Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: T8 Special som dricker mycket bensin.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    T8 Special som dricker mycket bensin.

    På senare tiden har min bil börjat dricka en hel del bensin. Uppemot 2 liter milen på lugn körning. Mycket stadskörning utan hårda accelerationer men jag tycker ändå inte att den bör dricka så mycket bränsle.

    Vad kan tänkas vara boven i dramat? Har liksom kommit 24 mil på 45 liter bensin. Det är inte så ekonomiskt.

    Kör med icke NGK-stift om det spelar någon roll. Ska byta till NGK-stift när jag servar bilen vilket blir inom kort.

    Vad finns det för enkla grejer man kan kolla? Jag vet att T8:orna gärna dricker mycket bränsle men såhär mycket känns orimligt.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    vet inte hur van du är så med risk för att låta dum;

    1. känn på fälgarna efter körning så inte bromsarna ligger på (datorn kan missa)

    2. bytt luftfilter på länge, drar mer med risigt men bör inte göra 2 l milen?

    3. olja (samma anledning)

    4 kollat efter läckage?
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Bromsarna ligger inte emot.
    Olja och luftfilter byttes för 600 mil sedan.
    Har haft bilen ståendes på torrt underlag men inga fläckar under bilen efter att den har stått. Om det var sånt läckage du menade
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    kallstartventilen, lmm vet ej dock hur man kollar det. även lamda och kissen
    9-3x TTID 20x9,5

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Katten är i bra skick. Besiktade för 2 veckor sedan och har haft loss katten och den ser hel ut inuti.

    Lambda och kallstartsventil undersöker man lättast hur?

    lmm får någon gärna berätta lite snabbt om hur man undersöker också.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Katten är i bra skick. Besiktade för 2 veckor sedan och har haft loss katten och den ser hel ut inuti.

    Lambda och kallstartsventil undersöker man lättast hur?

    lmm får någon gärna berätta lite snabbt om hur man undersöker också.
    du kan göra en ytlig kontroll genom att ta lös lmm och kolla om trådarna är hela. sen ska du mäta mellan några stift. sök på forumet för den infon, kallstartsventilen vet jag ej hur man kollar
    9-3x TTID 20x9,5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    ah... jag tänkte läckage på insuget från filtret och framåt... hade iaf det problemet på min 440... den drog soppa som ett as... men effekten ökade ju också... sunkigaste formen av raggartrim!

    hur går motorn i övrigt då? tomgång och sådant... med kallstartsventilen öppen så är väl tomgången betydligt högre än normalt (+300 rpm eller nåt) hur går tomgången när motorn är varm? är den för hög kan det ju va ett spår!
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av fabbe72
    ah... jag tänkte läckage på insuget från filtret och framåt... hade iaf det problemet på min 440... den drog soppa som ett as... men effekten ökade ju också... sunkigaste formen av raggartrim!

    hur går motorn i övrigt då? tomgång och sådant... med kallstartsventilen öppen så är väl tomgången betydligt högre än normalt (+300 rpm eller nåt) hur går tomgången när motorn är varm? är den för hög kan det ju va ett spår!
    Tomgången ligger på omkring 950rpm men något lägre precis efter att bilen har startat när den är kall. Inga 300rpm utan snarare 150 kanske.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    kinna
    Inlägg
    108
    tjena!

    jag har haft samma problem på min,, inte att den drog 2liter milen men 1,5liter milen,,,,, var ett fel som hampe4pet här på forumet hittade.. tack., det var en bränsleslang som var skavd på undersidan,,, och där har det läckt bensin!!! så nu ska väl den inte gå så ojämt längre

    MVH
    #5334

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225
    Hur långt har den gått?
    Har du kollat tändning?

    Jag hade T8 med 26´ allt var ok men drog ändå 1,5-1,6 konstant.
    ....Det ena ledde till det andra, men det visade sig att kam kjedjan var 1,5 länkar längre än en ny med samma antal länkar Kanske inte helt vanligt men mig hjälpte det att byta den.
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710
    Citat Ursprungligen postat av Spöket Spöket
    Hur långt har den gått?
    Har du kollat tändning?

    Jag hade T8 med 26´ allt var ok men drog ändå 1,5-1,6 konstant.
    ....Det ena ledde till det andra, men det visade sig att kam kjedjan var 1,5 länkar längre än en ny med samma antal länkar Kanske inte helt vanligt men mig hjälpte det att byta den.
    Min bil har gått 16200 mil. Den är kontinuerligt servad hos saab dom senaste 7 åren. Hur kollar jag tändningen?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    188
    De är bara att du skaffar/lånar en tändinställningslampa.. kopplar på ena sladden till ettans tändkabel å dom andra på batteriet sen så lyser du ner på markeringarna som sitter på svänghjulet.. tändningen ska ligga runt 20 grader på den..

    //Johan
    Åker numera Nissan men snart Saab igen

  13. #13
    Jag hade samma fel på en bil jag köpte nyligen. Jag bytte allt till insprutningen. Till sist hittade jag felet. Det fanns ingen ström till styrtrycksvetilen. De ska vara 12 volt hela tiden på den. Du kan ju även kolla om det har blivit stopp i returen tillbaka till tanken. Kallstatrsventilen kan du kolla genom att ta bort den och pluga igen eller hålla för hålet och sen starta bilen och se om de läcker igenom.
    Att styla en volvo är som att sminka en gris

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 21:32
  2. Hur mycket dricker eran 9-5 ?
    Av Jonas_latt i forum Allmänt
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 11:51
  3. 9-3 dricker mycket
    Av Ixion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 19:42
  4. Hur mycket dricker era 93ss?
    Av n0obee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 22:04
  5. Dricker mycket
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •