Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2

    Hej

    Skall till att montera en parrot 3200ls blåtands handsfree i min 9-5 04 med AS2 stereo. Den har pilotpaketet så det borde inte vara något problem. Jag har dock några frågor.

    1. Hur tusan får man bort ac fronten (kablarna sitter väl där bakom, eller?). Har hört att man tar två matknivar och bänder i kanterna på något sätt??? sitter det någon form av låsning som man ska snäppa loss eller? Rädd att sabba något.

    2. Jag har köpt en kabelsats som skall passa mellan min Saab och papegojan (parrot handsfreen ) från England men de varnar att på årsmod tom. 03 så måste man ha någon form av isolationstrafo mellan annars sabbar man stereon. Ok jag har en 04 men den är tillverkad i slutet av 03, någon fara att jag har "fel" sorts stereo i alla fall?

    3. Har hört att original micken i Saab inte är så bra, läge att byta eller duger den?

    Tack på förhand

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 057

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    ACC-panelen får du loss genom att försiktigt bända med en smörkniv eller annan mjuk plastbit på kortsidorna, det sitter ingen låsning som skall tas bort.

    Om det är t.o.m. årsmodell -03 så är det ingen fara med kablaget du beställt då du har en bil av årsmodell -04.

    Originalmicken funkar väldigt bra, enligt egen erfarenhet, så jag tycker absolut att du ska ge den en chans.
    Kör arbetsholken VW Caddy -05 basset-transporten VW Golf Variant -08 och
    VW Golf Cab -91 på sommaren

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    3) Har varierande erfarenhet av SAABs orginalmikar. I en del bilar funkar det alldeles utmärkt, och i andra låter det... illa. I min senaste bil bytte jag ut orginalmiken mot en Sony Ericsson-mik och inledningsvis lät det mycket bättre. Jag monterade den nämligen "flying" (kardborre i innertaken vid takpanelen). Efter ett tag flyttade jag in den där orginalmiken satt - den passar nämligen perfekt i fästet - men efter det låter det klart sämre.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  4. #4

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    När jag monterade i min bil så lät det riktigt dåligt, ringde upp en installations firma så sa dom att man ska byta plats på en kabel i iso kabeln.. så nu låter det riktigt bra med orginal micken..

  5. #5
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    Citat Ursprungligen postat av CuteStoffe
    När jag monterade i min bil så lät det riktigt dåligt, ringde upp en installations firma så sa dom att man ska byta plats på en kabel i iso kabeln.. så nu låter det riktigt bra med orginal micken..
    Kan du beskriva vilken kabel det var?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    Jag fick också byta plats på en kabel för att micken skulle fungera bra, men jag kommer inte ihåg vilken kabel det var.
    Det beror på om man har Ericsson eller Nokia tydligen.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    Tack alla för hjälpen. Ska mecka in den i morgon (Lördag) så får vi se hur det funkar. Återkommer med mer frågor eller ett besked.

    Nu åter till

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    Hej alla

    kom just på en fråga. bland kablarna till handsfreen så finns det 2 st som är benämnda line in + samt två som line in - (detta gäller original kablarna likväl de som jag köpt till saab 9-5 ) vad är dessa för nåt. skulle vara suveränt om jag kunde trolla dit en mini rca via dessa och koppla in mp3 spelaren eller är jag helt ute och fyllseglar nu?

    Tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    Citat Ursprungligen postat av CuteStoffe
    När jag monterade i min bil så lät det riktigt dåligt, ringde upp en installations firma så sa dom att man ska byta plats på en kabel i iso kabeln.. så nu låter det riktigt bra med orginal micken..
    Hej!

    Man behöver stifta om själva miken, beroende på om man har hög- eller lågnivå. Har för mig att stift-anvisningen finns på lappen som följer med kabelhärvan (SAABs övergångskabel). Tror faktiskt att både SE och Nokia kör samma nu, men om man ansluter en äldre HF från (Sony) Ericsson behövar man stifta om.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Re: Montera handsfree i 9-5, frågor, frågor

    Hej

    Har efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckas fått min handsfree att fungera. Varför görs bilelektronik så otroligt tillkrånglat? Jag lyckades inte få något ljud i den befintliga micken, trots ombygling (stift 1 till stift 2), misstänker nåt vajsing med mic kabeln, så jag använde den medföljande mikrofonen istället. Borrade ett hål i ett av plast täcklocken och limmade den från baksidan där, blev ganska snyggt faktiskt. Använde en dremel och fasade ur ena hörnet på samma lock för att dra in kabeln från 3200ls. Själva displayen satte jag med special dubbelhäftande till vänster om stereon.

    Nästa projekt en gps navigator.

    Mvh

    tommy
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

Liknande ämnen

  1. Montera handsfree i og9-5 06+
    Av bollman i forum FAQ
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-11-15, 22:44

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •