Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: The night is my enemy!

  1. #21
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: The night is my enemy!

    Ja det där att man inte kan sova och sen när man väl lyckas somna så ringer klockan en timme senare, känner man ju igen. Har hänt några gånger. Speciellt dom dagar jag måste kliva upp före 5. Har så oregelbundet schema på jobbet så vissa dagar börjar man 06:00 och andra börjar man 16:00. Man får lixom ingen riktig dygnsrytm.

    Temperaturen är oerhört viktig när man ska sova. Är det för varmt så blir det obehagligt. Hellre att det är kallt då istället, för då kan man krypa ihop lite under täcket istället. Dock är det en nackdel att ha kallt i rummet, när man ska kliva upp på morgonen och gå till jobbet. Man vill gärna ligga kvar i värmen under täcket då.

    Turbo_Danne: Jag kan oxå uppleva att jag sover kanske 12-13 timmar när jag är ledig, men är helt slut hela dan ändå. Men jag tror det kan bero på att man sover för mycket istället. Man hamnar i en konstig sömnrytm, då kroppen får för lite sömn ena natten, och för mycket sömn nästa natt. Som man säger, För mycket och för lite skämmer allt.

    Suomalainen: Du är absolut inte ensam.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #22
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: The night is my enemy!

    Citat Ursprungligen postat av ReinO
    Ja det där att man inte kan sova och sen när man väl lyckas somna så ringer klockan en timme senare, känner man ju igen. Har hänt några gånger. Speciellt dom dagar jag måste kliva upp före 5. Har så oregelbundet schema på jobbet så vissa dagar börjar man 06:00 och andra börjar man 16:00. Man får lixom ingen riktig dygnsrytm.

    Temperaturen är oerhört viktig när man ska sova. Är det för varmt så blir det obehagligt. Hellre att det är kallt då istället, för då kan man krypa ihop lite under täcket istället. Dock är det en nackdel att ha kallt i rummet, när man ska kliva upp på morgonen och gå till jobbet. Man vill gärna ligga kvar i värmen under täcket då.

    Turbo_Danne: Jag kan oxå uppleva att jag sover kanske 12-13 timmar när jag är ledig, men är helt slut hela dan ändå. Men jag tror det kan bero på att man sover för mycket istället. Man hamnar i en konstig sömnrytm, då kroppen får för lite sömn ena natten, och för mycket sömn nästa natt. Som man säger, För mycket och för lite skämmer allt.

    Suomalainen: Du är absolut inte ensam.
    Det ligger nog nått i det du säger , det är iaf skönt att slippa springa upp ur sängen.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: The night is my enemy!

    Har också haft sömnproblem. I mitt fall berodde det mycket på livsstilen. Stress i kombination med hög arbetsbelastning och motgångar på det privata planet. Grubblerier innan man lägger sig gör att man inte somnar och ofta sover dåligt kombinerat med mardrömmar.

    Valerina gjorde ingen skillnad i mitt fall. Fick ett preparat utskrivet som heter stilnoct (lustigt namn, Still Knocked). Detta lade jag i lådan och använde det aldrig. Gjorde misstaget att läsa om biverkningarna i den medföljande informationen. Tror inte att sömntabletter är svaret på långvariga sömnsvårigheter eftersom man inte kommer in i någon djupsömn.

    Bästa sättet att bli av med skiten är motion och en omlagd livsstil. Våga säga nej när det blir för mycket och hitta någon att prata med. Man löser sällan sina grubblerier själv. Dricker du mycket alkohol på helgerna så sluta med det. Det förvärrar problemen.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  4. #24

    Re: The night is my enemy!

    Jag har använt insomningsmedicin nu de senaste veckorna pga en familjetragedi, där jag fick stå upp, vara stark o ta hand om allt o alla. När det så småningom började lätta o flyta på, så kraschade jag ihop totalt. Jag tar Imovane en-två ggr vecka. Den gör att jag somnar fort och får färre/ingen uppvakning under natten. När jag nu fått min sömn tillbaka, har hjärna o kropp börjat att fungera igen. Fast jag går även i samtal 1gång/vecka.

    Vad det gäller bilverkningar så finns det ett talessätt som är värt att tänka på: Ingen biverkan-ingen verkan.

    Mvh

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 112

    Re: The night is my enemy!

    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Ingen biverkan-ingen verkan.

    Tråkigt att du fått gå igenom allt det där..

    Men det där uttalandet om biverkan är nog inte helt sant.. visst ger en del sömngivande preparat biverkningar, men vissa biverkningar är såpass skonsamma att det nästan inte borde räknas..

    Stilnoct, Imovane och de övriga sömnmedicinerna som Flunitrazepam och liknande är däremot rena torrspriten tycker jag, man mår jävligt bra och sen somnar man, eller så gör man fyllehyss.. dessa biverkningar upplevs tyvärr av många som positiva biverkningar och är därmed preparat som gärna missbrukas.

    Därför är det bra om man i så stor sträckning som möjligt använder Lergigan, Atarax, Theralen, Propavan eller Melatonin.. biverkningarna yttrar sig mest i trötthet och inte i "fylla". Visst ogillar jag att man känner sig trött morgonen efter om man tagit lite mycket, men det är ändå bättre än en sömnlös natt.

    De tyngre sömntabletterna blir förödiska om man använder dom med alkohol är värt att tillägga. Narkotika på hög nivå.. undvik benso/bensoderivat så långt det bara går! Det är fasen bättre att inte sova än att fastna i ett (miss)bruk av sådana preparat i längden.. tro mig.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  6. #26

    Re: The night is my enemy!

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    Men det där uttalandet om biverkan är nog inte helt sant..
    Hejsan. Nä, det är ett tämligen tillspetsat uttryck. Jag menar absolut definitivt inte att man skall använda mediciner med så mkt biverkan som möjligt. Utan det är mer ett uttryck som svar på dom som vägrar så fort det står nått om biverkan.

    Mvh

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: The night is my enemy!

    Citat Ursprungligen postat av Hjulspinn
    ...restless legs eller myrkrypningar (så var det för mig). Det spritter och har sig i benen och det är ju inte lugnande direkt..
    Därför sitter jag uppe nu.
    Så jävla jobbigt, jag ligger och vänder å vrider på mig i sängen i flera timmar å försöker somna men både höger ben och arm (nu även vänster ben känner jag) har nån jäkla restless syndrom som jag inte blir av med. Ska försöka börja träna å lägga av med godis å cola i veckorna och se om det hjälper.

    Annars blir det medikamente och hjälper inte det, amputering!
    Mvh Timmy

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    9

    Re: The night is my enemy!

    Själv så börjar min sömn bli "normal" nu! Med normal menar jag en 5-6 timmar per natt iaf. Jag tog verkligen tag i allt. Lade om min kost rejält. Inge godis eller småätande på kvällarna. Inget alkohol i veckorna. Träning 4 dagar i veckan.
    Har även haft samtal med en psykolog.

    Och kanske men detta är ett stort kanske så har jag hittat "någon"

Liknande ämnen

  1. Hur fungerar Night Panel? OG9-5
    Av fälgen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 01:55
  2. Night Panel på NG9-3
    Av Jezper i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 17:01
  3. Philips Night Guide
    Av znorc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 19:01
  4. Lite film GBG by Night 2
    Av sqr-micke i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •