Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60

Ämne: Beordra semester?

  1. #1

    Beordra semester?

    Är det någon här som är fackligt ansluten som vet om en arbetsgivare kan beordra obetald semester för att det inte finns något jobb att utföra?
    Dom har sagt upp halva styrkan där jag jobbar men det va så sent att nu har vi typ inget att göra och dom snackar om att beordra oss obetald semester,men dom vet inte själva än om dom får det.

    Det borde väl inte vara tillåtet?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Re: Beordra semester?

    Nej, det är inte tillåtet. Däremot kan ni få gå hem med lön om dom inte har nåt att göra.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Liljeblad
    dom snackar om att beordra oss obetald semester,men dom vet inte själva än om dom får det.
    Vad är det för firma du arbetar på om jag får fråga?
    Ledningen/Chefen verkar ha noll koll.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Liljeblad

    Det borde väl inte vara tillåtet?
    Det är det inte heller. Finns inga chanser i världen att en arbetsgivare kan beordra någon att ta obetald semester.

    Permission är således en lösning på detta problem.
    Rattar diesel...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    417

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Liljeblad
    dom snackar om att beordra oss obetald semester,men dom vet inte själva än om dom får det.
    Vad är det för firma du arbetar på om jag får fråga?
    Ledningen/Chefen verkar ha noll koll.
    Tyvärr inte alldeles ovanligt att mindre företag har dålig kunskap om arbetsmarknadslagar och avtal, alternativt försöker kringgå dessa.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  6. #6

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Liljeblad
    dom snackar om att beordra oss obetald semester,men dom vet inte själva än om dom får det.
    Vad är det för firma du arbetar på om jag får fråga?
    Ledningen/Chefen verkar ha noll koll.
    Det är en mindre metall fabrik så dom har inte så bra koll på reglerna.
    Jag sa till att jag är tveksam om dom får göra på det viset och dom skulle kolla upp det innan dom bestämmer nåt men av fakta jag fått fram så kan dom bara beordra att man går hem men med betalning

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    841

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Liljeblad
    men av fakta jag fått fram så kan dom bara beordra att man går hem men med betalning
    Och det är helt korrekt.
    De kan naturligtvis varsla er också.

    Kom på att man kan låt dem skicka hem er, sen går ni till facket och begär att dem kräver skadestånd.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Beordra semester?

    Permittering är det enda alternativet eftersom de inte kan tvinga någon till tjänstledighet eller semester.
    Tipsa dem om att kontakta facket för förhandling.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Beordra semester?

    borde väl gå att förhandla med facket om hur man ska göra?

    Vi har lite samma grej på jobbet med, vi har 4 fabriker, 2 som skriker efter folk och 2 som är helt överbemannade just nu.
    Dealen med facket är att skicka folk dit det behövs istället för uppsägningar, men ändå så håller vissa anställda på att "jävlas" och ska vägra osv, vilket föranleder att snart blir det varsel i vilket fall som för att dessa personer som blir förfrågande om flytt vägrar och jävlas på alla möliga vis, de har helt enkelt inte insett att de inte har mycket till val, det går ju inte ha 10 man stående och titta i väggen för de inte vill åka till våran andra fakbrik några mil bort.
    Självklart får man både milersättning och traktamente om man går med på förflyttning.

    Är verkligen 1 dag i veckan obetald semester sämre än att bli uppsagd?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Är verkligen 1 dag i veckan obetald semester sämre än att bli uppsagd?
    Begreppet semester är inte tillämpligt i alla fall, möjligen "permittering" en dag i veckan.

    Vet att det för ett 20-tal år sedan på en kompis arbetsplats gjordes en deal att samtliga anställda gick ned i arbetstid, kanske 15%, och därmed lön under en begränsad tid för att ingen skulle behöva permitteras/sägas upp helt.

    Har svårt att tro att solidariteten skulle sträcka sig så långt i dagens läge.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av LM

    Har svårt att tro att solidariteten skulle sträcka sig så långt i dagens läge.

    Exakt så det upplevs på mitt jobb, vissa enskiljdas "privat ekonomi" är viktigare än att sina kollegors arbete.
    Personalchefen var senast där i fredags och gav han han som inte ville flytta på sig en skarp varning, det var ju mer eller mindre åk eller gå hem, då det räknas som arbetsvägran om han inte gör som han blivit tillsagd eftersom det är samma bolag så är vi enligt facket tvunga att åka om de säger det, dock så är då även företaget tvugna att stå för kompensation för resa osv, vilket dom gör nu utan att man ens behöver fråga.
    Han som vägrade nu var väl för att hans nästan nya bil skulle få massa mil på mätaren, men det kanske är bättre han får sälja den för a-kassan inte räcker till lånet...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 307

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    dock så är då även företaget tvugna att stå för kompensation för resa osv, vilket dom gör nu utan att man ens behöver fråga.
    Han som vägrade nu var väl för att hans nästan nya bil skulle få massa mil på mätaren, men det kanske är bättre han får sälja den för a-kassan inte räcker till lånet...
    Bussbiljett?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    dock så är då även företaget tvugna att stå för kompensation för resa osv, vilket dom gör nu utan att man ens behöver fråga.
    Han som vägrade nu var väl för att hans nästan nya bil skulle få massa mil på mätaren, men det kanske är bättre han får sälja den för a-kassan inte räcker till lånet...
    Bussbiljett?

    J.K Nilsson
    går tyvärr inte buss så det går att åka, finns en bit men sen så har man 2 mil kvar dit bussen inte kör.

    Vi får ju 32kr/mil så farligt kan det ju inte vara, jag har själv 3,5 mil till jobbet enkel resa som jag fått betala själv i 2 år nu, om man då tillfälligt tvingas köra 6 mil om dagen för 32kr/mil (+ betald körtid) för att ha ett jobb att åka till tycker jag låter rätt bra ändå.

    Men varslet är väl bara runt hörnet nu, vore ju dock trevligt om de väntade till efter jul, men det är ju bara för dem som får gå att tacka tjurskallarna som envist inte vill ställa upp på tillfällig förflyttning, man kan ju hoppas att dessa i första hand blir uppsagda men man vet ju aldrig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vet att det för ett 20-tal år sedan på en kompis arbetsplats gjordes en deal att samtliga anställda gick ned i arbetstid, kanske 15%, och därmed lön under en begränsad tid för att ingen skulle behöva permitteras/sägas upp helt.

    Har svårt att tro att solidariteten skulle sträcka sig så långt i dagens läge.
    Om man går ned i tid så innebär det en massa problem om man själv skulle bli uppsagd eller sjukskriven. Då blir det 80% på den 85%-iga tjänsten som man får ersättning för. Dessutom har de nya a-kassereglerna begränsat möjligheten att få stämpla upp vid deltidsarbete till max 75 ersättningsdagar. Alltså ingen bra idé.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    166

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men varslet är väl bara runt hörnet nu, vore ju dock trevligt om de väntade till efter jul, men det är ju bara för dem som får gå att tacka tjurskallarna som envist inte vill ställa upp på tillfällig förflyttning, man kan ju hoppas att dessa i första hand blir uppsagda men man vet ju aldrig.
    Då finns det ju omplaceringsmöjligheter inom koncernen för de som blir uppsagda. De kan bli erbjudna arbete på den andra orten om så enbart för en viss tid. Många ändrar uppfattning helt när man har att välja på att få pendla eller stämpla.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Vet att det för ett 20-tal år sedan på en kompis arbetsplats gjordes en deal att samtliga anställda gick ned i arbetstid, kanske 15%, och därmed lön under en begränsad tid för att ingen skulle behöva permitteras/sägas upp helt.

    Har svårt att tro att solidariteten skulle sträcka sig så långt i dagens läge.
    Om man går ned i tid så innebär det en massa problem om man själv skulle bli uppsagd eller sjukskriven. Då blir det 80% på den 85%-iga tjänsten som man får ersättning för. Dessutom har de nya a-kassereglerna begränsat möjligheten att få stämpla upp vid deltidsarbete till max 75 ersättningsdagar. Alltså ingen bra idé.
    Idén i sig är det nog inget fel på numera heller, däremot ställer den kanske större krav på solidariteten än tidigare?

    Vitsen var nog att man hjälper till att dela lika på arbetet istället för att vissa skall ha 100% och andra bli helt utan.
    Men jag förstår att detta tankesätt förefaller hopplöst omodernt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Tyvärr inte alldeles ovanligt att mindre företag har dålig kunskap om arbetsmarknadslagar och avtal, alternativt försöker kringgå dessa.
    Eller så försöker dom bara överleva.

    Varsel, konkurser duggar tätt och även de företag som har god lönsamhet får inte låna i banken
    för att göra investeringar som kan generera fler arbetstillfällen.
    Utan lån måste de göra nyemissioner till dessa investeringar.

    Det är en jävligt tuff tid nu för många företag. Att behöva säga upp ligger sällan nära tillhands
    utan man vill ofta hitta bättre/smidigare lösningar under svåra tider.
    När dessa är över blir det lättare att återgå i "normal" drift igen.

    EDIT: Såg precis detta:
    http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 925633.e24
    Till mitt garage: Garaget

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men varslet är väl bara runt hörnet nu, vore ju dock trevligt om de väntade till efter jul, men det är ju bara för dem som får gå att tacka tjurskallarna som envist inte vill ställa upp på tillfällig förflyttning, man kan ju hoppas att dessa i första hand blir uppsagda men man vet ju aldrig.
    Då finns det ju omplaceringsmöjligheter inom koncernen för de som blir uppsagda. De kan bli erbjudna arbete på den andra orten om så enbart för en viss tid. Många ändrar uppfattning helt när man har att välja på att få pendla eller stämpla.
    nja som det ser ut nu så har vi valt att omplacera innan det blir aktuelt med varsel, den dagen det kommer varsel så är alla omplaceringar färdiga.
    De som är tilltänkta att flytta har redan blivit tillfrågade.

    Dock så verkar dem som blir omplacerade vara helt oförstående för att om vi inte omplacerar folk så kommer varsel, varpå vissa hållt på i 2-3 dagar och kämpa emot omplaceringen och försvåra för företaget.
    Ungefär hälften av folket på jobbet är totalt oförsteånde till att det är dåliga tider nu utan tro att det går lika bra på jobbet som vanligt fast typ 50% av omsättningen är borta på samma antal personer som tidigare.



    Om man väljer att gå ner i tid så påverkar det ju a-kassan olika beroende på HUR man väljer att gå ner i tid, om du har obetald semester så ska ju detta så vitt jag vet inte påverka a-kassan, jobbar du däremot deltid så är det ju en helt annan 5a.

    Men jag vet inte, för min del hoppas jag på att det är dessa motsträviga människor som toalt vägrar ställa upp osv som får lämna bygget först före oss som gör vad vi kan för att hjälpa företaget.
    Jag har själv gått med på tillfällig omplacering, dels fick jag närmre till jobbet, extra betalt och jag gör samma grejer som tidigare, ser bara fördelar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Beordra semester?

    Ang att kunna beordra semester så vill jag hävda att det beror på vad som står i avtalet med arbetsgivaren.

    Min arbetsgivare kan tvinga mig att ta ut sparad semester vid arbetsbrist.
    På samma sätt kan jag tvingas att ta ut sparad komptid över ett visst värde, tror det är 80h som är gränsen.
    Jag kan alltså bli tvingad till både semester och kompledigt av min arbetsgivare, dock lär det knappast bli några längre perioder
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    417

    Re: Beordra semester?

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    Tyvärr inte alldeles ovanligt att mindre företag har dålig kunskap om arbetsmarknadslagar och avtal, alternativt försöker kringgå dessa.
    Eller så försöker dom bara överleva.

    Varsel, konkurser duggar tätt och även de företag som har god lönsamhet får inte låna i banken
    för att göra investeringar som kan generera fler arbetstillfällen.
    Utan lån måste de göra nyemissioner till dessa investeringar.

    Det är en jävligt tuff tid nu för många företag. Att behöva säga upp ligger sällan nära tillhands
    utan man vill ofta hitta bättre/smidigare lösningar under svåra tider.
    När dessa är över blir det lättare att återgå i "normal" drift igen.

    EDIT: Såg precis detta:
    http://www.e24.se/samhallsekonomi/sveri ... 925633.e24
    Jag tror vi snackar om helt olika saker. Jag har inga som helst synpunkter på slopade skift, övertidsstopp, varsel etc om detta krävs. Vad jag menade var att alltför många företag (främst mindre) har dålig kunskap om lagar och avtal, alternativt skiter blankt i dessa.

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

Liknande ämnen

  1. ta semester innan man säger upp sig
    Av rgolsson i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-09, 23:41
  2. Arbetsgivare och semester
    Av Davvva i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 23:05
  3. Ang semester och arbetsgivare... Vad gäller?
    Av Weggen i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 23:32
  4. Semester i L.A. Vad ska man göra?
    Av mps i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 21:47
  5. Aero på semester (Bild)
    Av Holman i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 08:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •