Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Torkare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    18

    Torkare

    Hej,

    Jag har följande problem med mina torkare på en 9-5 98:a:

    * Intervall fungerar ej ö.h.t.

    * När spaken förs tillbaka i de andra lägena stannar torkarna direkt, förs ej tillbaka till 0-läge


    Kan det vara ett relä?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    62
    Det är säkert som du tror, relät. Jag hade dock detta fel på en -87 9000 efter att jag hade haft isär torkarna. Jag hade glömt ansluta den ena kontakten (av två) till torkarmotorn, vilket resulterade i exakt samma fel som du beskrev. Detta var ju en 9000 förstås, så förmodligen har du ingen hjälp av den informationen...
    Läste som hastigast i WIS att torkaren har en mekaniskt styrd kontakt som ser till att torkaren når parkeringsläge efter att manöverströmmen försvunnit. Kanske är ett kontaktfel andå ?
    Too much is barely enough

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    18

    Torkare & WIS

    Citat Ursprungligen postat av GoranB
    Det är säkert som du tror, relät. Jag hade dock detta fel på en -87 9000 efter att jag hade haft isär torkarna. Jag hade glömt ansluta den ena kontakten (av två) till torkarmotorn, vilket resulterade i exakt samma fel som du beskrev. Detta var ju en 9000 förstås, så förmodligen har du ingen hjälp av den informationen...
    Läste som hastigast i WIS att torkaren har en mekaniskt styrd kontakt som ser till att torkaren når parkeringsläge efter att manöverströmmen försvunnit. Kanske är ett kontaktfel andå ?
    Hej och tack för svaret!

    Jag har nu testat att byta relä men tyvärr blir det ingen skillnad. Däremot kan man, när man lyssnar, höra hur reläet tidvis "knattrar" snabbt flera gånger (låter som en motor som slirar ungefär), förutom det distinska knäppet som ska vara. Eftersom reläet är bytt bör det vara något annat som spökar, kanske det du nämnde ovan. Så nu till nästa fråga, en WIS vore mycket bra att ha, vad kostar de och vart får man fatt på dem (till rimligt pris)?

  4. #4
    jag har EXAKT samma fel på min 900 talladega.
    kom bara häromdagen i kylan.
    torkarna funkar men inte avsultningesläget.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    18

    Re: Torkare

    Problemet löst och var följande:

    I torkarmotorn hade fett täppt igen systemet vilket fått till följd att det brunnit en smula och en kontakt bränts av.
    Rengjorde och böjde till den mässingarm som var delvis avbränd. Alla ben fick nu kontakt och hela systemet spinner på bra. Rengjorde det hela noggrant och fettade in på nytt. Allt fungerar nu perfekt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •