Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

    Öppen fråga:

    Kan man hålla rosten borta från det fåtal fina og900 som finns kvar? Med det menar jag inte den synliga rosten som är lätt att se i dörrar, skärmkanter osv.
    Jag har rostlagat en hel del på både 99 och OG900, och det verkar inte spela någon större roll hur de har skyddats och behandlats. Rost kommer så småningom, och det är på ställen som är hemska att laga på ett proffsigt sätt. Länkarmsinfästningarna, skarv mellan inre och yttre hjulhus, fjäderkonsoller bak, golv och förstärkningsplåtar runt bakaxeln, undre/yttre skarven mellan golv och "tröskellåda" osv osv... Ja, ni vet... Det är då de flesta ger upp och skrotar bilen.

    Bilarna från -76 till --82 var ju riktigt dåliga, sen blev det lite bättre, men även de sista modellerna rostar på samma ställe. SAAB bytte ju själva både plåtkvalitet, färgleverantör och rostskyddsmassor under denna tid, men riktigt bra blev det inte. Vad jag har sett hjälper det inte mycket att behandla med Tectyl, vaxbaserat skydd, själv smeta på asfalt osv. Rosten kommer oftast inifrån.

    Finns det någon som har BRA erfarenheter att dela med sig av?

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

    jag började skrapa hjulhus idag på min nyinköpta ems-74, knappt en rostfläck, mer än vid tankgenomföring bak.
    va en väldigt tjock massa som lossna i stora flagor, va kanonfin plåt under, inte en fläck vid stötdämparinf
    däremot e ju dörrar slut men det är ju småskit att fixa.
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Re: Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

    Jag funderar på att spillolja bilen,som man gjorde på gamla goda tiden.

    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

    Jag har haft många 99 och Og 900 som jag lämnat ifrån mig som rostfria. (På de ställen du beskriver).
    Samtidigt har jag också ,med tiden lagat rost på minst ett 50-tal på nämnda ställen. (Kundbilar).
    Signifikant för samtliga rostställen är att det berott på bristande ägarunderhåll.

    Hur f-n kan man tro att bilen blir rengjord i en automattvätt, oavsett om det väljs silver, guld eller super duty platina hej och hå tvätt med trippel super underspolning?
    Automattvätt är ju f-n lika som att en svettig karl efter ett maratonlopp pudrar sig och stänker AXE under armarna. FÖRBJUD automattvättar!

    För att få svar på frågan säger jag: Tvätta själv och spola noggrant med högtryck på nämnda ställen. (Bensinstationernas miljonanläggningar kommer ine åt dessa ställen). VÅGA VÄGRA AUTOMATTVÄTT OCH KRÄV "MANUELLA" TVÄTTANLÄGGNINGAR TYP OK/Q8 GDS!

    Vad för kemikalier som förekommer i dessa anläggningars "självrengöringsanordninger", som spär på rosten, återkommer jag med om någon blir intresserad.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417

    Re: Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

    Tack för svaren!

    Jag håller inte med Slättabjörnen, även om man med rätt skötsel kan göra mycket. Skärmkanter, dörrbottnar, länkarmsinfästningar, stötdämparfästen bak osv. kan man ju lätt hålla i skick genom att sköta bilen på ett bra sätt, men det är inte dem jag pratar om, utan "inbyggda, tidsinställda" rostställen.

    Ta till exempel rosten mellan hjulhushalvorna i området vid övre fjädersätet där framme (under expansionskärlet). Även om du tvättar ordentligt och ofta, och ser till att underredsmassan är hel kommer det ändå att rosta inifrån...
    Likadant t ex där de längsgående balkarna från under motorn är svetsade under golvet vid pedalerna. Eller vid alla skarvar i golvet bakom baksätet och i bagarumsgolvet osv.

    På dessa ställen blir det inte många stenskott, inte så mycket saltsprut och det är inte mycket man kan göra förutom att tvätta och bättra ev. skador i underredsmassan.

    Ännu värre: falsarna i motorhuven. De inre plåtarna som håller glidskenorna. Vilket ägarunderhåll stoppar rosten i dessa? De rostar ju från baksidan!

    Eller skarvarna mellan yttre längsgående balkarna i motorrummet och drivaxeltunnlarna. Helt skyddat läge, lackerat och oljeindränkt (ofta...) och ändå rostar de i så gott som varje bil. Och GRYMT knepigt att laga snyggt...

    Jag har det senast åren haft två OG900 i riktigt bra skick. Två-ägar-bilar med 10 000 resp. 8000 mil på mätaren. Mycket fina på utsidan, men man kan ändå se att det börjar komma problem på vissa typiska ställen...

    Vid närmare eftertanke är det kanske bäst att byta bort 900:an...

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Re: Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

    Citat Ursprungligen postat av Alexander B
    Tack för svaren!

    Jag håller inte med Slättabjörnen, även om man med rätt skötsel kan göra mycket. Skärmkanter, dörrbottnar, länkarmsinfästningar, stötdämparfästen bak osv. kan man ju lätt hålla i skick genom att sköta bilen på ett bra sätt, men det är inte dem jag pratar om, utan "inbyggda, tidsinställda" rostställen.

    Ta till exempel rosten mellan hjulhushalvorna i området vid övre fjädersätet där framme (under expansionskärlet). Även om du tvättar ordentligt och ofta, och ser till att underredsmassan är hel kommer det ändå att rosta inifrån...
    Likadant t ex där de längsgående balkarna från under motorn är svetsade under golvet vid pedalerna. Eller vid alla skarvar i golvet bakom baksätet och i bagarumsgolvet osv.

    På dessa ställen blir det inte många stenskott, inte så mycket saltsprut och det är inte mycket man kan göra förutom att tvätta och bättra ev. skador i underredsmassan.

    Ännu värre: falsarna i motorhuven. De inre plåtarna som håller glidskenorna. Vilket ägarunderhåll stoppar rosten i dessa? De rostar ju från baksidan!

    Eller skarvarna mellan yttre längsgående balkarna i motorrummet och drivaxeltunnlarna. Helt skyddat läge, lackerat och oljeindränkt (ofta...) och ändå rostar de i så gott som varje bil. Och GRYMT knepigt att laga snyggt...

    Jag har det senast åren haft två OG900 i riktigt bra skick. Två-ägar-bilar med 10 000 resp. 8000 mil på mätaren. Mycket fina på utsidan, men man kan ändå se att det börjar komma problem på vissa typiska ställen...

    Vid närmare eftertanke är det kanske bäst att byta bort 900:an...

    /Alexander
    Självklart menar jag inte att Og 900 är en "rostfri" bil ens med noggrann tvätt.
    Många av de rostfällor du räknar upp klarar man med hålrumsvätska. (Som måste förnyas med jämna mellanrum).
    Nu är ju dessa bilar så gamla att rosten oftast fått fäste men det går ändå att på så sätt hålla den någorlunda i chack.

    Att det rostar bl.a vid de längsgående balkarna under golvet fram eller i skarvar trots att man "bättrar" rostskydd/underredsmassa beror ofta på att den polyestermassa man sprutade vid tillverkningen torkat/spruckit och därför samlar fukt.
    Skrapa plåtrent, måla med zinkfärg och rostskydda efter konstens regler.

    Drivaxeltunnlarna du nämner är riktiga rostfällor, just för att de är så skyddade.
    Automattvättarnas underspolning kommer inte åt där och många som tvättar manuellt missar att spola rent med högtryck.

    Och åter igen: Jag hävdar absolut inte att bilen på något sätt är en önskedröm i det måtto att hålla rosten borta.

    Jag skriver ner detta mer som tips och råd för de som önskar bevara dessa bilar.
    Det finns ju inte så många fina bilar kvar och kommer snart att bli hårdvaluta. - Se prisutvecklingen på äkta Og 900 Aeros i bra originalskick! Därför är det bra om blivande ägare kan ta hand om klenoderna på bästa sätt. Ju äldre en bil blir, ju mer omsorg behövs det.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660

    Re: Rost i OG900 - kan man hålla den borta?

    Den mesta rosten börjar ju inifrån, vill du hålla bilen rostfri så hålrumsbehandlaa den överallt, dörrar, bagagelucka, huv, skärmkanter, trösklar länkarmsinfästningar etc. Det tar tid, men det är garanterat värt det.

    Det första jag gjorde med min bil när jag köpte den var att hålrumsbehandla den, och den kommer bara att rulla som sommarbil, vilket minskar rostrisken rejält!

    Lycka till!

    Mvh, Jesper
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

Liknande ämnen

  1. Skötselråd, Hur får man en OG900 5växlad låda att hålla??
    Av rybbe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 18:37
  2. Hålla sig borta från SAAB 9-5/9-3 -98?
    Av sebastianpettersson i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 13:49
  3. Nu är og900:an borta(såld)!!
    Av aerokalle i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •