Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: montera aktiv bas 9-3 , 2009

  1. #1

    montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Hey!
    Första inlägget här!

    Jag har idag hämtat min nya Saab 9-3 Sport Vector Biopower 1,8t

    Ljudet är jag dock inte helt nöjd med
    (det är INTE den lilla stereon utan mellanmodellen)

    I garaget ligger en Gas 10" aktiv bas som jag vill montera. Är det bara att dra nytt kablage från batteriet eller vad gäller? Var hittar jag en lämplig remote isåfall? Jag hade tänkt att köra via högnivå från någon högtalare i bakskuffen.

    Hjälp mig att bli mer nöjd med bilen

  2. #2

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Det måste väl finnas någon vänlig person som har svar på den här frågan?
    Det känns som det borde vara en relativt vanlig fråga (dock så hittar jag iofs inget i forumshistoriken som svar)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Citat Ursprungligen postat av NOsilence
    Hey!
    Första inlägget här!

    Jag har idag hämtat min nya Saab 9-3 Sport Vector Biopower 1,8t

    Ljudet är jag dock inte helt nöjd med
    (det är INTE den lilla stereon utan mellanmodellen)

    I garaget ligger en Gas 10" aktiv bas som jag vill montera. Är det bara att dra nytt kablage från batteriet eller vad gäller? Var hittar jag en lämplig remote isåfall? Jag hade tänkt att köra via högnivå från någon högtalare i bakskuffen.

    Hjälp mig att bli mer nöjd med bilen
    Kolla i den hör tråden, jag länkar vidare till en tråd jag skapat.

    viewtopic.php?f=6&t=194518&st=0&sk=t&sd=a&start=20

    Vad har du för högtalare där bak? 4'' spelar ingen bas. Remote plockar du från från förstärkaren bak i skuffen. Dra nytt kablage från batteriet är att rekommendera.

  4. #4

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Citat Ursprungligen postat av NOsilence
    Hey!
    Första inlägget här!

    Jag har idag hämtat min nya Saab 9-3 Sport Vector Biopower 1,8t

    Ljudet är jag dock inte helt nöjd med
    (det är INTE den lilla stereon utan mellanmodellen)

    I garaget ligger en Gas 10" aktiv bas som jag vill montera. Är det bara att dra nytt kablage från batteriet eller vad gäller? Var hittar jag en lämplig remote isåfall? Jag hade tänkt att köra via högnivå från någon högtalare i bakskuffen.

    Hjälp mig att bli mer nöjd med bilen
    Kolla i den hör tråden, jag länkar vidare till en tråd jag skapat.

    viewtopic.php?f=6&t=194518&st=0&sk=t&sd=a&start=20

    Vad har du för högtalare där bak? 4'' spelar ingen bas. Remote plockar du från från förstärkaren bak i skuffen. Dra nytt kablage från batteriet är att rekommendera.

    Jag har nog isåfall 4" i bak för det låter som den största basen kommer framme i bilen.

    Då får jag dra nytt kablage från batteriet alltså... Vilken sida om torpedväggen är bäst att dra kabeln?

    Att jag hade en förstärkare bak i skuffen visste jag inte, ska kolla på det!

  5. #5

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Jag har kollat lite på tråden du tipsade om
    Här kommer några klipp

    pommes skrev:
    Sådär ja, efter typ en månads funderande och sökande efter info så
    sitter det DLS högtalare och försärkare i hatthyllan.
    Svarar lite på mina frågor som jag ställde i början av tråden om det är ngn som undrar.
    Det gick inte att byta ut 4'' rakt av mot 6x9'' det lät inte bra, signalen är delad säkert vid 200Hz som nämnts lite här och där.
    Så det blev till att skaffa en förstärkare för att kunna driva 6x9'', även en högnivå till lågnivå adapter införskaffades eftersom det var så jag hade tänkt koppla. Men döm om min förvåning när man kunde ta ut lågnivå innan. Så fadern fungerar som det är tänkt vilket jag trodde inte skulle fixas.
    Och ljudet, det blev ett riktigt lyft.


    Inte så mycket som måste köpas, lite sladd och RCA-honor och börja löda.

    Till förstärkaren bak så kommer lågnivå signalen i till den breda kontakten:

    http://www.k1m.se/wp-gallery/saab/DSC01749.jpg

    Så då får man skarva in sig på RLIN+/- och RRIN+/- .



    Jag tänkte som sagt koppla in min aktiva bas på högnivå (eftersom jag inte kan löda och få lågnivåutgång som tidigare forumsinlägg)
    Räcker det för mig att skarva kabeln vid slutsteget FDL- och FDL+
    Vilken av kablarna på slutsteget har remote funktionen?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Citat Ursprungligen postat av NOsilence
    Jag tänkte som sagt koppla in min aktiva bas på högnivå (eftersom jag inte kan löda och få lågnivåutgång som tidigare forumsinlägg)
    Räcker det för mig att skarva kabeln vid slutsteget FDL- och FDL+
    Vilken av kablarna på slutsteget har remote funktionen?
    FDL-/+ borde fungera för en baslåda eftersom högtalarna i dörrarna spelar bas, eller är de fullregister?. Osäker på vilken som jag tog som remote mätte mig fram har för mig att det var AMPB.

  7. #7

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Citat Ursprungligen postat av pommes
    Citat Ursprungligen postat av NOsilence
    Jag tänkte som sagt koppla in min aktiva bas på högnivå (eftersom jag inte kan löda och få lågnivåutgång som tidigare forumsinlägg)
    Räcker det för mig att skarva kabeln vid slutsteget FDL- och FDL+
    Vilken av kablarna på slutsteget har remote funktionen?
    FDL-/+ borde fungera för en baslåda eftersom högtalarna i dörrarna spelar bas, eller är de fullregister?. Osäker på vilken som jag tog som remote mätte mig fram har för mig att det var AMPB.
    Tack för hjälpen Pommes!

    Jag är osäker på vad du menar med fullregister. Men om du menar att de har både bas, mellanregister och diskant så verkar det stämma på ljudet man hör.

    Hur gjorde du när du skarvade kabeln? Tror du det räcker med en enkel kabelsko som klipps in på kabeln innan kontakten i förstärkaren?

    Vilken sida om torpedväggen leder man strömkabeln lättast?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sumpan
    Inlägg
    65

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Citat Ursprungligen postat av NOsilence
    Jag är osäker på vad du menar med fullregister. Men om du menar att de har både bas, mellanregister och diskant så verkar det stämma på ljudet man hör.

    Hur gjorde du när du skarvade kabeln? Tror du det räcker med en enkel kabelsko som klipps in på kabeln innan kontakten i förstärkaren?

    Vilken sida om torpedväggen leder man strömkabeln lättast?
    Det är det jag menar med fullregister.

    Skarva för mig är att löda och lägga på krympslang.
    Kabelskor och parasiter går bort (enligt mig) tycker att de brukar ge problem efter ett tag med glapp och dålig kontakt.

  9. #9

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Jag läste i en tråd att:
    "Ström kan man sno från den bakre säkringsboxen. Tex. kan man koppla in sig på dragkroks säkringen (20A). Den brukar ju vara ledig..."

    Det låter ju bra eftersom jag inte har någon dragkrok och basen är inte så stor och tungdriven (jag slipper ju en massa jobb med kabeldragning).
    Men var sitter den säkringsboxen så jag kan ta den strömmen till slutstegsbasen?

  10. #10

    Re: montera aktiv bas 9-3 , 2009

    Citat Ursprungligen postat av NOsilence
    Jag läste i en tråd att:
    "Ström kan man sno från den bakre säkringsboxen. Tex. kan man koppla in sig på dragkroks säkringen (20A). Den brukar ju vara ledig..."

    Det låter ju bra eftersom jag inte har någon dragkrok och basen är inte så stor och tungdriven (jag slipper ju en massa jobb med kabeldragning).
    Men var sitter den säkringsboxen så jag kan ta den strömmen till slutstegsbasen?
    Eftersom det inte verkar någon som vet svaret på förra inlägget så kanske någon kan svara mig på var leder jag strömkabeln genom torpedväggen.

    Jag var ute och försökte och höll på att frysa ihjäl men kunde fasen inte hitta något ställe där man kunde föra genom kabeln.

Liknande ämnen

  1. Aktiv sub, reservhjulsbaljan?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 01:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •