Hej!
Vilken låda är att föredra till 9-3 SC Aero V6 egentligen? De flesta jag har pratat med förespråkar tomatlådan väldigt hårt. Vad tycker ni som kör respektive låda?
/M
Hej!
Vilken låda är att föredra till 9-3 SC Aero V6 egentligen? De flesta jag har pratat med förespråkar tomatlådan väldigt hårt. Vad tycker ni som kör respektive låda?
/M
Oljeblandare är för dieslar och handikappade, mig veterligen passar inget in på dig. Gör om gör rätt, 6växlar är det enda för en redig karl! DVD.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Automat är hur gött som hellst
Vw id.3 Life
9-5 Griffin "Aero Biopower Hirsch" -09
Var ju ute och spakade en automat häromdagen och det är ju verkligen en skön känsla! Det jag är mest "rädd" för är att man tappar den manuella lådans "sportighet"...Dock så har jag pratat med bl.a 93t och han hade precis samma farhågor innan han skaffade sig sin bil men har gillar verkligen automatlådan, inte alls så sömning om jag tolkade honom rätt.
Jovisst men det är 6 växlar på tomatlådan med.Ursprungligen postat av Airflow
Åker 9-5 Hirsch automat efter 7 år 9k aero manuell, så det går kanske inte matcha rakt av, men...
Alla fördelar med automat som man kan tänka sig stämmer, men det är ffa två saker jag har haft svårt att vänja mig vid:
* Jag var van vid att köra på vrid, och det går inte med automat. Som en förlängning kommer att lådan vill växla ner och jag som förare är inte van vid fördröjningen så jag trampar lite till på gasen vilket får lådan att växla ner ytterligare en växel... när den sen börjar dra så hoppar den verkligen fram. Vanesak? Ja, men det har tagit mig ett år att lära mig köra med detta...
* När man ligger i bilköer som går under 80 km/h så blir det mycket slir i lådan och onödigt varv på motorn. Vid ungefär 80 så släpper lock-up:en i lådan och den börjar slira med extra varv på motorn som resultat. Men det är skönt att hela tiden slippa växla och frikoppla i köer...
Sedan förlorar man viss prestanda med automat, men å andra sidan så har man ju realtivt gott om prestanda från början...
Så summa summarum så har jag haft en lååång inlärningsperiod med automat, och jag vet fortfarande itne om jag kommer vilja ha automat i nästa bil, men samtidigt är det väldigt bekvämt
/Johan
Har alltid kört manuell innan och jag har kört ganska "inspirerat" det jag främst saknar med "gubblådan" är motorbromsen, kommer man in snabbt in i en rondell så kan det vara gott att slänga i 2:an samtidigt som man bromsar lite så följer gärna baken med mycket mycket mera än nu.. nu så känns det bara som att den understyr om ni förstår vad jag menar, men jag är fortfarande nöjd med min AUT, jag kör på ett mycket mera avslappnande sätt och det är riktigt smidigt, men jag tycker att gubblåda är rätt benämning för en aut (så det passar ju in på mig som är 30 )
Mitt råd är att försöka provköra dom båda alternativen och känna vad det är du vill ha, vill du ut på bana och leka så satsa på en manuell, är du nära pensionen som mig och kanske har småbarn och en överbeskyddande sambo jämte dig nästan alltid så fungerar det alldeles utmärkt med en aut, sen så kan jag ju inte svara på hur snabb och effektiv den nyare aut lådan är heller för du har väl möjlighet att växla via ratten på den? då kanske den rentav blir "sportig"
Kör 9-5aero sc aut -00
Provade 280hk XWD häromdagen, villhakänsla direkt, kändes klart nyare än min Hirsch -02 Automat.
Testade alla lägen, manuellt med spaken, rattväxlarna, men helt onödigt, den skötte detta mycket bättre själv.
MEN när jag återigen satte mig i min så kändes det bra
Så 9-3 med Automat, JA tack alla dagar i veckan.
JSN, är din helt frisk?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Testkörde v6 Aeron när den kom med automat,skulle aldrig få för mig att köpa en sån om jag inte hade fysiska hinder för manuell låda.
Säljaren påpekade att det var som en riktig manuell men man slapp växla,då kom jag fram till att han var försäljare,inte bilentusiast.
Nä,ska du ha nån som helst sportig körning eller känsla så är det manuell som gäller,det gäller dom flesta automatlådor på marknaden. Ska man köra automat ska det vara typ BMW:s SMG.(som egentligen är en manuell).
/M
Akta skinnet!
Märkligt att du ser det så. Jag är av rakt motsatt åsikt. Anser att V6an och automatlådan hör ihop som finnar och kosken.Ursprungligen postat av lillen 761
V6an är ju inte direkt sportig och rapp, så varför inbilla sig att den blir en räserbil bara för man väljer en manuell låda?
Skulle gärna byta min manuella mot en automat alla dagar i veckan, utom möjligen de få metrarna jag luftar bilen på bana om året. Men till vardags är det tomat som gäller. Till 110%.
Innan jag köpte min V6 Aero hade jag aldrig ägt en bil med automat. Jag har alltid tyckt att en bil ska växlas manuellt. Bilkörningen blir mer "levande" då Men jag kände att det var dags att pröva en automat. Läste en hel del om att just V6 Aeron och den 6-stegade automaten var en lyckad kombination. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd! Tycker den funkar kanon! Speciellt här i Stockholm är det riktigt skönt att slippa allt växlande i de ständiga bilköerna... Jag kan definitivt rekommendera automaten. Jag kommer med största sannolikhet att välja automat även på framtida bilar. Men skulle jag i framtiden hitta en bil jag vill ha, som inte har automat, så kan jag tänka mig att köpa den ändå om den uppfyller andra grundläggande behov
//Bullit
En ny bil i garaget... Min 9-3 SC 2.0T Aero
\\\ It´s better to burn out than fade away... ///
Jepp. Smeker i växlarna, ingen tvekan vid växlingarna, fungerar som den skall. :-) Den storar skillnaden mot en manuell är just att man får ge växellådan lite tid att välja växel innan den drar iväg, på en manuell har du ju det momentant. Märks mest när man kommer lätt bromsandes in i tex en rondell och sedan vill ge lite gas för att accellerera ut ur rondellen, då behöver maskineriet ha en eller ett par sekunder på sig innan det drar iväg. När man har vant sig vid det så är det ok, men för mig var det en låång inlärningsperiod.Ursprungligen postat av RZ
/Johan
[quote=Stoffe #2959]Märkligt att du ser det så. Jag är av rakt motsatt åsikt. Anser att V6an och automatlådan hör ihop som finnar och kosken.Ursprungligen postat av "lillen 761":10hna8ka
V6an är ju inte direkt sportig och rapp, så varför inbilla sig att den blir en räserbil bara för man väljer en manuell låda?
Skulle gärna byta min manuella mot en automat alla dagar i veckan, utom möjligen de få metrarna jag luftar bilen på bana om året. Men till vardags är det tomat som gäller. Till 110%.[/quote:10hna8ka]
Visst kan man inte få en bil att bli sportig för att välja maunell,vid det test-tillfälle jag hade så var det också första gången jag körde V6:an. Men dock på alla andra Saab och Volvo bilar jag kört så står jag för åsikten om tomat/manuell.
Det jag saknar i en automatlåda är klok lock-up,kan man inte låsa turbinen vid lägre varvtal?
/M
Akta skinnet!
Här har det trillat in många intressanta åsikter ser jag! Kan ngn förklara vad lock-up innebär när man snackar automatlåda?
kan ju försöka, en automatlåda slirar ju gärna vid acceleration och detta är väl inte helt optimalt då en del av kraften motorn levererar äts upp av detta "sliret" (momentomvandlaren) och då drar ju även bilen mer bränsle, man kan ju känna det som att varvtalet på motorn står still men hastighetsmätaren rör sig (finns såna automatlådor som fungerar så med) men när man kommit upp i hastighet och accelerationen har mer eller mindre upphört så går "lock up" in och låser lådan så den fungerar som en manuell, dvs allt slir i lådan försvinner och veven kan skicka ut sin kraft som den ska till drivaxlarna och bilen drar mindre bränsle, oftast känns det som att ännu en växel lägs i och varvet sjunker något.Ursprungligen postat av Magnus Aero
inte helt tekniskt korrekt förklarat kanske men det är det bästa jag kunde åstadkomma just nu, om du vill ha mer info om det så kanske jag kan plugga på ämnet lite annars så får du väl googla
MVH Jimmy
Kör 9-5aero sc aut -00
Vill du ha en 1dl mer per mil bränsleförbrukning och en sämre acceleration så köp automaten. Personligen skulle jag aldrig välja automat till en prestandabil.
Vill man i framtiden trimma bilen så är automatlådan en begränsande länk.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Myckt därför jag valde en manuell när jag köpte min SC Aero -07 ny. Tanken var ju då att trimma mig vidare och förbi vad tomaten troligen hade klarat av... Du lär nog hamna där förr eller senare också MagnusUrsprungligen postat av Andreas Plars
Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
Kör: Tre tüskar och en svensk...
Kopplingen på manuella 9-3.or är ju (enligt egen erfarenhet) inte den starkaste länken heller, så ett enkelt framtida steg 1 lär kräva kopplingsbyte.
Som sagt, att kalla V6 Aeron för prestandabil är en överdrift, snarare en familjeräser med något utöver det vanliga, tycker som tidigare att automaten passar motorn och bilen som handen i handsken och min nästa bil hade också tveklöst varit en tomat om det inte varit så förbannat dyrt..
Nej Magnus, tycker du ska köra ett antal manuella och tomater för att bilda din egen uppfattning, det är ju trots allt du och din familj som ska köra bilen, inte vi.
Sammanfattningsvis kan man säga att bekväma förare (med all respekt) väljer automaten och de som vill mer den manuella. Jag tycker inte en SAAB 9-3 kommer till sin rätt med automat. Möjligtvis 9-5.
Vad då "vill mer"? Vill växla mer?Ursprungligen postat av turbo4ever
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."