Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

  1. #1

    Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    Jag var på mds i dag... o ville köpa ny stereo till min 9-5 -04 och jag fick som svar att han inte trodde det gick att byta stere modellerna -04 till -07...??? stämmer det? han sa att bilen inte kommer att starta om man plockar bort orginalen... ringde saab men dom hade visst annat o göra än att svara i telefonen!

    Tacksam för svar... plus lite tips vad ni har bytt till om det går vill säga!!

  2. #2

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    ingen som har bytt lr har något svar???

    Mvh

  3. #3

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    koppla bort orginalsterion och prova. om den startar her med sterion att göra, så borde den ju inte starta utan...

    mvh
    JAGUAR - spinner som en katt

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    Stereon från 1998 till och med 2006 kan jag nästan garanterat säga det bara är att byta i alla fall.

    Vad som är att den stereon som sitter i bilen är kodad till bilen och fungerar inte i någon annan bil. Men bilen behöver inte ha någon stereo för att starta.

    Man måste dock vara rätt noga med att koppla stereon rätt. Se framförallt till att absolut inte koppla in någonting annat än originalstereon på de båda I-BUS kablarna då det kan ställa till det rätt rejält.

    ( se http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#head för diagram över kontakten)

    Från och med faceliften 2006 och med GM stereon så kan jag inte svara men jag skulle kunna tänka mig att även den går att byta utan större problem. Det är på Saab 9-3 2003-2007 (Fram till face-liften och GM-stereon som jag antar att det går att byta stereo igen då jag vad jag vet GM stereon inte använder nått fiberoptiskt system) som det blir stora problem att byta stereon. Men inte på 9-5.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    På 9-5:orna är det bara att byta på, det är NG9-3:orna som är problemet, fram till nya i-brädan kom.

    Dock behöver det en monteringsram och i vissa fall en hög till lågnivå-adapter.
    Jag har bytt i min 9-5 06:a till en Pioneer navi (AVIC-F900BT) och då fick jag peta dit en sådan adapter för att få bort bruset (hörs bara när man står still) som uppstår då man kopplar ihop med en ny stereo med högre effekt till Saabens originalsteg. Pioneer har ett kablage med ström, rattstyrning och allt i samma = smidigt.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    Har du kopplat in hastighetsignal till din F900BT?
    Jag har blivit sugen på att skaffa en sån, men då vill jag koppla in så mycket som möjligt för att få en riktigt bra navigator.
    All makt åt Thengil!

  7. #7

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Dock behöver det en monteringsram och i vissa fall en hög till lågnivå-adapter.
    Jag har bytt i min 9-5 06:a till en Pioneer navi (AVIC-F900BT) och då fick jag peta dit en sådan adapter för att få bort bruset (hörs bara när man står still) som uppstår då man kopplar ihop med en ny stereo med högre effekt till Saabens originalsteg. Pioneer har ett kablage med ström, rattstyrning och allt i samma = smidigt.
    Hur blev det med den i brädan? Har du någon bild?
    Du får gärna förklara lite närmare hur du gjorde och vad som behövdes...har själv fundera starkt på en sån i min 02:a men tror inte jag har kunskapen för att trixa in den.

    /Andreas

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Har du kopplat in hastighetsignal till din F900BT?
    Jag har blivit sugen på att skaffa en sån, men då vill jag koppla in så mycket som möjligt för att få en riktigt bra navigator.
    Kablaget från Pioneer, som jag fick (köpa) med navin, innehåller även en kontakt till hastighetspulsen.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Saabcity
    Inlägg
    280

    Re: Ny din-stereo i 9-5 -04 -07???

    Citat Ursprungligen postat av bjornvik
    Citat Ursprungligen postat av Petsons bror
    Dock behöver det en monteringsram och i vissa fall en hög till lågnivå-adapter.
    Jag har bytt i min 9-5 06:a till en Pioneer navi (AVIC-F900BT) och då fick jag peta dit en sådan adapter för att få bort bruset (hörs bara när man står still) som uppstår då man kopplar ihop med en ny stereo med högre effekt till Saabens originalsteg. Pioneer har ett kablage med ström, rattstyrning och allt i samma = smidigt.
    Hur blev det med den i brädan? Har du någon bild?
    Du får gärna förklara lite närmare hur du gjorde och vad som behövdes...har själv fundera starkt på en sån i min 02:a men tror inte jag har kunskapen för att trixa in den.

    /Andreas
    Det som behövdes i mitt fall, en 06:a, var förutom navin, en monteringram från Armourautomotive.se (fast man får beställa den från en återförsäljare) och inkopplingskablaget från Pioneer.
    Ut med den gamla radion, koppla in kablaget på rätt ställen i bilen och sedan in i navin. Starta upp bilen (eller åtminståne vrida på tändningen) och kolla att allt blivit rätt, vänta någon minut så kablaget har lärt sig "knapparna i ratten". Trycka in monteringramen, sätta fast den med hundöronen och skruva fast navin i ramen. Tog mig under 30 min med utmonteringen av den gamla.
    9-5 -02 & 9000CS -92, båda automat.

Liknande ämnen

  1. Vad har jag för stereo? (9-3SS -08)
    Av Garfield i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 19:33
  2. byte av stereo i en saab 9-5 me as2 stereo?
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 15:59
  3. Vad är fel på min stereo?
    Av simpann i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •