Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vattenläckage 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131

    Vattenläckage 9000

    Underligt fel på en 9000 2,0t -96, 17000 mil. Orginal 150Hk.
    De två högra (sett framifrån) grenrörspinnbultarna har släppt i topplocket, gängorna är slut. Inget konstigt med det kanske, men det läcker ut kylarvätska mellan höger avgasport (sett framifrån) och grenröret vilket verkar konstigare. Det är inget stort läckage så det syns bara när motorn är kall, när grenröret blir varmt så förångas vattnet.
    Finns det några kylvattenkanaler som tätas av grenrörspackningen?
    Andra ideer kanske?
    SAAB 99 GL -83 T16

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Vattenläckage 9000

    Ditt fel är grenrörsläckage.
    Vid kall motor blir det alltid lite vattenånga ut i avgassystemet och det är det du ser läcka ut, inte kylvätska.

    mvh Jonas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131

    Re: Vattenläckage 9000

    Ja det kanske e så, men jag tycker det kommer för mycket vatten och någonstans läcker det för vattnet försvinner.
    Kan toppackningen ha gått läck vid ungefär samma ställe? Jag kan inte se något läckage från toppackningen men det läcker någonstans från främre högra hörnet på toppen. Det syns tydligt i den oljeblandade smutsen på tex växellådan att det skvätter vatten därifrån.
    Annan fråga: Finns det tillräckligt med gods i toppen för att borra upp för M10-pinnbultar för grenröret?
    SAAB 99 GL -83 T16

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Vattenläckage 9000

    Citat Ursprungligen postat av -Skoglund-
    Ja det kanske e så, men jag tycker det kommer för mycket vatten och någonstans läcker det för vattnet försvinner.
    På så vis....ja det kan bara försvinna på 2 sätt.
    1: Det läcker ut och då ser du det.
    2: Det läcker in (i cylindern) och då är det svårare att se.
    Det kan ju dock vara det du ser i ditt läckande grenrör......
    Ryker bilen vitt?

    Citat Ursprungligen postat av -Skoglund-
    Jag kan inte se något läckage från toppackningen men det läcker någonstans från främre högra hörnet på toppen. Det syns tydligt i den oljeblandade smutsen på tex växellådan att det skvätter vatten därifrån.
    Det är rätt vanligt att det läcker i den hörnan.....årgärd 1 är att efterdra toppen och funkar inte det så byter man packning , kollar planhet på toppen och planar den eventuellt.


    Citat Ursprungligen postat av -Skoglund-
    Annan fråga: Finns det tillräckligt med gods i toppen för att borra upp för M10-pinnbultar för grenröret?
    Ja men det är "inte så man gör".
    Rätta sättet och bästa sättet är att sätta i en insatsgänga (Helicoil).

    mvh Jonas

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131

    Re: Vattenläckage 9000

    -Bilen ryker inte, luktar inte avgaser i vattnet, och det syns inget skillnad på kolvtopparna. Så jag tror inte att vattnet läcker in.

    -Jag får prova att dra toppen, hur mycket kan man dra när man efterdrar en topp?

    -Jo jag kankse sätter kanske helicoil istället men de tar ju också lite plats, men jag antar att det inte är något problem.
    SAAB 99 GL -83 T16

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Vattenläckage 9000

    Citat Ursprungligen postat av -Skoglund-

    -Jag får prova att dra toppen, hur mycket kan man dra när man efterdrar en topp?
    Man gör såhär:
    viewtopic.php?f=30&t=74131
    Citat Ursprungligen postat av -Skoglund-
    -Jo jag kankse sätter kanske helicoil istället men de tar ju också lite plats, men jag antar att det inte är något problem.
    Inga problem. En M8 insatsgänga har mindre ytterdiameter än en M10 gänga.
    Fördelen med att sätta en insatsgänga istället för att gänga upp är ju att du kan använda samma pinnskruv /mutter som det är original= bra grejjer och slipper borra grenrörts hål större.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vattenläckage OG9-3
    Av Jens.L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 23:11
  2. Vattenläckage saab 95 -01
    Av saabknet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •