Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar NG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar NG9-3

    Hade tänkt byta knapparna på min ratt till dom med "aluminium" kåpor och började med att följa denna beskrivning från wis för att ta bort airbag:



    Har lyckats böja undan låsfjädrarna som det står i beskrivningen men lyckades inte få bort airbagen, så tänkte att jag skriver väl ett inlägg här för att kolla om någon har några tips, men sen efter att jag koppla på batteriet igen och startar bilen så varnar den nu för att airbag är ur funktion och kontakta verkstad .

    Vad kan ha hänt? Har inte ens fått loss ratten så det känns som att kontakten borde knappast ha lossnat. Och är det någon som kan ge tips på hur jag ska göra för att ta bort airbagen för att kunna kolla kontakten osv.

    Detta gäller för bilen i signaturen.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Liten uppdatering, var ute och åkte igår och då tändes inte airbag lampan till en början men efter ca. 30 minuters körning tändes den igen. Nu på morgonen på väg till jobbet tändes den inte alls.
    Är det inte någon här som har plockat bort airbag på en 9-3 ss som kan komma med lite tips på hur jag får loss påsen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    249

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Du måste in till Saab för att släcka lampan
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Hej

    Är inte så att du klämt sönder någon av kontakterna till airbagen.

    Känns som du inte fått låsningarna att släppa ordentligt, brukar inte sitta så hårt att det inte skulle gå att få bort den annars.

    Mvh Håkan

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Citat Ursprungligen postat av overlake
    Du måste in till Saab för att släcka lampan
    Nej, det behöver han inte. Den slocknar av sig själv efter ex antal starter utan att det faktiskt varit något fel på airbagen. Lyckades med samma sak när jag skulle få rattknapparna i min att fungera med en pioneer stereo och den slockande per automatik efter ett antal starter.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Citat Ursprungligen postat av daree
    Känns som du inte fått låsningarna att släppa ordentligt, brukar inte sitta så hårt att det inte skulle gå att få bort den annars.

    Mvh Håkan
    Så, den borde alltså lossna ganska enkelt när man trycker till låsfjädrarna då eller? Jag provade med båda men tyckte inte att airbagen kom loss, kanske lite på ena sidan men absolut inte på andra sidan.
    Hur mycket eller lite ska man böja undan låsfjädrarna?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    249

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av overlake
    Du måste in till Saab för att släcka lampan
    Nej, det behöver han inte. Den slocknar av sig själv efter ex antal starter utan att det faktiskt varit något fel på airbagen. Lyckades med samma sak när jag skulle få rattknapparna i min att fungera med en pioneer stereo och den slockande per automatik efter ett antal starter.
    Intressant, det gjorde det inte för mig efter 3 veckor så jag åkte in till Saab.
    Detta i samband med byte av ratt + airbag.
    Råkade vrida på tändningen när airbagen inte var ikopplad.
    2006 Saab 9-5 SC BioPower
    2004 Saab 9-3 aero cab
    http://www.garaget.org/?car=25540 Min bil

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Citat Ursprungligen postat av daree
    Känns som du inte fått låsningarna att släppa ordentligt, brukar inte sitta så hårt att det inte skulle gå att få bort den annars.

    Mvh Håkan
    Så, den borde alltså lossna ganska enkelt när man trycker till låsfjädrarna då eller? Jag provade med båda men tyckte inte att airbagen kom loss, kanske lite på ena sidan men absolut inte på andra sidan.
    Hur mycket eller lite ska man böja undan låsfjädrarna?
    Jag har fått för mig att låsningarna och airbagen i sig sitter tajtare i de äldre rattarna än de från typ 06 och framåt. Jag hade väldiga problem med att få bort airbagen i min 03:a men den nya ratten/airbagen var mycket enklare...
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Så det är bara att trycka till låsfjädern och försöka dra lyfta airbagen då eller "ploppar" den upp när man drar undan låsfjädrarna?

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Hej !

    Har man en Airbaglampa som lyser, nog fan vill man verkligen ha koll på exakt varför? Även om man kan gissa sig till ett tänkbart scenario i detta fallet?

    Tänker på syftet och funktion hos airbag....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Därav öppnandet av denna tråd.
    Och lampan lyser som sagt inte längre, men jag vill fortfarande kunna byta ut knapparna.

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Hej !

    Jag har demonterat många rattar, kan väl bara säga att det är ganska lätt, men kräver ett visst "handlag" på 9-3. Dock ger jag inga råd om hur du skall göra, jag vill inte bli inblandad i tillbud med airbag.

    Oavsett hurvida du får loss ratten eller ej, så tycker jag att du skall få "undersökt anledningen till lamptändningen".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Hur har det gått? Har du lyckats att byta rattknapparna till silver?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Nej, har inte gjort någonting alls åt det, blir nog till att lämna in för att få det gjort, ska ändå lämna in för att byta ut cd växlaren som sitter fram så lika bra att ta det i samma veva. Lampan slocknade för längesen dock för att inte tändas igen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Ok, köpte du de begagnade? Pris?
    Känns som om det inte går att lacka ett par svarta

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Jo, köpte begagnat på skrot, kommer inte ihåg vad jag betalade men det var nog inte mer än 200-250 spänn.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Citat Ursprungligen postat av mostling
    Så det är bara att trycka till låsfjädern och försöka dra lyfta airbagen då eller "ploppar" den upp när man drar undan låsfjädrarna?
    Jag var tvungen (93ss 2003) att ställa ratten så att jag kom åt båda hålen samtidigt eftersom rattlåset löser ut när nyckeln tas ur. Låsfjädern går ganska lätt och man behöver inte lyfta mer än att den kommer kommer över aluminiumklackarna. Jag var tvungen att ha med en spegel för att tydligt se vad jag gjorde och en rätt kort mejsel. Jag var dessutom tvungen att dra lite i airbagens överkant(underkant sitter ihakad och släpper först när övre delen är helt loss) medan jag "lyfte" på låsfjädern. Jag satte mig i passagerarstolen för säkerhets skull, hade ju inte lagt av polerna

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Orfinal airbagen sitter ordentligt, du känner när du fått lös den, den släpper lite lite i kanterna sen är det bara att dra, tog väl 10 försök innan jag fick loss min, man får ta i vädligt mkt, ta gärna i åvankant samt underkant!

    Men nu när du sa lämna i den så kvittar det ju
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sala
    Inlägg
    163

    Re: Airbag lampa lyser efter försök att byta rattknappar

    Måste bara besvara denna gamla tråd. Men den hjälpte mig när jag bytte min ratt till Aero ratten.
    Som sagt tidigare. Var inte helt lätt att få loss den gamla airbagen. Men efter mycket pillande så släppte låsfjädern.
    Kör:
    Saab 9-3 SC 2,0t -08.
    http://www.garaget.org/?car=251500

Liknande ämnen

  1. Airbag lampa lyser efter installation av högtalare/slutsteg
    Av eye2112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 12:16
  2. Airbag lampa lyser!
    Av Pred i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •