Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Modernisera kök?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Modernisera kök?

    Har precis avslutat vår badrumsrenovering, gjorde nästan allt själv och man kan väl säga att jag fått blodad tand på renoveringsfronten
    Ett badrum var uppenbarligen inte det enklaste instegsprojekt man kan börja med har jag märkt så nu kan allt bara vara lättare hehe.

    Vi köpte min fars hus för c.a två år sedan och han med hjälp av mig renoverade köket själva för c.a tio år sedan.
    Köket står sig bra och är fräscht, men det passar inte alls vår stil, vi skulle vilja ha något lite modernare.

    Men frågan är nu, kan man med relativt enkla medel snygga till eller modernisera vårt kök utan att det ska behöva kosta hundratusentals kronor?

    Jag tänker på:

    Luckbyte?
    Byta kakel
    Byta bänkskivor
    Byta vask och blandare
    Kanske ev fläktkåpa

    Nackdelen är att vi har solida skåp och luckor vilket gör att man dras med träfinishen på sidorna av skåpen, kan man fixa detta på nåt snyggt sätt?

    Kan man byta luckor och samtidigt gångjärnen för att få mjukstängande luckor?
    och likadant med lådorna, kan man bygga om till mjukstängande lådsystem?

    Eller är det både billigare och enklare att baxa in ett helt nytt kök?

    Så här ser det ut i nuläget:









    Tacksam för alla tips vi kan få.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Modernisera kök?

    Kolla mitt projekt:
    http://galleri.inte100.se

    Ja, du kan få mjukstängande skåp/lådor.
    Finns grejer för det på IKEA. Du behöver inte byta lådsystem.

    Det är enklare(och roligare) att riva ut hela skiten.
    Billigare? Nej.

    Varför står det en stor bokhylla i ett kök eller vad det nu är? Bredvid "vitvarorna" där...
    Verkar vara "trångt" att tillreda saker och ting också.

    Riktigt svårt att ge tips åt andra, ser inte riktigt hur planlösningen ser ut.
    Vad är det för dörr "bakom" köket?(Bakom fläkten)

    Grejen är den att börjar man byta luckor och kakel. Då hittar man andra grejer rätt snart...helt plötsligt matchar inte det nya kaklet med golvet osv.

    Jag var själv i detta dilemma.
    Hade bara tänkt byta kakel, bänkskivor, ho och blandare.
    Men ni ser ju hur det blev...precis allt gick till tippen. Förutom skåpsluckorna, då dem var av väldigt hög kvalité och de passade bättre in i det nya än det gamla, jag lät också överskåpen sitta kvar.
    De gamla ägarna hade bytt luckor. Inget mer...

    Men skulle jag renovera samma kök idag, skulle det inte se likadant ut. Ändå har det inte gått ett år, tror vi blev klara i Mars med detta.

    Jag tror du kommer ångra dig om du börjar byta luckor och kakel...
    Mitt råd måste vara att göra om allting. Och verkligen sätta sig ner och klura ut smarta grejer och hur man vill ha det, kanske inte bara nu för stunden utan också tänka framåt för en framtid.

    Efter det vi gjort i kök/tvättstuga så har banken värderat upp vårat hus rätt rejält iaf. Det känns bra.

    Kan du lägga upp en skiss över hur det ser ut och vad det är för typ av rum i anslutning till köket, speciellt den där dörren bakom fläkten .
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Modernisera kök?

    "bokhyllan" som du kallar det är ett vitrinskåp

    Så här ser köket ut gravt förenklat:



    Det ser trångt ut men det är inget mot hur det var innan vi byggde ut, på sista bilden ser du skarven i golvet där det gamla köket slutade.

    Har varit och kikat på ballingslöv här på orten och jag känner mig som ett barn i en godisaffär när jag knallar runt där, det är precis vad jag söker, men inte priset troligtvis..

    Vill ha en "perstorp" retrolook bänkskiva i vit sktruktur, ljus, vita luckor med inslag av valnöt eller tvärtom, brons/brunt/guld mosaik, helt rektangulär diskho och ett nytt golv ..

    Men jag misstänker att jag måste byta rubbet för att nå upp dit, såvida det inte finns någon form av faner att klä slåpens utsida med.

    Tvättstugan skall faktiskt flyttas till våren så det utrymmet går ju att använda till kök, men det blir nog då himla kvadratiskt allting, speciellt då det inte finns några fönster på det hållet..

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: Modernisera kök?

    Min spontana tanke när jag såg bilderna var: "Vilket fint kök!" Fast jag vet ju att det är skillnad att se på det som utomstående kontra att gå i "skiten" varje dag! Luckor etc. påminner väldigt mkt om vårat kök från Marbodal anno 2005.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Modernisera kök?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    "bokhyllan" som du kallar det är ett vitrinskåp

    Så här ser köket ut gravt förenklat:



    Det ser trångt ut men det är inget mot hur det var innan vi byggde ut, på sista bilden ser du skarven i golvet där det gamla köket slutade.

    Har varit och kikat på ballingslöv här på orten och jag känner mig som ett barn i en godisaffär när jag knallar runt där, det är precis vad jag söker, men inte priset troligtvis..

    Vill ha en "perstorp" retrolook bänkskiva i vit sktruktur, ljus, vita luckor med inslag av valnöt eller tvärtom, brons/brunt/guld mosaik, helt rektangulär diskho och ett nytt golv ..

    Men jag misstänker att jag måste byta rubbet för att nå upp dit, såvida det inte finns någon form av faner att klä slåpens utsida med.

    Tvättstugan skall faktiskt flyttas till våren så det utrymmet går ju att använda till kök, men det blir nog då himla kvadratiskt allting, speciellt då det inte finns några fönster på det hållet..
    Ska du "flytta" tvättstugan som du nyss renoverat? Eller är det den gamla tvättstugan?

    Det är ju ett perfekt läge!
    Inga fönster? Det gör du snart. Antingen där eller varför inte i taket?

    Kvadratiskt behöver det inte bli, jag tänker mig en gedigen köksö, bar, fin matplats, öppna ytor. Kamin.

    Vilken rymd!
    öjöj här finns grejer att göra, om pengar inte är en limit
    Ballingslöv är överskattat enligt mig.

    Många av de fina funktioner som kökssystemen från Ballingslöv har återfinns även hos IKEA. Har du tittat på IKEAs stash nyligen? Kanske klingar inte IKEA direkt lyx. Men dem har sjukt bra grejer. Vill du ha dyrare grejer har även IKEA sådant.

    Vi ponerar att du river hela skiten och slår bort väggen till tvättstugan.
    Vilka mått får du då? Jag såg inga mått på skissen.
    Det borde bli bortåt 30kvm om inte mina ögonmått sviker alldeles för mycket.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Modernisera kök?

    Heh, tackar Magnus, men det är ju som du säger när man går i "skiten", är ju egentligen inget större fel på köket det har ju en bra och tidlös design, men vi är ute efter något lite modernare, köket passar inte riktigt ihop med resten av huset numera.
    Är egentligen vansinne att lägga mycket pengar på ett kök nu när jag plöjt ner 100K i ett nytt badrum och står i startgroparna att köpa en ny Merca, chefen kanske inte gillar planerna lika mycket som jag när hon ser kalkylen

    @Falcy, det är badrummet vi renoverat, inte tvättstugan, men tvättstugan ska som sagt flyttas till en biyta med lite mer plats, tanken är att gamla tvättstugan ska bli klädkammare då..
    Går inte att trixa så mycket med fönster och grejjer där då vi har platt tak och väggen vid tvättstugan vätter ut i carporten.

    Kamin finns redan en ny fin Contura i hallen så det behövs inte i köket, men har ju golvvärme i den tillbyggda delen och det vill jag ju isf ha i hela köket, då krävs ett golvbyte vilket jag inte är främmande till då golven är massiv björk, blir liksom märken i golvet om man tappar ett A4-papper

    Får nog fundera ganska hårt på det här, accepterar inga halvdana lösningar och Ikea har väl inget som smäller tillräckligt högt av vad jag sett .. men man kan klart ändra sig, det är ju bra mycket billigare än kungsäter/ballingslöv/marbodal osv ..

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Modernisera kök?

    Ok, jag förstår.
    Du får ta dig en rejäl funderare, gör inget förrän tvättstugan är borta bara.

    När du väl rivit det, kan du ta hem folk från t.ex Ballingslöv eller IKEA. Så kommer dem med sjukt bra ideér och lösningar för er.
    Och snöa inte in dig på "märkes".

    IKEA är otroligt proffsiga. Ta in offerter från olika aktörer och be dem komma över och visa hur dem tänker.

    Även om du, om jag förstod rätt, vill och ska göra det mesta själv så skadar det inte att prata med expertis.

    Lycka till!
    Uppdatera oss gärna!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555

    Re: Modernisera kök?

    Tycker det va rätt så stiligt, men förstår din tanke på helheten.

    Men skåpet på bild 3, isch med pärmar osv.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Modernisera kök?

    Skit i köket nu!!!
    Nu vill vi(läs jag) se hur badrummet vart!!!
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Modernisera kök?

    Hehe, okej, här är några bilder från när det precis blev klart.

    [/QUOTE]













    Moddade Elko Plusgrejerna, lödde bort de blåa LED.sen och pulade i vita istället, ser inte lika volvoraggare ut längre

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Modernisera kök?

    Riktigt snyggt!
    Hatten av för dig, du vet vad du pysslar med.

    Köket kommer inte bli några problem
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410

    Re: Modernisera kök?

    Riktigt nice!!!!
    Du valde långa plattor ser jag dock längre en mina som är 10*40cm??
    Nervös första gången du satte dig på den vägghängda muggen?

    Sorry för OT....
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670

    Re: Modernisera kök?

    Varför inte bara lämna bort luckorna på lackering och måla resterande? Brukar bli enorm skillnad och du får bort lite av bastukänslan. Och glöm inte att ta bort pizzavalvet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280

    Re: Modernisera kök?

    Vet inte om någon redan har skrivit detta då jag inte orkade läsa igenom hela tråden Men angående sidorna på skåpet kan man köpa täcksidor som har samma färg/finish/material som luckorna man vill ha. Dessa skruvar man sedan bara på sidorna på skåpen.
    9000 Aero -96

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Modernisera kök?

    Citat Ursprungligen postat av Ollila
    Riktigt nice!!!!
    Du valde långa plattor ser jag dock längre en mina som är 10*40cm??
    Nervös första gången du satte dig på den vägghängda muggen?

    Sorry för OT....


    Inga problem, bara kul att visa sina projekt, tackar för komplimangerna!
    Plattorna är faktiskt 10x40
    Och ja, väldigt nervös första gången jag satte mig, är fortfarande lite nojjig när jag sätter mig men den verkar faktiskt stabil som tusan.

    @Psycho Dave, Japp, fulvalvet ska bort oavsett, det är verkligen inte snyggt.

    @Wallborg, får kolla upp det där med täcksidor, är kanske inte helt lätt att få snyggt..

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Re: Modernisera kök?

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Varför inte bara lämna bort luckorna på lackering och måla resterande? Brukar bli enorm skillnad och du får bort lite av bastukänslan. Och glöm inte att ta bort pizzavalvet
    Den varianten körde mamma och pappa när dom renoverade vårt kök. Lämnade iväg alla luckor på lackering och köpte nya beslag. Blev avsevärt billigare än att byta ut allt.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •