Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Hej!

    Har suttit nu och sökt i cirkus en timme utan större resultat, gillar inte sökfunktionen, hittar fan aldrig nåt.

    Men till saken, jag har en 9-5'a med AS2 som jag har satt i ett par 6x9" och ett slutsteg i för att få bättre ljud, blev en bra skillnad. Nu vill jag gå ett steg till, byta ut originalhögtalarna i dörrar fram och bak.

    Vad jag har förstått så är det rätt skumma Ohmvärden på originalhögtalarna:

    Högtalarna i framdörrarna: 1.8 ohm
    Högtalarna i bakdörrarna: 3,6 ohm

    Är det någon som vet några högtalare som passar både storleksmässigt och Ohm-mässigt i dörrarna till ett vettigt pris? Runt femhundringen/par låter rimligt i mina öron. Gör det någon skillnad tror ni?

    Vill ha högtalare som är "plug-and-play" så att säga, bara att koppla ur de gamla å i med de nya!

    Tacksam för svar!

    Mvh Marcus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    148

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    ska du ändå slänga i ett nytt slutsteg så behöver du väll inte tänka på ohm antalet i orginalhögtalarna är väll om du ska andvända orginal steget du behöver tänka på sånt

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av toad
    ska du ändå slänga i ett nytt slutsteg så behöver du väll inte tänka på ohm antalet i orginalhögtalarna är väll om du ska andvända orginal steget du behöver tänka på sånt
    Utryckte mig nog lite knas. Jag har ett slutsteg till 6x9'orna redan, men nu vill jag byta ut högtalarna som sitter i dörrarna, och inte använda det slutsteget jag satt i, utan istället koppla in dom på original-kablarna helt enkelt. Använda det inbyggda slutsteget som originalhögtalarna nu gör...

    Mvh Marcus

  4. #4
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Är det ingen som har nåt tips på högtalare som fungerar med originalsystemet? Någon måste väl ha bytt högtalare?

    Mvh Marcus

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    98

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Är det ingen som har nåt tips på högtalare som fungerar med originalsystemet? Någon måste väl ha bytt högtalare?

    Mvh Marcus
    JBL`s GTO serie verkar ganska populära, dom håller 2 ohm vilket funkar utmärkt

    Mvh//lidas
    9-5 AERO SC-03
    Oldsmobile Cutlass F-85 -65

    http://www.garaget.org/saabfreaken

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Bytte Stereo och högtalare i min förra 9-5 med AS2 , du kan läsa mer om det här:

    viewtopic.php?f=6&t=231853
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Lyfter min gamla tråd lite. Har kikat på dessa högtalare att ha i framdörrarna: http://www.brl.se/default.aspx?mc=284&p=4173
    Fungerar dom eller? bara att koppla in? Dom är inte för djupa eller någonting? Är ju rätt bra pris på dom.

    Till bakhögtalarna vet jag inte riktigt än, går det ha 5.25" utan att modifiera någonting? eller ska man köra på 4"?

    Någon som har tips på ett par högtalare jag kan ha i bakdörrarna som inte överstiger 500,-

    Tacksam för svar!

    Mvh Marcus

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Att byta ut högtalarna i framdörrarna utan att koppla på ett slutsteg tror jag inte kommer ge någon större skillnad. Däremot att byta bak och sätta ett par koaxialer kan nog göra en del för ljudet!

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Att byta ut högtalarna i framdörrarna utan att koppla på ett slutsteg tror jag inte kommer ge någon större skillnad. Däremot att byta bak och sätta ett par koaxialer kan nog göra en del för ljudet!
    Jaså, är det så illa tror du
    jag vill främst kunna spela lite mer bas utan att det börjar rassla i högtalarna, det är det skon klämmer just nu.

    Vad innebär egentligen koaxialhögtalare? har sett många såna men fattar inte skillnaden?

    Såg dessa, kan de vara nåt att ha i bakdörrarna? http://www.netonnet.se/item.asp?iid=...tionRow2Center Finns på BRL med fast fär en 50-lapp extra.

    Mvh Marcus

  10. #10
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Lyfter min gamla tråd lite. Har kikat på dessa högtalare att ha i framdörrarna: http://www.brl.se/default.aspx?mc=284&p=4173
    Fungerar dom eller? bara att koppla in? Dom är inte för djupa eller någonting? Är ju rätt bra pris på dom.
    Signalen ut i dörren har ju redan delad frekvens så att sätta en koaxial där tror jag inte på!

  11. #11
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Lyfter min gamla tråd lite. Har kikat på dessa högtalare att ha i framdörrarna: http://www.brl.se/default.aspx?mc=284&p=4173
    Fungerar dom eller? bara att koppla in? Dom är inte för djupa eller någonting? Är ju rätt bra pris på dom.
    Signalen ut i dörren har ju redan delad frekvens så att sätta en koaxial där tror jag inte på!
    Ok, har du något tips på en högtalare du tror på då? Har ingen som helst koll på det här med högtalare, jag vill bara ha lite mer bas och renare ljud, för en hyffsat billig peng, inget dunder och brakljud ala utställning för 50 000,-

    Kan någon vara snäll och föklara för mig vad koaxialhögtalare innebär??


    Mvh Marcus

  12. #12

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Signalen ut i dörren har ju redan delad frekvens så att sätta en koaxial där tror jag inte på!
    Ok, har du något tips på en högtalare du tror på då? Har ingen som helst koll på det här med högtalare, jag vill bara ha lite mer bas och renare ljud, för en hyffsat billig peng, inget dunder och brakljud ala utställning för 50 000,-

    Kan någon vara snäll och föklara för mig vad koaxialhögtalare innebär??


    Mvh Marcus
    En koaxial högtalare är igentligen 2 högtalare, men dessa två sitter ihop till en. Dessa spelar från tex. 60hz till 20 000hz, alltså både midbas, mellanregister oh diskant. Då signalen redan är delad lågpass (allså från tex. 140hz och ner till vad högtalaren klarar spela som lägst) i bilen, så kommer en koaxial högtalare inte att spela någon diskant som den även är gjord för. Denna högtalare blir då "önödig" i din bil då den inte kan spela sitt fulla register.
    Det du ska ha i dörrarna är midbasar. Dessa har ofta en frekvensomfång mellan ca50-60hz till runt 4000-5000hz, även kallade midbas/mellanregister.

    Hoppas du förstod något av vad jag skrev..?

  13. #13
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Byta ut originalhögtlare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Citat Ursprungligen postat av Slender

    Ok, har du något tips på en högtalare du tror på då? Har ingen som helst koll på det här med högtalare, jag vill bara ha lite mer bas och renare ljud, för en hyffsat billig peng, inget dunder och brakljud ala utställning för 50 000,-

    Kan någon vara snäll och föklara för mig vad koaxialhögtalare innebär??


    Mvh Marcus
    En koaxial högtalare är igentligen 2 högtalare, men dessa två sitter ihop till en. Dessa spelar från tex. 60hz till 20 000hz, alltså både midbas, mellanregister oh diskant. Då signalen redan är delad lågpass (allså från tex. 140hz och ner till vad högtalaren klarar spela som lägst) i bilen, så kommer en koaxial högtalare inte att spela någon diskant som den även är gjord för. Denna högtalare blir då "önödig" i din bil då den inte kan spela sitt fulla register.
    Det du ska ha i dörrarna är midbasar. Dessa har ofta en frekvensomfång mellan ca50-60hz till runt 4000-5000hz, även kallade midbas/mellanregister.

    Hoppas du förstod något av vad jag skrev..?
    Japp! nu är det klasklart! Tackar! Då kanske det lämpar sig att ha koaxialhögtalare i bakdörrarna istället, för där är det ju midrange/treble.

    Men jag ska alltså leta efter ett rent baselement på 6,5" med 2 Ohm till framhögtalarna då? Kan bli svårt tror, någon som kan rekommendera en bra sida?

    Planerar även att bygga en baslåda bakom vänster hjulhus i bagaget, med typ ett 10" baselement, tips angående det? nåt element som många använder?

    Mvh Marcus

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    du kan ta en titt på www.blekingebilradio.se dom har bara middbasar som du behöver till dina framdörra men räkna över 500kr om du vill ha något som låter ok. sen frågan som var innan kan man sätta dit koxaial 5,25 i bakdörrana och det låter bra ?
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    du kan ta en titt på http://www.blekingebilradio.se
    Hittar inga 6,5" på 2 Ohm där!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    446

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    men jag nämde inte nått ohm antalen. men det finns högtalare där som har mindre än 4 väll ? han sökte en sidan jag gav han en som jag tycket är bra
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Finns knappt några högtalare, utöver bashögtalare, som har under 4 ohm idag.
    Det går att köra med högre ohmtal men man får ut lägre effekt ur förstärkaren.

  18. #18
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Finns knappt några högtalare, utöver bashögtalare, som har under 4 ohm idag.
    Det går att köra med högre ohmtal men man får ut lägre effekt ur förstärkaren.
    Känns ju inte som det kommer bli bra om man får lägre volym på bara basarna i dörren!

  19. #19
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Finns knappt några högtalare, utöver bashögtalare, som har under 4 ohm idag.
    Det går att köra med högre ohmtal men man får ut lägre effekt ur förstärkaren.
    Känns ju inte som det kommer bli bra om man får lägre volym på bara basarna i dörren!

    Speciellt inte när man är ute efter att öka basen lite

    Som det ser ut nu så blir det nog dom jag länkade till innan om ingen vet några andra bra för under 1000-lappen för ett par. Visst dom är koaxialare, men det skadar väl inte att diskanten inte används? Borde väl vara rätt bra bas i dom iaf tycker, förhoppningsvis bättre än original iaf.
    Mvh Marcus

  20. #20
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Byta ut originalhögtalare i dörrarna på en 9-5 '98

    Citat Ursprungligen postat av klimpan
    men jag nämde inte nått ohm antalen.
    Ok... men han söker efter 2 Ohm's 6,5" därför jag kommenterade... sorry!

    Skulle också vilja veta om det finns 6,5" basar som får plats i dörren & går att koppla in på original förstärkare! Bytte mina 3,5" i instrumentpanelen idag & det blev ett rejält lyft bara det!

Liknande ämnen

  1. Vad sitter det för originalhögtalare bak i Saab 9-3 -00?
    Av nevada i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 19:58
  2. Storlek på originalhögtalare NG900 -96 [Snabbt]^^
    Av Trollfar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 20:17
  3. Storlek på originalhögtalare fram, OG900 -88?
    Av /J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 21:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •