Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Hej!
    Har läst om ljud i 9-3 SS i FAQ och massa andra trådar utan att fått något svar som jag är nöjd med. Kan bero på att jag inte kan så mycket om billjud eller att jag är otroligt trött..

    Jag skulle vilja ha ett eftermarknadssteg i min 9-3 SS -05, det länkades till MDS-sida från någon tråd här och hittade då "Hög till lågnivå omvandlare RCA AUDIOBOX" http://www.mds.se/?artnr=HLA200

    Hur kopplar man in en sådan?
    Är det så lätt så att man kopplar en lågnivåkabel från RCA-honorna till ett externt slutsteg? Sedan ansluter man ström och remote till eftermarknadssteget?
    Vart ska de andra kablarna kopplas på?

    Någon som provat? Fungerar det? Eller är det bara till att löda från AMP1?

    Först och främst skulle jag vilja byta ut befintliga högtalare i bilen, ansluta ett par 6*9:or
    och ev. koppla in en sub.

    Har 150w-paketet.

    Hoppas någon kan hjälpa mig

    Mvh
    Jimmie

  2. #2

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Knepigt då det inte finns några låvnivåutgångar för inkoppling av externa slutsteg. All kommunikationen mellan enheterna går i en slinga via en optisk fiberkabel.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Knepigt då det inte finns några låvnivåutgångar för inkoppling av externa slutsteg. All kommunikationen mellan enheterna går i en slinga via en optisk fiberkabel.
    Jo det är sant, men hur fungerar en hög/lågnivå omvandlare som jag länkade till då?
    Annars får man väl löda dit 2 RCA-honor i amp1 som man såg i FAQ-tråden.
    Hur blir ljudet?

    mvh
    Jimmie

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Jag testade med två olika hög-> lågnivå men blev aldrig riktigt nöjd med ljudet. Nu kör jag högnivå direkt in i steget vilket för mig gav bästa resultat. Jag har alltså skarvat dörrhögtalarna fram med kablar som går bak till skuffen.

    Jag har också 150w systemet, nu med 6x9 i hatthyllan samt utbytta 4" högtalare i instrumentpanelen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Jag testade med två olika hög-> lågnivå men blev aldrig riktigt nöjd med ljudet. Nu kör jag högnivå direkt in i steget vilket för mig gav bästa resultat. Jag har alltså skarvat dörrhögtalarna fram med kablar som går bak till skuffen.

    Jag har också 150w systemet, nu med 6x9 i hatthyllan samt utbytta 4" högtalare i instrumentpanelen.
    Högnivå direkt in i steget? Hur fungerar det?
    Det blir bra ljud då? :P

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Jag testade med två olika hög-> lågnivå men blev aldrig riktigt nöjd med ljudet. Nu kör jag högnivå direkt in i steget vilket för mig gav bästa resultat. Jag har alltså skarvat dörrhögtalarna fram med kablar som går bak till skuffen.

    Jag har också 150w systemet, nu med 6x9 i hatthyllan samt utbytta 4" högtalare i instrumentpanelen.
    Högnivå direkt in i steget? Hur fungerar det?
    Det blir bra ljud då? :P
    Ja, om steget har högnivåingång.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu

    Högnivå direkt in i steget? Hur fungerar det?
    Det blir bra ljud då? :P
    Ja, om steget har högnivåingång.
    Hur kopplar man då? fattar noll

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    30

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Jag lödde från början in lågnivåutgångar i AMP2 men resultatet blev inte bra. Nu har jag ett separat slutsteg under hatthyllan och har kopplat de bakre högtalarkablarna direkt via högnivåingången vilket funkar OK. Skulle dock helst vilja koppla på dörrhögtalarnas signal på mina 6x9 basar istället då de har en lägre frekvens. Skaffar du en Sub så ska de kopplas den vägen.
    _______________
    9-3 ss 2004 (såld)
    9-3 Aero Cab 2004 (bilen jag inte råd med när jag var ung…)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Eftersom man är lite utav en pulnisse så har jag testat alla tre metoder i min bil. Resultatet som jag fått fram är:

    1: Löda in RCA kontakter direkt i AMP1an - funkade skräp för mig. Kan bero på steget som jag kopplade dom till men är inte säker, gjorde iaf allt rätt enligt guiden. Resultatet var att AMP1an dog så fort jag kopplade in ett par lågnivåkablar, både med och utan störningsfilter...

    2: Högnivå direkt in i steget - blev inte bra alls! Jordvin å surr å jävulskap. Testade med flera olika steg men inget fungerade riktigt bra, så den iden fick läggas på is helt enkelt.

    3: Koppla på en hög till lågnivå omvandlare - Klockrent! Bara för att vara lite avancerad så lödde jag in min direkt i AMP1an. Passade bra eftersom RCA kontakterna redan satt där sen tidigare tester. Nyligen så byttes dock omvandlaren ut mot en annan där remote fanns inbyggd. Nu blev det hela väldigt smidigt och bra! Bara att köpa sig ett par lågnivåkablar med inbyggd remotekabel och dra till valfritt steg.

    Nästa steg i min kedja efter AMP1an är en RockfordFostage 3sixty.2, väldigt smidig ljudprocessor som styrs via tex mobiltelefonen. När jag väl hade fått hem den så märkte jag att den kan ta emot högnivå direkt och då även ge ut en remotesignal när den känner av ljud på igångarna. Var ju såklart tvungen att testa detta och det fungerade faktist riktigt bra! Men eftersom jag redan hade omvandlare och lågnivåkablar så kör jag vidare på det.


    MVH// Christoffer

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Eftersom man är lite utav en pulnisse så har jag testat alla tre metoder i min bil. Resultatet som jag fått fram är:

    1: Löda in RCA kontakter direkt i AMP1an - funkade skräp för mig. Kan bero på steget som jag kopplade dom till men är inte säker, gjorde iaf allt rätt enligt guiden. Resultatet var att AMP1an dog så fort jag kopplade in ett par lågnivåkablar, både med och utan störningsfilter...

    2: Högnivå direkt in i steget - blev inte bra alls! Jordvin å surr å jävulskap. Testade med flera olika steg men inget fungerade riktigt bra, så den iden fick läggas på is helt enkelt.

    3: Koppla på en hög till lågnivå omvandlare - Klockrent! Bara för att vara lite avancerad så lödde jag in min direkt i AMP1an. Passade bra eftersom RCA kontakterna redan satt där sen tidigare tester. Nyligen så byttes dock omvandlaren ut mot en annan där remote fanns inbyggd. Nu blev det hela väldigt smidigt och bra! Bara att köpa sig ett par lågnivåkablar med inbyggd remotekabel och dra till valfritt steg.

    Nästa steg i min kedja efter AMP1an är en RockfordFostage 3sixty.2, väldigt smidig ljudprocessor som styrs via tex mobiltelefonen. När jag väl hade fått hem den så märkte jag att den kan ta emot högnivå direkt och då även ge ut en remotesignal när den känner av ljud på igångarna. Var ju såklart tvungen att testa detta och det fungerade faktist riktigt bra! Men eftersom jag redan hade omvandlare och lågnivåkablar så kör jag vidare på det.


    MVH// Christoffer
    Tack för tipsen!
    Verkar väldigt intressant med en sådan omvandlare, men hur kopplar man in en sådan?

    mvh
    Jimmie

  11. #11

    Re: Inkoppling av slutsteg 9-3 SS

    Mitt första inlägg

    Snabb fråga bara, har ett mds slutsteg(vet att det inte är omtyckt)
    http://www.mds.se/?artnr=da602r

    Går det att köra som högnivå på det steget?
    Eftersom jag har köpt en adapter och om jag har fattat allt rätt så blir det högnivå man får ut av den och inte lågnivå?

Liknande ämnen

  1. Problem med elen vid inkoppling av slutsteg Saab 9-3 aero 02
    Av Pudde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 20:23
  2. RCA (AUX) och inkoppling av slutsteg AS3
    Av Tajger i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 01:45
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 21:36
  4. Inkoppling av slutsteg på 9-5
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 01:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •