Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta turbo, svårighetsgrad??

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Byta turbo, svårighetsgrad??

    Misstänker att turbon är slut nu. Bilen har gått 22k mil och när jag gasar på och turbon börjar ladda så låter det ungeför som en rem slirar, alltså inget tjutande utan mer slirande, hehe svårt att förklara.

    Men nu skall jag i allafall byta och min fråga är, hur struligt är det att byta? Tänkte köpa en på skroten och skifta. Skall åka till Gotland över julen och drar den 22:a från sthlm. Är det värt att ge sig på detta innan jag åker eller bör jag vänta?

    Någon som kan ge en ungefärlig arbetsbeskrivning om vad jag har att vänta mig i arbetsväg, att tillägga är att jag inte har något garage där sakerna kan ligga kvar utan jag står i ett flerbilsgarage och har begränsat med utrymme.

    Om någon känner sig manad så släng gärna ihop en lite what-to-do lista som jag bör säkra innan jag ger mig på arbetet.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Byta turbo, svårighetsgrad??

    Lite hjälp på traven:

    http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 ... ement/?all

    Gäller iofs T5 så turbon skiljer lite, men annars är tillvägagångsättet snarlikt.

    Låter som ett roligt projekt i mellandagarna

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    225

    Re: Byta turbo, svårighetsgrad??

    Perfekt, nu vet jag hur det skall gå till, bara att åka och handla lite nya packningar och olja då, sen är det bara att hugga in

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Byta turbo, svårighetsgrad??

    Det som kan vara jobbigt är att lossa muttrarna till grenrör och DP. Kan vara allt mellan plättlätt och överjävligt..

    Mitt tips är att förbereda meket lite genom att offra 10min på att känna efter om det går enkelt att lossa muttrarna. Spruta gärna på lite rostlösare först Går det lätt att lossa muttrarna blir nog bytet smärtfritt. Går muttrarna tungt eller ännu värre att gängorna skär kan du förbereda dig på ett jobbigt byte.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Byta turbo, svårighetsgrad??

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Mitt tips är att förbereda meket lite genom att offra 10min på att känna efter om det går enkelt att lossa muttrarna. Spruta gärna på lite rostlösare först Går det lätt att lossa muttrarna blir nog bytet smärtfritt. Går muttrarna tungt eller ännu värre att gängorna skär kan du förbereda dig på ett jobbigt byte.
    Jag skulle vilja tillägga att DP-muttrarna kan gå relativt lätt i början, men nypa till i slutet av pinnskruven - med resultat brutna pinnskruv vilket aldrig är roligt. Nu skall förvisso turbon bytas så det spelar inte nån racken roll, men som sagt med lite nya packningar och pinnskruv/muttrar så är det ett tämligen lätt jobb. Tänk oxå på att vid montering av den nya turbon INTE dra muttrar så förtvivlat hårt, pinnskruven skall rätteligen smörjas in med Molycote 1000 och sedan dras med endast 25 Nm. Amatörfel 1A är att dra för hårt här...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Byta kobra, svårighetsgrad? skillnad?
    Av PaleRider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-04-06, 01:51
  2. Byta avgassystem på 9-3 -08, svårighetsgrad?
    Av Carlnilsson92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 19:58
  3. Byta Koppling *Svårighetsgrad*?
    Av FaeN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 21:57
  4. Byta insugskobra, svårighetsgrad och vinst med byte?
    Av Ioneye i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-13, 23:05
  5. Installera Dumpventil & Laddtrycksmätare. Svårighetsgrad
    Av nejo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 15:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •