Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Identifiera sachs-koppling

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Identifiera sachs-koppling

    Plockade ner växellådan idag och såg att där bakom satt en sachs-koppling.
    Har inte en aning om vad det är för någon förutom att det inte är original
    På den står iaf Sachs racing engeeniring ZF TYP MF 228/MF 215X 88 3082 999 767. Någon som vet om det är ngt att spara på? Den ser iaf väldigt fräsch ut.
    Kan tillägga att jag kommer köra med 400hk+ när skiten kommer ihop igen.

    MVH//

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: Identifiera sachs-koppling

    ja det är en performance tryckplatta från Sachs till 900 turbon och en del 9-3. Specad till 330Nm med organisk lamell, kostar runt 3000kr

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Re: Identifiera sachs-koppling

    Ok tackar för upplysningen!
    TROR att det sitter en 4-puckad sinterlamell bakom men ska kolla imorgon. Bör detta bytas ut innan trim? Beror ju givetvis på slitage och så men om man räknar med att det är i fräscht skick.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 882
    Medlem#
    891

    Re: Identifiera sachs-koppling

    Sachs kopplingsgerjor med 999 i artikelnr är tuffare grejor än standard.
    Snäppet vassare än en viggenplatta i detta fallet
    E den fräsch så klarar den sej.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Re: Identifiera sachs-koppling

    Har nu plockat ned kopplingen och det sitter en sachs ofjädrad 4-puckad sinter med nummer 88 1864 999 739. Denna ser också relativt fräsch ut.
    Vad kan dessa tänkas klara tillsammans i Nm?

  6. #6
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 078

    Re: Identifiera sachs-koppling

    enligt racestuff.se ska dessa 2 tillsammans klara upp till 700nm. om det är samma delar förstås.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Re: Identifiera sachs-koppling

    Jo men deras är väl fjädrad? Fast det kanske inte har någon betydelse i hållbarhet utan bara i körbarhet?

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Identifiera sachs-koppling

    tryckplattan du har är inte samma tryckplatta som är med i Racestuff 750Nm kit, den är inte riktigt lika vass. Men den är bra, så behåll den som Olof säger.

    Sinterlamellen du har är en BMW-lamell som normalt har 10-splines. Så om du inte har konverterat till bakhjulsdrift så är det någon som bytt centrum på den. Lite udda Men behåll den med.

    Fjädrad eller stumt lamellcentrum har inget med momenttålighet att göra.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Identifiera sachs-koppling

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    tryckplattan du har är inte samma tryckplatta som är med i Racestuff 750Nm kit, den är inte riktigt lika vass. Men den är bra, så behåll den som Olof säger.

    Sinterlamellen du har är en BMW-lamell som normalt har 10-splines. Så om du inte har konverterat till bakhjulsdrift så är det någon som bytt centrum på den. Lite udda Men behåll den med.

    Fjädrad eller stumt lamellcentrum har inget med momenttålighet att göra.

    Vad är igentligen skillnaden mellan den fjädrade och ofjädrade.
    Jag fick ju den ofjädrade ifrån dig ronnyO, och efter ha kört bilen med den ihop med 600nm tryckplatta så var ja förvånad över hur lättkörd den var, var ju knappt nämnvärd skillnad mot orginal.
    hade iofs bara ett skräck exempel o jämnföra med, körde en kompis 380hk volvo 740 och han hade 4 pucklad sinter, och jag hade sån jävla kramp i benen efter några rundor runt om i stan, kanske är vajer och inte hydralisk som till saab ?
    Volvo skit iaf.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Identifiera sachs-koppling

    Lameller som har ett fjädrat centrum reducerar en del av de pulser som en motor genererar. Enkelt förklarat så kan man säga att vevaxeln inte snurrar runt med jämn hastighet, utan den accelererar kraftigt vid varje kolvslag, och saktar därefter in för att accelerera på nytt vid nästa kolvslag. Detta pulserande är till viss mån skadligt för växellådan.

    Finns en bra illustration över detta fenomen på sidan 23 i produktbladet för Sachs RCS flerskiviga kopplingar. Finns att hämta här:

    http://www.racestuff.se/dokument/RCS.pdf

    Dock kan jag inte se att bilar med stumma lameller har rasat lådor i större utsträckning än bilar med fjädrade lameller vad det gäller trimmade Saabar.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    342

    Re: Identifiera sachs-koppling

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    tryckplattan du har är inte samma tryckplatta som är med i Racestuff 750Nm kit, den är inte riktigt lika vass. Men den är bra, så behåll den som Olof säger.

    Sinterlamellen du har är en BMW-lamell som normalt har 10-splines. Så om du inte har konverterat till bakhjulsdrift så är det någon som bytt centrum på den. Lite udda Men behåll den med.

    Fjädrad eller stumt lamellcentrum har inget med momenttålighet att göra.

    Jo nu när du säger det så ser man faktiskt att centrumet är ngt hemmapul. Inte direkt dåligt gjort vad jag kan se iofs. Det stora minuset jag ser med denna koppling är dock att den är ganska trög och svårkörd. Har iofs. kört med vajer i så kan ju vara en del av anledningen. Hydraliskt kitt ligger redan och väntar.
    Men jag använder nog denna när bilen kommer ihop igen och lägger pengarna på annat sålänge. Kanske blir ett byte senare.
    Tackar för svaren!

Liknande ämnen

  1. Sachs Koppling Saab 9000
    Av Askungen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-15, 00:14
  2. Identifiera koppling
    Av PmAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-21, 22:27
  3. SACHS koppling från eBay
    Av TommyI i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 00:11
  4. Sachs koppling!
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 00:28
  5. Sachs koppling ?
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •