Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: TCS CTRL Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15

    TCS CTRL Saab 9000

    Hej, jag har ett problem med min 9000 och tänkte se om ni kunde hjälpa mig, jag är ny här på forumet och kan inte allt för mycket om bilar så jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har förstått att man ska använda denna mall för felsökning.

    - Bilmodell: Saab 9000CS 2.3t automat
    - Årsmodell: -92
    - Modifikationer på bilen: Original
    - Miltal: c:a 24000
    - Hur yttrar sig felet?: Ibland när jag kör så lyser TCS CTRL-lampan och gasen blir trög och bilen går dåligt, detta har för det mesta hänt när jag gasat på och kommit upp i hastigheter runt 120km/h men även när jag legat konstant 60-70. Felet försvinner då när jag startar om bilen.

    Jag har förstått att detta är en varningslampa för att antispinnsystemet inte fungerar och nåt nödläge går in, men det konstiga är att nu när det var halt för några veckor sen så märkte jag att TCS:en fungerade i och med att den gick in när man gasade på vid halt väglag. Felet började uppträda innan detta.

    - Vilken felsökning har redan gjorts?: Ingen

    Så nu vänder jag mig till er kunniga för att få lite hjälp med vad som kan va fel.
    Tack på förhand

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15

    Re: TCS CTRL Saab 9000

    Ingen som vet vad felet kan va?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: TCS CTRL Saab 9000

    Det har skrivits spaltmeter och åter spaltmeter om TCS-problem på detta forumet. Testa att söka så hittar du säkert allt du behöver veta och lite till. Första steget brukar annars vara att kolla alla vakuumslangar och mäta resistansen i de två magnetventilerna som hör till TCS-systemet. Att låta någon med tillgång till TECH2'a läsa ut felkoder är också en bra idé.

    Edit: Välkommen förresten!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: TCS CTRL Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det har skrivits spaltmeter och åter spaltmeter om TCS-problem på detta forumet. Testa att söka så hittar du säkert allt du behöver veta och lite till. Första steget brukar annars vara att kolla alla vakuumslangar och mäta resistansen i de två magnetventilerna som hör till TCS-systemet. Att låta någon med tillgång till TECH2'a läsa ut felkoder är också en bra idé.

    Edit: Välkommen förresten!

    Varför sökte du inte åt honom, hade garanterat gått fortare än att skriva det där halvlånga inlägget
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    15

    Re: TCS CTRL Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det har skrivits spaltmeter och åter spaltmeter om TCS-problem på detta forumet. Testa att söka så hittar du säkert allt du behöver veta och lite till. Första steget brukar annars vara att kolla alla vakuumslangar och mäta resistansen i de två magnetventilerna som hör till TCS-systemet. Att låta någon med tillgång till TECH2'a läsa ut felkoder är också en bra idé.

    Edit: Välkommen förresten!
    Tack för svaret, jag försökte söka lite men hitta inget som felet var som mitt, men jag kankse inte letade tillräckligt noga

    I alla fall, vilka slangar är vakuumslangarna? Vad går det till/från? Vad behöver man för utrustning för att mäta resistansen på magnetventilerna? Är som sagt inte så kunnig på bilar så all hjälp uppskattas, märkesverkstäder ska ju ha så satans med betalt...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    klippan (skåne)
    Inlägg
    19

    Re: TCS CTRL Saab 9000

    ligger oxå inne med TCS problem, min lampa lyser men min bil kan ladda fullt ändå, för att helt plötsligt gå ner i GLT, kan hända under färd.

    har sökt detta men inte hittat någon med samma problem
    samt startat tråd som ingen vill veta av TCS problem vill inte ens folk ta med tång här inne .

    Min ska på TECH 2 koll på måndag ska se om den säger något då.
    /Danne

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: TCS CTRL Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Doidon
    I alla fall, vilka slangar är vakuumslangarna? Vad går det till/från?
    Vakuumslangarna är de tunna gummislangar som sitter mellan insuget och diverse olika prylar. Hur de ska vara kopplade ser du på bilden i denna tråden (högra bilden!): viewtopic.php?f=3&t=143003&

    För att mäta resistansen behöver du en multimeter eller "ohm-mätare".

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Varför sökte du inte åt honom, hade garanterat gått fortare än att skriva det där halvlånga inlägget
    Du underskattar min skrivhastighet.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 aero TCS CTRL fel!
    Av peter_alan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 23:01
  2. check enging: tcs ctrl
    Av olssonjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 01:22
  3. ctrl engin och tcs ctrl!
    Av olssonjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 12:02
  4. TCS CTRL Problem?
    Av lallas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •