Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Renault Clio,bra köp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Renault Clio,bra köp?

    Har funderingar på att köpa en begangnad clio till min sambo.Finns det någon här som har en eller har erfarenheter av en?Årsmodell 01-02.
    Vad ska man kolla extra på och vad ska man se upp med..

    MVH Christian
    9-3 SC Aero V6 -08

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Citat Ursprungligen postat av Expressoblack
    Har funderingar på att köpa en begangnad clio till min sambo.Finns det någon här som har en eller har erfarenheter av en?Årsmodell 01-02.
    Vad ska man kolla extra på och vad ska man se upp med..

    MVH Christian
    Fral har väl erfarenheter av Clio?

    Själv vet jag från bekantskapskretsen att de båda Clio -02 som fanns där fick byta spjällhus men det skedde på garantin då bilarna var nästan nya.
    En riktigt trevlig bil, tom hyfsad långfärdskomfort men med tyvärr noll känsla i servostyrningen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Har en -01a som jag pendlar 10 mil om dagen med, lite jobbig i längden att åka så långt med iaf med dubbdäck.
    Ganska nöjd med den faktist då den har bra utrustning, och är riktigt billig att äga, fråga på om det är något specifikt du undrar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Har en -01a som jag pendlar 10 mil om dagen med, lite jobbig i längden att åka så långt med iaf med dubbdäck.
    Ganska nöjd med den faktist då den har bra utrustning, och är riktigt billig att äga, fråga på om det är något specifikt du undrar.
    Vilka intervaller gäller för kamremsbyte? Brukar ju vara en dyr grej..
    Ska man kolla efter rost på några särskilda ställen? Ska man köpa 1.2 eller 1.4?
    9-3 SC Aero V6 -08

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Som LM säger. Här finns det en Clio II-99. Den rullar bara på sommaren numera vilket gör att den franska ladyn är på ett särdeles got humör. Passerar bilprovningen smärtfritt varje år med perfekta värden (okej, lite ojämna bromsar då det tar lite tid att motionera upp dem.) Nu börjar batteriet sjunga på sista versen efter 9 år...

    Vad brukar trassla ?

    Kamremsbyten med jämna mellanrum. På vår är det var 5:e år tror jag mil ? I samband med detta brukar även vattenpump bytas. Den saftade i lagringen när meken tittade. Vår är en 1,4 8V/75 som antagligen är billigare att byta på än mer avancerade 16V maskiner.

    Avgassystem rostar kopiöst. Den franska mön har ett Ferrita för att råda bot på det.

    Hjullager. Ett baklager är bytt. Med den klena konstruktionen är det lustigt att det fungerar alls. Säkert kan framhjulslager trassla också.

    Diverse elfel har jag läst om. Jag brukar smörja med lite vaselin i lamphus för att hålla dem snygga.

    Fjärrkontrollen till centrallåset har sagt upp sig. Kör en tredjepartslösning på den.

    Annars fungerar allting vad gäller elspeglar,hissar, värme i stolarna och AC på vår vagn. Den har gått 9800mil ungefär. Skulle tippa på att den rullar max 150 per år. Tror den gått ca 1k mil på 6 år.

    Den är ganska surrig att åka långt om hastigheten är 100+. Femman är som en normal fyra i lådan.

    Ingen rost över huvudtaget (tvättas , vaxas och står inomhus jämt)

    LM klagar på servostyrningen. Denna har vanlig hydrauliskt servo. Inte heldött i känsla i alla fall. Kanske sitter det elservo på nyare ? Inget trassel med spjällhus.

    Färgen är den snygga "ollonviolett"

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Har 1,4 8V jag med, bilen har gått 16000-17000 nu, kammrem vid 12000? tror det va det iaf. Eller fem år som sagt.
    Ett hjullager fram bytt, bromsarna bak har kärvat lite men det va tydligen strul innan enligt förra ägaren också.
    Ac mm funkar men kolla sladdarna under sätena, brukar kunna bli lite glapp där så service och airbag lampan tänds, tror även stolsvärmen kunde slås ut av det.

    Värmen nu på vintern är ju inget under, morsans polo från -99 blir varm som s*tan på några sekunder medans det tar längre tid på clion.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Vi hade en -01:ans Clio med en 1,4 16 v-motor och den drog 0,85 l/mil i stan, vilket jag tyckte var alldeles för mycket.
    Vår nuvarande Clio är en faceliftad -02:a med 1,2 16 v-motor, och den drar 0,65 l/mil i stan, vilket är helt ok! 1,2 16v-motorn känns dessutom lika "pigg" som 1,4 16v-motorn.


    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Ac mm funkar men kolla sladdarna under sätena, brukar kunna bli lite glapp där så service och airbag lampan tänds, tror även stolsvärmen kunde slås ut av det.
    Vi hade precis samma problem på vår nuvarande Clio med lysande airbaglampa och icke fungernade sätesvärme. Det visade sig vara kablaget under förarstolen som var söndersmällt, så här såg det ut:

    Jag fixade det genom att klippa bort de brända kablarna och ersätta med nya.

    Annars så har bilen fungerat kanon!

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Bohuslän
    Inlägg
    42

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Min familj har ägt en Clio 1.2 16v -02 sen den var ny. Ganska trevlig bil tycker jag, på nåt sätt rolig att köra även om motorn är väldigt svag och styrningen saknar känsla. Följande fel har däremot inträffat:

    -3500mil ett hjullager fram kass.
    -från ca 4000 mil och framåt nåt skumt elfel som gör att den inte startar ibland. Det är precis som att tändningen eller bränslet inte fungerar när startmotorn vevar, för den brukar hoppa igång precis när man släpper nyckeln
    -ca 5000mil massor av varningslampor lyser i instrumentpanelen, visar sig vara ventilblocket till ABS som är kass.

    Som sagt tycker jag om att köra den, speciellt efter vi bytte till 15" alu fälgar med lågprofil däck. Blev en otrolig skillnad mot 14", känns som en gokart nu! Stolarna är ganska sköna det är ju egentligen sällan man behöver en större bil när man ska nånstans. Känns dock lite B när man måste rulla igång den

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Munka Ljungby
    Inlägg
    84

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Idag blev det köp! Blev en 02- clio 1.2 fas 2. Denna ladyn hade gått 13 tusen mil
    och jag betalade 31 tusen efter lite förhandling. Bilen ser lika dan ut som nedan..

    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 6-clio.jpg
    9-3 SC Aero V6 -08

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Grattis. Vårda madamen så får du trevliga mil

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Renault Clio,bra köp?

    Clio duger ju bra om man är nöjd med annat: http://www.nioelva.se/image/kulbilder/parkeringen.jpg



    (Det är alltså doktorn som vågar köra Clio, patienterna Porsche och Ferrari.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Clio läcker glykol, hur få tätt?
    Av rabies i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 14:03
  2. Mamma funderar på bilköp - Corolla vs. Focus vs. Clio
    Av Joachim 2084 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 02:39
  3. Byta dimljusinsats på Renault clio fas 2
    Av Expressoblack i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:40
  4. Renault Laguna -95 AC-problem.
    Av cato i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 17:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •