Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vad gör jag nu? Stulen og900s. vs försäkringsbolag.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    31

    Vad gör jag nu? Stulen og900s. vs försäkringsbolag.

    Min 900s blev stulen för ett par veckor sedan, den hittades två dagar senare tömd på allt löst, allmänt nedgrisad inuti och ståendes på två reservhjul. Jag påpekade det som jag kunde se blivit skadat samt ett missljud i motorn som jag inte hade hört tidigare.
    Besiktningsmannen från mitt försäkringsbolag tyckte i princip att jag kunde fixa delar själv (skärmbreddare samt högersidan på kofångaren fram) från närmsta skrot och något onormalt ljud kunde han inte höra. Dessutom antydde han att jag hade lämnat bilen olåst med nycklarna i eftersom den inte var sönderbruten. (Givetvis helt fel vilket jag också talade om för honom.) Jag har helförsäkring av gammal vana.

    Vad kan jag göra? Kan jag begära att dom "konditionstestar" motorn på något sätt? Har aldrig behövt deala med försäkringsbolag innan så jag vet inte vad jag har rätt till egentligen.
    900s -90 Såld 900se 2.3i -95 Såld, Numer Peugeotägare...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Om bilen är helförsäkrad så ska det inte vara något snack om detta, SÅ HÄR SKA DET GÅ TILL:

    Om bilen varit körd så SKA man göra en så kallad STÖLDSERVICE där man gör en form av originalservice eller mellanservice med bland annat kompressionstest av cylindrarna, byte motorolja/filter, testar/åtgärdar lås m.m.

    Och detta VET jag eftersom jag jobbar i plåtverkstan på Saab!



  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 953
    Gör dessutom en lista hemma i lugn och ro där du skriver upp allt som försvunnit, glöm inte bogserlina, handskar, mejslar, m.m. som kan tänkas finnas i bagaget.

    ALLT ska du ta upp, sen blir det "värdeminskning" på detta, det får du räkna med.
    Därför är det viktigt att du tar upp så mycket som möjligt!




  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Borås
    Inlägg
    31
    Ok, tackar för svar. Nog har bilen blivit körd alltid. Runt 30 liter bensin körde dom upp. Kikade lite på aktsams villkor (så dags nu ) och såg att om bilen inte var låst med ett som det stod "godkänt stöldskydd" skulle självrisken ökas med 5000:- och det har jag varken lust eller råd att betala. Får ringa aktsam imorgon och höra vad som menas med "godkänt stöldskydd" och varför ingen informerat mig om stöldservicen.

    Jag fick snällt be om hjälp med attt skruva på däcken då domkraften var stulen och det var också all hjälp jag fick. Visst är bilen gammal, men jag har lik förbannat helförsäkring!

    Jag tog upp allt som fanns i bilen på en tilläggsanmälan, men enligt svaret från aktsam ska detta gå via hemförsäkringen?
    900s -90 Såld 900se 2.3i -95 Såld, Numer Peugeotägare...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    555
    Tror faktiskt inte heller jag fick något för de prylar jag hade i bilen när den blev snodd (og900 -87) hade salus ansvar - helförsäkring+. De pratade också om hemförsäkringen så jag tog upp att bilen var fulltankad så fick jag i alla fall en 400 kr mer (de lurade mig på renovering av interiören).

    Trist när sådant händer. Rattkrycka brukar avskräcka tjuven lite. Har i alla fall inte fått den snodd på 4 år nu.

    Någon stöldservice fick jag inte heller så jag antar att de lurade mig på den med. Men det är ju deras jobb att komma undan så billigt som möjligt och jag tror ju nog att det är bra på sitt jobb.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  6. #6

    fördjävligt

    Alltså detta e ju bara förjävligt att läsa att ett försäkringsbolag beter sig på detta sätt!
    Sjelv betalar ja 15 000 om året för min helförsäkring skulle min bil bli snodd o dom vägra betala så skulle ja köra upp biljäveln så långt upp där d luktar illa på besiktningskillen så han önskar att han köpt en ny bil till mej.

    nej men allvar så här ska det verkligen inte gå till och känner man sej illa/fel behandlad e det bara att kolla upp sina rättigheter o hota med någon myndighet om dom inte ger sej brukar funka!!!

    det sviningaste är ju inte att dom igentligen e svåra att göra med utan att dom e så himmla trevliga när man täcknar/betalar sin försäkring men när d verkligen gäller då blir man synad under lupp för minsta fel som kan bryta mot föräkringsparagraferna.
    har en polare som fick gå upp i rätten för dom trodde det va försäkringsbedrägeri fast d inte va det men då torska If föräkringar stort så d gick bra men polarn hade magsår efter all väntan o dom täckte inte försäkringen

  7. #7
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    När min gamla bil blev stulen så bärgades den till märkesverkstad (japansk historia). Där gjorde dom en nämnd "stöldservice" med provtur. under denna provtur så upptäcktes det att kopplingen vart slutkörd, ramlagerna slut och att bilens framvagn hade fått seriöst med stryk. Bara detta räckte till för att de skulle lösa in bilen. Dessutom så var det riktigt stora bucklor i plåten längs hela passagerarsidan med tillhörande lackjobb, stereon bortplockad grundligt, samt en hylsnyckelsats av bättre kvalisort saknades tillsammans med cd skivor etc etc..

    nyckelsatsen skulle tas på hemförsäkringen, men stereon gick på bilens.

    hursomhelst, När det skulle till att pratas ekonomisk ersättning så fick jag först ett skambud vilket ledde till vilda protester då det inte ens motsvarade värdet på stereon. En cd-spelare, 10", framsystem, 6x9 och 5-kanals slutsteg. Det var inga nya värstingprylar men iaf. De försökte med att bilen hade varit rostig och såg risig ut, men det argumentet försvann ungefär samtidigt som jag mailade in bilder till dom på bilen. Den rosten dom sett var det som kommit smygande i plåtskadorna som orsakats av tjyvarna när den stod på verkstan och väntade på besked om sitt öde. Men men.. vi kom överens efter många om och men.. allt som allt så gick det på en månad och funkade relativt smärtfritt.
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230

    Japp

    Citat Ursprungligen postat av sanny900
    Jag tog upp allt som fanns i bilen på en tilläggsanmälan, men enligt svaret från aktsam ska detta gå via hemförsäkringen?
    Stämmer. "Bilrelaterade" saker som förväntas vara i bilen ingår i bilförsäkringen (typ bensindunk med bensin i, brandsläckare, bogserlina osv), inte dina träningskläder och övrigt. Sådant går på hemförsäkringen, och har man tur så har bolagen samarbete (eller att de ägs av varann eller nåt annat jox) så man bara betalar en självrisk (aktsam och folksam har jag för mig har samarbete på detta vis).

    Upptäckte själv samma sak sist när knarkarjävlarna försökte sno min gamla 9000 men misslyckades pga REJÄL gul rattkrycka.
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Johannelund (Linköping)
    Inlägg
    1 735
    ALLT ska du ta upp, sen blir det "värdeminskning" på detta, det får du räkna med.
    Det blev det inte för mig.. Fick ut fullpris för ALLT jag skrev upp.. Mejslar, Verktyg, TILLOMED för varningstriangeln..
    Patrick Svensson
    Volvo S70 -98

Liknande ämnen

  1. Stulen SAAB 9-5 -06
    Av LG i forum Allmänt
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 13:20
  2. [LÖST] Stulen bilnyckel NG9-3
    Av vester i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 20:44
  3. saaben stulen...
    Av *aero* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:05
  4. Grillen stulen?
    Av Mattis i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •