Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: FAQ: Montering av balansaxelborttagnings kit.

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66

    Unhappy

    kan berätta vad som hände mig för några år sedan ,byggde mig en seven med saab 2,0 kortmotor turbo.
    Tog isär motor totalt kollade alla Kolv/lagerspel, bytte sen vev, ramlager ,kolvringar och honade, nya
    packningar och packboxar överalt.
    Bort med balanskedjan och lät axlarna sitta kvar och pluggade kedjesträckarn, sen ihop med motorn och in i sjuan.

    Startade så fint och jag provkörde ej över 2500rpm nång gång, men en dag så åkte kompisen med och jag varvade kanske till 3000rpm och då..motorn tvärstannade ,frikopplade och rullade i 10 kmh.

    In i garaget och kollade vad som hänt ,motorn satt stenhårt fast ,rörde sig inte nåt.
    okej, ner med tråget och allt ser bra ut, börjar med att släppa ramlagren och vid den sista mot svänghjulet så
    släppte motorn och gick runt så fint och lätt.
    Man kan se på det sista lagret att den inte har fått ordentligt med smörjning även dom andra syntes det lite på.

    Vad gick fel tro ...hmmm.

    Bort med bröstkåpan för att se vad som hänt därinne (till saken hör att jag är mycket noggran av mig när det gäller mekaniskt,jobbat inom motorsport som mek och är duktig enlig mig själv i alla fall) och så fort jag får bort kåpan så ser jag vad jag gjort ....löphjulet till balansaxelkedjan hade jag glömt sätta dit och då får man förklaringen, vid tomgång så har jag det låga/normala oljetrycket men när jag varvade lite mer så fick jag inte tillräckligt tryck och lagren värmenöp som man säger..ja där ser man , man lär sig så länge man lever.

    Jörgen B

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    snyggt jobbat!

    jag funderade även jag på att hitta ett bättre sätt att få banorna på rätt plats, och tänkte på samma sak, att knacka igenom dom helt först.

    hur ser oljeförsörjningshålet ut i blocket?

    är det en hel kanal runt hela lagret, eller är det bara oljeförsörjning till en liten del bakom lagret?

    för har sett att lagerbanan har 4 hål, men de hålen som jag kan se ser inte ut att leda någonstans, om inte oljerännan är väldigt grund.

    min tanke var om man kunde knacka igenom lagret, vrida det 45 grader, och sen slå i det som det normalt sitter?

    och gick det att få ut lagret på insugssidan utan problem?:


    det ser så tajt ut.

    på avgassidan är det ju dock hur mycket plats som hälst:
    Oljerännan ligger i lagerbanan, inte i blocket, och den är grund, och det finns en fas även vid den (oljerännan i lagret) och det är det som också gör problemet med att vara säker på att man täckt hela hålet. Så det hjälper inte att bara vrida lagret 45grader men det är bättre att inte ha hålet i lagret mitt för oljekanalen för att "rännan" i lagret är bredare just vid hålen. Man får alltså lite mer marginal om man ser till att de inte är mitt för varandra.
    I mitt fall var det precis det gick att fiska upp lagret genom hålet bakom lagret så att säga. Jag fiskade upp det med en såndär universal "gripklo" som farsan asat med sig till garaget en gång i tiden.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  3. #43
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    tack för den utökade hjälpen Lövet, då blir de att knacka lager imorgon



    kan det inte vara någon ide att någon gör nya inre "lagerbanor" fast utan hål och oljekanaler i. en sån hade man ju kunnat slagit i på fyllan men endå varit säker på att de blir tätt. det känns fortfarande lite som en konstform att knacka lagren precis rätt

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    tack för den utökade hjälpen Lövet, då blir de att knacka lager imorgon



    kan det inte vara någon ide att någon gör nya inre "lagerbanor" fast utan hål och oljekanaler i. en sån hade man ju kunnat slagit i på fyllan men endå varit säker på att de blir tätt. det känns fortfarande lite som en konstform att knacka lagren precis rätt
    Slog en flukt i garaget idag och kikade på ett T5 block som jag precis fått i min ägo och det var ju en markant skillnad på storleken på oljegalleriet mellan T5 och T7 blocken (se bilder, T5 överst) så det går garanterat inte att fiska upp lagerna den vägen på T5 blocket. Men det går ju bra att slå ut "frostpluggen" därbak och plocka ut dem det hållet. Pluggen går ju att återanvända bara man sätter lite tätningsmedel på den innan man slår i den.

    Jag har varit inne på att svarva någon form av ersättning för lagerna istället men har lite ågren över vad för material man skulle välja. Man vill ju ha något som hänger med i värmeutvecklingen på blocket så de helt plötsligt inte släpper när motorn blir varm. Därför har jag låtit bli det och flyttat lagerbanorna istället.

    T5




    T7

    Senast redigerat av Lövet den 2014-02-20 klockan 13:27.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  5. #45
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    ja det var lite skillnad, mitt block är ett b235R block, så var inga problem att fiska upp lagret för mig, använde en sån där "magnet på pinne" fungerade jättebra.

    så nu är mina lager knackade





    har stått i några timmar nu utan att läcka igenom, så tror nog att de blev tätt

    blev även förvånad över att lagrena hade en skarv på sig:


    här kan man se en mörk fläck där oljekanalen ansluter till lagret, inget av mina två lager hade oljekanalen rakt för ett hål

  6. #46
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Ingen som har exakt mått på hur långt de ska knackas in på ett T7 block?

  7. #47
    Mått finns i denna tråd #1 och #5
    Samt i denna tråd #8

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9509
    Jag har gjort ersättning lager utan oljehål

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Någon som vet måtten om man ska tillverka en distans istället för o ha kvar den vertikala glidskenan?

    Borde gå o mäta fram på glidskenan om nån har en tillgänglig.

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    Bil-Instagram: @steel95aero

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9509
    Jag har alla prylar lösa.
    Vad exakt vill du ha mått på?

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Ok nice!

    Den distansen på bilden.

    (Lånad bild)

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    Bil-Instagram: @steel95aero

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    22
    Medlem#
    9509
    Citat Ursprungligen postat av StoffeAero Visa inlägg
    Ok nice!

    Den distansen på bilden.

    (Lånad bild)

    Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
    Kollar imorgon..

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Montering av F28
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 11:58
  2. GPS montering.
    Av eddyolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 12:52
  3. Montering av nya VV?
    Av starman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 13:00
  4. Montering av alu IC
    Av ISBjörnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 12:06
  5. Montering ny cd i 9-5
    Av painball i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-02-06, 15:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •