Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa

    Har fått något knas med min 9000cse 1994

    Den vill inte dra runt motorn alls ibland när den e varm och har stått ett tag.
    (klickar ej i solenoiden ens)
    När man drar runt tändlåset till startläge dippar strömmen ordentligt i instrumentet som visar volt 8volt! Trots att batteriet e bra och helt nytt.

    Sen när bilen e kall startar den utan problem.
    Nu har även SRS lampan börjat lysa, tydligen kan det ske när det är dålig strömtillförsel.
    Den laddar som den skall med, ligger på ca 13.9 när man kör.
    Misstänker något glapp i någon kabel eller något relä nånstans, men vilken?

    Kan man släcka lampan själv, utan all klippa av kablar eller slå sönder mätar huset eller liknande sätt

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 681

    Re: 9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa

    Låter som mina problem. Enda rätta sättet att släcka lampan är hos Saab, tyvärr, men det ska nog itne kosta så mycket.
    Resonerar dock som du och vill inte släcka förens felet är hittat.
    Startspänningen brukar dippa ner till kring 10V, men laddspänningen ligger kring 13.9 enligt EDU och kring 14.1-14.3 mätt med voltmeter, så jag tycker inte det finns anledning till att felsöka generatorn.

    Någon med lite tips och ideér?
    Saab 900 2.3T -97, Jeep Grand Cherokee V8 5.2 -96
    Garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Re: 9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa

    Asså är det så med släckningen av SRS även för de gamla (1994)
    Funderar på att riva ner säkringsboxen och kolla bakom där, sitter det inte massa reläer bakom säkringarna vid handskfacket (om man nu har, jag har airbag där)

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: 9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa

    9000,ens tändningslås brukar ju ha en tendens att bli skumma med åren. Kan vara värt att kolla upp? Min 9000 blev riktigt knepig när tändingslåset höll på att sa upp sig. Trögstartad och man fick vrida hårt på nyckeln för att den ö.h.t skulle snurra på starten. (Ett inbrott, knäckt rattlås och misslyckat stöldförsök senare så har jag blivit av med problemet genom att ha byggt in "key-less-go" i Saaben. (Strömbrytare som tändnings och start-knapp).

    Annars skulle jag rekommendera att kolla över batteri och generatorkablarna hur de ser ut. Är batterikablarna oxiderade eller liknande? Rengör i så fall.

    Kolla också jordpunkter osv.


    Kan t ex vara så att om det är dålig jord, dåliga kablar eller liknande så "räcker" det till att driva bilens system under normal drift men vid startögonblicket som genererar betydligt mer A så kanske inte anslutningarna orkar med riktigt. Kallt och fuktigt = möjligtvis tillfälligt bättre kontakt på t ex en lite dålig jordpunkt.(Förutsätter nu att inget är fel på batteriet. Även ett nytt batteri KAN ju ha fel på sig vilket också skulle kunna generera den här sortens problem).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    488

    Re: 9000cs låg spänning trots nytt batteri +SRS lampa

    jo tändningslåstet är iofs bytt efter ett inbrott, så det kan nog vara värt att kolla + jord.
    Finns ju en enkel jord direkt till motorn som jag kollat.

    Borde nog se om strömmen öht kommer fram till solenoid i ögonblicket när den jäklas. Isf borde det ju klicka till från startmotorn iallafall.


    Tack för tipsen

Liknande ämnen

  1. Dålig spänning i batteri = dippande tomgång??
    Av aran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 17:46
  2. Batteri spänning og900s
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-10, 22:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •