Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: "smuts" i motorn Nu med bilder!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    "smuts" i motorn Nu med bilder!

    jag har haft min bil inne på reparation för att fixa topplockspackningen och fick reda på av meken som bytte packningen att det va "skräp,smuts" (eller vad man nu ska kalla det) i oljan som han såg när han lyfte på ventilkåpan och då trodde han att det skulle va ännu mera skräp i oljetråget :S. Efter ett tag så bytte jag turbo pga glapp, men den nya höll i ca 2 månader sedan pajja den av okänd anledning. så min egentliga fråga är om turbon kan ta stryk om det är "smuts" i oljan? för i sådana fall så kommer det inte att dröja länge innan den pajjar igen :/
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: "smuts" i motorn

    Ja du sliter ut bla en turbo på nolltid om du har skit i oljan. Men skiten skall ju filtret fånga upp... När bytte du olja och filter senast, och vilken typ av olja och filter använder du?
    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: "smuts" i motorn

    det har blivit 2 oljebyten den här sommaren och filtret bytte jag vid första oljebytet. Använder 5/40 olja och kommer inte ihåg va filtret heter men det är iaf köpt på Speedparts. Finns det något bra sätt att rensa ur motorn?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: "smuts" i motorn

    är servicarna misskötta sen tidigare så oljan koksat och börjat bygga upp här och var så hjälper inget annat än att demontera komponenter och göra rent.
    Att mirakeltvätta och få ner det i oljan är nog ingen höjdare för lossnar det så hamnar det sällan enkom i filtret eller silen utan mer skador är säkert att vänta sig............

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: "smuts" i motorn

    Det låtertor inge vidare tror inte att det har slarvats med servicearna, den enda sevicen som inte är gjord är 11tusen mila servicen men den blir till våren, slog om precis när jag ställde in bilen. ska man behöva plocka isär motorn för att lösa problemet?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299

    Re: "smuts" i motorn

    Har du otor är de spån från lager m.m som har lagt sig i oljan.
    Jag skulle plocka ner och byta lager och kolla upp allt innan jag kör med den igen.
    Har du tur är de bara att byta lager och köra sen.
    Kolla även upp kamkedjan och turbon.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: "smuts" i motorn

    Okej men det är ett ganska komplicerat projekt? synd att man inte är så händig och har garage
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: "smuts" i motorn

    finns ingen som hällst anledning till och riva ner motorn för att "kolla". när du tappar ut oljan kolla och se hur den ser ut. se vad de e för "skit" i oljan meknikern snackar om.

    mvh

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: "smuts" i motorn

    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    finns ingen som hällst anledning till och riva ner motorn för att "kolla". när du tappar ut oljan kolla och se hur den ser ut. se vad de e för "skit" i oljan meknikern snackar om.

    mvh
    den skräp och smuts man ser när man lättar på ventilkåpan har ju inget att göra med det som rinner ut nere vid pluggen. Nerbruten olja koksar och sätter sig oftast under just ventilkåpan, en del motorer man rivit genom åren har varit alldeles tjocka med bös där och resten av motorn har naturligtvis sett likadan ut.
    En välskött motor med regelbundna oljebyten är ju mer eller mindre helt ren under kåpan.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 232

    Re: "smuts" i motorn

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    Citat Ursprungligen postat av turbo_joel
    finns ingen som hällst anledning till och riva ner motorn för att "kolla". när du tappar ut oljan kolla och se hur den ser ut. se vad de e för "skit" i oljan meknikern snackar om.

    mvh
    den skräp och smuts man ser när man lättar på ventilkåpan har ju inget att göra med det som rinner ut nere vid pluggen. Nerbruten olja koksar och sätter sig oftast under just ventilkåpan, en del motorer man rivit genom åren har varit alldeles tjocka med bös där och resten av motorn har naturligtvis sett likadan ut.
    En välskött motor med regelbundna oljebyten är ju mer eller mindre helt ren under kåpan.
    har du helt rätt i, ville bara ha fram de känns lite "overkill" att riva ner hela motorn och byta alla lager m.m för att där e "skit i oljan" man kan ju riva ventilkåpan och sump och slå en koll där och ta reda på vad som e felet innan man börjar riva ner motorn

    ioförsig jag rev ner min motor till supran för att kolla över allt vipps vad hitar man där

    jo denna och motorn gick hur fint som hällst!


  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901

    Re: "smuts" i motorn

    Som sagt , lyft på ventilkåpan och titta själv hur det ser ut.

    Ta loss rören till turbon och kontrollera om dom är igensatta / skadade eller något som stör funktionen.

    Mät upp oljetrycket i motorn också.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830

    Re: "smuts" i motorn

    Citat Ursprungligen postat av Gulingen
    det har blivit 2 oljebyten den här sommaren och filtret bytte jag vid första oljebytet.
    Byt filter vid varje oljebyte, finns ingen som helst anledning att inte göra det, ett filter kostar ju knappt något! Har du ett skitigt filter smutsas ju oljan ner snabbare än med ett nytt!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: "smuts" i motorn

    Okej. Själv har jag bara haft bilen i ett år och bytt regelbundet men jag vet ju inte hur dom förra ägarna har skött oljebytena. Får ta en titt under ventilkåpan och se. men om det nu är som ni säger att det är gammal olja som ha koksat, är enda lösningen då att plocka i sär och göra rent motorn?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: "smuts" i motorn

    Din motor är ju bland de mest driftsäkra turbomaskinerna som Saab någonsin gjort och som under normala omständigheter inte direkt ska lida av den här sortens problem. (Naturligtvis gäller inte det om förra ägarna fullständigt skitit i servicar, tippat i totalt fel olja, osv, men generellt).


    Jag tycker du ska göra tre saker.

    1. Lyft på ventilkåpan och se hur det ser ut där. Dokumentera gärna med bilder för att kunna ge de motorkunniga på forumet något att titta på. En bild säger mer än 1000 ord och kan ge många tips på vad som är fel eller om det ser normalt ut. Var beredd på att köpa en ventilkåpepackning (bör bytas om man lyfter kåpan, även om den gamla kanske funkar) men det brukar inte kosta många hundra.

    2. Syns inget självklart klägg där, byt olja och filtrera oljan som rinner ut genom en tratt med sil eller liknande. När oljan runnit ut, kolla silen efter skrot, klumpar osv. Försök identifiera klumparna. (Metallspån, koksad olja, skräp, osv).

    3. Syns ingen självklar katastrof i oljan, häll i någon vanlig helsyntetisk men inte allt för dyr, olja och kör 100 mil. Byt sedan olja igen och på detta vis "skölja" ren motorn från gammalt oljeklägg. Byt då till din vanliga olja. (Förutsätter du kör med helsyntetisk). Du får inte bort allt klägg på detta vis men bättre blir det nog.

    Se bara till att köra motorn riktigt varm innan du byter olja och se till att sätta dit ett nytt fräscht Saabfilter (Eller det svarta som b la Speedparts säljer) vid varje oljebyte. Sätt inte dit nått Biltema, mekonmen, micro filter eller liknande. Ett oljefilter kostar i sämsta fall ca 60-70 kronor. Det har du råd med. (Detta råd gäller även hädanefter)


    Sen är det så klart alltid bra att göra korta regelbundna servicar. Det gör jag till och med på min gammle 900 även om den är gammal, skröpplig och rostig. (27000 mil). Försöker byta olja var 1000;e mil. Kortare servicar än föreskrivet kan hjälpa att hålla motoroljan renare och förebygga oljeklägg i motorn. Särskillt gäller detta om bilen inte körs längre sträckor varje gång utan används till mycket kortkörningar.


    Är väl de tips jag kan ge.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: "smuts" i motorn

    Tackar så mycket kongo jag ska till bilen på jul så får ta och lyfta på ventilkåpan då och ta lite bilder som ni kan få kika på. Men spelar det någon roll om jag byter packningen nu eller om jag gör det den dagen jag tar ut bilen från vinterförvaringen, ska ju inte köra med den förrän då ändå eller kan motor ta skada fall det inte blir tätt vid packningen?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  16. #16
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 830

    Re: "smuts" i motorn

    Du kan vänta med att byta den om du känner för det!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    260

    Re: "smuts" i motorn

    tja ,,,

    utan att ha läst alla inlägg i denna tråd så kan jag rekomendera Engine Flush,

    dvs,, motorn spolas några minuter med en speciell maskin som pumpar runt olja och ut igen,,,

    googla på det,,
    Gäller en 9-5 2.0t -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    108

    Re: "smuts" i motorn

    Turbon kan ju gå sönder om den övervarvar! Tex om du har hål i intercoolern eller tryckrör,slananslutningar! då får den jobba hårt och håller inte länge så provtryck och leta läckor! Mvh
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: "smuts" i motorn

    okej jag vet att när jag bytte intercooler så va den ena slangklämman inte i bästa skick kanske är värt att byta den då. kommer också ihåg att det va lite olja i slangarna som går från tryckröret till intercooler vad kan det bero på? hur trycksätter jag systemet lättast? Fundera lite på om man kanske ska skruva bort oljerörena till turbon och kika lite också kanske till och med byta ut dom till stålomspunna slangar, kan väl inte vara så svårt?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    516
    Medlem#
    6860

    Re: "smuts" i motorn

    /\
    ||
    ||

    Någon som har något svar på dom frågorna?

    Har även funderat på ett öppet luftfilter, är det något att ha eller är det bara skit?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

Liknande ämnen

  1. "Förgasar smuts" Gäller SAAB 9-3 SC TID1.9 -06
    Av patienten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 23:21
  2. "Smuts/vatten"skydd på sidan på saab 9-3 07:a?
    Av Gurra101 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 14:07
  3. smuts under kåpan ? (bilder)
    Av andr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 12:26
  4. Motorn "dunkade" till, började därefter gå riktigt
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 13:46
  5. Motorn misständer("spruttar" o "poffar")
    Av Cod i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 06:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •