Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 69

Ämne: Varför är BMW så dyra...

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 639

    Varför är BMW så dyra...

    ...jo, därför att det sitter ett gäng och kommer på såna här "smarta" idéer
    http://www.expressen.se/motor/1.1391037 ... bilnyckeln

    Vem betalar bussen med bilnyckeln? Antingen tar man väl buss, eller så tar man bil.
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    ...jo, därför att det sitter ett gäng och kommer på såna här "smarta" idéer
    http://www.expressen.se/motor/1.1391037 ... bilnyckeln

    Vem betalar bussen med bilnyckeln? Antingen tar man väl buss, eller så tar man bil.

    Tja, är idén så himla dum då? Och tror du det är detta som gör att BMW inte är billigaste bilen?
    Är egentligen BMW så himla dyr förresten, eller hur dyr är den? Dyr att köpa? Dyr att äga? Dyr att serva? Dyra reservdelar?

    I min värld så representerar "dyr" något som inte är värt sitt pris, eller som inte ger nåt extra som försvarar det högre priset.

    Jag kan nog tycka att BMW och Merca kan kosta mycket pengar, men då man vanligen för lite "mer bil" får de pengarna så känns de inte direkt dyra.

    Jag har själv nu en av BMW:s absolut exklusivaste modeller, en 740iL -99, och den har överraskat mig med att ha förvånansvärt billiga reservdelar service och bränsleförbrukning i förhållande till vad det faktiskt är för bil. SAAB t ex. verkar faktisk ofta ha likvärdigt eller högre pris på motsvarande reservdelar.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Artikeln har absolut 0 med priset på BMWs bilar att göra.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    ...överraskat mig med att ha förvånansvärt billiga reservdelar service och bränsleförbrukning i förhållande till vad det faktiskt är för bil. SAAB t ex. verkar faktisk ofta ha likvärdigt eller högre pris på motsvarande reservdelar.


    Saab tar ut rena ockerpriser för sina reservdelar, dessutom drar de automatväxlade modellerna onormalt mycket bensin.

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Jag kan förvåna mig mer över att företaget BMW går så bra trots att de envisas med att krångla till allt och proppa bilarna fulla med elektroniskt tingeltangel, men uppenbarligen har de ju gjort rätt... är väl bara Porsche går lika bra?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Jag kan förvåna mig mer över att företaget BMW går så bra trots att de envisas med att krångla till allt och proppa bilarna fulla med elektroniskt tingeltangel, men uppenbarligen har de ju gjort rätt... är väl bara Porsche går lika bra?
    Egentligen ser jag väl ingen generell skillnad mellan BMW och andra biltillverkare i det?

    Alla biltillverkare proppar ju bilarna mer och mer fulla med elektroniskt tingeltangel, både för att majoriteten av kunderna vill ha det och för att de måste.

    Det enda som BMW och kanske MB är lite egna med är väl Idrive-grejen som de har lite egna varianter på. I övrigt så har väl de flesta bilar över rena snikbilar det mesta i elektroniskt tingeltangel att erbjuda, även om det blir mer påkostat och omfattande ju lyxigare modeller det handlar om, men så har det ju alltid varit sen blyackumulator och laddsystemen nfördes runt 1912.....

    Hur många vill idag egentligen ha bilar med fönstervevar och övrig elektrisk/elektronisk standard, funktions och utrustningsmässigt, som en PV Duett 1963....?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Varför är BMW så dyra...

    BMW är ändå ganska tidiga med att införa nyteknik i sina bilar.

    Ta vår E39 540iT som exempel, det är en -98. Den har bla Airbag i dörrarna för baksätet, integrerad GPS, TV-tuner och automatiskt avbländbara backspeglar (inne och ute). Hade SAAB och Volvo dessa funktioner vid samma tidpunkt?

    Min förra Mitsubishi Sigma var också ganska fullsmetad, var en -95 med bla luftfjädring (med höjdjustering), 4ws och minnen för båda passagerarstol och förarstol.
    Just 4ws gjorde mycket för väghållningen på den bilen! Helt överlägsen andra bilar jag kört/haft att hålla bra tempo genom tvära kurvor (med dubbdäck). Min nuvarande Volvo V40 med Gula Koni, fjäderbenstag och 17" sommarhjul kan inte hålla samma tempo i kurvor, dock tar den ju igen det på raksträckorna.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Raven
    BMW är ändå ganska tidiga med att införa nyteknik i sina bilar.

    Ta vår E39 540iT som exempel, det är en -98. Den har bla Airbag i dörrarna för baksätet, integrerad GPS, TV-tuner och automatiskt avbländbara backspeglar (inne och ute). Hade SAAB och Volvo dessa funktioner vid samma tidpunkt?

    Min förra Mitsubishi Sigma var också ganska fullsmetad, var en -95 med bla luftfjädring (med höjdjustering), 4ws och minnen för båda passagerarstol och förarstol.
    Just 4ws gjorde mycket för väghållningen på den bilen! Helt överlägsen andra bilar jag kört/haft att hålla bra tempo genom tvära kurvor (med dubbdäck). Min nuvarande Volvo V40 med Gula Koni, fjäderbenstag och 17" sommarhjul kan inte hålla samma tempo i kurvor, dock tar den ju igen det på raksträckorna.

    Det finns väl fler bilar att jämföra med än SAAB och Volvo,och vem har sagt att BMW inte kan vara tidiga med vissa innovationer eller utrustningar?

    Å andra sidan hade jag sidobackljus på min -82 900 turbo, hade BMW det vid den tidpunkten....?

    Sen ger du ju själv exempel på andra bilar som har mycket elektroniskt lull lull sedan väldigt länge.

    Jag ser inte att BMW ska vara så väldigt unika i detta som Cedete verkade vilja få det till?

    Cadillac är ju i så fall en kanditat till detta, i alla fall under väldigt lång tid förr om åren då de var först eller väldigt tidiga på väldigt många komfortgrejor och tekniska saker.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Jensen var ju ganska inovativa med teknik i framkant. (Jensen Motors).
    ABS tex och har även för mig att dom hade strålkastare som följde med lite i rattrörelsen.

    Teknik i all ära men den ska fungera vara funktionell samt viktigast av allt, bilen måste sälja.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Loffe
    Jensen var ju ganska inovativa med teknik i framkant. (Jensen Motors).
    ABS tex och har även för mig att dom hade strålkastare som följde med lite i rattrörelsen.

    Teknik i all ära men den ska fungera vara funktionell samt viktigast av allt, bilen måste sälja.
    Jag var halvseriös spekulant på en Jensen FF för många år sedan men garagebrist fick mig att backa ur.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    654

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det finns väl fler bilar att jämföra med än SAAB och Volvo,och vem har sagt att BMW inte kan vara tidiga med vissa innovationer eller utrustningar?

    Å andra sidan hade jag sidobackljus på min -82 900 turbo, hade BMW det vid den tidpunkten....?

    Sen ger du ju själv exempel på andra bilar som har mycket elektroniskt lull lull sedan väldigt länge.

    Jag ser inte att BMW ska vara så väldigt unika i detta som Cedete verkade vilja få det till?

    Cadillac är ju i så fall en kanditat till detta, i alla fall under väldigt lång tid förr om åren då de var först eller väldigt tidiga på väldigt många komfortgrejor och tekniska saker.

    MVH Tony
    Cadillac har väl alltid varit något av ett lyxmärke på den amerikanska marknaden med följden av att dem haft ett högre pris än motsvarande koncernsyskon? Diskussionen handlar väl lite om varför BMW och andra premium tillverkare tar ett högre grundpris för sina fordon? Är man tidig med tekniska finesser så som listat ovan kan ju det vara ett av skälen till att man är lite dyrare. Du har väl ex Kylskåp i din 740? Självklart finns det andra tillverkare än Volvo och SAAB att jämföra med, men vad har vi för Europeiska bilmärken (förutom de italienska super sport bilarna) att jämföra AUDI, BMW och Merceders med? Dem franska är tidiga med nyteknik men har oftast ingen kvalité som lever upp, britterna hade Jaguar som till stor del levde på "känsla" återstår egentligen Ford, Opel, SAAB och Volvo att jämföra med.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Raven
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Det finns väl fler bilar att jämföra med än SAAB och Volvo,och vem har sagt att BMW inte kan vara tidiga med vissa innovationer eller utrustningar?

    Å andra sidan hade jag sidobackljus på min -82 900 turbo, hade BMW det vid den tidpunkten....?

    Sen ger du ju själv exempel på andra bilar som har mycket elektroniskt lull lull sedan väldigt länge.

    Jag ser inte att BMW ska vara så väldigt unika i detta som Cedete verkade vilja få det till?

    Cadillac är ju i så fall en kanditat till detta, i alla fall under väldigt lång tid förr om åren då de var först eller väldigt tidiga på väldigt många komfortgrejor och tekniska saker.

    MVH Tony
    Cadillac har väl alltid varit något av ett lyxmärke på den amerikanska marknaden med följden av att dem haft ett högre pris än motsvarande koncernsyskon? Diskussionen handlar väl lite om varför BMW och andra premium tillverkare tar ett högre grundpris för sina fordon? Är man tidig med tekniska finesser så som listat ovan kan ju det vara ett av skälen till att man är lite dyrare. Du har väl ex Kylskåp i din 740? Självklart finns det andra tillverkare än Volvo och SAAB att jämföra med, men vad har vi för Europeiska bilmärken (förutom de italienska super sport bilarna) att jämföra AUDI, BMW och Merceders med? Dem franska är tidiga med nyteknik men har oftast ingen kvalité som lever upp, britterna hade Jaguar som till stor del levde på "känsla" återstår egentligen Ford, Opel, SAAB och Volvo att jämföra med.
    Vi bör väl kunna jämföra med bilar som säljs i europa i större volymer?

    Mazda Toyota Nissan Mitsubishi Honda Opel Fiat Seat VW Ford.... och en hel drös till, eller...? Det finns alltså fler bilar på marknaden än bara BMW SAAB och Volvo, vilket jag ville belysa lite.

    Jag nämnde Cadillac endast för att de har varit väldigt innovativa periodvis genom historien.

    BMW kanske har ett högre pris helt enkelt för att det är generellt är en lite mer påkostad bil, inte bara med elektroniskt tingeltangel, utan kanske rent kvalitetsmässigt. Högre kvalitét kostar oftast mer pengar i produktion.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Jag ser inte att BMW ska vara så väldigt unika i detta som Cedete verkade vilja få det till?
    Som jag ser det: Om pojkarna hos BMW och flickorna hos Saab skall åstadkomma en lösning av samma sak, så tenderar bajrarna att excellera i att uppvisa teknisk komplexitet, där svenskarna - åtminstone traditionellt - präglas av en intuitiv enkelhet som i sin avskalade no-fuzz-allowed ibland gränsar till genialitet. Min Saab och min BMW är framkläckta och utvecklade ungefär under samma tidsperioder, och om jag drar det till sin spets är Saaben byggd av stoiskt avslappnade filosofer och BMW:n av rastlösa teknikfreaks på uppåttjack...

    Klart är att hela övriga bilindustrin (utom Porsche) ägnar merparten av sin energi åt att efterapa och kopiera BMW, skillnaderna består i hur blygt eller oblygt det görs.

    I största allmänhet, sympatiserar jag personligen höggradigt i James Mays replik sittandes bak ratten i en Audi RS4: "unlike Hammond's M3, you don't need an IT-qualification to operate it..."

    Oavsett vilket - att döma av vilka bilföretag som går bra idag; det är BMW som gjort rätt.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Som en kollega till mig uttryckte det när han lånade min 5-serie (han har en 9-5 Vector 220hk själv).
    "Man förstår ju varför BMW kostar lite mer."

    Says it all.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  15. #15

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Flåklypa
    Som en kollega till mig uttryckte det när han lånade min 5-serie (han har en 9-5 Vector 220hk själv).
    "Man förstår ju varför BMW kostar lite mer."

    Says it all.
    Konstigt att han inte tyckte att 100-150 minssnam tar jag den där kebab bilen

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Varför är BMW så dyra...

    cedete
    Notera till en början att jag inte säger att du har fel!

    Men till saken.. Att göra en jämförelse mellan en Saab 9000 som var en relativt alldaglig bil då den haft 10år i produktion, och sedan jämföra det med "det värsta" som BMW hade på sin lina.... nä... en sådan jämförelse haltar. För mig är det på samma sätt som det haltar när man försöker göra ett biltest av idag med en 9-5 samt årets modell av Volvo eller BMW, för att sedan klaga på att Saaben inte är "premium"... Men för tusan... bilen kostar betydligt mindre och är över 10år gammal.

    Om man istället jämför 9000 med andra bilar som fanns hösten 84 eller åren runt mitten av 80talet. Då vet i tusan om det fanns någon Volvo, BMW eller Audi som slog dem på fingrarna.... En 9000 hade även en jäkligt hög el-teknisk standard när den kom med sin ACC, DCC and so on!
    Men nu ville jag inte skriva av mig för att försvara 9000... utan för att klargöra att man bör jämföra äpplen med äpplen och päron med päron... och att jämföra ruttna äpplen med färska äpplen är inte heller riktigt sjusst!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    ... och att jämföra ruttna äpplen med färska äpplen är inte heller riktigt sjusst!
    Jämför du Saab 9-5 med ett ruttet äpple?
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    För mig är det på samma sätt som det haltar när man försöker göra ett biltest av idag med en 9-5 samt årets modell av Volvo eller BMW, för att sedan klaga på att Saaben inte är "premium"... Men för tusan... bilen kostar betydligt mindre och är över 10år gammal.
    Problemet är ju i så fall att det är en aktuell modell. Du kan ju inte jämföra med förrförra generationens 5 serie bara för att Saab tyvärr inte kommit fram med något modernare. Bilen är ju fortfarande ny och motsvarar vad Saab har i hallen.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Varför är BMW så dyra...

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    För mig är det på samma sätt som det haltar när man försöker göra ett biltest av idag med en 9-5 samt årets modell av Volvo eller BMW, för att sedan klaga på att Saaben inte är "premium"... Men för tusan... bilen kostar betydligt mindre och är över 10år gammal.
    Problemet är ju i så fall att det är en aktuell modell. Du kan ju inte jämföra med förrförra generationens 5 serie bara för att Saab tyvärr inte kommit fram med något modernare. Bilen är ju fortfarande ny och motsvarar vad Saab har i hallen.
    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Artikeln har absolut 0 med priset på BMWs bilar att göra.
    Likväl som de flesta inläggen i tråden, liksom detta, inte har något att göra med artikeln i ursprunginlägget.

    Alltid lika intressant att så många bilägare omedelbums finner det nödgat att gå till försvar för "sitt märke" och angrepp på andra.
    Detta INTE sagt direkt mot Andreas, Flåklypa eller andra som väljer att köra andra märken än Saab för uppenbarligen är många på detta forum lika minst insnöade fast åt andra hållet.

    Tycker han som skrev på Automotorsport något i stil med:
    "Jag har själv inte dragit åt en enda skruv på tillverkningsbandet i min Audi så det vore bara löjligt att vara stolt över den som produkt." hade helt rätt.

    Det är väl alldeles förträffligt att det finns en stor variation av olika biltillverkare och modeller så att var och en kan hitta något som passar ens behov och önskan av både transportmedel och att göra grannarna avundsjuka om man känner så?

    Själv finner jag alls ingen önskan att äga en tex BMW för märkets skull men däremot finns det ett antal modeller hos den biltillverkaren som jag skulle kunna tänka mig att äga, på samma sätt som det finns en del modeller av Saab som gör mig helt oberörd. (Antar att denna ambivalens av någon kommer att uppfattas som enbart ett patetiskt försök att alltid framstå som politiskt korrekt men det bjuder jag på i så fall. )

    Till sist vill jag nog påstå att trådrubriken är felaktig i den mån att även om BMW jämförelsevis kostar mycket pengar så är de inte speciellt dyra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Varför är BMW så dyra...

    BMW eller Saab handlar väl om vad man har för bilsmak eller smak överlag?

    De designar ju bilarna väldigt olika och bygger enligt olika koncept.
    Jag och många här föredrar ju tydligen Saabs design och tänkande när man bygger bilar men hade säkert inte tackat nej till bättre materialval på vissa utvalda platser, eller bättre monterat m.m.
    Det håll som BMW har gått åt sista 10 åren är inte det mista åt mitt håll iaf.
    Även om jag inser att de har modernare motorer och bättre materialval generellt så är det ändå inte en fullträff för en som lärt sig tycka om Saab "tänk" om bilar.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. Magnetventiler - Varför så dyra ?
    Av shogo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-12-24, 11:32
  2. Hur dyra tt äga BMW 3serie?
    Av Källén i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 22:36
  3. DYra luftmassemätare...
    Av bmw_touring i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 00:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •