Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Tycker du att du vant dig vid effekten....???

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 337
    Medlem#
    402

    Tycker du att du vant dig vid effekten....???

    ....det tyckte jag i alla fall.
    Trimmade min 9-5:a under 2002, med SW, turbo, avgas, intercooler etc etc. Tyckte bilen gick riktigt bra, men framför allt gick den helt bekymmersfritt, vilket gjort att jag "somnat in" när det gäller biltrimmande. Den startade alltid, drog runt 0,85 på landsväg och var riktigt kul att köra...

    Senaste året har jag börjat fundera på om man inte skulle slänga dit en större turbo och lite andra kammar mm. Jag hade ju liksom vant mig vid effekten och vridmomentet. Har gått och funderat av och till i nästan ett år nu, då jag har haft annat för mig. Upptäckte för ett par veckor sen att jag fått avgasläckage. en snabb koll visade sig att det hade rostat hål i bakre ljuddämparen och röret under bakaxeln. Beställde nya delar och bytte. Tog sen ensväng för at ljuddämparpastan skulle härda, men kunde inte gasa så mkt, då det glittrade så hemtrevligt på vägen. Konstaterade dock att motorn kändes väldigt varvvillig.

    Igår var jag och gumman ute på en längre resa. Skulle köra om en långtradare när det blev 90, s jag växlade ner till 3:an och tramade på som jag gjort det senaste året....

    Jösses vad det bar iväg !!! Känndes som en ny bil ! Kunde inte låta bli att prova några fler acc-repor. Wooo....!!!! Sicket drag - iaf var det bra darg med tanke på bilens vikt och trimningsgrad. Det började nu sakta gå upp för mig att det var något som inte hade stått rätt till. Väl hemma igen delade jag på det gamla systemet och tittade in i det svarta hålet....




    Hela innanmätet hade kollapsat och korkat igen bakre dämpare . Inte undra på att den succesivt tappat ork och börjat dra lite mer soppa. Jag har bara inte märkt det, då prestandan blivit sämre succesivt. Ni kanske vid det här laget har räknat ut att det inte är ett rostfritt system jag har. Observera att jag inte skyller på tillverkaren av avgassystemet. Kan faktiskt förstå(och accepterar) att grejjerna rostar sönder på sex år, speciellt med tanke på de korta sträckor bilen ibland gått. Tycker nog att detta kan räknas till normalt "sllitage". Lite oturligt bara att det blev som en propp när det väl släppte.

    Hittade även denna tråd, där ett rostritt system kollapsat, så gräset är inte grönare nån annan stans.
    viewtopic.php?f=3&t=149691&st=0&sk=t&sd=a&hilit=ig en+t%C3%A4ppt+ljudd%C3%A4mpare&start=20

    Såååå....tycker du att du vant dig vid prestandan i bilen och skulle vilja trimma mer ?? Innan du lägger ner massa pengar på mer trim, dela på avgassystemet och titta in....man vet aldrig vad man hittar !!!

    mvh/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901

    Re: Tycker du att du vant dig vid effekten....???

    Hehe, visst är det skönt när det finns så enkla lösningar på sakerna
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3

    Re: Tycker du att du vant dig vid effekten....???

    Vågar man gissa på JT Mitt JT börjar se lite visset ut efter katten så ett nytt är nog att börja fundera på. Effekten vänjer man sig vid men efter några körpass med 9000 så har man återställt balansen lite och 9-3'an känns rapp men i vinter blir det E85 och mer mos

    Mvh

    ( ska kolla systemet en gång till )

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550

    Re: Tycker du att du vant dig vid effekten....???

    Själv brukar jag ha tur och det spottas ut bakåt när grejorna kollapsar. Senast så var jag på väg genom Rudbeckstunnelns när det sa "BOOUFF" och sedan lät bilen liiiiiiiite mer. Det såg ut som att en grävling hoppade fram ur ljuddämparen och bilen bakom tvärnitade så det skrek i däcken...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 337
    Medlem#
    402

    Re: Tycker du att du vant dig vid effekten....???

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ..... Det såg ut som att en grävling hoppade fram ur ljuddämparen och bilen bakom tvärnitade så det skrek i däcken...


    Ja visst är det skönt att inse att motorn inte bivit otät och att massa andra dyra saker har inträffat. En ljuddämpare med rör för 1600 spänn vart 6:e år kan man ju leva med....

    Go natt/ Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 299

    Re: Tycker du att du vant dig vid effekten....???

    En annan bytte stift till hårdare och vips så va den ännu värre
    Visst vänjer man sig lite men inte att man känner att man förlorar nått!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Ang 9-3 T7 hur gör man för att få upp effekten med ca 100 hk
    Av linus_grabo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 14:05
  2. Uppskatta effekten i min bil
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •