Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: PB i tankning av min 9-5á

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    PB i tankning av min 9-5á

    Nu på morgonen så svängde jag (äntligen) in på en bensinstation för att tanka (med
    plånboken...). På "min" station fungerade inte pumparna så jag fick åka till nästa mack,
    trodde nästan jag skulle få gå sista biten.

    Det resulterade i alla fall till ett nytt rekord: 67,29 Liter

    Bil: SAAB 9-5 SE 2,3 ´99
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    kumla
    Inlägg
    95

    Re: PB i tanken av min 9-5á

    "living on the edge"
    The Men of Purity Weekend cancelled due to lack of interest

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Man undrar ju ibland hur bra mätningen är i pumparna, jag har nämligen lyckats tanka i 76 liter i min 9-5a -01, normalt får jag i ca 72-73 liter när jag tankar.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Man undrar ju ibland hur bra mätningen är i pumparna, jag har nämligen lyckats tanka i 76 liter i min 9-5a -01, normalt får jag i ca 72-73 liter när jag tankar.
    Nu innehåller min tank 68 liter, det är väl det som gör det lite spännade.

    Har för mig att specarna säger 68, 72 eller 75 lit för 9-5órna beroende på om det är 2,3 eller 2,0 eller diesel.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Man undrar ju ibland hur bra mätningen är i pumparna, jag har nämligen lyckats tanka i 76 liter i min 9-5a -01, normalt får jag i ca 72-73 liter när jag tankar.
    Nu innehåller min tank 68 liter, det är väl det som gör det lite spännade.

    Har för mig att specarna säger 68, 72 eller 75 lit för 9-5órna beroende på om det är 2,3 eller 2,0 eller diesel.
    Det förklarar ju saken, har nämligen bara haft 2.0:or förutom min BP (som ju har 68 liters tank) och de har haft 75 liters tank, jag har ju dock fått i 76 liter i min 75 liters tank utan att den hostade så hur exakt mätningen i pumparna är det kan ju säkert diskuteras, dock hade ju SID sagt 0 km på DTE ett tag så...
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Hej

    Jag ska enligt instruktionsboken ha en 70l-tank men har vid minst ett par tillfällen tankat över 70l. Vid dessa tillfällen har jag då haft 4-5mil kvar enligt SID. Detta med original sommarhjul och standard s/w.

    Förnuftet säger att jag har en 75l-tank trots allt. Spär på den sköna känslan av hemsnickrat.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Ehm... Jag har 75liters tank i min 2,0T(??)
    Har tankat 73,xx liter flertalet gånger...

    Mvh Johan

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av Loffe

    Nu innehåller min tank 68 liter, det är väl det som gör det lite spännade.

    Har för mig att specarna säger 68, 72 eller 75 lit för 9-5órna beroende på om det är 2,3 eller 2,0 eller diesel.
    Det förklarar ju saken, har nämligen bara haft 2.0:or förutom min BP (som ju har 68 liters tank) och de har haft 75 liters tank, jag har ju dock fått i 76 liter i min 75 liters tank utan att den hostade så hur exakt mätningen i pumparna är det kan ju säkert diskuteras, dock hade ju SID sagt 0 km på DTE ett tag så...
    Kanske lite ot eller inte
    Men pumparna kontrolleras minst vartannat år. (Statoil och Preem gör detta varje år, kanske fler som gör?)
    Väldigt sällsynt att pumparna ger för lite, att de ger för mycke är lite vanligare.

    /Magnus
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 335

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Har fått i 59 liter i min Silvriga SS -05 som skall ha 58l tank. Då hade jag kört i typ 30km med "fyll på bränsle" i sid:en. Lagom nervös var man när man satt och snålkörde och höll ögonen öppna efter en mack :S
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av mange_900
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Det förklarar ju saken, har nämligen bara haft 2.0:or förutom min BP (som ju har 68 liters tank) och de har haft 75 liters tank, jag har ju dock fått i 76 liter i min 75 liters tank utan att den hostade så hur exakt mätningen i pumparna är det kan ju säkert diskuteras, dock hade ju SID sagt 0 km på DTE ett tag så...
    Kanske lite ot eller inte
    Men pumparna kontrolleras minst vartannat år. (Statoil och Preem gör detta varje år, kanske fler som gör?)
    Väldigt sällsynt att pumparna ger för lite, att de ger för mycke är lite vanligare.

    /Magnus
    Visst kontrolleras dem, men skulle tippa på att de ändå har en viss tolerans, om de skulle ge mer än det som står så skulle det alltså gå in mer ändå i min tank, vilket i sig ju inte är omöjligt det heller, men procentuellt så är det ju ändå ett litet fel vilket förmodligen ligger inom feltoleransen för både pumpen och mätsystemet.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Visst kontrolleras dem, men skulle tippa på att de ändå har en viss tolerans, om de skulle ge mer än det som står så skulle det alltså gå in mer ändå i min tank, vilket i sig ju inte är omöjligt det heller, men procentuellt så är det ju ändå ett litet fel vilket förmodligen ligger inom feltoleransen för både pumpen och mätsystemet.
    Har inte siffrorna i huvudet helt men tror det var 2 promille som de får visa fel.
    Men att tanken är större än vad som står i instruktionsboken är helt möjligt.
    Hade varit väldigt dyrt att göra en tank som rymmer exakt 75l så därför görs den lite säkert lite större, hade ju blivit ett jävla liv om det bara hade gått i 72l.

    Jobbar med bensinpumpar och det är ofta vi får åka ut för att kunder har upptäckt att deras bil rymmer 51l iställer för 50l och då måste det ju vara fel på pumpen
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av mange_900
    Jobbar med bensinpumpar och det är ofta vi får åka ut för att kunder har upptäckt att deras bil rymmer 51l iställer för 50l och då måste det ju vara fel på pumpen
    En gång tankade jag 72 liter enligt pumpen i min 9000. lite mer än bokens 65 liter som tankens volym.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av mange_900
    Jobbar med bensinpumpar och det är ofta vi får åka ut för att kunder har upptäckt att deras bil rymmer 51l iställer för 50l och då måste det ju vara fel på pumpen
    Det är ju skrattretande att folk tänker i dessa banor!!! Som om konstruktören som har gjorde bränsletanken hade räktnat (eller mätt upp) på volymen just efter hur Just den kunden tankar sin bil!!!

    Det som är det viktiga när det konstrueras bränsletankar är att den inte ska vara mindre än angivet liter tal! Säger sig själv!!!

    Spär på det ytterligare: Som att hella upp en ny öppnad en literspaket med mjölk och heller i det i en graderad liter mått och det visar sig att det inte nådde ända upp (eller kom lite över) till litersträcket. Då Måste det ju vad liter måttet som är fel!!!
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 285

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Man kan ju tänka sig två orsaker.

    Folk fyller tanken mer än den är avsedd för, dvs tills tankpistolen klickat ifrån och man hat bränsle upp i röret.
    Två, att tanken efter år av bränsle i sig har expanderat neråt, utvidgats och rymmer mer än den gjorde när den var ny.
    Och att Saab har lite marginaler kanske -1%/+5% eller så..

    Var det inte nåt snack för ett gäng år sedan att alla pumpar skulle bytas ut till en EU standardiserad? De äldre svenska var inte längre tillåtna, trots att de var noggrannare. Och att de nyare pumparna mätte för lite vid riktigt låga flöden. Om jag mins rätt.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Hmm trådens inlägg har tagit bort en del av glansen med mitt personbästa....
    Till mitt garage: Garaget

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fyllinge/Halmstad
    Inlägg
    220

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Var det inte nåt snack för ett gäng år sedan att alla pumpar skulle bytas ut till en EU standardiserad? De äldre svenska var inte längre tillåtna, trots att de var noggrannare. Och att de nyare pumparna mätte för lite vid riktigt låga flöden. Om jag mins rätt.
    Måste ha varit väldit länge sedan, finns en del pumpar från 70talet som snurrar ute ännu.
    Det var så på de äldre att de gav lite mer när man tankade med lågt flöde men det var väldigt lite mer. På dagens pumpar så gör det ingen skillnad hur fort eller långsamt man tankar.
    Magnus
    Åker runt i en Chrysler Town & Country Limited 3,8 -03
    Saknar min 9000 aero...

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Väcker upp en gammal tråd för jag söker svar.

    När jag ska tanka bilen då lampan för reservren lysen samt att jag kan åka ca 70 km till brukar jag tanka.

    9-5 aero kombi 2002a skall rymma 75liter ok?!

    Jag har aldrig tanakt över 60L

    Normalt ligger jag på 55-58 L när jag tankar.

    Något måste ju vara helt galet!

    MVH Matte

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    151

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Aeron rymmer 70 liter enligt instruktionsboken.

    Jag fick i 67,24 liter innan den klickade ifrån senast, då tankade jag i Norrtälje efter att ha fått bränslelampan att lysa hela vägen från ett annat land!

    Efter det fick jag 1 150km kvar till tom tank, enligt SID.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    okej 70l ja då bör jag ju kunna köra en stund extra när lampan börja lysa, det är väl jag som är lite kinkig!

  20. #20
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: PB i tankning av min 9-5á

    Jag har fått soppatorsk precis innan jag var framme vid macken så att jag rullade in till pumpen... det var en sån där dag man borde köpt en massa lotter

    Har ju lyckats att få i 75 L ett par gånger!

Liknande ämnen

  1. Problem vid tankning - OG9-3 Aero -01
    Av Kallegogo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •