Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

  1. #1
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    Sådär ja, nu har man blivit varslad från jobbet. Kom inte direkt som nån stor chock men det gör ju inte saken roligare för det.

    En tanke som jag fick i dessa tider, där folk inte anställer folk så mycket, är att man kanske kunde frilansa lite som mekaniker.
    Gick ju mek-utbildning i gymnasiet + att jag mekat lite själv, så man är ju inte helt okunnig.

    Konceptet går ut på att jag åker runt till verkstäderna runt Uppsala och lämnar ett visitkort med namn, nummer och eventuell webbadress om jag fixar en sån. Då ska dom alltså kunna ta in mej att göra lättare jobb som t.ex. däckbyte eller andra småjobb, som alltid brukar kunna komma in, när dom har mycket jobb redan, och kanske dåligt med personal. Kanske om nån blir sjuk eller liknande.

    Betalningen funderade jag på om man kunde få som arvode eller så, så kanske man slipper en del pappersarbete och anställningavtal.

    Det blir som att jag bara jobbar när jag behövs. Osäkert? visst, men samtidigt kan det vara en smidig lösning för företagen, och jag behöver jobba och tjäna pengar. Man behöver inte tjafsa med uppsägningar och provantällningar, utan om dom inte är nöjda med mej, så är det helt enkelt att ge fan i att höra av sej.

    Så, vad tror ni om denna idé? Har inte direkt klurat så mycket på detaljerna, utan jag kom på det idag och vill bara höra vad folk anser om detta. Jag tar gärna kritik eller frågor från företagsrepresentanter.

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    Idén är väl inte direkt ny men helt klart finns det en marknad för den typen av tjänster

    Konsulter och bemanningsföretag arbetar ju på det sättet

    Finns väl egentligen 2 vägar att gå. Antingen startar du eget med F-skattsedel eller också försöker du få jobb hos ett bemanningsföretag / konsultföretag.
    Har du möjlighet att resa och vara borta hemifrån ökar möjligheten att hitta ett jobb.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    Säger som Urban. Antingen via bemanning/konsultföretag eller egen F-skattsedel.

    Just bilverkstäder tror jag inte direkt på. Möjligtvis lite mindre. Det är bistra tider hos alla som jobbar med bilar just nu.

    Det är inte så långt från Uppsala till Västerås annars http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4010414.ab

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Re: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    mjo. Jag har alltid varit lite skeptisk till bemanningsföretag, då jag hellre har direktkontakt med företaget jag ska jobba på.
    Finns det inget sätt att kunna genomföra detta utan F-skattesedel? Hur mycket strul är det att skaffa en?
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    Har du ingen F-skatt måste de anställa dig eller ta dig via tex ett bemanningsföretag.

    En F-skattsedel får man antagligen via Skattemyndigheten. Dock skall man vara uppmärksam på vad som händer med eventuell rätt att uppbringa arbetslöshetsunderstöd.

    I min bransch brukar enmanskonsulter till och med ha ett aktiebolag.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Re: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    Okej. Som sagt, kom på idén för några timmar sen bara och vill se vad jag får för reaktioner. Ska dock prata med min handledare på Ams om det. Se vad dom säger där. Kanske till och med gå på nån sån där kurs..
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    Bilar går ju sönder och servas väl lika ofta fast det är dystra tider?
    Montera utrustning blir det ju mindre av men allt annat borde ju vara nästan samma tycker jag. Om det är sämre ekonomiska tider borde tom folk laga gammelbilen istället för att köpa en ny = mera reparationsjobb.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    356

    Re: Frilansmekaniker. Skulle det funka?

    Jo precis min tanke. Men företagen lär ju inte ha råd att anställa nytt folk ändå, pga att det är som det är nu. Därför tror jag det skulle vara en välkommen tjänst att erbjuda sej jobba bara några dagar ibland när det är mycket, utan en massa pappersarbeten. bara en faktura så är det klart.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

Liknande ämnen

  1. H8 LED 30W till dimljus. Skulle de funka?
    Av _Hydra_ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 10:30
  2. 5/112 funka på saab 9-5?
    Av Jonas_latt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 08:42
  3. Få rattknappar att funka 9-3ss
    Av fastcars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-03, 09:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •