Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Går airbag alltid att stänga av?

  1. #1

    Går airbag alltid att stänga av?

    Hej,

    Funderar på att köpa 2007 eller 2008:a års 9-5 (den diskussionen finns här: viewtopic.php?f=18&t=243263&p). Går airbag alltid att stänga av med nyckel på de årsmodellerna, eller beror det på vad som spec:ades nar bilen beställdes ny?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Citat Ursprungligen postat av linus95
    Hej,

    Funderar på att köpa 2007 eller 2008:a års 9-5 (den diskussionen finns här: viewtopic.php?f=18&t=243263&p). Går airbag alltid att stänga av med nyckel på de årsmodellerna, eller beror det på vad som spec:ades nar bilen beställdes ny?
    Vad jag vet så måste man lämna in bilen för att ta bort(stänga av?) airbagen på 9-5, det finns i alla fall ingen nyckel för att stänga av den så som det gör på många andra bilar.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Airbag har en sprängladdning som tänds via 12 v signal. rycker man kabeln/ stänger av brytaren är airbagen avstängd. Dock ska man veta att statisk elektrisitet kan i extremfall trigga laddningen att explodera som vilken bomb som hellst så helt säker är man aldrig så länge airbagen sitter kvar i bilen.

  4. #4

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Hmmm... för på 9-3:an kan man väl stänga av med nyckel, eller blandar jag ihop det med någon Volvo?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Kanske någon fransman eller möjligtvis italienare.

    Ingen Saab kan "släcka kudden" med nyckel. = Bra.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_H
    Airbag har en sprängladdning som tänds via 12 v signal. rycker man kabeln/ stänger av brytaren är airbagen avstängd. Dock ska man veta att statisk elektrisitet kan i extremfall trigga laddningen att explodera som vilken bomb som hellst så helt säker är man aldrig så länge airbagen sitter kvar i bilen.
    Den kan även smälla om bilen blir utsatt för en raketattack, eller om en komet slår ner i bilen eller om bilen skulle råka komma i närheten av en atombombsexplosion. Så passa er för guds skull!


    (Vad jag vill ha sagt med detta är att det är att folk är livrädda även för avstängda airbags. Detta när inte verkar finnas en enda rapport om att det har hänt att en riktigt urkopplad Airbag har smällt av. Är man så in i helsike rädd och ängslig så ska man nog inte i första början sätta sitt barn i en personbil som i sig i jämförelse är en ren dödsfälla även med urkopplad airbag).

    Om jag själv hade haft barn så är jag övertygad om 2 saker.

    1. Jag skulle lätt kunna tänka mig sätta mitt barn på en plats där airbagen är riktigt urkopplad. En Airbag smäller inte av sig själv så länge inte det är en fullt utvecklad brand i bilen (Airbagen smäller inte under ca 200 grader) ELLER att man som du säger får in microvågor eller liknande till sådan grad att airbagen smäller. I BÅDA dessa fall så ska det till sånna extrema nivåer både på microvågor, statisk elektricitet och hetta att jag (eller mitt barn) garanterat inte vill sitta i den bilen ändå.

    2. När jag fått Airbagen urkopplad så skulle jag se till att det verkligen blivit gjord. Om jag är med när de gör det, eller att jag i efterhand river handskfacket och kollar så att Airbagen verkligen är ur (detta bör man göra även om man får airbagen urplockad helt). Det finns en oerhörd mängd med klåpare ute på verkstäderna och vissa smartskaft skulle säkert kunna antingen göra urkopplingen fel, eller skita i det och ta betalt för det ändå.


    Du har inte FEL när du säger att om man vill vara riktigt säker så måste man plocka ur airbagen. Men det är en KRAFTIGT överdriven rädsla över urkopplade airbagar bland folk. Jag tycker det är viktigt att poängtera det och inte elda på rädslan mer genom att säga "oooh. Passa! Farlig!!" då många redan verkar tro att en urkopplad airbag kan smälla bara man nyser på den, eller ännu hellre, gärna spontanexplodera.

    Ni gör helt och hållet som ni vill. Detta är mina åsikter och ni har rätt till era. Men som JAG tycker så är det en kraftigt överdriven rädsla att en korrekt urkopplad airbag ska smälla. Det ska EXTREMT mycket till för att den ska göra det. DÄREMOT så litar jag inte för fem öre på verkstäder. Så om ni får yrpåsen urkopplad, kolla att den verkligen ÄR urplockad eller bortkopplad.

    My 2 cents.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Helst ska man nog helt undvika bilar där airbag finns om man har sådan skräck/fobi över urkopplade SRS system.
    Men då handlar det ju om att köra en gammal Micra eller liknande och då har man nog andra säkerhetsaspekter att fundera på.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    109

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Nu ska ni inte vara sådana...

    Men ni har samtidigt helt rätt risken är minimal. Jag har varit inne och pillat i en testbil vi använde. Är du vid airbagen och pillar kan du lika gärna plocka ur den. Och som ni sa vissa säger att airbagen är bortkopplad eller urtagen. aja ni förstår jag håller med er och kör saab med airbag

  9. #9

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Tack sa mycket for alla svar

    Har diskuterat med frun, och nog kommit fram till att babyskyddet hamnar i baksatet, efter att ha last lite synpunkter har:

    viewtopic.php?f=18&t=239107&

    Insag att varken jag eller frun nog kommer aka sjalv med bebis i bilen sarskillt ofta - antingen blir det kort-turer som till affaren, och da ar val den ena hemma med bebisen, eller langturer med oss bada och bebisen, och da kan vi ju turas om att sitta bak.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Själv har jag 4-punktsbälte på köksstolen och vägrar att gå utanför dörren för att eliminera alla risker att skadas.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  11. #11

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Hehe

    Nyfiken - slattabjornen... Slatta, i Falun, eller nagot helt annat och orelaterat? Bodde i Slatta fran att jag var 4 till 8 eller 9 ar...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Om man fysiskt kopplar ur en airbag, så måste bilen regbesiktigas, vilket inte går eftersom bilen är typad med airbag.......

    Min dotter sitter fram i vår bil, som har airbagen urkopplad(elektriskt). Jag är inte ett dugg orolig....
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Om man fysiskt kopplar ur en airbag, så måste bilen regbesiktigas, vilket inte går eftersom bilen är typad med airbag.......
    Var har du fått det ifrån?

    På åtminstonde Saab 9-5, og9-3 samt ng900 så går det inte att koppla bort airbagen elektroniskt utan på dom så drar man helt enkelt ur kontakten ur airbagen och sätter ett motstånd på bilens kablar för att bilen inte ska rapportera att det är fel på SRS systemet. Vilket, om det du säger stämmer, skulle innebära att Saab-verkstäderna årligen står och gör tusentals Saabar olagliga att brukas i trafik.....

    Så jag skulle inte tro att de uppgifterna du har stämmer på Saab i alla fall...

    Sen hur det fungerar med exempelvis Passat, det har jag däremot ingen koll på.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Jag tror att det handlar om att man inte får fysiskt ta bort airbagen. Plocka bort kontakter o dyl. är i princip detsamma som att mjukvarumässigt stänga av den.

    Min Wolkswagen handlare sa att man inte kan ta bort airbagen, eftersom man då var tvungen att regga om bilen, vilet inte går eftersom den alltid är typad med en airbag.

    Jämför med bilar som inte kan regbesiktas med drag(mondeo st220 tex...), fast lite tvärsom.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    453

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Hej,

    Stopp och avbryt!

    Det skickas in uppgifter till Saab Automobile AB när en airbag kopplas ur. De i sin tur informerar VV.

    Slut, kom.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Hej,

    Stopp och avbryt!

    Det skickas in uppgifter till Saab Automobile AB när en airbag kopplas ur. De i sin tur informerar VV.

    Slut, kom.
    Nja, det beror väl alldeles på VEM som kopplar ur den?
    Vi är ju många snåljåpar som vill spara pengar genom att göra sådant jobb själv och troligen då inte heller skicka in några papper till vare sig Saab Automobile eller Vägverket.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Går airbag alltid att stänga av?

    För min del så kostade det ingenting. Verkstaden gjorde det på "goodwill".

    När barnstols tiden är över, kommer jag koppla in den igen.
    Jag vet inte hur försäkringsbolagen ser på det om airbagen är urkopplad efter en olycka(utan barnstol).
    Tittar jag på vv´s hemsida så står det "ja" på "Krockkudde, främre passagerarplats:" på min bil. Det bör stå "nej" enligt mig, eftersom VW skickade in papper på urkopplingen till dem.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

Liknande ämnen

  1. vad ska man alltid ha med sig i sin SAAB?
    Av street i forum Allmänt
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 00:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •