Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Skilja ES-panel? & uppgradera ES1 > ES2 NG9-3

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936

    Skilja ES-panel? & uppgradera ES1 > ES2 NG9-3

    Hej!

    Jag tänkte uppgradera min ES1,infotainment utan skärm, till en ES2 i min 9-3SS.
    Letar efter en begagnad ES2 på bildemonteringar.

    Har läst någonstans att en ES-enhet måste vara sklijd från ursprungsbilen på "rätt sätt" (troligen med något TechII-ingrepp) för att fungera i en ny bil. Är detta riktigt?
    Hur kollar man i så fall att det är gjort?
    Kan man utgå från att det är gjort på rätt sätt även av andra demonteringar än tex. SDCC?

    Är lite orolig för att få en oanvändbar ("felskiljd") enhet om jag köper en begagnad från en demontering.
    Det vore jäkligt snopet om saabverkstan konstaterade att min nyinköpta enhet inte gick att använda...


    Mvh
    Pelle

    EDIT. Nya frågor. Ny rubrik.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Det stämmer att den måste vara skiljd från gamla bilen på rätt sätt, ver dock inte hur, men antagligen med TechII. Risken är ju rätt överhängande att bildemonteringar inte har en aning om detta, tror inte de införskaffar massa TechIIor el. motsvarande (lite för stor kostnad).

    Borde ju dock inte vara några problem, bara be dem att skriva ett papper där det står att om den inte är skiljd på rätt sätt så får du lämna tillbaka den . Borde ju fungera. Om de inte tror dig när du kommer tillbaka är det ju bara att be meken på saab att skriva ett intyg el. dylikt.

    Varför vill du byta, tycker att ES1 är mycket cleanare än ES2 som bara är plottrig. Ska det vara så är det ju naven som gäller, annars skulle jag definitivt behålla den som du har idag.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Hej!

    Jag har spanat in en enhet som finns hos en demontering som hör till en saab-ÅF. Så chansen att de vet hur det skall göras och att de har tillgång till de rätta verktygen känns god.

    Jag kan säkert få dem att garantera att den är skiljd på rätt sätt, med rätt att lämna tillbaka den. Men jag kommer ju inte säkert veta om det fungerar förrän min saab-verkstad provat montera in den. Och de kommer ju ta betalt för sitt jobb oavsett hur det går med det.

    Håller med om att ES1 är clean men jag gillar ES2 mer faktiskt. Att eftermontera navi. verkar ju nästintill omöjligt - eller i vart fall väldigt dyrt - så det skulle kännas onödigt att skaffa en ES3-enhet. Jag antar att det handlar om den vanliga "gräset-är-alltid- grönare"-tänket. Det gäller att aldrig vara nöjd.

    EDIT.
    Hittade en tråd på saabcentral som diskuterar saken. Det verkar som skilsmässa är nödvändigt.
    http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=45032

    En ytterligare fråga som dök upp när kag läste den tråden är
    har min EHU (hårdvaran ) stöd för att kopplas ihop med en ES2???

    EDIt 2: Ändrade "hårdvaran" till EHU (inte ICM) eftersom det är så den heter.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Kollat på SDCC eller KM (Värnamo) ??

    Tror bägge har rätt bra insikt i vad somm åste göras..

    /Marcus
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-25 klockan 10:45. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    En ytterligare fråga som dök upp när kag läste den tråden är
    har min ICM (hårdvaran ) stöd för att kopplas ihop med en ES2???
    Vad jag har förstått det som så ska det inte skilja något på hårdvaran mellan ES1 och ES2. Det som skiljer är kabelstammen om man har nav och ES3. Så vad jag har förstårr der som ska det inte vara några problem att koppla in en ES2.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  6. #6
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Trodde inte det hller men i tråden på SC som jag länkade till påtods att det fanns olika versioner av radioenheten (hårdvaran - inte panelen) varav den enklaste inte har stöd för ES2.

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Det stämmer att den måste vara skiljd från gamla bilen på rätt sätt, ver dock inte hur, men antagligen med TechII. Risken är ju rätt överhängande att bildemonteringar inte har en aning om detta, tror inte de införskaffar massa TechIIor el. motsvarande (lite för stor kostnad).
    Tydligen så är det olika på olika årsmodeller enheterna på 03 och troligen 04 var inte ingfita på bilen och behöver således inte sklijas på något visst sätt.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-25 klockan 10:47. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Skumt, hade ingen aning om det i båda fallen. Verkar ju konstigt att de ska byta upplägg på hur saker hör ihop mitt i produktionen av en modell, tänker då mest på olika paneler/att de inte varit ingifta men idag är det?

    Sen så verkar det ju konstigt att hårdvaran skulle vara annorlunda mellan ES1 och ES2 (eller kravet på hårdvaran) eftersom man tydligen ska kunna upgradera t.ex. audio70-->150-->300. Rent funktionsmässigt skiljer det ju inte mellan ES1 och ES2 panelen förutom CD-text stödet på panelen + att man kan ha den inbyggda mobilen med ES2. Det borde ju i så fall bara vara kabelstammen, men som jag har fattat det så fattades bara stödet för detta i panelen
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-25 klockan 10:46. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Det var ifs riktigt som det stod på saabcebtral att det finns skillnader i och olika EHU-enheter men det påverkar inte deras samspel med ES-enheterna. Man kan alltså kombinera hur man vill och det har ingen betydelse vilken version av EHU man har.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242
    Hej!

    Så här är det.................det går alldeles utmärkt att "gifta in" en "oskild" ICM enhet i en bil, jag känner en kille som har tagit iof en ICM 1:a och lyckats att fixa in den i en annan bil, det spelar inte så stor roll om enheterna inte är "skilda" förutom CIM + T8:an för dessa enheter "äger" chassinummret i bilen.
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  10. #10
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Vad jag fått reda på så är det olika på olika årsmodeller. ICM:er på årsmodell 03 och troligen 04 var inte ingifta och kan användas i andra bilar utan att vara skiljda. Sedan har man börjat gifta in ICM-enheterna och korrekt "skiljning" blir nödvändig för att kunna flytta dem.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-25 klockan 10:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 574
    Medlem#
    4936
    Nu har jag bestältl en ES2 panel från Wafab bildemontering.

    De var fullt medvetna om det där med "skiljning" och garanterade att det var korrekt gjort.

    Får väl återutpa den här tråden om det går åt helsicke med monteringen....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Skilja Densonavigator med VIN OG9-5
    Av JonnyM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2022-04-03, 13:43
  2. Divorce / skilja radion?
    Av Matsaki i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-01-01, 03:41
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-04-13, 09:25
  4. Uppgradera ACC-panel (ng9-3 - 03)
    Av Mr_Gear i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-06, 21:07
  5. [LÖST] Skilja CD-växlare NG9-3
    Av Schlbuditz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •