Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

  1. #1

    permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Hej.

    Tänkte kolla hur ni har monterat erat fasta kablage till era c-tek-laddare?

    Varför ska minus till karossen? Kan man inte montera plus till plus och minus till minus?

    Hur har ni gjort med kablarna och locket över batteriet?
    Skippar ni locket?

    /Henrik

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Jag har nyligen "installerat" detta på min nya 9000 och då har jag ringkabelskor och detta borde ju fungera även på 9-5:an. Kontaktstycket har jag fäst upp på skärmkanten.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Var har ni monterat själva laddaren?
    Är den kopplad till motorvärmarkabeln?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    224

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    För koppling till motorvärmaren borde väl en därför avsedd defa eller calixladdare vara bättre än ctek?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    113

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Kanske billigare med ctek?
    SAAB 9-5 AERO SC -04

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    Hej.

    Tänkte kolla hur ni har monterat erat fasta kablage till era c-tek-laddare?

    Varför ska minus till karossen? Kan man inte montera plus till plus och minus till minus?

    Hur har ni gjort med kablarna och locket över batteriet?
    Skippar ni locket?

    /Henrik

    Hej,

    Kommer att montera en ctek i helgen i min 9-5, kommer då sätta den i kupé (under instrumentpanelen) ej i motorutrymmet pga yttreåverkan typ värme och smuts. Kommer att dra en separat kabel till batteriet, locket kommer att behållas kablaget går under detta, återkommer med info efter installtionen

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  7. #7

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av chucken
    Kanske billigare med ctek?
    Eller så har man en ny C-tek som man vill använda, kan vara så också!

    /Henrik

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    /Henrik
    Tycker definitivt du kan ansluta den på polerna om du vill, annars har du en jättebra jordpunkt på innerskärmen brevid batteriet. Jag har också en C-tek 7000 och den ansluter jag direkt till batterier med klämmorna. Snabbkopplingen satte jag på åkgräsklipparen istället som har batteriet mera gömt än bilarna. Men det är en grymt trevlig finess.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    CTEC har ju tyvärr den egenheten att man alltid måste kladda på "Mode" knappen så fort den ansluts till nätet. (230V)

    Har kört med den lilla (300?) i något år, men upptäkt att den intye laddar om jag inte ger den "order".

    Hittade en DEFA laddare med tidur, på skroten som intergrerades med med befintligt system.
    Fungerar perfekt!
    Så fort jag sätter i 230 kabeln laddas batteriet.
    Via tidur samt inbyggt relä i laddaren, som också fungerar som grenkontakt, kan jag styra när motorvärmare och kupéelement ska slå på.
    Aut: Jag anger på tiduret vilken tid jag ska åka. - Systemet tar hänsyn till rådande temp och startar motor&kupevärmare i optimal tid för bästa värme ocg minsta energiförbrukning.
    Programmerad: Anger på tiduret när jag ska åka. Kupe och motorvärmare slår på 1, 2 eller 3 timmar innan, vilket går att bestämma på tiduret.
    För dessa 2 lägen är signifikativt att det finns ett "snoozeläge", innebärande att värmaren står på ytterligere ca 2 timmar om man inte satt på tändningsläget i bilen.
    : Hela baletten påslagen så fort 230 kabeln är ansluten till bilen.

    Gemensamt med alla dessa lägen: Batteriladdning är ständigt på, oavsett om motor eller kupé värms upp. Dessutom laddas batteriet på exakt samma skonsamma sätt som med CTEC-laddaren.
    Dyrt som f-n, om man inte hittar det på skroten för 200 pix.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    CTEC har ju tyvärr den egenheten att man alltid måste kladda på "Mode" knappen så fort den ansluts till nätet. (230V)

    Har kört med den lilla (300?) i något år, men upptäkt att den intye laddar om jag inte ger den "order".
    Kan inflika att jag köpte en CTek på clas olsson som jag monterat in i min og9-3 och den håller kvar vilket laddningsläge den ska använda även när nätström kopplas bort.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Rosvall
    /Henrik
    Tycker definitivt du kan ansluta den på polerna om du vill, annars har du en jättebra jordpunkt på innerskärmen brevid batteriet. Jag har också en C-tek 7000 och den ansluter jag direkt till batterier med klämmorna. Snabbkopplingen satte jag på åkgräsklipparen istället som har batteriet mera gömt än bilarna. Men det är en grymt trevlig finess.
    ringkabelskorna till CTEK laddaren finns att köpa lösa ifall man inte gillar klämmorna.

  12. #12

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    CTEC har ju tyvärr den egenheten att man alltid måste kladda på "Mode" knappen så fort den ansluts till nätet. (230V)

    Har kört med den lilla (300?) i något år, men upptäkt att den intye laddar om jag inte ger den "order".
    Kan inflika att jag köpte en CTek på clas olsson som jag monterat in i min og9-3 och den håller kvar vilket laddningsläge den ska använda även när nätström kopplas bort.
    Ja vilket laddningsläge som valts innan strömmen bryts finns kvar i minnet och återupptas när den får ström igen!

    /Henrik

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Ja jag kollade nu, så länge CTEC laddaren är ansluten till batteriet står den kvar i tidigare inställt laddningsläge även om 230V bryts.

    - Jag har endast använt den till olika fordon och då man ansluter till nytt fordon måste man välja laddningsläge.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Min ctek 7000 ballade ur ibland. Ringde Duells som är leverantörer på bla ctek. Deras förklaring var att i ett av dom många stegen som laddaren utför, så ingår ett steg där laddaren först laddar upp till en viss spänning. Sen stängs laddaren av och mäter spänningsfallet. Om detta är för stort, så avbryts laddningen, och man får starta om via MODE-knappen.
    Om man förbrukar ström under denna fas, så "tror" laddaren att självurladdningen är för hög, och stänger av laddaren.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  15. #15

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Har precis införskaffat en XS 3600 och tänkte montera in den i min 9-5. Jag har dock en fundering hur ni har kopplat era.

    Jag tänkte göra som fler har gjort. Att koppla den till motor/kupevärmare men hur har ni gjort. HAr sökt en del men hittar ingen bra info hur jag ska gå tillväga.

    Tack på förhand.
    Daniel
    Saab 9-5 2.3t Kombi -00

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 126

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Jag har en sån där DEFA liggande i garaget, som skruvas på sidan av batterihyllan. Kommer från en Polis 9-5 från 2000. Inkontakt är standard, dvs samma som motorvärmare och sånt. Hör jag bud?

  17. #17
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: permanent kablage till c-tek laddare i 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Yggdrasill
    Har precis införskaffat en XS 3600 och tänkte montera in den i min 9-5. Jag har dock en fundering hur ni har kopplat era.

    Jag tänkte göra som fler har gjort. Att koppla den till motor/kupevärmare men hur har ni gjort. HAr sökt en del men hittar ingen bra info hur jag ska gå tillväga.

    Tack på förhand.
    Daniel
    Är bara att koppla på den på rätt tåtar, piece of cake!
    Nej men jag tittade först på att köpa en förgrening till defa-prylarna jag redan har i och en sladdstump att koppla in på. Skulle kosta närmare tusingen vill jag minnas.

    Sparsam/snål som man är klippte jag av en av de sladdarna som satt i och skarvade ihop där. För att skydda skarven mot väder och vind gjorde jag den i en sånndära vit låda för elinstallation, vet inte exakt vad det heter. Resultatet har framkallat ett och annat skratt från brossan med flera, direkt snyggt är det ju inte! Funderar på att måla lådan svart så kanske den smälter in bättre.

Liknande ämnen

  1. Laddare till gammal bärbar dator, DELL?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 19:34
  2. tips på bra/billig cigg laddare till laptop
    Av Clas.A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-21, 16:20
  3. kablage till mv?
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-25, 20:53
  4. Batteri laddare till motorvärmaren
    Av jimel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 22:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •