Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: BBC via parabol

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088

    BBC via parabol

    Sitter här på kvällskvisten och funderar på hur jag skall kunna se F1 nästa år. Ett alternativ som låter väldigt trevligt är att på något sätt kunna få in BBC 2 via parabol. Tydligen skall både Eddie Jordan och David Coultard vara kommentatorer under sändningarna. Låter trevligt.

    Så nu till själva frågan. För att kunna se BBC 2 + övriga kanaler från BBC så tycks det behövas en parabol som har en storlek av 2 meter. Var hittar man en sådan? Jag har sökt runt på nätet men hittar bara upp till en 1.5 meter.

    Är det kanske någon här på forumet som redan har BBC och som har lite erfarenhet att dela med sig av?
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70

    Re: BBC via parabol

    Metro igår hade en omslagsannons om just BBC igår. Det stod dock inte vilka "svenska" leverantörer av digital-tv man skulle kontakta för att få tillgång till alla deras kanaler.

    Ett lite tips bara så kanske du slipper jaga reda på ett gigantiskt tefat...
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275

    Re: BBC via parabol

    Alla BBC-kanalerna finns väl på Astra satelliten? I så fall behövs ingen märkvärdig parabol för att få in dessa. När jag höll på med sån här (några år sen iof) hade jag en högst vanlig Nokia parabol, kansk 70-80cm i diameter.

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: BBC via parabol

    Även om de finns på Astra blir det trassel. För att ha ett programkort som kodar av BBC brukar kravet vara att man är bosatt på de brittiska öarna. Nu går det väl att lösa via bulvan men är i alla fall en del jobb.

    Tror också att de ligger på Astra F,G,H typ. De sänder inte över Sverige. Vi kommer utanför loben. Krävs uppåt 1,5-2 meter för att klara detta. "Gamla" astra tar man med 60-80 cm i Sverige.

    Jämför med "TV4 parabolen" när den kom. 40 cm gick bra just över Sverige. Kom man utanför loben var det i praktiken kört.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088

    Re: BBC via parabol

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Även om de finns på Astra blir det trassel. För att ha ett programkort som kodar av BBC brukar kravet vara att man är bosatt på de brittiska öarna. Nu går det väl att lösa via bulvan men är i alla fall en del jobb.

    Tror också att de ligger på Astra F,G,H typ. De sänder inte över Sverige. Vi kommer utanför loben. Krävs uppåt 1,5-2 meter för att klara detta. "Gamla" astra tar man med 60-80 cm i Sverige.

    Jämför med "TV4 parabolen" när den kom. 40 cm gick bra just över Sverige. Kom man utanför loben var det i praktiken kört.

    /Fred
    Vad jag har lyckats läsa mig till så ligger BBC på Astra2D och det sänds helt utan kodning. Och när det gäller dom sändningar som sker/skall ske i Sverige via Canal Digital, så är det inte dom vanliga BBC utan en blandning av alla kanaler.

    Så fortfarande ingen som vet var man får tag i en 2 meter stor parabol?
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: BBC via parabol

    Citat Ursprungligen postat av mammon
    Så fortfarande ingen som vet var man får tag i en 2 meter stor parabol?
    Här finns det en mängd olika modeller upp till 380 cm. 180 cm sedan börjar det bli dyrt.

    http://www.satpro.se

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088

    Re: BBC via parabol

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av mammon
    Så fortfarande ingen som vet var man får tag i en 2 meter stor parabol?
    Här finns det en mängd olika modeller upp till 380 cm. 180 cm sedan börjar det bli dyrt.

    http://www.satpro.se

    /Fred
    Å inte lite dyrt heller. 7000 för 2,4 meter. Hmm undra om dom är billigare någon annan stans. Undra om dom gör paraboler i kina...
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123

    Re: BBC via parabol

    Problemet är precis som sagts tidigare att de transpondrar som BBC (och framför allt SKY sänder via är programmerade för att endast täcka de brittiska öarna. För att få in dessa i Sverige behövs maffiga paraboler och bra väder. Jag hade stora förhoppningar eftersom jag utan problem kan ordna SKY-kort legalt, men det hela faller på att det är nära omöjligt att få signalen att räcka till. Surt som sjutton

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088

    Re: BBC via parabol

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Problemet är precis som sagts tidigare att de transpondrar som BBC (och framför allt SKY sänder via är programmerade för att endast täcka de brittiska öarna. För att få in dessa i Sverige behövs maffiga paraboler och bra väder. Jag hade stora förhoppningar eftersom jag utan problem kan ordna SKY-kort legalt, men det hela faller på att det är nära omöjligt att få signalen att räcka till. Surt som sjutton
    Nja jag har pratat med en firma som heter TV-man i göteborg. Dom har installerat system här som fungerar, dock har dom inga så stora paraboler, så man för fixa en själv. Jag har även varit hemma hos en kompis i dag som har en 3 meter motorstyrd parabol, och det var inget fel på mottagningen. Är grymmt sugen. I värsta fall så får jag åka till tyskland och köpa en där. Enligt uppgift från firman i göteborg, så har dom andra köpt sina paraboler i tyskland.
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  10. #10
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: BBC via parabol

    Jag tycker väl att den motorstyrd 3 meters är rejält stor. Den kräver ju ett platt tak med kanter och vindlä eller markmontage.

    Är det låg signalstyrka kvar utanför loben så behövs det inte mycket regn eller kanske snö i luften för att bilden skall säga upp sig. På den tid när det var analogt kunde man leva med några "spikes" i bilden. Nu med digitalt blir det frysningar rätt fort.

    Allt över 180 cm känns som att det blir övermäktigt. Tycker min 105 cm med 4 LNB fyller upp skorstenen den också.

    Forum för Astra 2D i Skandinavien
    http://astra2d.proboards31.com/index.cg ... candinavia

    Kinesdisk på 240cm för billig penning när man tar 30 st http://astra2d.proboards31.com/index.cg ... thread=627


    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    461
    Medlem#
    10088

    Re: BBC via parabol

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Jag tycker väl att den motorstyrd 3 meters är rejält stor. Den kräver ju ett platt tak med kanter och vindlä eller markmontage.

    Är det låg signalstyrka kvar utanför loben så behövs det inte mycket regn eller kanske snö i luften för att bilden skall säga upp sig. På den tid när det var analogt kunde man leva med några "spikes" i bilden. Nu med digitalt blir det frysningar rätt fort.

    Allt över 180 cm känns som att det blir övermäktigt. Tycker min 105 cm med 4 LNB fyller upp skorstenen den också.

    Forum för Astra 2D i Skandinavien
    http://astra2d.proboards31.com/index.cg ... candinavia

    Kinesdisk på 240cm för billig penning när man tar 30 st http://astra2d.proboards31.com/index.cg ... thread=627


    /Fred
    Alltid trevligt med länkar till forum som kan hjälpa en. Tackar.

    Ska ta och efterforska lite mera.
    Claes Myhrman
    Assumption is the mother of all fuckups

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Re: BBC via parabol

    Jag har också försökt mig på detta...

    Många av mina vänner är precis som jag "fusk" exil-britter som vill ta del av BBC:s utbud här i Sverige.

    Beroende på var man bor i Sverige så behövs så minst en 180cm och uppåt i diameter, räkna med minst 250cm så blir du inte besviken

    Det största problemet är att nästan oavsett storlek så brukar det bli problem vid regn samt vid kvällssändningarna, så det faller ju egentligen helt där. Läste på ett sat-forum om varför signalen försvann efter 16.00 för de flesta, men minns inte riktigt. Kanske någon här kan upplysa om det?

    BBC håller nu på att introducera samtliga kanaler via internet, typ SVT Play. Problemet är precis som tidigare att BBC bara har rättigheter att sända till de Brittiska öarna, men det kanske kommer en förändring i framtiden.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: BBC via parabol

    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Internet via parabol eller 3g modem?
    Av -Rickard- i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 09:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •