Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Då va nya bilen levererad

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Då va nya bilen levererad

    Som några kanske kommer ihåg så beställde jag en Dodge Caliber SRT4 i september. Jag hämta den i Fredags.
    Så nu skall 9-3 Aero:n säljas till min kusin, vill han inte ha den läggar jag ut den här.

    Allt är bra med nya bilen, förutom en grej. Bilförsäljaren glömde ta bort transportsäkringen på de främre fjäderbenen. Men det fixar sig på Måndag.
    Jag gjorde en bilprofil på Garaget. Så slipper jag ladda upp bilderna här med

    Klicka här om du är intresserad.
    http://www.garaget.org/?car=123388
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Då va nya bilen levererad

    gillar verkligen hur dom ser ut! dom ser som kraftiga ut på någe sätt
    är det standard högtalare i bilen?
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Re: Då va nya bilen levererad

    Det är original. Men det är rätt hyfsade saker.
    Boston acoustics "kicker" living loud system, 14 högtalare med sub och flera stärkare.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Då va nya bilen levererad

    Hur mycket väger en sån där? Med 295hk lär det vara ett bra ös!
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    St Albert, AB, Canada
    Inlägg
    218

    Re: Då va nya bilen levererad

    Berätta mera...
    900 16v Cab 1987, Subaru Outback, *NG9-3 Aero 2004 Cab, *Saab 95 2006 Kombi, * Jaguar XJ6 2000

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Då va nya bilen levererad

    Motorn, vem har gjort den? Vad härstammar den ifrån? Dodge rakt igenom egna? Det är ju precis något liknande en sån som Saab skulle ha haft i 9-3Aero IDAG istället för den förvissa stadiga men törstiga sunksexan.
    Biltypen är väl inte min precis men motor/drivlina verkar i mina ögan riktigt passande! Vilket vitaminpiller!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Motorn, vem har gjort den? Vad härstammar den ifrån? Dodge rakt igenom egna? Det är ju precis något liknande en sån som Saab skulle ha haft i 9-3Aero IDAG istället för den förvisso stadiga men törstiga sunksexan.
    Biltypen är väl inte min precis men motor/drivlina verkar i mina ögan riktigt passande! Vilket vitaminpiller!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Re: Då va nya bilen levererad

    Berätta mera...
    visst.
    Motorn, vem har gjort den? Vad härstammar den ifrån? Dodge rakt igenom egna? Det är ju precis något liknande en sån som

    Saab skulle ha haft i 9-3Aero IDAG istället för den förvissa stadiga men törstiga sunksexan.
    Biltypen är väl inte min precis men motor/drivlina verkar i mina ögan riktigt passande! Vilket vitaminpiller!
    Motorn (I4T, 2.4L) är utvecklad av Daimler-chryler/hyundai/mitsubushi, samma basblock som i nya Evon. Men motorn är mycket hårt moddad av SRT (dodge performance), andra prylar så som kolvar, kammar, smiddvev, smidda stakar, etc. Så jag väntar bara på att japan tuners får sätta tänderna i det blocket så man kan se vad motorn går för. Amerikaner har redan fått ut 431 hp 719 NM (bänkat), och kört strippen på 11.62@206 kmh. kolla tråden här (med dynopapper) http://www.caliberforums.com/forums/sho ... php?t=9235

    Växellådan är från Getrag AG i tyskland, 6vxl, 4plans med dubbla slutväxlar. skall klara mer än 450+ nm.

    Men Hårdvaran i bilen bör vara god för driftsäkra 350-400hp om man bortser från spridarna. Turbon är en 20T med iconel turbin, så den räcker en bit, samt att avgassystemet är 3" fullflödes hela vägen med 2 högflödes kattar. Grenrör är rostfritt, så det bör klara av en del med.
    En steg 1 uppgradering är redan tillgängligt från MOPAR i USA, kostar c:a 3200:- inkl frakt, tull och moms. Lyfter effekten till 315-320hp, 400 nm, samt ändrar vridmoments begränsningen och ändrar trottelkurvan. Denna kommer jag beställa och montera in efter garantin gått ut.
    Annars är den riktigt "tight" att köra, efter ha kört den en vecka gick jag tillbaka till 9-3:an när jag skulle köra lite returpapper och tomglas . Blev helt förundrad vilken skillnad det var, Styrningen så mycket mer exakt i den nya, Växellådan.... i 9-3:an var det hur långa slag som helst och det var som att röra i en gryta, med tjock olja utan styrningar. Bromsarna i 9-3:an trodde jag var trasiga. Liten verklighets koll blev det. Sedan fick en BMW fantast köra bilen och han blev helt såld. "den är ju som en BMW, ju! Men är det tyska grejer, så är det!" sa han,

    Om man skall klaga på bilen, och det kan man alltid, så kan jag tycka att inredningen är lite plastig, tänk Passat anno 1995, men det är mest i dörrar och de nedre detaljerna, Men dom delar man har konstant kontakt med är riktigt bra och man reflekterar inte över det.

    Fjädringen är riktigt bra avstämd, hård men ändå inte för stötig, men tänk på att jag kör på 19" 235/35 vinterhjul.

    Hur mycket väger en sån där? Med 295hk lär det vara ett bra ös!
    tjänstevikten ligger på c:a 1450 kg

    En detaljerad techspec finns på garaget.org
    http://www.garaget.org/?car=123388

    Men det bästa är att varje månad chattar SRT-ingenjörerna på olika forum och svarar på frågor! Det är kundservice det.

    Lite videos (inte mina videos):
    En acc. test, kolla 52 sekunder in i videon.
    http://www.youtube.com/watch?v=RZGuoSQ6edU

    En test av en perosn som inte kan hanteran en turboladdad FWD bil
    http://www.motorguru.com/video.html?v=52
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    liknande en sån som Saab skulle ha haft i 9-3Aero IDAG istället för den förvissa stadiga men törstiga sunksexan.
    M.V.H.
    Tyvär inte den enda saab-motorn som är under all kritik när det kommer till förbrukning. Tycker ALLA motorer är aningen för törstiga gämfört med konkurrenterna.

    Har en BMW 520 -08 som lånebil just nu. Körde från Uppsala till sthlm i +30 temp med en del gas och broms och har ett snitt på ca 0,8 (enl färddator). Detta från en närmare 2ton tung bil med mer än genomsnittligt gasande...

    Att jag har nästan samma förbrukning från en Audi V8 på 4,2 liter med 420hk som en 2,8l V6 Turbo med 250hk är ju också lite skrämmande :S... Bara för att ta några exempel.

    Tyvär är det ju bara att inse att tiden har sprungit förbi Saab/GM som motorutvecklare. Dock är ju inte det skäl nog till att överge varumärket uppenbarligen. Så det är bara att hoppas på att det kommer ngt spännande/revolutionerande/inte lika revolutionerande inom kort...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Tyvär är det ju bara att inse att tiden har sprungit förbi Saab/GM som motorutvecklare.
    Ja, minst sagt.
    Kommer det inget nytt inom en VÄLDIGT snar framtid så blir det nog mäkta tufft...

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Re: Då va nya bilen levererad

    kan bara hålla med föregående talare...
    SAAB/GM måste göra något unikt och bra för att kunna vara kvar i matchen.

    CSRT4:an drar nu (vid eco-driving) 0.77 på mätaren, och då är den inte inkörd. Blandad körning c:a 0.83.

    Fått några PM om priset på bilen, Jag beställde den innan "krisen" var i full gång (d.v.s. September) och jag har all utrustning förrutom Navi, sollucka och BT mobil inkopplingen till radion, Jag fick med de kromade 19" fälgarna, trots att jag bara skulle ha de lackade gråa.
    Slutpris med tillbehör (backvarnare, motorvärmare med kupefläkt samt lite annat gott gott) blev 255,000:-
    Bör kunna prutas mer nu.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Då va nya bilen levererad

    Det tråkiga är ju att Saab/GM har en motorn som är snålare och bättre på alla punkter än dagens och som ingår i L850 motorfamiljen.
    Jag tror nog inte alls att det handlar om omkörda motorutvecklare utan om omkörda motorekonomer.

    Johnken--> Var det en RS6 du hade? Polaren hade en sån tills för några veckor sedan och han sålde den pga att den var väldigt törstig.
    Men du kanske hade fått ett väldigt bra exemplar...?

    SRT4 ska ha dubbla slutväxlar, hur sjutton fungerar det?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954

    Re: Då va nya bilen levererad

    SRT4 ska ha dubbla slutväxlar, hur sjutton fungerar det?
    Som jag har förstått det (har en fråga till nästa SRT ingenjörs chatt imorgon om just detta).

    Lådan är en 4-plans, där växel 1-4 har en slutväxel, och 5-6 har en egen. Utväxlingen är följande:
    - ratio 1:a växeln: 3.23:1
    - ratio 2:a växeln: 1.952:1
    - ratio 3:e växeln: 1.321:1
    - ratio 4:e växeln: 0.971:1
    - ratio 5:e växeln: 1.061:1
    - ratio 6:e växeln: 0.886:1
    - ratio backväxel: 3.83:1
    - ratio slutväxel (gear 1-4): 4.06:1
    - ratio slutväxel (gear 5-6): 2.96:1

    Det man kan gissa sig till är att slutväxel 1 (1-4) är optimerad för acceleration och tillsammans med vanliga växlarna skall användas för bana och stripp. Medans slutväxel 2 (5-6) är optimerad för maxfart på landsväg och ekonomi.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Det tråkiga är ju att Saab/GM har en motorn som är snålare och bättre på alla punkter än dagens och som ingår i L850 motorfamiljen.
    Jag tror nog inte alls att det handlar om omkörda motorutvecklare utan om omkörda motorekonomer.

    Johnken--> Var det en RS6 du hade? Polaren hade en sån tills för några veckor sedan och han sålde den pga att den var väldigt törstig.
    Men du kanske hade fått ett väldigt bra exemplar...?

    SRT4 ska ha dubbla slutväxlar, hur sjutton fungerar det?

    M.V.H.
    Vilken motor syftar du på då från saab's sida? ngn som är i produktion just nu?

    Jag hade en RS4a -07 V8 4,2 liter FSI med 420hk/430nm. 6vxl manuell låda som enda alternativ. Hade en snittförbrukning på ca 1,5 med den körningen som jag gjorde just då (med min 9-3 SC Aero -07 manuell låg jag på ca 1,4, mkt stadskörning i sthlm city). Landsväg med 140km/h på cruisen så låg jag på 1,1 med Saaben och knappt 1,2 med RS4an... Dock så drog saaben MKT mer om man körde fortare och höll man ett snitt på ca 160 (pendling mellan 120-180 ca) så drog nog saaben 1-2dl mer än Audi:n...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    liknande en sån som Saab skulle ha haft i 9-3Aero IDAG istället för den förvissa stadiga men törstiga sunksexan.
    M.V.H.
    Tyvär inte den enda saab-motorn som är under all kritik när det kommer till förbrukning. Tycker ALLA motorer är aningen för törstiga gämfört med konkurrenterna.

    Har en BMW 520 -08 som lånebil just nu. Körde från Uppsala till sthlm i +30 temp med en del gas och broms och har ett snitt på ca 0,8 (enl färddator). Detta från en närmare 2ton tung bil med mer än genomsnittligt gasande...

    Att jag har nästan samma förbrukning från en Audi V8 på 4,2 liter med 420hk som en 2,8l V6 Turbo med 250hk är ju också lite skrämmande :S... Bara för att ta några exempel.

    Tyvär är det ju bara att inse att tiden har sprungit förbi Saab/GM som motorutvecklare. Dock är ju inte det skäl nog till att överge varumärket uppenbarligen. Så det är bara att hoppas på att det kommer ngt spännande/revolutionerande/inte lika revolutionerande inom kort...
    Rena skitpratet, en BMW 520i har ju den minsta motorn på endast 170hk och en tjänstevikt på 1545kg inte 2000kg. Är ju närmast att jämföra med en 9-3 på 175hk och den kör man väl också på 0,8.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av Johnken

    Vilken motor syftar du på då från saab's sida? ngn som är i produktion just nu?
    Motorn heter L850 LNF tror jag och den sitter vad jag vet bara i amerikanska bilar.
    260hk 2,0l, högre laddtryck, direktinsprutad och med variabla kammtider.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Rena skitpratet, en BMW 520i har ju den minsta motorn på endast 170hk och en tjänstevikt på 1545kg inte 2000kg. Är ju närmast att jämföra med en 9-3 på 175hk och den kör man väl också på 0,8.
    En 520 -08 har väl dessutom en fyrcylindrig motor så liknelsen med 9-3 i vikt och prestanda är ganska bra? Dock är 5-serien en större bil till samma vikt vilket är bra gjort...
    Fredrik J

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Då va nya bilen levererad

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Citat Ursprungligen postat av Johnken

    Tyvär inte den enda saab-motorn som är under all kritik när det kommer till förbrukning. Tycker ALLA motorer är aningen för törstiga gämfört med konkurrenterna.

    Har en BMW 520 -08 som lånebil just nu. Körde från Uppsala till sthlm i +30 temp med en del gas och broms och har ett snitt på ca 0,8 (enl färddator). Detta från en närmare 2ton tung bil med mer än genomsnittligt gasande...

    Att jag har nästan samma förbrukning från en Audi V8 på 4,2 liter med 420hk som en 2,8l V6 Turbo med 250hk är ju också lite skrämmande :S... Bara för att ta några exempel.

    Tyvär är det ju bara att inse att tiden har sprungit förbi Saab/GM som motorutvecklare. Dock är ju inte det skäl nog till att överge varumärket uppenbarligen. Så det är bara att hoppas på att det kommer ngt spännande/revolutionerande/inte lika revolutionerande inom kort...
    Rena skitpratet, en BMW 520i har ju den minsta motorn på endast 170hk och en tjänstevikt på 1545kg inte 2000kg. Är ju närmast att jämföra med en 9-3 på 175hk och den kör man väl också på 0,8.
    Så du tycker att mina bedömningar gällande förbrukning i de bilar jag kör/kört är skitprat... :S. Handlar ju inte vad MAN kan köra en bil på för förbrukning, utan vad en bil drar "in real life" vid samma typ av körning/förhållanden. För att kunna uttala sig om detta måste man ha erfarenhet av olika bilar (vilket jag kan säga att jag har, speciellt av Saabar)...

    Hur som helst, med den körningen jag utövade med BMWn så hade nog min 9-3 SC Aero -07 Hirsch dragit 1,15-1,2l, en 2.oT Aero original ca 1-1,1, och en 175hk 9-3 2,0t ca 0,9-1. RS4an hade säkerligen inte dragit så mycket mer än V6an, ca 1,2-1,3 MAX... M5an som är en erkänt törstig bil hade legat på ca 1,3-1,4 (törstig, men inte hutlöst vid landsvägsetapper i farter under 160 med avseende på volym samt effekt). En 9-5 Aero SC Aut hade legat på ca 1,1-1,15 och en 9-5 2,3t biopower aut hade nog legat uppåt en 1,45-1,6...

    Summa summarum, 0,8 med en 520i är riktigt bra i förhållande till det mesta ovan med ett Saab emblem på huven... Och dessutom med en gång och ett ljud som mer påminner om en mindre rafinerad 6a än en 4a (BMWs resp Saabs 4:or är inte ens från samma planer verkar det som).

    Sen är det även så att du inte kan generalisera tjänstevikten på en BMW då de väger in varje bil individuellt beroende på utrustning. Släng i alla optioner du kan så ska du se att tjänstevikten drar iväg förbi de 1545 du talar om. Detta baserar jag på att bilen jag lånade vart tämligen välutrustad...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. WTF? redan levererad NG9-3 SC
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •