Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur se felkoder 9k T-89?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161

    Hur se felkoder 9k T-89?

    Hur kikar man felkoder på 9k T-89?
    Såg idag att check engine lampan tändes och släcktes några ggr (lös runt 5-10 minuter varje gång) skulle behöva veta varför
    //Mvh Chrille

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Hej, så här gör du:
    LH 2.4
    Koder kan inte visas med Check Engine förutom för årsmodell 88 och uppåt, modell 900s och
    9000s utan turbo, och 89 och uppåt med turbo och LH 2.4. Avgaskontrollmärket under
    huven avslöjar vilka bilar det är. Tidigare LH 2.2 bilar visar inte felkoder.

    För att se felkoder ur LH 2.4 krävs det att man till och från jordar en test-anslutning. Rätt
    sekvens av jordning startar ECU:n att visa felkoder via Check Engine-lampan. Koderna visas som en serie av blinkningar som bildar en femsiffrig kod. Före och efter varje kod lyser lampan längre. Efter sista felkoden har visats, kommer det tre långa blinkningar som indikerar att det inte finns fler lagrade felkoder.

    Man måste ha en switch med sladdar som räcker från test-uttaget till förarsätet så man kan
    läsa koderna samtidigt som man togglar switchen. Ena änden av kabeln måste ha en terminal
    som passar i diagnos-uttaget. De varierar från vanlig hane till en liten hona. Se nedan för
    terminaltyp och placering. Den andra änden på sladden måste vara bra jordad nära förarsätet. Dörrlåsets pinne på B-stolpen fungerar bra som jord.

    9000:ens diagnosuttag sitter under huven i övre högra hörnet. Har oftast ett lock över sig, och
    består av ett runt 6-pinnars uttag, ett enkel-pinnat uttag, ett 4-pinnars uttag och ett
    3-pinnars uttag. Du vill komma åt 3-pinnars uttaget och det udda orienterade uttaget i det. Detta är själva diagnospinnen. Ett flatstift (hane) fungerar bra för att komma åt detta.


    Procedur för att avläsa felkoder
    Koppla din switch-kabel till jord och testuttaget. Försäkra dig om att switchen är av (OFF), så
    du inte jordar. Sätt på tändningen. När Check Engine tänds, sätt switchen så den leder (ON).
    Då ska Check Engine släckas. Vänta tills det lyser igen och sätt då omedelbart switchen till
    brytande (OFF). Första koden kommer nu, skriv upp blinkningarna. Första långa blinket indikerar detta, sen kommer en kort blink, följt av en serie av blinkningar som representerar siffrorna. Den första siffran är den korta blinkningen som indikerar 1. Första koden du får bör vara 1-2-2-3-1, som indikerar att varvsignal saknas. Detta är normalt eftersom motorn inte är i gång.

    Efter den första koden är visad och det långa blinket visar att det är slut, sätt switchen
    på lägen ON, när check engine blinkar en gång, sätt switchen på OFF och vänta på nästa kod.
    Upprepa till du får tre långa blinkningar. Detta visar att alla felkoder har visats.

    För att visa koderna igen, ha swithcen på ON, vänta tills Check Engine blinkar två gånger, sätt
    switchen på OFF, och koderna visas igen.

    Efter du har läst koderna och fått tre långa blink, kan du använda switchen för att radera
    dom. Med switchen på läge ON, vänta tills Check Engine blinkar tre korta gånger, och sätt
    sedan switchen på OFF. Koderna skall nu vara raderade. Gör om proceduren för att verifiera.
    Ingen varvtals-signal koden kommer att finnas varje gång. Om du nån gång måste avbryta, bara stäng av tändningen. Se bara till att switchen är på läge OFF, eller urkopplad när du sätter på tändningen igen.

    och här har du en länk med felkodernas förklaring.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Jag tackar så mycket! ska ta och titta på det så snart som möjligt!
    //Mvh Chrille

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Jag röstar på att detta förs in i Faq:en!

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Jag röstar på att detta förs in i Faq:en!

    /Marcus
    Jag med!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    Har äntligen kollat mina felkoder.......

    12112 "Faulty Air/Fuel Mixture During Running"

    12114 "Idle Control Pulse Ratio Too High"

    Är det som jag har uppfattat felkoderna.

    Vad gör man åt dessa??

    LMM? 0 280 212 013 sitter på bilen
    0 280 212 005 har jag liggandes (från en 2.0T -8

    Vad är skillnaden?
    //Mvh Chrille

Liknande ämnen

  1. Felkoder Ac 95a -99a
    Av Aero -97 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-12, 22:24
  2. [LÖST] Felkoder 9000 LH 2.4.2 -92
    Av TobiasLundgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •