Nu suger det i bilbytartarmen och nåt ska ske, frågan är bara vad, så vill därför ha lite kommentarer

Som det är idag har vi en Ford Focus hgv -03, en fullutrustad bil med skinn o allt, i mkt bra skick, (ingen rost) och för att vara en 1.6 bensin är den riktigt trevlig att köra. Har aldrig krånglat, kostat hittills bara service o bromsar, rullat 12.500 mil... i inbyte är bilen värd ca 35-40k, försäljning skulle jag tro 50-55 är möjligt. Rullar som andra bil, mellan de senaste servicen (1 år har den rullat 600 mil)

Sen har vi en Subaru Legacy -04 kombi 2.5 aut. En fantastiskt bra o stabil bil, otroligt bra på vintern, aldrig ett fel, relativt soppasnål (runt 0,85 blandat, motorväg 0,75) Gillar verkligen bilen, underhåll och allt vad det heter kostar mig inget alls, bara skatt o försäkring alltså, dessutom finns det till bilen 8x 17", nya med sommar resp vinterdäck, nya nokian allt ihop. Bilen har jag fått värderad vid inbyte med original 16" 125k och tror att den privat med allt kan ge 140-150k (denna bil vill jag ju helst behålla, men beror på bytet)

Är sugen på nyare bil och har då tittat på
alt 1: Subaru Outback eller Forester diesel, då känns det som för mkt pengar emellan för att byta Forden utan då måste subban flytta på sig. Men sugen är man ju....

Alt2: Nåt roligare för runt 150k, har då tänkt t.ex. WRX kombi eller Forester 2.5XT -05 med all utrustning eller -06 snik (-05 fanns fullt utr med manuell låda, -06 fanns det bara till snikvarianten) Nackdelen med dessa bilar är så klart det ekonomiska, de slurkar en del soppa såklart och försäkringen kostar lite mer.

Alt3: Kia Cee'd med 1.6 alt 2.0 diesel, (115 resp 140 hk och bra vrid) fördelen är ju väldigt ny bil (-0 med goda garantier för 130k-150k, bränslesnål, relativt rolig, 2.0an med dieselbox blir nog riktigt kul, snygg tycker jag, bra utrymmen. Skulle vara en perfekt till o från jobbet bil (vi åker gemensamt ca 3 mil per dag till o från jobb)

Hur skulle du gjort?