Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 97

Ämne: Ficklampa till bilen vid nödfall och även att användas utomhus.

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Googlade lite...det verkar vara en riktig djungel jag gett mig in på! Hittade en lampa som verkar lysa helt sjukt bra! Men sen så kostade den mer än hela min extraljus-installations på bilen, och jag har svårt att tro att den lyser så pass bra att det ska vara värt det...
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Niska
    Jag har en surefier E2D led defender den är kanon bra
    Säkert trevlig liten lampa, men lite väl svag i konkurrensen mot t ex en Ledlenser P/T7. Ligger väl på ca 65 Lumen jämfört med 167-217 lumen för P/T7 beroende på valt effektläge.


    MVH Tony
    Det är 120 lume i en E2d det räcker för mig.

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Glada Hudik
    Inlägg
    214

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Jag skulle gissa på mycket kort brinntid med lyse starkt nog för cykling. Kanske 20 min som mest. Det är ju bara att kolla hur mycket batterikapacitet det finns, och det är ju bara två ynka knappceller. Så för cykling är det totalt bortkastade 69 kr tror jag, i alla fall om du tror du ska se nåt själv på 40m håll.

    MVH Tony
    Jag har inga egentliga förhoppningar om att den ska lysa särskilt länge, eller långt. Tycker bara att mitt nuvarande lyse som bildar ett smalt streck är lite fjantigt. Tror nog att jag ska testa ändå! 69kr är inte hela världen, och batterier ingår!

    Vad skulle kunna vara ett vettigt cykellyse värt namnet?
    Jag har en sigma mirage Evo x på min MTB dom brinner 3.5 timmar grymt bra ljus.

  4. #44
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Just nu har Swedol Led Lenser P7 på erbjudande. Tror det blev 499 sek inkl. moms för en.

    I Linköping var de slut. Norrköping hade en kvar som de lade undan. På lagret i Örebro fanns det dryga 150 stycken just nu på lunchen.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Just nu har Swedol Led Lenser P7 på erbjudande. Tror det blev 499 sek inkl. moms för en.

    I Linköping var de slut. Norrköping hade en kvar som de lade undan. På lagret i Örebro fanns det dryga 150 stycken just nu på lunchen.

    /Fred

    Säker på att det inte var T7 då?

    Samma lampa men med tactical utformning, alltså att den ser ut som svarv/fräs löpt amok....

    Hur som är det en kanonlampa, bland det bästa som finns i den storleken idag, och till ett bra pris. Bara att köpa om man vill ha en bra tokstark smidig LED-lampa.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #46
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Du har rätt Tony. Det var T7

    Skall hämta den senare i eftermiddag.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    [quote=Andreas Plars][quote="Urban 1041":16kuaw2m]Jag skulle satsat på en sjysst pannlampa istället.
    När man verkligen behöver lyse är det rätt bra att ha båda händerna fria dessutom lyser det alltid på rätt ställe, för å inte tala om när man skruvar
    Hur många gånger har man inte svurit åt sladdlampan som antingen bländar, lyser på fel ställe, är ivägen, är glapp, man snubblar på sladden osv.[/quote]

    Ojj, vad jag känner igen mig! Har du något tips på en bra pannlampa?

    M.V.H.[/quote:16kuaw2m]

    Pannlampor var det..
    Som gammal orienterare har man såklart en riktig halogenare för nattorientering. Ger grymt ljus men är lite klumpig att ha i bilen.
    [url="http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.addnature.com/assets/product_images/S/L_SILVAL1.jpg&imgrefurl=http://www.addnature.com/product.asp%3Fpf_id%3DSILVACOMPACTL1&usg=__-IknIw1fZtHu6C8gDj5UWufU_wg=&h=321&w=300&sz=23&hl=s v&start=16&sig2=wXThzqZ8Bt3K28Dwp5-LeQ&um=1&tbnid=dAR47FcDherfAM:&tbnh=118&tbnw=110&e i=O4RLScLnLo-vjAf8nLi4Dw&previmages%3Fq%3Dsilva%2Bl1%26um%3D1%26hl%3Dsv%26safe% 3Doff%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DN"]http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN[/url]

    För att meka eller ha i fickan när man ska gå från nattbussen så funkar en nonamelampa från Classe eller Jula helt ok. Se till att inte köpa det billigaste smäcket som förutom taskig kavalité även brukar ha div irriterande blinkfunktioner som man inte kan använda till något vettigt.
    En nackdel med små diodpannlampor är att dom snabbt tappar effekt när det blir kallt. Det problemet är nog mindre med en ficklampa som man håller i handen.

    Jag har i snart 20år alltid haft en ficklampa i bilen men dom gånger den verkligen behövts är väldigt lätträknade. När den väl behövs är batteriet slut pga ålder...
    Är därför lite nyfiken på vad ni andra använder era superlampor till ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #48
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Du har rätt Tony. Det var T7

    Skall hämta den senare i eftermiddag.

    /Fred

    Jag hoppas på en liten recension sen, och gissar att du blir glatt överraskad av den lille rackaren.


    I manualen står det att man inte ska köra med laddningsbara batterier i dem, men det går bra och jag har ännu inte sett någon som fått problem med lampan efter det. Man gör den rekommendationen då det är lite olika motstånd genom dessa olika batterier och vill ligga ordentligt safe om man säger så.

    Med vanliga batterier så lyser lampan lite starkare de första minuterna, sen lyser de svagare än bra laddningsbara resten av tiden kan man säga.

    Jag kör med laddningsbara 1000mah AAA/R03 typ GP eller liknande. De räcker riktigt länge och jag har eentlgen ännu aldrig hunnit köra tomt och sett att ljuset börjar bli klent. Det bara lyser liksom, men visst ser man skillnad när man sen väl byter batterier till nyladdade.

    Lampan har tre effektlägen.

    Klicka på knappen en gång ger 15% effekt

    Klicka en gång till ger 100%

    Bara trycka in kappen en bit oavsett läge i övrigt ger 130% så länge knappen hålls in.

    Rätt smidigt att t ex klicka in 15% för att få "ledljus" och sen bara trycka lite på knappen så får man 130% när man behöver mer ljus några sekunder, och sen går den ner till 15% när man släpper kapen igen.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #49
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Nu är den bärgad. Återkommer efter prov. 499 kändes som ett bra pris



    Det finns en testknapp att trycka på samtidigt som det står "Do not look into the mirror". Jag bara "tjuvkikade" lite. Ögonen är fortfarande varma....

    Jag kör så lite så det räcker med vanliga alkaliska för min del.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #50
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har i snart 20år alltid haft en ficklampa i bilen men dom gånger den verkligen behövts är väldigt lätträknade. När den väl behövs är batteriet slut pga ålder...
    Är därför lite nyfiken på vad ni andra använder era superlampor till ?
    Just det där med att ha i bilen är anledningen till att jag rekommenderar Energizers Lithium batterier, de har mycket längre hållbarhet än valfritt alkaliskt märke, och läcker inte heller som alkaliska batterier brukar göra. Är ju dumt att ha läckande batterier när man har lampor för runt tusenlappen.

    Annars använder jag mina lampor till det mesta, har alltid en på mig i byxfickan (och oftast minst en i rock-fickan också). Används till allt från att leta efter saker jag tappat i eller utanför bilen eller för att lysa upp misstänkta bilar på 200m avstånd med 250+ lumen med min Tiablo A8 till att använda det superlåga 3 lumen-läget på min Nitecore D10 för att inte väcka sambon när jag går och lägger mig. En Fenix L0D är dessutom liten nog att smyga ner i bröstfickan på skjortan även om man går uppklädd på någon finare tillställning.

  11. #51
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 156
    Medlem#
    2555

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Nu blir man bra sugen på en T7 oxå.

    Har använt omgång 2 av mina batterier till min "lilla" Hokus Focus mest för att se skillnaden, kan ju berätta att det atr inte så länge innan man vill byta.

    Skall oxå skaffa en rejäl omgång laddbara...

    Trekmeister, dom du beskriver kostar väl en hel del?

    Kul och intressant tråd vart det ju!

    Synd att sånt här vetande raderas efter ett tag!!!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Nu efter lumpen har man insett gudomligheten att kunna tända en ficklampa när man behöver det. Har alltid haft en med mig den här vintern och blir glad varje gång jag får använda den. Har dock bara haft en modell billig från Jula.

    En sån där T7 verkar ju riktigt fin. Blev också riktigt sugen.

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Fral.


    Vad tycker du om T7:an då? Lyser den nåt...?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #54
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Det är ett kanonlyse. Mer än vad jag kunde ana. Ber att få återkomma när jag varit mer än runt huset och lyst på min villatomt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Det är ett kanonlyse. Mer än vad jag kunde ana. Ber att få återkomma när jag varit mer än runt huset och lyst på min villatomt.

    /Fred

    Va va dä ja sa......



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #56
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Hur många hänger på låset i morgon på Swedol.

    499 ink moms är ett fynd för en T7

    /Fred (just inkommen från soptunnan. Påse i ena handen och lampa i den andra. Grannarna ringer snart efter vita män med tvångströja...)
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #57
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Hittade en bra bild som visar de nackdelar jag ser med LED Lenser P7/T7. Notera hur ljusstyrkan faller jämfört med en av de Fenix-lampor jag rekommenderat. R03-celler är tyvärr inte riktigt lämpliga för de strömuttag som högeffekts-dioder kräver. Man kan också från kurvorna dra slutsatsen att det inte används någon avancerad elektronik i drivningen, utan antagligen bara några olika resistorer för att ge de olika ljuslägena.

    (bild tagen härifrån: http://www.messerforum.net/showpost.php?p=504265

    Därmed inte sagt att det är en dålig lampa, den är bättre än det mesta du hittar här hemma i Sverige och 499:- är ett riktigt bra pris!

    Sist men inte minst, finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att "köpa ut" en och skicka till mig om jag betalar? Har inget Swedol i närheten av Luleå och minimiorder 600:- plus 150-nånnting i frakt blir det ganska så dyrt. Skulle bli väldigt glad om någon hade lust att hjälpa mig främja min ficklampsfetich ytterligare!

  18. #58
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag har i snart 20år alltid haft en ficklampa i bilen men dom gånger den verkligen behövts är väldigt lätträknade. När den väl behövs är batteriet slut pga ålder...
    Är därför lite nyfiken på vad ni andra använder era superlampor till ?
    Jag känner mig naken utan en bra ficklampa. Har en lampa i handskfacket på varje bil om det skulle behövas. Byta lampa, hjul eller något annat litet mekbehov. Eller leta efter tappade saker i bilen eller strax utanför.

    Har också alltid en lampa i rockfickan, just i fall att om man går på mörka ställen eller behöver till nåt annat.

    Hemma har jag nog störst nytta av en bra lampa. Har en redig en innanför dörren då jag skall ut och hämta ved på kvällen eller ut på promenad i mörkret, bor på landet så det finns ingen gatubelysning på våra små grusvägar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Hittade en bra bild som visar de nackdelar jag ser med LED Lenser P7/T7. Notera hur ljusstyrkan faller jämfört med en av de Fenix-lampor jag rekommenderat. R03-celler är tyvärr inte riktigt lämpliga för de strömuttag som högeffekts-dioder kräver. Man kan också från kurvorna dra slutsatsen att det inte används någon avancerad elektronik i drivningen, utan antagligen bara några olika resistorer för att ge de olika ljuslägena.

    (bild tagen härifrån: http://www.messerforum.net/showpost.php?p=504265

    Därmed inte sagt att det är en dålig lampa, den är bättre än det mesta du hittar här hemma i Sverige och 499:- är ett riktigt bra pris!

    Sist men inte minst, finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att "köpa ut" en och skicka till mig om jag betalar? Har inget Swedol i närheten av Luleå och minimiorder 600:- plus 150-nånnting i frakt blir det ganska så dyrt. Skulle bli väldigt glad om någon hade lust att hjälpa mig främja min ficklampsfetich ytterligare!

    Korrekt noterat, men som du själv säger, så är LL P/T7 trots detta en riktigt bra lampa. Man kan inte räkna med den uppgivna batteritiden med full ljuseffekt, utan på lågeffektsläget. Men jag har hur som helst lyst med min i runt 2 timmar på 100% utan att man märkt av någon mattning av ljusstyrkan att tala om.§

    Sen finns det idag vad jag vet ingen annan lampa med ett så bra fungerande fokuseringssystem, som ger en så bra ljusbild på både bred och smal stråle.

    Jag vet att Maglite (som idag ligger in bit efter i konkurrensen på LED-lampor) håller på att filar på någon ny modell som påstås ska bli en stekare. Ska bli intressant att se vad de får till.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #60
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Ficklampa till bilen vid nödfall.

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Sen finns det idag vad jag vet ingen annan lampa med ett så bra fungerande fokuseringssystem, som ger en så bra ljusbild på både bred och smal stråle.
    Fokussystemet ser riktigt intressant ut, det är helt klart största anledningen till att jag skulle vilja ha en. Som det är idag har jag ingen lampa alls med ställbar fokus faktiskt (om man inte räknar en gammal minimag med kass reflektor dvs). Har inte heller någon bra flood-lampa och LL7 verkar ha potential att fungera riktigt bra som det.

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag vet att Maglite (som idag ligger in bit efter i konkurrensen på LED-lampor) håller på att filar på någon ny modell som påstås ska bli en stekare. Ska bli intressant att se vad de får till.
    Tror de har sagt det ett bra tag, men man ska inte sluta hoppas! Mekaniskt sett är det ju riktigt bra lampor, synd bara att inte innehållet hängt med i utveckligen så bra...

    Sen kan man ju alltid ge sig in på att modda lampan, trycka in lite driv-elektronik och byta ut batteripacken mot någon lämplig li-ion cell. Kan ju prova att byta ut dioden också, verkar vara ospecificerad bin på den.

Liknande ämnen

  1. Ny cim till bilen
    Av vester i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 00:53
  2. Det smäller till om bilen
    Av Puttel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 11:01
  3. Ska jag slå till på den här bilen?
    Av Flåklypa i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 19:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •