Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av henknu
    Tack för svaren, 44,995 verkar väl rimligt. Djupet då? Är det något som kan ta emot om pluggen är för djup? kan 30mm vara lagom?

    MVH
    26 mm inkl. fasning. Utan den 24mm. Du kan se från hans bild att de finns fasning.

    Med vänlig hälsning
    George
    Ok, ja det tänkte jag inte på tack så mycket!

    MVH

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av henknu
    Citat Ursprungligen postat av George

    26 mm inkl. fasning. Utan den 24mm. Du kan se från hans bild att de finns fasning.

    Med vänlig hälsning
    George
    Ok, ja det tänkte jag inte på tack så mycket!

    MVH
    Jo, jag var nu i garaget och kollade på motorblocket och de är ingen fasning så får jag mig själv editera.
    Du kan ha 30mm om du ville.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    3

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Hej, jag har et problem. Om man har fått motor renoverad inkl. plugs etc., men har hittat ut at de inre lager INTE er blitt knackad och motor er monterad i bilen - går det at knacka lagerna från andra sidan (fryspluggen) eller måste motorn ut igen?


  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    284

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av AdamB
    Hej, jag har et problem. Om man har fått motor renoverad inkl. plugs etc., men har hittat ut at de inre lager INTE er blitt knackad och motor er monterad i bilen - går det at knacka lagerna från andra sidan (fryspluggen) eller måste motorn ut igen?

    Tyvär så är hålet för fryspluggen mindre än diametern på lagret så man kan inte få in någon hylsa att flytta lagret med. Men om du använder tex ett dorn så går det. Samma mått gäller det att slå in lagret med.

    /Eric.

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 037

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Skulle behöva måttet hur långt lagret ska knackas in på T7-motorn ASAP, står att det skulle läggas till senare..

    Någon som sitter på detta?
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Så, nu är det klart! Genom att göra detta har du räddat 0.3bars oljetryck.
    En liten tanke.... om jag inte har helt del... Oljetrycket i motorn bestämt av oljetrycksregulatorn (fjädern med kula), så varför skulle trycket öka i motorn för att balansaxlarnas lagerbanor är pluggade/flyttade? Det enda som borde hända är att oljetrycksregulatorn släpper igenom lite mer olja? Rätta mig mer än gärna om jag har fel.

    Kanske är så att de är så pass stor mängd och att fjädern har en viss hysteres den jobbar med? Större mängd, fjädern tar emot mer och på så vis ökar trycket?
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  7. #27

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    tjena...har en liten fråga angående montering av balansaxelkit.. finns det någon distans med i kittet som ersätter balansaxelkedjans drev på vevaxeln? eller ska det drevet sitta kvar på axeln?? tacksam för svar..

    mvh Daniel
    Äger just nu: Saab 9-5 vector Griffin 2008
    Saab 9000 cc 2.3t 1991 **såld**, Saab 900 89 **såld**, Saab 9000 cse 2.3 Turbo. 1995 **såld**, Saab 9-5 2.3t vector sportcombi -2004 **såld**

  8. #28
    Grundladd smedsgardens avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    338
    Medlem#
    8005

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    En liten tanke.... om jag inte har helt del... Oljetrycket i motorn bestämt av oljetrycksregulatorn (fjädern med kula), så varför skulle trycket öka i motorn för att balansaxlarnas lagerbanor är pluggade/flyttade? Det enda som borde hända är att oljetrycksregulatorn släpper igenom lite mer olja? Rätta mig mer än gärna om jag har fel.

    Kanske är så att de är så pass stor mängd och att fjädern har en viss hysteres den jobbar med? Större mängd, fjädern tar emot mer och på så vis ökar trycket?
    Visserligen bestäms oljetrycket av ventilen, men det är maxtrycket. Inte oljetrycket på tomgång/låga varv.

    Mvh

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    hur pass viktigt ar det att ha kvar balansaxelskenan?

    Jag har namligen slarvat bort min


    Edit: dvs den horisontella skenan pa den har bilden: http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -trans.jpg

  10. #30
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av HenrikUK
    hur pass viktigt ar det att ha kvar balansaxelskenan?

    Jag har namligen slarvat bort min


    Edit: dvs den horisontella skenan pa den har bilden: http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -trans.jpg
    köp en ny?
    http://www.speedparts.se/shop/prod/res_ ... djor.shtml

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    London, England
    Inlägg
    58

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Aha, den var i alla fall inte overblodigt dyr som tur var! 63kr fran speedparts ar ju nastan gratis

  12. #32
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 276

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av Speedy_00
    tjena...har en liten fråga angående montering av balansaxelkit.. finns det någon distans med i kittet som ersätter balansaxelkedjans drev på vevaxeln? eller ska det drevet sitta kvar på axeln?? tacksam för svar..

    mvh Daniel
    Man låter drevet sitta kvar.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    87

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Har gjort denna operation på min b204l nu , men eftersom det är första gången känner man sig ju lite nervös.
    Fick ja allt rätt osv osv..

    Finns det något sätt o se om man verkligen fick allt tätt? så man inte hinkar i sin måttligt dyra jävla motor o så rasar skiten pga av ett skitfel man åstakommit själv.

    Kan man trycksätta eller göra nått? Vore tacksamt o veta.
    Saab 900 2.0T -95

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    517
    Medlem#
    6860

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av Dahlhjelm
    Det återstående löphjulet för balansaxelkedjan brukar jag trycka i lite Rightstuff i. Annars har den en tendens av att skallra som en skallerorm ;S

    Vad är Rightstuff för något?
    Saab og93 2.0T Monte Carlo Edition
    >>Bilen på Garaget
    >>Projekttråd

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Medlem#
    8666

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Vilken skena menas med horisontella balansaxel skenan? länken eller bilden fungerar inte längre, vore bra om det uppdaterades

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Nr4:



    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Kan man få tag i detta kit någonstans fortfarande? Länken funkar inte längre.
    Eller vet någon hur lång m6:an till spännaren ska vara?
    Om man gängat upp där och sen inser att man saknar balansaxlarna, blir det bekymmer med att sätta tillbaka spännaren sen?

  18. #38
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Kan man få tag i detta kit någonstans fortfarande? Länken funkar inte längre.
    Eller vet någon hur lång m6:an till spännaren ska vara?
    Om man gängat upp där och sen inser att man saknar balansaxlarna, blir det bekymmer med att sätta tillbaka spännaren sen?
    Jag tog en M6x9 och den var perfekt. Och så lite stark loctite.

    Borde inte bli bekymmer om du vill sätta tillbaka den igen tycker jag.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Jag pluggade mina balansaxlar nu när jag renoverade min T7 motor men var också lite skeptisk till att bara knacka in lagerna och sedan inte vara helt hundra på att man fått det tätt.
    Jag gjorde allt själv, svarvade egna pluggar mm



    Men för att vara helt säker på att de inre lagerna blev helt tätt så svarvade jag en egen dorn (se bild) att förflytta lagerna med.



    Detta sätt att göra kontrollen kräver att du har blocket tomt på kolvar och vev.
    Jag mätte hur långt det var mellan lagerkanten och ut till kanten av blocket. Sedan knackade jag ut lagerna helt och fiskade upp dem ur blocket och mätte på dem. Därefter knackade jag in lagret igen till det mått jag räknat ut att oljekanalen skulle vara helt tätad. För att kolla att det var ok så sprutade jag ner T-röd i oljekanalen från vevlagret och kollade ner om det fuktade nere vid lagret i blocket vilket det gjorde. Knackade in det några tiondelar till och provade med T-röd igen tills det att det inte sipprade ut något från lagret.
    När man gör denna operationen på balansaxellagret som ligger högst upp i motorn (närmast toppen) så är problemet att man måste passera huvudoljekanalen för att få ner T-röden i oljekanalen till balansaxellagret. Detta löste jag med att använda en 4mm slang och en sårspruta (se bild)
    Så, nu kan man vara säker på att det är 100% tätt :-)
    Senast redigerat av Lövet den 2014-02-12 klockan 21:03.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  20. #40
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Lövet Visa inlägg
    Jag pluggade mina balansaxlar nu när jag renoverade min T7 motor men var också lite skeptisk till att bara knacka in lagerna och sedan inte vara helt hundra på att man fått det tätt.
    Jag gjorde allt själv, svarvade egna pluggar mm


    Men för att vara helt säker på att de inre lagerna blev helt tätt så svarvade jag en egen dorn (se bild) att förflytta lagerna med.


    Detta sätt att göra kontrollen kräver att du har blocket tomt på kolvar och vev.
    Jag mätte hur långt det var mellan lagerkanten och ut till kanten av blocket. Sedan knackade jag ut lagerna helt och fiskade upp dem ur blocket och mätte på dem. Därefter knackade jag in lagret igen till det mått jag räknat ut att oljekanalen skulle vara helt tätad. För att kolla att det var ok så sprutade jag ner T-röd i oljekanalen från vevlagret och kollade ner om det fuktade nere vid lagret i blocket vilket det gjorde. Knackade in det några tiondelar till och provade med T-röd igen tills det att det inte sipprade ut något från lagret.
    När man gör denna operationen på balansaxellagret som ligger högst upp i motorn (närmast toppen) så är problemet att man måste passera huvudoljekanalen för att få ner T-röden i oljekanalen till balansaxellagret. Detta löste jag med att använda en 4mm slang och en sårspruta (se bild)
    Så, nu kan man vara säker på att det är 100% tätt :-)

    snyggt jobbat!

    jag funderade även jag på att hitta ett bättre sätt att få banorna på rätt plats, och tänkte på samma sak, att knacka igenom dom helt först.

    hur ser oljeförsörjningshålet ut i blocket?

    är det en hel kanal runt hela lagret, eller är det bara oljeförsörjning till en liten del bakom lagret?

    för har sett att lagerbanan har 4 hål, men de hålen som jag kan se ser inte ut att leda någonstans, om inte oljerännan är väldigt grund.

    min tanke var om man kunde knacka igenom lagret, vrida det 45 grader, och sen slå i det som det normalt sitter?

    och gick det att få ut lagret på insugssidan utan problem?:


    det ser så tajt ut.

    på avgassidan är det ju dock hur mycket plats som hälst:

Liknande ämnen

  1. Montering av F28
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 11:58
  2. GPS montering.
    Av eddyolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 12:52
  3. Montering av nya VV?
    Av starman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 13:00
  4. Montering av alu IC
    Av ISBjörnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 12:06
  5. Montering ny cd i 9-5
    Av painball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 15:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •