Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: The night is my enemy!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    9

    The night is my enemy!

    Har varit hos läkare pga mina sömnbesvär. Snittar ca 3 tim/natt och har nu gjort så i ett par veckor. Kroppen börjar ta rejält med stryk av detta och mitt jobb börjar bli lidande, mina chefer är medvetna om problemet och ställer verkligen upp till 100%.
    Att det är psykiska besvär som ställer till det är det inga tvivel om. Och jag har fått tid med en psykolog om en vecka.
    Min läkaren tyckte dock att jag skulle prova naturläkemedlet Valerina http://www.sovgott.se/
    Är det någon här som har erfarenhet av detta?
    Allt ser ju bra ut på hemsidan men det är ju mest reklam för deras produkt.
    Är lite tveksam till de flesta former av piller då jag i min ungdom åt piller som godis, utan tror snarare på motion, frisk luft alt vila som recept. Men det fungerar inte alls i detta fall.
    Nu börjar jag bli så sliten att jag bara vill få ett par nätters god sömn.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: The night is my enemy!

    Har också sömnbesvär, dock inte så allvarliga som du, provat valerina några gånger och några gånger tycker jag det hjälpt, dock avtar effekten ganska fort så brukar bara ta det någon gång och sedan hålla upp.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    9

    Re: The night is my enemy!

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Har också sömnbesvär, dock inte så allvarliga som du, provat valerina några gånger och några gånger tycker jag det hjälpt, dock avtar effekten ganska fort så brukar bara ta det någon gång och sedan hålla upp.
    Okey tackar! Jag vill bara få någon natt med ordentlig sömn. Var det Valerina Natt eller Forte du provade? Forte verkar det ju vara lite mera "drag" i så man somnar. Har jag väl somnat brukar det inte vara några problem.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: The night is my enemy!

    samma hos mig, svårt att somna bara, vet tyvär inte vilken det var.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: The night is my enemy!

    Jag hade en kort period för massa år sen då det inte gick att sova nästan alls. Gick så långt så att började glömma mitt eget telnr och var allmänt väck.

    Ringde då till vårdcentralen och bokade en tid (blev inte så lite impad då. Jag ringde från en jobbtelefon och sa mitt namn och fick en tid på måndag, detta var en fredag. 5 min senare ringde det på mobilen. Då hade de ringt in en läkare så jag fick komma på stubinen. Mycket bra service ).

    Efter lååångt samtal med läkaren om vad som var källan till sömnproblemen så fick jag Propavan. Tog det två kvällar och sen så var bekymren borta.
    Tror dock inte att de försvan pga av pillren utan mera av samtalet som verkligen pusslade ihop vardagen min, varför saker var som det var...

    Kan tillägga att mitt problem var inte att sova utan att somna. Skallen ville aldrig riktigt sluta snurra utan bara malde på med tankar och allt möjligt...

    Tipset är nog, precis som du gjort, prata med någon som kanske kan hjälpa reda ut vad som är roten till problemet. Det är nog det bästa
    mvh Benke
    RX 450h -12

  6. #6

    Re: The night is my enemy!

    Vet hur kass det där är att inte kunna sova. För många är det en självklarhet, går och lägger sig, somnar och vaknar 7-8 timmar senare pigga och utvilade. Så var det inte för mig för ett tag sedan. Mycket som inte hade fallit på plats i mitt liv. Du måste gå till botten med dina problem. Skriv ner de tankar du har och gör en lista på vilket som är värst, hur du ska lösa det, när du ska lösa det.
    Vissa av mina saker som snurade runt var saker som jag ändå inte kunde påverka på 5min, nä men då får det väl ta två år innan det är löst! Bara man kan acceptera det, vilket oftast är det svåra. Sedan är det ochså så att man kommer alltid ha problem att fundera över. Ibland är det så att för att bli av med ett problem så behöver man ett nytt, fast då gärna mindre.

    Läkemedlet Propavan är rogivande och inte beroendeframkallande.
    Men börja med naturläkemedlet som du har hittat, du har inget att förlora.

    Försök prata med både psykolog och någon nära vän och motionera på dagtid gärna varje dag och gärna utomhus minst 40min!
    Gå upp i tid varje dag, det är det viktigaste. Det är viktigare att gå upp i tid än att gå och lägga sig samma tid varje dag. Försök att hitta en rytm och ligg inte och bli irriterad i sängen för att du inte kan sova, tänk på hur skönt det faktiskt är att bara ligga och vila.

    Lycka till!
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483

    Re: The night is my enemy!

    Nu är jag ingen expert, men jag är i regel mot tabletter och piller. Den "snabba, enkla" vägen

    Jag skulle nog snarare rekommendera lite motion (bara ut och gå en runda, rensa skallen och låta musklerna jobba lite) Och framförallt prata med någon om vad "problemet" kan vara. Det har hjälpt mig när jag hade sömnproblem
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: The night is my enemy!

    X:et hade problem med detta (har det säkert fortfarande). Hon mådde psykist dåligt och det blev alltid värre under den mörkare delen av året.
    Att hon dessutom gick hemma arbetslös och knappt gjorde ngt alls om dagarna gjorde ju inte saken bättre heller

    En annan är ju så trött efter jobbet så man knappt kan sätta sig ner utan att nicka till..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    42

    Re: The night is my enemy!

    Jo det där med att försöka somna när tankar snurrar runt , o ju mer man försöker sova så går det bara inte , det är ett h-vete

    Jag har tyvärr själv kommit in i en dum grej , sätter mig o tittar på tv på kvällen o framåt 9-tiden så blir jag trött , så då halvlägger jag mig ner i soffan , o vid 10 - tiden så intalar jag mig , måste ju se nyheterna slutar i 9 fall av 10 med att jag somnar .

    Det värsta med detta beteende är att jag vaknar på soffan mellan 3-4 på morgonen o allt är igång , vad gör jag , jo stänger av allt o släcker ner , vinglar till sängen o slocknar direkt , bara för att vakna när klockan ringer vid 5 o upp igen o på en ny arbetsdag , detta har pågått typ nån månad nu så man är ju rätt om dagarna .
    Äntligen Turbo igen
    Saab 9-5 2,0t Aut. Linear sportkombi - 03
    Saab 900i Aut. Sedan -85

  10. #10
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    354

    Re: The night is my enemy!

    Hade lite kärleksbekymmer en gång när jag gick i plugget. Det resulterade i att jag var i stort sett vaken i 55 timmar i sträck. Bara slumrade till några gånger, men det var ingen riktig sömn.
    Det löste sej dock av sej självt pga utmattning.

    Men som folk skriver, lite motion är väldigt effektivt. Ta nån kväll och gå en sväng. Ta med dej en Mp3-spelare med musik du gillar och gå tills du knappt orkar gå längre, då brukar man somna ganska lätt. Försök göra detta till en vana, att gå ut och lyssna på musik och rensa skallen , kanske några gånger i veckan. Hitta roten till det onda och försök se hur du kan lösa det på bästa sätt. Lyckas man med det så behöver man oftast ingen psykolog.

    Troligen är det en massa saker som du ligger och tänker på, som gör att du inte kan sova. Läs en bok. Så får du annat att tänka på.

    //Seb
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    9

    Re: The night is my enemy!

    Tack alla! Böcker läser jag hela tiden så det är inget nytt
    Och jag har börjat att ta lite promenader, faktiskt riktigt skönt.
    Hade en vän över igår som har gått igenom bra mycket jobbigare saker än mig. Vi pratade en del och jag insåg att livet är för kort för att grubbla bort, fick även tipps om en terapeft som han och hans fd fru går till. Sedan provade jag iaf att peta i mig några Valerina. Vet inte om det var av dessa eller om det var av maten jag åt men magen vart rejält orolig
    Somnade iaf i "bra" tid igår, det betyder runt 01 och vaknade av telefonen i morse vid 09. Härligt med en natts sömn, men lite jobbigt att komma till jobbet ca 5 timmar sent. Chefen är ju förstående och klandrar mig inte iaf.
    Ikväll blir det iaf en redig promenad, ett härligt bad och sedan ska jag nog se om det är pillren som gjorde magen lite grinig.

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: The night is my enemy!

    Sover själv jävligt dåligt. Vissa nätter sover jag inte alls och andra kan det bli 6-7 timmar, men snittet ligger nog runt 3 timmar per natt och har gjort så i flera år. Har provat allt från promenader till medicin men ingenting fungerar. Visst fan är det slitigt att vara på gränsen till utmattad jämt men man vänjer sig efter ett tag. Dessutom får man jävligt mycket gjort dom nätter man aldrig går och lägger sig.

    Valerina gjorde absolut ingen skillnad alls för mig, ska jag kunna sova riktigt krävs det nåt som verkligen knockar en direkt, och sån skit vill jag inte hålla på med någon längre period.
    Jag har accepterat att jag sover dåligt och i stort sett slutat försöka, och jag måste nog säga att sen jag gav upp och slutade försöka tvinga mig själv att sova så har det gått bättre. Sover väl långt ifrån vad jag borde, men det blir iaf mer och mer sällan jag har helt sömnlösa nätter.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    178

    Re: The night is my enemy!

    Alltså, har man inte haft sömnproblem så förstår man nog inte hur jobbigt det är. Jag försökte med Valerina natt, fungerade jättebra i ett par dagar, men sedan försvann effekten. Jag försökte kombinera med natt- te, motion, bad, promenader, vara ute i solen- ingenting fungerade.

    Idag har jag träningen och hund- massa promenader men jag har fortfarande svårt att somna. Jag är inte lättväckt, men jag vaknar av mig själv ganska ofta. Man blir så trött i längden och det är så att man ser fram emot semestern som kommer om 6 månader, för att man hoppas att man ska kunna sova DÅ...

    Jag har tyvärr inga bra tips, ibland har en tråkig bok fungerat och ibland funkar det att inte dricka kaffe på kvällen- men inget klockrent. Tyvärr.
    Jag har tänkt på att jag sover sämre om t.ex Niklas och jag pratar om saker som MÅSTE göras dagen efter, eller om det är något viktigt på jobbet som jag mÅSTE komma ihåg. Att försöka att sluta tänka på sånt är inte lätt.

    Om ni kommer på nåt bra så får ni gärna dela med er!
    Barn omtalar vad de gör, gubbar vad de gjort, och narrar vad dom ska göra./Johan Oxenstiern

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    2 114

    Re: The night is my enemy!

    I grund och botten är det enda som hjälper att man reder ut sakerna som kan störa din nattro.

    Sömntabletter finns det ju en uppsjö av (nåja..). De gabanerga sorterna, dvs bensodiazepiner och derivat av dessa tillhör det tyngre artilleriet och hjälper tillfälligt mot både ångest och är sömngivande precis som alkohol. Samtidigt är det ofta en tillfällig lösning precis som en sup, man får ro och vila för stunden men skjuter egentligen problemen framför sig då det som framkallar ångesten eller oron oftast inte försvinner, dessutom föreligger risk för beroende. Jag skulle inte rekommendera dessa preparat för annat än ytterst sporadisk användning (helst inte alls).

    Antihistaminer gör en del trötta, vissa mer än andra. Dessa har ingen beroendepotential och kan man stå ut med trötthet under påföljande morgon/förmiddag kan dessa användas till att underlätta insomning. Lergigan och Atarax är bland de vanligaste. Propavan är ett liknande preparat, men jag vet inte om det är en antihistamin, vilket egentligen kvittar.. Propavan fungerar ganska bra men kan ha en jobbig bieffekt för vissa i form av restless legs eller myrkrypningar (så var det för mig). Det spritter och har sig i benen och det är ju inte lugnande direkt..

    För närvarande har jag testat att använda melatonin (kroppens sömnhormon) för att stabilisera dygnsrytmen då jag lätt vänder på dygnet. Om jag får säga mitt fungerar det ypperligt, helt klart bland det bättre jag testat! Tar man en dos 1-2 timmar före sänggående varje kväll blir man naturligt trött. Rekommendationer jag läst säger att man kan testa att använda melatonin i tre veckor och därefter ha ett uppehåll för att se om dygnsrytmen anpassat sig. Det ska även vara effektivt mot jetlag.

    Det pratas om att deprimerade människor kan ha ett underskott av melatonin, vilket mycket väl kan stämma då melatonin produceras utifrån serotonin (vilket också kan vara en bristvara vid depression, kedjan är inte starkare än den svagaste länken). Serotonin i sig och andra ämnen bildas ifrån aminosyran tryptofan, kosttillskott med 5-HTP (5-Hydroxitryptofan) sägs vara bra byggstenar för att bilda serotonin som då i sin tur skulle kunna medge ökad halt melatonin. Vill man få i sig Tryptofan den naturliga vägen är Kalkon och/eller banan en bra källa.

    Melatonin försätter kroppen i dess djupsömn snabbare med en viss gummibandseffekt mot slutet som kan ge mer intensiva drömmar under den mer ytliga REM-sömnen då vi normalt sett drömmer. Vissa kan säkert finna det ökade drömmandet som något besvärande, själv tyckte jag bara att det var spännande och något som lockade mig att somna..

    Det finns mig veterligen inga långtidsstudier om melatoninets effekt, men i kortare perioder borde det vara tämligen biverkningsfritt, om inte helt. Melatonin är ett receptfritt kosttillskott i nästan hela världen, men i just sverige är det receptbelagt. Beställde från en helt vanlig kosttillskottssida över internet istället för att krångla med läkare. Sidan för en helt laglig verksamhet, det är inget fuffens och inga skumma preparat (sidan är nog för övrigt amerikansk). PM:a om adressen, vill inte verka ge smygreklam.

    Jag stoppar gärna (nåja) i mig vissa preparat, men jag föredrar att vara påläst innan. Att undvika medicinska preparat av rena principskäl tycker jag är lite tramsigt. Vid behov ska man inte ha dåligt samvete för medicinering.. lycka till hur du än löser det!

    Edit: Valeriana hör till de mindre lyckade alternativen för mig.. inget jag rekommenderar. Det kanske är milt rogivande, men en stor del är nog placebo (vilket förvisso inte ska underskattas!). Johannesört borde funka lika bra om inte snäppet bättre isf.
    9³ Aero - 01 SÅLD!
    740 GLE - 89 Dissad!
    9³ SC 2.0T - 06 Nyköpt! - Tillbaka i saabträsket! Wohoo!
    Isn't this where... we came in?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    178

    Re: The night is my enemy!

    Har ni någon gång upplevt att ni hamnar i "mellansömn"? Jag kan vakna till vid 2 på natten och sedan känna som att jag inte riktigt somnar till igen, bara ligger som i en dvala, hör allt och känner hur långsamt tiden går, och sedan fram emot 6 somna till och vara dödstrött när klockan ringer vid 6:50. Jag har säkert somnat till lite mer än jag tror, men ofta så kan jag styra själv att jag går på toaletten t.ex, försöker tänka på något som jag tycker är kul, vara i sommarstugan och bara slappa, stå vid bryggan och bara andas frisk havsluft- men ändå vara halvvaken hela tiden. Så här kan flera nätter i rad vara för mig, jättejobbigt.

    Man kan ju också försöka tänka på vad man har för temperatur i sovrummet, det ska ju vara lite svalare än i övriga hemmet. Vi har rätt kallt vissa nätter då det drar lite från fönsterna när det blåser ute, och det är skönt.
    Barn omtalar vad de gör, gubbar vad de gjort, och narrar vad dom ska göra./Johan Oxenstiern

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    9

    Re: The night is my enemy!

    He he! Nej någon halvdvala har jag inte lyckats med. Inte som det du beskriver iaf. Temperaturen i sovrummet är väll en av fördelarna med att ha blivit singel. Nu får jag ha mina ca 17 grader utan att någon gnäller att det är kallt och vill värma sig så man blir alldeles svettig.

    *Suck* men när man tänker efter så var det kanske inte så dumt ändå

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    178

    Re: The night is my enemy!

    I natt behöver jag inte vara orolig Nattpassning på jobbet fram till 07:30, tror att jag kommer att däcka när jag kommer hem, speciellt eftersom jag körde ett j*vla hårt träningspass precis innan jag kom hit också... hrm. (nej, jag brukar inte behöva vara vaken HELA natten även om jag har nattpass ibland, vi har "ronder" så jag vanligtvis bara behöver gå upp ett par gånger)
    Barn omtalar vad de gör, gubbar vad de gjort, och narrar vad dom ska göra./Johan Oxenstiern

  18. #18
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: The night is my enemy!

    Jag brukar vakna på natten ibland vid 2-4 tiden trött som fan , springer upp och pissar och stänger/öppnar fönstret eller nått och sen somnar man och klockan ringer 5 min senare? Känns så iaf , det är jobbigt.

    Natten till måndag sov jag ca 45 min , var inte särskilt pigg på jobbet i måndags.

    Har även problem med att jag kan sova ganska många timmar på helgerna men när jag vaknar känner jag mig inte ett dugg utvilad?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    70

    Re: The night is my enemy!

    Oj!!!
    Trodde jag va ensam om mina problem...
    Uppenbarligen inte

    Har alltid kunna somna på 3sek, men när man har mycket å tänka på så går de inte å somna.
    Läkemedel e ett bra hjälpmedel,men man måste ta tag i grundproblemet.
    Som i mitt fall e min livsituation å hela den biten...
    Prata mycket med kompisar å nära å kära om dina problem, e nog det enda som hjälper i längden.

    Mycket bra tråd detta!!!

    //Vesa
    Fattig men riktigt ful. Saab 9-3 Aero -01

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: The night is my enemy!

    Jag vete fasen vad mina sömnproblem beror på.
    Har skitsvårt för att somna in, när jag väl sover så sover jag!

    Haft problemen sen puberteten, årstid spelar ingen roll utan kommer då och då i 2-3mån perioder.
    Spelar ingen roll ifall jag var lyckligt kär och hade allt jag önskade mig, låg och stirrade på taket i princip.

    Det som hjälpte mig lite att bryta onda cirkeln med att vara "pigg" vid sängdags och trött på arbetet var fan att ta några snapsar, då somnade jag in gott och vaknade faktiskt utvilad!

    Enda gångerna jag har haft lätt att somna in var i Lumpen, jag blev känd där för att somna in på 3s, det var helt underbart! Vi kunde ha 5min rast på skjutbanan, jag kunde "sova" i knästående ställning, jag sov i 90-vagnen utan problem och jag somnade ALLTID under 5min i arméns härliga 60säng!

    Har gått till läkare en gång och fick något receptfritt läkemedel, funkade inte alls.

    Nee, jag tror nog att jag är ämnad för att vara lönnmördare eller iaf skjuta mkt och springa runt i gröna kläder, då mådde man bra hehe
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Hur fungerar Night Panel? OG9-5
    Av fälgen i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 01:55
  2. Night Panel på NG9-3
    Av Jezper i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 17:01
  3. Philips Night Guide
    Av znorc i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 19:01
  4. Lite film GBG by Night 2
    Av sqr-micke i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •