79 / 900gl -86
    99cc 2,1 16v -76

  7. #7
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Farsan ordnade hyrbil åt mej när jag flyttade från Sollefteå för 3 år sen. Den hyrdes hos Avis i Sollefteå och lämnades i Uppsala. Det var en Saab 9-5 Vector -04/05. Den funkade utmärkt. Det enda jag gjorde var att fylla på spolarvätska i Tönnebro för det tog slut. Går åt mycket när man kör E4an vintertid av nån anledning. Så om jag ska hyra bil igen så är det inte helt omöjligt att det blir hos dom.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Känner inte riktigt igen problemen från dom hyrbilar jag använder i Östersund.
    Vi använder en mindre lokal firma som är billigare och låter bilarna gå lite längre än vad dom stora gör. Dom sköter dock bilarna och ser till att det finns fräscha torkarblad etc. Dessutom ingår fri utkörning i priset

    De riktig bottennappen har jag hittat hos Eurocar där det hänt 2 ggr att däcken varit olagliga

    En Hertzbil jag hade pajjade värmepaketet på men det löstes enkelt med bilbyte i nästa stad.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    För länge sedan hade vi en lokal leverantör på ett ställe jag var på. Det var aldrig några bekymmer med de bilarna heller. På den tiden Saab 9000. Samma firma ser till att det finns 9-5 "poolbilar" där i dag också.

    Att hyra en V70 eller 9-5 från en större firma brukar vara tämligen säkert också. Man får väl lite vad man betalar för.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Jag vet inte om du syftar på mig när du säger att man får vad man betalar för.
    Betalade 2000kr hos OKQ8 för bilen för ett dygn, Statoil skulle ha 2500kr vilket jag isåfall borde fått en GRYMT nice bil för eftersom Hertz och dom där tar ca halva priset för sina bilar.

    Man får vad man betalar för är ett begrepp (som jag påpekat flera gånger tidigare i andra trådar) ett uttryck som används allt för ofta. Ligger ofta ingen sanning i det.

    Köpte t.ex en äkta läder väska, Canon Ixus original för 99kr, som egentligen kostar 299kr. Man får vad man betalar för?!
    Mvh Timmy

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Skick på hyrbilarna i Sverige

    Brandten => Det var ingen känga åt dig alls. Ber om ursäkt om du tog det så.

    Borde ha skrivit att en Micra för 129sek/dygnet hyrd på OKQ8 av några ungspolingar får lida hårt och blir fort sliten. Skillnad på företagskunden som betalar en ansenlig summa för en V70 eller liknande storlek. De lite större bilarna är ofta mer körda milmässigt men ett mindre slitage. Kvalitén borde spela in också.

    I ditt fall var det ett flyttskåp. Den inbillar jag mig får slita ont som en Micra i kvadrat men kostar rejält med flis att hyra. Det känns som att OKQ8:s flyttbilar får vara med några år. Det har ätits både det ena och det andra i dem.

    Tveksamt om det blir bättre flyttbilar om man betalar ännu mer. Alla går ju mer eller mindre som arbetsfordon och körs av många olika "nybörjare"

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Skick på turbo, Saab 9-5 , -98
    Av Pulliboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 17:02
  2. 9-5 i mycket fint skick ???
    Av ric i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •