Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 101

Ämne: Dragkrok på NG9-3 TurboX - Möjligt eller inte?

  1. #81
    Jag ska kolla på typskylt o se vad det står där..

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Jag har ett register på turbo x bilarna i sverige, den finns drag på 25 bilar oberoende SS, SC man eller aut.
    Detta kan ju inte vara ngt stort problem i min värld.

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #83
    Så här ser skylten ut..

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #84
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Enligt transportstyrelsen och Opus är det inte möjligt utan ett intyg.

    Tack för bilden.
    Skulle haft en sådan med mitt chassienummer.

    Har fått svar från Nevs att den personen som ev skulle hjälpa mig är tillbaka från semester på måndag.

    /Per
    Senast redigerat av Per 2676 den 2016-06-10 klockan 18:17.

  5. #85
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Smile

    Hoppet lever.

    Har fått det uppdaterade EU-typgodkännandet för Saab 9-3 skickat till mig från en fd Typbesiktningsingenjör på Saab som idag finns på NEVS.
    Här står alla uppgifter som behövs för att kunna regga Turbo X med krok. Dock kan man inte få ett intyg från Saab automobil av förklarliga skäl.
    Certifikatet borde dock räcka som bevis enligt uppgift och om jag stötte på patrull så var jag välkommen att höra av mig igen.

    Vill inte namnge någon utan godkännande men skickar ändå ett stort tack till de som engagerat sig på Nevs för att lägga tid
    på något som de egentligen inte har med att göra och som de inte vinner någonting på.
    Härligt att det som jag vill kalla Saab-anda sitter i väggarna på HK i Trollhättan

    Vill även tacka Bollman och ime95mos som engagerat sig för att hjälpa till.

    Sitter och väntar på tidsbokning för regbesiktning så får vi se hur det går.

    Uppdaterar tråden när detta är klart och skall försöka komma på ett bra sätt att publicera dokumentet här om det visar sig att det godkänns vid besiktningen.

    Enligt uppgift så var det osäkerhet kring om växellådan skulle orka släpvagn pga det höga vridmomentet och om den inte gjorde det skulle det bli för dyrt med garantireparationer.
    Därav typades den utan möjlighet att montera krok. Nu finns ändå inga garantier kvar så nu är det på eget ansvar.

    Mvh Per

    6 användare gillar detta inlägg


    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  6. #86
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Idag skulle bilen ha varit på reg-bes kl 13. Blev dock uppringd och meddelad att de måste ställa in detta då det inte finns någon som kan/vågar besluta i detta ärendet.
    Opus har lyft det i steg från station till region och nu ligger tydligen bollen på den med högst tekniskt ansvar i Sverige (?) och de har inte fått återkoppling från denna person.
    Det verkar som att de hänger upp sig på att jag inte kan få fram en ny typskylt men kunde inte få det verifierat då han som ringde bara har hand om reg-bokningar och regbesiktar själv.

    Jaja, har jag hållit på sedan April med detta kan jag väl hålla på lite till....
    Någon gång måste väl någon kunna säga ja eller nej.

    /Per

    1 användare gillar detta inlägg


    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  7. #87
    Skippa Opus. Välj ett annat bolag.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #88
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Skippa Opus. Välj ett annat bolag.
    Följt ditt råd och kontaktat Besikta som också har kontor i Karlskrona med möjlighet till reg-bes
    och de sköt ner mig direkt och menar att intyg från tillverkaren krävs ihop med ny chassieskylt/black label.

    Efter samtal med Orio och Nevs så är ny skylt beställd där Nevs lovat "handpåläggning" för att få en uppdaterad
    variant där totala tågvikten står med. Detta sker normalt inte utan måste begäras annars får man en kopia av den skylt som
    sattes dit vid tillverkning dvs utan tågvikten. Detta för att typningen av drag på TX gjordes efter att alla bilar redan var tillverkade.

    Eftersamtal med regkillen på Opus, som fortfarande vill hjälpa till, så räcker detta inte då det fortfarande krävs någon form av intyg
    som intygar att mitt chassienummer har en maximal tågvikt. Detta trots att chassienumret står på skylten som är beställd....

    Ärendet hos Opus kommer att ligga stilla till den 4/7 då "han som har hand om alla konstiga Saab-reggningar" är tillbaka från semester.
    Skall det kunna tas beslut utan intyg från tillverkaren är det tydligen han som får göra detta.

    Hoppas på något sätt kunna få till ett "prejudikat" som kan gälla generellt för reggning av krok på TX utan intyg från Saab.
    Tydligen finns inte den enda godkända kroken att köpa längre men det kanske är fler än jag som har "olagliga" krokar?

    Jag tycker, precis som Michael ovan, att detta inte borde vara ett stort problem. Denna åsikt delas tyvärr inte av de som faktiskt bestämmer...

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  9. #89
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    En liten uppdatering.
    Efter mer krångel med Opus så kontaktade jag killen på Nevs igen och fick svaret att det underlaget skall visst räcka men de kanske inte förstår det. Han ville sedan ha telefonnumret till personen på Opus för att ringa och förklara hur det funkar. (Helt otroligt engagemang!)
    Efter att ha kontaktat Opus för att få tele till rätt person för denna skulle bli uppringd av Nevs-killen så blev det tyst från dem i över en veckas tid. Antar att de inte ville bli "uppläxade".
    Så idag då jag blev uppringd och lovad att om det sitter en uppdaterad black label med tågvikt på bilen så kommer de att godkänna registrering av kroken baserat på det underlaget jag skickat in.

    Dock är detta bara muntligt ännu så länge.
    Hoppas på en sista uppdatering inom kort.

    /Per

    3 användare gillar detta inlägg


    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  10. #90
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Grattis! Väl kämpat!
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #91
    Bra jobbat! Får hoppas att "trögheten" hos Opus inte sitter i utan att det släpper.. (för fler som skulle vilja göra samma sak..)

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #92
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Bra jobbat! Får hoppas att "trögheten" hos Opus inte sitter i utan att det släpper.. (för fler som skulle vilja göra samma sak..)
    Det är lite det som är tanken. Att få till en typ av mall. Opus har vid flera tillfällen nämnt att de inte har några uppgifter i sina system eller liknande fall att gå på men nu kommer de förhoppningsvis att få det. Om detta nu går vägen, vilket jag verkligen hoppas, så kommer jag att notera ner all den info jag fått från Nevs som tydliggör varför det skall räcka med typgodkännandet även att det inte är chassienummerspecifikt. Detta ihop med själva typgodkännandet och en hänvisning till teknikern på Opus borde göra att en reggning av krok borde gå relativt smärtfritt för nästa person (om man gör den på Opus alltså).

    /Per

    1 användare gillar detta inlägg


    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  13. #93
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030

    Wink Äntligen!!!

    Efter sju sorger, åtta bedrövelser, semestertider och bortslarvade beställningar så har jag fått min nya black label och till slut en tid för reggning och se på f*n, i torsdags hände det.
    Efter mycket bläddrande i typningspapper och monteringsanvisningar för kroken samt några telefonsamtal så blev bilen reggad och godkänd med dragkrok.
    Enormt skönt efter allt slit och efter att så många sagt att det är omöjligt men framför allt skönt eftersom jag nu slipper sälja ena drömbilen pga en teknikalitet.
    Antar att ryktet spred sig på besiktningen att "den dryge med dragkroken på saaben" var inne för till slut var det 5 man som var vid bilen
    Jag fick inget rakt svar från Opus om denna reggning skulle kunna gälla som någon form av prejudikat då de diariefört alla handlingar jag gett dem men jag kan försöka följa upp detta om intresse finnes.

    Jag har tyvärr inte fått grönt ljus på att publicera information och typgodkännande som jag fått från mina kontakter på Nevs online ännu.
    Eventuellt kunde jag få hjälp att formulera detta på rätt sätt och fått rätt info bifogad och då har även dessa personer full koll vad som faktiskt står i "guiden".
    Återkommer när jag vet mer.

    Vågar väl tyvärr inte anse det hela som helt klart ännu då jag inte fått mitt nya registreringsbevis men jag har svårt att se att transportstyrelsen går emot Opus?
    Det lär vi märka inom några dagar....

    /Per

    5 användare gillar detta inlägg


    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  14. #94
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    GRATTIS! Gud va skönt efter all tid, framför allt du, lagt ned på detta!
    Jag hoppas verkligen du får OK från Nevs (Eller att de gör något uttalande)
    Dela med dig av allt du kan så fort du får ok. Det rullar ju ändå några till bilar Inte för att jag har någon men kanske köper en dag

    1 användare gillar detta inlägg


    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  15. #95
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    567
    Medlem#
    4125
    Grattis! Härligt jobbat.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  16. #96
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    En liten uppdatering till.

    I måndags kom brevet från transportstyrelsen med mitt nya registreringsbevis som bekräftar att jag har en max släpvagnsvikt.
    Nu är allt verkligen helt klart. Oerhört skönt.

    Jag har även pratat med registreringskillen som haft huvudansvaret för reggningen av kroken.
    Enligt honom så skall det räcka med ny black label, dragkroksinformationen som följer med kroken
    och det uppdaterade typgodkännandet för att få regga kroken. Om någon skulle vilja göra detta
    och stöter på patrull så fick man använda honom som referens. Henrik Larsson på Opus bilprovning i Kalmar.
    Jag lämnar inte ut direktnummer utan tillstånd men ta kontakt stationen och be att få prata med honom.
    Eller ännu bättre be registreringsteknikern som skall göra reggningen kontakta honom.

    Black label/chassieskylt beställs via Orio-ÅF och kostar den nätta summan 542:- med 10% rabatt.
    OBS, vid beställning måste man specificera att man skall ha en uppdaterad variant som innehåller max tågvikt.
    Annars får man en likadan som den som sitter där och då är det ju pengar i sjön....
    Om din Orio-ÅF inte förstår vad som menas så be personen kontakta Orio.
    Många på kundsupporten har blivit inblandade i detta och de kan säkert förklara.
    Om inte de kan det så be Orio kontakta de som de beställer skyltarna av (NEVS) så vet de garanterat vad det handlar om

    Ett litet problem är att jag inte fått ett formellt ok att publicera typgodkännandet online.
    Skulle någon stå i begrepp att göra detta innan jag fått ok så kontakta mig så försöker vi lösa det via mail.

    Hoppas kunna lösa publicering av typgodkännande inom kort.

    /Per

    3 användare gillar detta inlägg


    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  17. #97
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Tummen upp!
    /Johan

  18. #98
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    9
    Kanon vilket jobb!
    Vilken dragkrok köpte du? Avtagbar eller fast? Märke?

    1 användare gillar detta inlägg


    Turbo x-08, 99t-80, 99t-78, 99ems cc-78, 99gle-78, 99special-77, 99ems-77, 900i-86, 96v4-75
    Lunda flygfält

  19. #99
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Som jag svarade på PM:et så är det en bosalkrok som Saab har sålt och en Saab ÅF monterat.
    Detta gjordes dock innan jag köpte bilen men den reggades inte med krok.
    Tydligen har Orio slut på dessa.
    Enligt uppgift är det bara avtagbara drag som är typgodkända.

    /Per

    1 användare gillar detta inlägg


    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  20. #100
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Årets trådlyft.....Det är lite tjafs på Facebook ang dragkrok på Turbo X, en del säger att det bara är och smacka dit pga de ändrade reglerna som kom för 2-3år sen?

    och en del säger att det är nästan omöjligt? Hur ser det ut i dagsläget är fråga?!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-12-10, 13:43
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-11-26, 14:58
  3. Bortmontering av dragkrok på 9-3 -99 möjligt?
    Av Eltejp i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-10, 20:22
  4. Lackera Hajfena eller inte? [TurboX]
    Av ime95mos i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 17:37
  5. Eftermontera extrautrustning möjligt eller inte.
    Av John Eriksson i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •