Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Är på gång att köpa ett TV-spel åt barnen. Inte alls insatt i detta. De är 6 och 10 år och bara vana vid PC spel tidigare och inte bortskämda med avancerad grafiik etc. Wii verkar ju kul men blir rätt dyrt.

    Har funderingar på ett Playstation 2 som första konsol. Är det bra? Vilken version skall man välja då det finns olika beteckningar? Ser också att den fungerar som dvd spelare vilket kan vara bra på landet tex

    Tacksam för råd

    / H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mälardalen Eskilstuna
    Inlägg
    207

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Har själv två battingar med god vana från PC och TV-spel och tomten kommer nog med ett PS2 till dom i år mest med anledning av att det finns drösvis med billiga spel och många kompisar spelar PS2.
    Mina är 5 och 7 år gamla.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    231

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    PS2 låter helt perfekt att börja introducera ungarna med, då ungar kan ledsna rätt så fort på ett spel, så kan det vara fördel att man kan köpa mycket begagnat för en billig slant. Så man slipper ruinerna sig på nya dunderspel hela tiden för 600:- stycket. Sen finns det ju eyetoy till ps2an som är rätt så kul.

    http://www.youtube.com/watch?v=MiUyVMriRoA

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Tack för råd. Då blir det ett PS2. Känns som en lagom investering plus att pappa får en dvd spelare till landet

    Fantastiskt forum förövrigt. Inte nog med att man får hjälp med bilen utan även annat. Förra veckan kunde j a g hjälpa någon som skulle köpa kamera ( en djungel jag satt mig in i) och även sett trådar om strul med flickvän som fått många kloka svar! Vem behöver specialforum när STCS täcker allt?
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Helt klart ett Nintendo Wii.
    10åringen kan ev. tröttna om ett par år. Men 6åringen med allt vad Mario heter lär inte tröttas ut i första taget.

    Dessutom kommer barnen och kanske även Mamma/Pappa i rörelse.

    Jag har en PS3, grabben är 19månader. Men jag skulle helt klart sikta in mig på ett Wii om grabben var lite äldre. Det lyser i ögat på han när han ser Mario
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Vem behöver specialforum när STCS täcker allt?
    Du har såååå rätt! Här får man hjälp med precis allt


    Syrrans ungar på 9 & 6 år älskar sitt Wii! På ett sätt föredrar jag att barn spelar Wii då dom faktiskt får röra sig liiiite mer än om man sitter i soffan & spelar tex Ps2!

    När man själv var i den åldern sprang man runt på grevens mark & högg ner träd (inte populärt) för att bygga saker med pappas isoleringskniv (eller machete) som jag såg den som... då fick man motion

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Wii verkar verkligen kul men med olika tillbehör drar priset iväg rätt bra. Ändå deras första TV spel och det kommer fler jular så ett PS2 känns rätt lagom.

    Kom förresten på att det fanns ett proffs i yttre bekantskapskretsen. En som repararerar och chippar olika konsoler. Vill man inte satsa på Wii/PS3 tyckte han också att PS2 var bra. Helst en helt ny då lasern trots allt slits och de senaste har integrerad strömförsörjning. De första smala hade en lös "burk" vid sidan.

    Men hans främsta argument var att han lätt "chippar" den för 500 kr. Sedan kan man utan problem ladda ner alla PS2 spel från nätet och köra dem i konsolen....

    Fast det är nog inget för mig. Jag som av ointresse och faktiskt en viss moral inte ens laddat ner en film eller musiksnutt tidigare. Nej, det främsta argumentet är nog det stora utbudet av begagnade originalspel till PS2
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    156

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Du kan mycket väl hitta ett chippat PS2:a på blocket för nån billig peng, då är det inga prblem att ladda hem och bränna spel själv och då kan du fixa nytt spel varje vecka :P

    har själv en sån ps2a med 100tal spel

    fast detta alternativ med att ladda hem egna spel är ju icke lagligt så.


    /Myggan
    "There Is Nothing More dangerous Than A Wounded Mosquito."
    SAAB 9-3sc -07 Maptun Steg 3

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Våra kids (12-14-16) låter som de har full koll - och de har i alla år önskat sig PS2. Delvis beror det på att "alla andra" har PS2, då blir saker roligare kan jag tänka.

    Sen att de aldrig fått det är en annan sak, räliga überstränga tråkföräldrar som tjatar om att de skall läsa böcker...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Här är det också önskan av tomten på ett "Playstation" eller Wii. Grabben är 6+. Jag tittar också efter ett PS2. Känns som att det är det som gäller i detta startskede av konsolägandet. Ger mest pang för pengarna i alla fall.

    Någon som har ett PS2 som kanske är chippat

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Jag köpte ett sprillans nytt chippat PS2 med garanti för c:a 2 år sedan för 1500kr, så det bör ju kunna gå att få ännu billigare idag.

    Sedan kostar det ju som sagt nästan gratis med spelen

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 079

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Ifall dina barn är inte kräsna ang grafiken så passar PS2 utmärkt som första TV-spel konsoll.

    Hållbara, lättanvända, billiga, tonvis med spel!

    Däremot tycker mina småsyskon (4 & 7år) inte alls om PS2 eftersom inte glada figurer som Mario finns, de tillhör endast Nintendo genren, dvs Nintendo 64, Wii etc.

    Och ett Nintendo Wii är idag väldigt billigt, under 2.000kr får du komplett konsoll med 2-4spel. Och risken för att barnen skall bli förslappade pga för TV-spelande går råda bot på Wii, tack vare trådlösa kontroller som används i spelet och massa nyttiga spel såsom Wii Fit !

    Jag röstar på Wii åt dina barn, annars har jag ett billigt Nintendo 64 med många kontroller samt spel i gott skick för en billig julpeng
    Saablös dåre

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Det blev PS2. Barnen mer än nöjda.

    Någon som testat med S-video eller komponentkabel? Blir det ännu bättre bild mot scarten? Har en 100 hz tjock tv
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #14

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Konstigt att ingen tog upp Nintendo 8-bit.....
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    199

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    8-bit är det ju samlar värde på nuförtiden och brukar kosta en slant om det är fräscht.. Bara dom som inte har en aning om vilken skatt det är för somliga som i praktiken skänker bort dom.

    Sen så är det väl inte riktigt lika skoj att spela 8-bits i den åldern som det var en gång i tiden.

    PS2 tycker jag var ett smart och bra val, finns gigantiskt utbud med spel osv till låga priser nu.
    - B j ö r n
    F o r d F o c u s R S - 2 0 1 0

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Jag säger bara Lego Batman. De 300 kr det kostade har hållit dem sysselsatta obegripligt länge. Sen kommer alla spel man kan låna/byta med deras kompisar = toppenköp som första spel.

    Tids nog kommer kraven att öka
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    265

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Det blev PS2. Barnen mer än nöjda.

    Någon som testat med S-video eller komponentkabel? Blir det ännu bättre bild mot scarten? Har en 100 hz tjock tv
    Med komponentkabeln så blir bilden aningen bättre. Lite renare färger, men inte så mycket mer än det. Men självklart ett lyft från SCART
    Men kör på komponentkabel, kostar inte mycket och man uppskattar den när man spelar snabba spel där mycket rör sig på skärmen samtidigt.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Playstation2 brukar finnas på blocket med en hel hög spel för samma pris som bara konsolen kostar ny.
    Fredrik J

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    alla barn borde växa upp med nintendo 8bit eller atari 2600 enligt mig
    Annars är nintendo wii en mycket enkel enhet att förstå sig på och med nintendos inriktning de första 2 åren på wii så finns det en hel drös med barn anpassade spel.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Första TV spelet åt barnen. Vad välja?

    Håller med om Wii. Det blir förmodligen nästa investering. Men som första TV-spel för barn under 10 år tycker jag PS2 verkar svårslaget. " Alla" har det och de byter spel mellan varandra. Det tillverkas ( säljs i alla fall) fortfarande. Köpte faktiskt vårt på " Game" beg för 690 kr. Som Blocket men här ingår 6 mån garanti. Vilket var bra. Den första konsolen hade väldigt svårt spela upp dvd skivor så vi bytte till ett annat ex.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Bästa banracing spelet till PC?
    Av TurboVulc i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 09:31
  2. SAAB SS/SC byte av kamkedja alt mäta spelet, tips?
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:12
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 14:54
  4. Undrar om SAAB har finger i spelet igenom GM?
    Av Presho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •