Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Streetgears Coilovers 9-3ss

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Streetgears Coilovers 9-3ss

    Kör på orginal dämpare & fjädrar nu & vill sänka & få bättre väghållning.Vill ha lite synpunkter & åsikter om streetgears coilovers då dom verkar väldigt billiga men även på coilovers över huvudtaget.Hur länge brukar dämpare/fjädrar hålla sin kvalite på ett ungefär?,blir bilen mkt stötigare?Nått man bör tänka på vid byte förutom ev ljusinställning?Går det ställa in dom på plats själv lr är det svårt att ställa in dom?Nått annat man kan byta ut på bilen för att få bättre väghållning?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Nu har jag personligen inte kört med dem själv men har kunder som prövat och inte var nöjda. Jag vet att en återmonterade org. 9-5 fjädring. Vad jag kan säga om 9-3SS är att de satt fjädrarna på fel ställe bak, dämparinfästningen är inte konstruerad för att bära bilens tyngd. Jag tror mer på ett koni+sänkfjädrar alternativt coilovers minst i klass med D2, K-Sport m.fl. dem har jag mycket egen god erfarenhet av.

    När jag inte sitter på mobilen så kan jag ge lite mer info och tips om hur man kan förbättra chassit på SS/SC - vilket är svårt eftersom den har grymt bra väghållning redan från fabrik.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 641

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Poängen med coilovers är att de ska vara justerbara, vilket Streetgears inte är i någon större utsträckning.
    Har testat lite olika setups i diverse SS och om jag hade varit i din sits hade jag antingen satsat på enbart sänkfjädrar (vilka ger samma effekt som streetgears "coilovers"), köpt K-S/D2 eller väntat tills det kommit ett bättre alternativ.

    Att köra 70mm sänkning på en SS är förresten "lite" för lågt, men man är ju bara tvungen att testa
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Okej man misstänkte ju att det var "för billigt för att va sant" Man brukar få vad man betalar för .Har ni länk till nån bra fjädersats/sportchassi sats så får ni gärna ge mig.Jag har ju inte Aero utan vectorn & jag tycker inte jag har så bra väghållning nu men mkt kan ju vara att den gått 12000 mil med samma dämpare/fjädrar.Vad är lagom sänkning om man ska köra med 18" fälgar? Vill ju inte krypköra över minsta gupp..Tack för svaren
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    969

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Okej man misstänkte ju att det var "för billigt för att va sant" Man brukar få vad man betalar för .Har ni länk till nån bra fjädersats/sportchassi sats så får ni gärna ge mig.Jag har ju inte Aero utan vectorn & jag tycker inte jag har så bra väghållning nu men mkt kan ju vara att den gått 12000 mil med samma dämpare/fjädrar.Vad är lagom sänkning om man ska köra med 18" fälgar? Vill ju inte krypköra över minsta gupp..Tack för svaren
    40mm med 18" är det många som kör med, utan extrema problem. Har ju lite med bredden på däck och så också att göra. Sen går det med värre men... Smaksak.

    Men en rekomendation är att kolla på speedparts 'sportchassi' avdelning för deras produkter är väl mer eller mindre defacto.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Går det bra att bara byta till sportfjädrar & behålla dom gamla dämparna lr bör man byta dämpare oxå?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Går det bra att bara byta till sportfjädrar & behålla dom gamla dämparna lr bör man byta dämpare oxå?
    Det brukar fungera bra, rätt många som kör den setupen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 194
    Medlem#
    6124

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Kör på H&R 30mm sänkfjädrar och 18" fälgar utan problem så du kan lungt sänka. Är lite hög fortfarande så till våren får den nog nya fjädrar eller coilovers beroende på vad en viss herre hittar på

    Mvh Håkan

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Viktigt att tänka på är att stötdämparna på bilen bör vara i mycket gott skick, då
    sänkningsfjädrar är hårdare än originalfjädrar och belastar följaktligen stötdämparna hårdare.
    Originalmonterade stötdämpare har sällan en livslängd på mer än 10 000 mil med full effekt,
    så om dina nuvarande stötdämpare rullat längre bör du fundera på att byta dessa samtidigt, för
    att bespara dig extra arbete, och få bästa möljiga väghållning i din bil.
    Om du använder slitna stötdämpare tillsammans med nya fjädrar, så kommer fjädrarnas
    livslängd att bli mycket kortare än normalt eftersom hjulen då studsar mot vägen och
    fjädrarna får jobba mycket hårdare.

    Hittade det på speedparts. Kanske bäst att köpa dämpare med då
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    219

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Går det bra att bara byta till sportfjädrar & behålla dom gamla dämparna lr bör man byta dämpare oxå?
    Det brukar fungera bra, rätt många som kör den setupen.
    Jag tror den här snubbe har nån kitt för dig . Vet i fisen om den e klar men om jag mins rät så utvecklade han för just 9-3ss nån coilower kit
    Ta honom se vad han har att erbjuda.

    Mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 308

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Går det bra att bara byta till sportfjädrar & behålla dom gamla dämparna lr bör man byta dämpare oxå?
    Funkar prima med original dämpare då de är rätt så hårda för att vara original. Dock skulle jag inte rekomendera dig att göra det om nuvarande på bilen har rullat 12k mil. Satsa i så fall på en uppsättning Bilstein el gula koni's. Definitivt värt att byta allt när du endå håller på och river samt måste betala för 4-hjulsmätning efter montering.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Ta kontakt med vem? EXD lr? OKej det får bli en beställning av ett coilover kit från speedparts ist lr liknande till sommaren.
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Kalmar trakter
    Inlägg
    219

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Ta kontakt med vem? EXD lr? OKej det får bli en beställning av ett coilover kit från speedparts ist lr liknande till sommaren.
    Yup EXD. eller googla exd custom
    Han har eller snart klar för typ 7k nåt hela kittet.
    Skriv en pm till han se va får du för svar

    mvh Andrej
    SAAB 9000 cse 98 225 hp org
    SAAB 9-5 aero 04 Maptun Bio power

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    403

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Citat Ursprungligen postat av Andy9k
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Ta kontakt med vem? EXD lr? OKej det får bli en beställning av ett coilover kit från speedparts ist lr liknande till sommaren.
    Yup EXD. eller googla exd custom
    Han har eller snart klar för typ 7k nåt hela kittet.
    Skriv en pm till han se va får du för svar

    mvh Andrej
    Aha okej ja det får man ju göra tackar tackar
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 539
    Medlem#
    7567

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    Kolla in http://www.exd.se för nyheter om coilovers, o alla andra produkter för den delen
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: Streetgears Coilovers 9-3ss

    En kompis köpte coilovers till sin audi A4 V6a
    dessa var D2, och de skulle vara justerbara 120mm.
    Han har dom på lägsta "mode" nu, och bilen är tom aningen högre än orginal, vilket han var mycket besviken på. Dock är väghållningen mycket bra.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. Kvalitén på Streetgears produkter?
    Av Saabland i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 07:58
  2. Streetgears kvalite
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •