Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Mitsubishi EVO 8,, Lambdasond & kattalysator

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Mitsubishi EVO 8,, Lambdasond & kattalysator

    Hej!

    Jag ställer frågan här även om det inte gäller en SAAB. Men vi brukar ju kunna vara duktiga på diverse andra fabrikat med. Orkar nämligen intre regga mig på ett annat forum för en fråga.

    Jag har en morbror som har en Mitsubishi EVO 8 -04. Han har fått ett 3" avgassystem med racekat monterat hos en firma som om jag fattat det rätt skall bedriva seriös rallyverksamhet med detta bilfabrikat. Efter detta blev monterat så blev det bara CE hela tiden efter att motorn kommit upp i arbetstemperatur. Då skulle det bytas lambdasonder för de hade troigen gått sönder vid avgassystemsbytet & om inte det funkade så skulle man flytta ut den bakre lambdasonden så den inte satt så långt in i avgasröret, svetsa på en mutter till. På detta sätt skulle man lura styrsystemet. Jag tyckte detta lät lite konstigt. Men visst skulle CE kunna tändas i.o.m. att den nya racekatten är ganska "luftig", så reningsgraden är antagligen klart sämre än vad styrsystemet som har originalmjukvara antagligen är kalibrerat för, det vore i sig inte helt konstigt.

    Men så kommer jag fram till att båda lambdasonderna är monterade framför katalysatorn, i downpipen. Hmmm,, tänker jag & talar med min morbror om att den bakre lambdasonden klart borde sitta bakom katten, där det t.o.m. finns ett uttag att montera den i. På original DPn så sitter båda lambdorna i.o.f. ganska direkt efter varandra, men de har vad jag tror är en liten förkatt emellan sig. Så var det i.a.f. på min SAAB 9-5 original DP. Han snackar med leverantören & som jag förstår det hävdar de tydligen att det inte är en förkatt på original DPn utan en liten ljuddämpare & att det brukar fungera att montera lambdorna så som de har gjort. Nja menar jag & bad att han skulle flytta bak den bakre lambdan bakom race katten. Vilket han gör. Å se på fan, ingen CE längre.

    Ja, det var en lång utläggning. Men är det någon som har kolla på Mitsubishi EVO 8 & hur deras DP kattar, lambdor & styrsystem funkar? För nog sjutton ska det väl vara en katt emellan lambdorna även på en Japansk riskokare?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    763

    Re: Mitsubishi EVO 8,, Lambdasond & kattalysator

    Jag fick samma problem när jag rensade mina förkattar.
    Problemet löstes genom att flytta de främre lambdasonderna (som satt efter förkattarna) till bakom huvudkattarna.
    Detta pga av att de främre lambdasonderna varnade för att förkattarna inte "fungerade".

    // Thomas
    Kör en S4 avant biturbo begåvad med Dahlbäck steg 2+

Liknande ämnen

  1. Mitsubishi Evo 6
    Av Niding i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 19:35
  2. Mitsubishi EVO Bromsar på en og9-3
    Av Nurmi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 21:46
  3. Mitsubishi td04hl16t ?
    Av G-man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-01-22, 11:51
  4. Kattalysator tom?!? og9-3:a
    Av Mr_Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 14:44
  5. Checkengin = "kattalysator" Avgasskuter
    Av Mr_Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •