Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074

    Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Hej...
    Kan en chef ge de anställda en kollektiv bestraffning i form av en erinran för att en eller ett par kollegor har begått ett misstag?

    Lite kortfattat vad som hänt på min arbetsplats.
    Jobbar på en industri med en produktionslinje som har ett flertal olika arbetsstationer. Nu har det skett ett miss vid en parallell linje som jag arbetade vid för tillfället, vilket inneburit problem längre fram i kedjan och orsakat produktkassaktion för drygt 1 miljon kr.

    Imorgon är jag och de andra på min arbetsplats kallade till ett möte med personalansvarig och chefer för att motta en erinran....dvs en varning för det som har hänt. Trots att det bara är 2 personer som möjligtvis kan ställas till svars för skadorna (de som satt på de stationerna där problemet hade kunnat upptäckas om man hade haft rätt förutsättningar)

    Tänker självklart inte skriva på något, då jag är helt oansvarig och skötte mitt jobb.
    Men vem har rätten på sin sida?

    /Magnus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    om jag inte är ute och cyklar utan nattmössa så är det förbjudet med kollektivbestaffning
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Allmänt om kollektiv bestraffning kan sägas att det är förbjudet i Sverige. Den svenska strafflagstiftningen genomsyras av att det är en person som ska ställas till svars för sina handlingar. Kan inte den skyldiga hittas så låter man hellre alla gå fria för att inte en oskyldig ska straffas.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Allmänt om kollektiv bestraffning kan sägas att det är förbjudet i Sverige. Den svenska strafflagstiftningen genomsyras av att det är en person som ska ställas till svars för sina handlingar. Kan inte den skyldiga hittas så låter man hellre alla gå fria för att inte en oskyldig ska straffas.
    "Den svenska strafflagstiftningen" överlåter inget alls åt tex arbetsgivare att "straffa" sina anställda heller.

    En erinran är i sig inget straff utan att betrakta som en dokumenterad varning för en begången förseelse.

    I fallet tråden gäller kan säkert arbetsgivaren ge flera anställda en erinran men om det nu är som det beskrivits förmodligen förlora i en eventuell AD-förhandling som skulle följa av en kommande uppsägning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Hej...
    Kan en chef ge de anställda en kollektiv bestraffning i form av en erinran för att en eller ett par kollegor har begått ett misstag?

    Lite kortfattat vad som hänt på min arbetsplats.
    Jobbar på en industri med en produktionslinje som har ett flertal olika arbetsstationer. Nu har det skett ett miss vid en parallell linje som jag arbetade vid för tillfället, vilket inneburit problem längre fram i kedjan och orsakat produktkassaktion för drygt 1 miljon kr.

    Imorgon är jag och de andra på min arbetsplats kallade till ett möte med personalansvarig och chefer för att motta en erinran....dvs en varning för det som har hänt. Trots att det bara är 2 personer som möjligtvis kan ställas till svars för skadorna (de som satt på de stationerna där problemet hade kunnat upptäckas om man hade haft rätt förutsättningar)

    Tänker självklart inte skriva på något, då jag är helt oansvarig och skötte mitt jobb.
    Men vem har rätten på sin sida?

    /Magnus
    I ditt läge hade jag absolut tagit med mig en facklig representant till mötet, verkar som företaget inte har rätt kompetens på detta området.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Sen kan man ju se det så här.

    Någon på jobbet råkar köra material kass för kanske en hel dag säger vi, han har inte upptäckt att det varit fel på grejerna för än det va försent. Detta påverkar även långt fram i flödet, inte minst kunden kanske.

    Företaget går in och beordrar för att överdriva lite alla att jobba övertid.

    Kollektiv bestraffning eller inte?

    Man kan väl inte dra det så hårt iaf?
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    För det andra så är skriftlig varning alltid STEG2, man skall först få en muntlig varning, skärper man sig inte då så blir det skriftligt.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Ok. Det känns helt enkelt som att de inte har mycket kött på benen, och att min närmaste chef bara är rädd och försöker hitta syndabockar för det inträffade.

    Ska ha mötet ikväll, men ingen kommer skriva på något förräns vi har en facklig ombudsman med oss. Tyvärr var de på konferans idag, så det får bli nästa vecka.

    Kan meddela att stämningen är tämligen upprörd på jobbet, och att flera av oss överväger att söka andra interna jobb inom företaget.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Det spelar egentligen ingen roll om du skriver på eller inte. Den är inte godkänd som varning om inte facket anser att den är OK. Och för att facket ska godta en skriftlig varning så ska det till synnerliga skäl.
    Och det är det ju knappast tal om i det här fallet.

    OBS Dock att du/ni måste bestrida varningen tämligen omgående. Ta alltså kontakt med erat fack direkt efter mötet eller ring ditt fack redan nu och säg som det är. Är det ett bra fackförbund så kommer de att närvara på mötet redan ikväll.

    Känns som detta är ett lite mindre företag? Under 10 anställda?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Känns som detta är ett lite mindre företag? Under 10 anställda?
    Och då skulle han söka andra tjänster internt på företaget, nja knappast va?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Kan meddela att stämningen är tämligen upprörd på jobbet, och att flera av oss överväger att söka andra interna jobb inom företaget.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Känns som detta är ett lite mindre företag? Under 10 anställda?
    Och då skulle han söka andra tjänster internt på företaget, nja knappast va?
    Det är inte troligt, nej. Men på större företag brukar dem ha järnkoll på vilka spelregler som gäller. Det verkar de inte ha här.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Det är inte troligt, nej. Men på större företag brukar dem ha järnkoll på vilka spelregler som gäller. Det verkar de inte ha här.
    Jag har jobbat i "stort" företag tidigare med 200+anställda, de hade säkerligen koll på vad som gällde men hoppades på att de anställda inte hade det, tyvärr stämmer det i de flesta fall
    ///Mackanized
    Tillbaka

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    En erinran är i sig inget straff utan att betrakta som en dokumenterad varning för en begången förseelse.
    Alldeles riktigt... tänkte inte så långt igår!

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Företaget jag jobbar på har över 2000 anställda.

    En kollega hade efter lite besvär fått tag på vårat ombud idag. Han tyckte det lät väldigt märkligt och hade inte hört talas om nåt liknande förut.
    Dock kunde han tyvärr inte närvara på mötet ikväll, men sa att vi inte skulle skriva på något. Vi kommer kalla till ett nytt möte tillsammans med ombudet nästa vecka.

    Ska bli intressant att se vad de har att säga ikväll....

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus 2074
    Företaget jag jobbar på har över 2000 anställda.
    Jag gissar på SSAB

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Varningar får inte utdelas överhuvudtaget. En erinran är en påminnelse om de förpliktelser man har gentemot arbetsgivaren via sitt anställningsavtal och kollektivavtal. Denna lämnas i samband med att man har gjort något som företaget lidit skada av(ofta ekonomisk). Det sker enbart till den eller de personer som har brustit i sina förpliktelser. Någon form av kollektiv bestraffning är, som alla redan påpekat, inte tillåtet. Håller man inte med arbetsgivaren om den kritik som framförs skriver man givetvis inte på dokumentet.

    Man ska också ta fram orsaken till det inträffade och upprätta handlingsplaner för att det inte ska upprepas. Det kan handla om utbildning etc.
    Om bättring inte sker och samma person upprepar sina misstag så ska arbetsgivaren utreda om det finns möjlighet till omplacering. Arbetsgivaren kan i slutänden med hjälp av denna dokumentation samt omplaceringsutredning åberopa saklig grund för uppsägning p.g.a. personliga skäl.

    Kortfattat: Skriv inte på en erinran om du inte har brustit i dina förpliktelser. Kontakta en ombudsman. Det enda arbetsgivaren kan och ska göra är att informera arbetstagarna om det inträffade och gå igenom hur man ska förebygga att det inträffar igen.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  17. #17
    Guest

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Och släpp för allt i världen inte en fis i fel lokal för då kanske dom lägger ned hela företaget.
    Verkar inte behövas mycket mer än så i dagens sverige.
    Skrämseltaktik verkar vara populärt idag när så gott som alla går och är oroliga för att förlora sina jobb.

    Mvh

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Kollektiv bestraffning är tillochmed förbjudet enligt FNs konvention om mänskliga rättigheter.
    Fredrik J

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Oavsett storlek på företag har chefer ofta förvånsvärt dålig koll på vad som gäller.
    Stora företag har oftast en personalavdelning som vet exakt vad som gäller men hur många chefer sänker sig till den nivån att man ber personalavdelningen om hjälp
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Kan man ge kollektiv bestraffning på arbetsplatsen?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Oavsett storlek på företag har chefer ofta förvånsvärt dålig koll på vad som gäller.
    Stora företag har oftast en personalavdelning som vet exakt vad som gäller men hur många chefer sänker sig till den nivån att man ber personalavdelningen om hjälp
    Huvudet på spiken, Urban!


    Det finns en massa kompetens på HR-avdelningarna som nyttjas alldeles för lite på många företag. På samma sätt är nog anställda i gemen dåliga på att rådfråga sina fackliga företrädare i många fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •