Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Jag tror att tomten inte finns

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Jag tror att tomten inte finns

    Inte för att jag har funderat så mycket på detta då jag haft en fast tro om att hans existens inte är sann... men någon dåre har klurat ut detta för att få mer bevis för lögnen

    ------------------------------------------------------------------------------

    Det finns omkring 2 miljarder barn på jorden. Men nu vill ju tomten inte besöka muslimer, hinduer, judar eller buddhister, vilket reduserar antalet till 15% eller378 mil- joner. Med ett världsgenomsnitt på 3,5 barn per hushåll är det sålunda 108 miljoner hushåll att besöka, om vi kan anta att det finns minst ett barn i varje hem.

    Jultomten har på grund av jordens olika tidszoner och rotation cirka 3,5 timme på sig att jobba, om vi antar att han reser västerut, vilket ju blir mest logiskt. Han besöker sålunda 967,7 hem per sekund. Det betyder alltså att för varje kristet hem med minst ett snält barn, har tomten cirka 1/1000 sekund till att parkera släden, springa ut och hoppa ner genom skorstenen, dela ut julklappar, hoa 3 gånger, klämma 2 snapsar, upp genom skorstenen, i släden och iväg till nästa hus.

    Om vi antar att alla hem som ska besökas är jämt för- delade är det ca 1 km mellan varje hus i genomsnitt. Tomten färdas sålunda ca 100 miljoner km, toabesök och andra pauser räknas inte. Med andra ord flyger tomtens släden med ungefär 1000 km per sekund eller 3000 gång- er ljudets hastighet. Som jämförelse kan nämnas att den snabbaste farkost som människan hittills skapat, rymdson- den Ulysses, färdas cirka 50 km per sekund. Som kuriosa kan nämnas att en normal frisk ren kan komma upp i en hastighet av ungefär 30 km i timmen.

    Lasten i släden är ett annat intressant objekt. Om vi antar att varje barn får klappar motsvarande 1 kg, har släden en last på 500 000 ton, tomtens vikt inte medräknad. På land kan en normalstark ren dra ungefär 200 kilo. Även om vi antar att de speciella flygande renarna kan dra en vikt tio gånger denna, kommer inte släden ur fläcken, om inte tomten skaffar fram cirka 360 000 dragvilliga renar. Detta kommer att ge släden en samlad vikt på ca 600 000 ton. 600 000 ton, som flyger med 1000 km per sekund alstrar ett enormt luftmotstånd. Detta kommer att hetta upp renarna, ungefär som en meteorit som inträder i jord- atmosfären.

    De två ledarrenarna kommer då att absorbera en energi motsvarande 14300 trilljarder joule per sek, eller 14300 trilljarder watt. Ledarrenarna kommer helt enkelt att brinna upp omedelbart och de bakomvarande kommer att utsättas för en ljudvallsbang och därefter själva brinna upp. Alla renarna kommer att möta sen anfader på mindre än 4,26 tusendels sekunder, det vill säga när tomten når till sitt femte hus.

    Detta är dock hypotetiskt, för då släden accelererar från 0 till 1000 km/s på 1/1000 sek, kommer alla i släden att bli utsatta för en g-kraft 17500 gånger större än tyngd- kraften. En tomte på ca 150 kg (vikten uppskattad efter existerande kopior) skulle naglas fast i bakre delen av släden motsvarande en vikt av ca 3 miljoner kg, vilket ögonblickligen skulle krossa varje ben i hans kropp och förvandla honom till en våt fläck.

    Slutsatsen bör bli att om tomtejäveln någonsin levat så är han defenitivt död nu.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Nu är julen förstörd..
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    58

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Hahahahaha!
    Life is a lesson, you learn it when you're through.

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Jag tror att tomten inte finns



    Sedan finns det ju saker i luften som kan vara farliga för vår tomte.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    319

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Jag vet att tomten finns, jag höll nämligen på att hamna i slagsmål med 2st tomtar för några år sedan när jag sakta lullade hemmåt efter en rejält blöt julafton.
    9-3 2,0t -01

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Absolut att han finns. Jag har ju själv sett honom med egna ögon, för när jag var liten kom han varje julafton. - Synd bara att pappa alltid missade honom när pappa alltid envisades med att, samma tid varje julafton, gå för att köpa tidningen.

    Eller har jag missat något?
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Absolut att han finns. Jag har ju själv sett honom med egna ögon, för när jag var liten kom han varje julafton. - Synd bara att pappa alltid missade honom när pappa alltid envisades med att, samma tid varje julafton, gå för att köpa tidningen.

    Eller har jag missat något?
    exakt... och likadant nu, när jag går till kiosken och köper tidningen, så har han varit hemma hos oss. slår aldrig fel... missar han jämt
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Gud vilken larvig grej.
    En fråga dock, varför skulle han bara ha 3,5 timmar på sig?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Klart att tomten finns
    Jag ser honom varje dag i trafiken över allt
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Gud vilken larvig grej.
    En fråga dock, varför skulle han bara ha 3,5 timmar på sig?
    "Jultomten har på grund av jordens olika tidszoner och rotation cirka 3,5 timme på sig att jobba, om vi antar att han reser västerut, vilket ju blir mest logiskt"
    Saablös dåre

  11. #11

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Gud vilken larvig grej.
    En fråga dock, varför skulle han bara ha 3,5 timmar på sig?
    "Jultomten har på grund av jordens olika tidszoner och rotation cirka 3,5 timme på sig att jobba, om vi antar att han reser västerut, vilket ju blir mest logiskt"
    vad är det som gör det så logi
    jag tror tomten är både smart, klok, förnuftig... och väl insatt i tidszonerna och reser österut. har sålunda ca 50 timmar på sig.
    lägg där till att många skall ha sina klappar den 25.
    så vår tomte får då ca 100 timmar på sig. samta att många firar jul med föräldrar och syskon och annan släkt. då blir det ca 27 miljoner hem. eller 1 minut och 15 sekunder per hushåll.
    tomten behöver inte forsla alla paket själv. där kommer alla nissarna in i bilden, som kör runt med paketen till olika uppsamlingsplatser.

    LÄNGE LEVE TOMTEN!
    JAGUAR - spinner som en katt

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":1msbw6n7

    "Jultomten har på grund av jordens olika tidszoner och rotation cirka 3,5 timme på sig att jobba, om vi antar att han reser västerut, vilket ju blir mest logiskt"
    vad är det som gör det så logi
    jag tror tomten är både smart, klok, förnuftig... och väl insatt i tidszonerna och reser österut. har sålunda ca 50 timmar på sig.
    lägg där till att många skall ha sina klappar den 25.
    så vår tomte får då ca 100 timmar på sig. samta att många firar jul med föräldrar och syskon och annan släkt. då blir det ca 27 miljoner hem. eller 1 minut och 15 sekunder per hushåll.
    tomten behöver inte forsla alla paket själv. där kommer alla nissarna in i bilden, som kör runt med paketen till olika uppsamlingsplatser.

    LÄNGE LEVE TOMTEN![/quote:1msbw6n7]

    Matte är inte min grej så tänker inte argumentera med dig!
    Fast fan att alltid farsan är borta och köper tidningen när tomten kommer!
    Saablös dåre

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    "Think outside the box"!

    Vem har sakt att så värdsliga ting som tidszoner och ljudets hastighet ska begränsa våran jultomte?

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":3kqnn9gz

    "Jultomten har på grund av jordens olika tidszoner och rotation cirka 3,5 timme på sig att jobba, om vi antar att han reser västerut, vilket ju blir mest logiskt"
    vad är det som gör det så logi
    jag tror tomten är både smart, klok, förnuftig... och väl insatt i tidszonerna och reser österut. har sålunda ca 50 timmar på sig.
    lägg där till att många skall ha sina klappar den 25.
    så vår tomte får då ca 100 timmar på sig. samta att många firar jul med föräldrar och syskon och annan släkt. då blir det ca 27 miljoner hem. eller 1 minut och 15 sekunder per hushåll.
    tomten behöver inte forsla alla paket själv. där kommer alla nissarna in i bilden, som kör runt med paketen till olika uppsamlingsplatser.

    LÄNGE LEVE TOMTEN![/quote:3kqnn9gz]

    Tackar för det!
    Nu känns det bra mycket bättre när det är nån som tror på Tomten kan kalkylera lite för Tomtens fördel!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Vart fan går alla och köper tidningen någonstans? Jag gick iväg och skulle köpa tidningen förra året men kiosken var stängd eftersom det var julafton.

    Klart att tomten finns. Det finns t.o.m. många tomtar. De flesta bor i huvudet på Maud Olofsson.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Vart fan går alla och köper tidningen någonstans? Jag gick iväg och skulle köpa tidningen förra året men kiosken var stängd eftersom det var julafton.

    Klart att tomten finns. Det finns t.o.m. många tomtar. De flesta bor i huvudet på Maud Olofsson.
    Pressbyrån brukar ha öppet ganska länge. Sen har vi ju även vissa bensinmackar som har öppet dygnet runt
    Saablös dåre

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Jultomten skrämde skiten ur min äldsta son för två år sedan, så numera lämnar han paketen under natten när barnen sover.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Jag tror att tomten inte finns

    Farsan gick alltid till macken efter tidningen, och macken hade ju öppet.
    Nu är jag nog för gammal för att tomten skall ombesörja ett besök. Detta när nu äntligen far min insett att julaftons eftermiddag inte är bästa tiden att köpa tidningen på. Otur.

Liknande ämnen

  1. Spel: Air battle! Tidsfördriv innan tomten.
    Av redbull i forum Tidsfördriv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 04:39
  2. Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:07
  3. APC-box som inte finns?
    Av 99t16blå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 13:43
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •