Sidan 1 av 17 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 327

Ämne: Whiskytråden

  1. #1
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Whiskytråden

    Vi har ju haft ett par trevliga trådar med whisky, men de har försvunnit efterhand som ingen skrivit i dem. Tänkte kanske det fortfarande fanns intresse för lite diskussion och slänger upp en tråd här. Komplettera gärna efterhand som ni kommer på något intressant, eller onödigt vetande att delge.

    Själv har jag precis fått hem en Ardbeg Still Young, direkt från Ardbegs webbshop och har i lördags lagt en beställning på en Springbank 100 Proof direkt från Springbanks webbshop.
    Väntar ivrigt på att kunna jämföra Springbanken med den 1997 batch no2 som jag redan har i min ägo.

    Slänger in några bilder på produkterna:




    Måste säga att Ardbegen överraskade mig. Trots att den endast är 8 år så är den riktigt utvecklad och god. Håller över 56% så den behöver ju lite vatten för att bli njutningsbar. Men helt klart ett bra köp för de 552 kronorna den kostade mig.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Whiskytråden

    Jag drack en vanlig Ardbeg 10 år för ett tag sedan och tycker den är mycket
    bra lite av en personlig favorit. Hur mycket skiljer sig still young och dom andra
    mot för den vanliga? Som natt och dag?

    Nästa inköp för mig bli Laphroaig quarter cask nr 10497 som känns väldigt
    intressant efter att jag läst beskrivningen på bolagets hemsida:

    Doft Kraftfull, mycket rökig, maltig doft med tydlig fatkaraktär, inslag av kola, jod och tjärpastill.

    Smak Kraftfull, mycket rökig, smakrik whisky med tydlig fatkaraktär, inslag av lakrits, tjära och vanilj.

    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Laphroaig Quarter Cask är förbenat jävla god faktiskt. Oerhört prisvärd för smakupplevelsen. Rekommenderas starkt!

    På vår senaste "rökprovning" blev faktiskt en vanlig Lagavulin 16 (#400) vinnare bland Oban Destillers Edition (#20493) , Benriach Curiositas 10 Years (#10405) och The Ileach Single Malt (#515).

    Dock stod, och kommer Laphroaig Cairdeas alltid vara utom tävlan, för, Cairdeas är baskemig den godaste whiskyn jag druckit, någonsin. Synd att den är redigt svår att få tag på längre... =( Någon som har tips på var man kan hitta den hyfsat billigt?

    Sullivan Cove (#40439), tasmansk whisky är förövrigt en oerhört trevlig överraskning! Den rekommenderas som en lite joker i hyllan hemma.

    Sist men inte minst blev jag faktiskt förvånad över hur väl Black Grouse (#10447) smakade. Den ska jag lätt införskaffa och ha som "bjud-dryck" för de personer som gärna vill ha en Whisky, men inte riktigt förstår sig på den euforiska njutning som kan uppstå av en redigt god Single Malt. :P

    Ös på med inspiration!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Whiskytråden

    Har aldrig varit någon wiskey drickare, försökt länge med "lättare" wiskey sorter men det har inte funkat, i helgen va dock en polare förbi med en flaska Laphroaig 10årig, den va riktigt god så nu blir det wiskey i framtiden, kommer dock att skippa dom mesiga sorterna

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Talking Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Laphroaig Quarter Cask är förbenat jävla god faktiskt. Oerhört prisvärd för smakupplevelsen. Rekommenderas starkt!

    På vår senaste "rökprovning" blev faktiskt en vanlig Lagavulin 16 (#400) vinnare bland Oban Destillers Edition (#20493) , Benriach Curiositas 10 Years (#10405) och The Ileach Single Malt (#515).

    Dock stod, och kommer Laphroaig Cairdeas alltid vara utom tävlan, för, Cairdeas är baskemig den godaste whiskyn jag druckit, någonsin. Synd att den är redigt svår att få tag på längre... =( Någon som har tips på var man kan hitta den hyfsat billigt?

    Sullivan Cove (#40439), tasmansk whisky är förövrigt en oerhört trevlig överraskning! Den rekommenderas som en lite joker i hyllan hemma.

    Sist men inte minst blev jag faktiskt förvånad över hur väl Black Grouse (#10447) smakade. Den ska jag lätt införskaffa och ha som "bjud-dryck" för de personer som gärna vill ha en Whisky, men inte riktigt förstår sig på den euforiska njutning som kan uppstå av en redigt god Single Malt. :P

    Ös på med inspiration!
    Quater Casken är kanonfin, en av mina personliga favoriter. Beträffande Cairdeas så hade FOL, friends of Laphroaig, en provning i sälen i november där just den avnjöts. Hade själv inte möjlighet att vara där dock skulle jag vilja tipsa om att 30yo Cairdeas finns att köpa på Laphroaig's webshop på http://www.laphroaig.com/shop/show_i...ds_shop.whisky för det facila priset av 500 pund


    Beträffande Black Grouse så är det nog en av de godaste blended jag smakat. Solklar bjudwhisky, eller när man bara vill ha en stärkare.

    Sist men inte minst så skulle jag vilja tipsa om Caol Ila 12yo (#377) för alla som gillar den lite "rökigare" whiskyn!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    [quote=Styrman_Jansson]
    Citat Ursprungligen postat av "hållundan":11phdaco
    Laphroaig Quarter Cask är förbenat jävla god faktiskt. Oerhört prisvärd för smakupplevelsen. Rekommenderas starkt!

    På vår senaste "rökprovning" blev faktiskt en vanlig Lagavulin 16 (#400) vinnare bland Oban Destillers Edition (#20493) , Benriach Curiositas 10 Years (#10405) och The Ileach Single Malt (#515).

    Dock stod, och kommer Laphroaig Cairdeas alltid vara utom tävlan, för, Cairdeas är baskemig den godaste whiskyn jag druckit, någonsin. Synd att den är redigt svår att få tag på längre... =( Någon som har tips på var man kan hitta den hyfsat billigt?

    Sullivan Cove (#40439), tasmansk whisky är förövrigt en oerhört trevlig överraskning! Den rekommenderas som en lite joker i hyllan hemma.

    Sist men inte minst blev jag faktiskt förvånad över hur väl Black Grouse (#10447) smakade. Den ska jag lätt införskaffa och ha som "bjud-dryck" för de personer som gärna vill ha en Whisky, men inte riktigt förstår sig på den euforiska njutning som kan uppstå av en redigt god Single Malt. :P

    Ös på med inspiration!
    Quater Casken är kanonfin, en av mina personliga favoriter. Beträffande Cairdeas så hade FOL, friends of Laphroaig, en provning i sälen i november där just den avnjöts. Hade själv inte möjlighet att vara där dock skulle jag vilja tipsa om att 30yo Cairdeas finns att köpa på Laphroaig's webshop på http://www.laphroaig.com/shop/show_i...ds_shop.whisky för det facila priset av 500 pund


    Beträffande Black Grouse så är det nog en av de godaste blended jag smakat. Solklar bjudwhisky, eller när man bara vill ha en stärkare.

    Sist men inte minst så skulle jag vilja tipsa om Caol Ila 12yo (#377) för alla som gillar den lite "rökigare" whiskyn![/quote:11phdaco]
    Ja den Cairdeas'en har jag också fått rekommenderad. Men som sagt, 500£ är väl i saftigaste laget. Gruppköp, någon?

    Från Caol Ila har jag 'bara' smakat ur en "Exclusive Malt-serie" med portwood-finish, 23årig. Även den var också en av de absolut godaste whiskysorter jag läppjat. Kärlek vid första kastet, så att säga! Jobbigt när det finns så mycket gött.

    Men det får nog snart bli en "vanlig" Caol Ila 12yrs för att fylla min Islay-kvot....

    På den absolut närmsta inköpslistan står nu iallafall åtminstone en Black Grouse samt en Bowmore Enigma. Sen får en hoppas att tomten kommer med något gott också...

    Vilka är era favoriter, och varför?

    Btw, grym tråd!

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Whiskytråden

    Då jag gillar Bowmore skulle jag mer än gärna beställt en av dessa flaskor, men har inte riktigt råd med sån lyx just nu känner jag

    http://www.bowmore.co.uk/Maltmenedition.aspx



    Får se om tomten är snäll i år!? Annars går det bra att njuta av den 17 åriga också!


    Black Grouse måste jag köpa en & testa! Köpte Famous Grouse Gold Reserve när jag var på Famous Grouse distillery sommaren 2004 som var riktigt god!



    Lite bilder därifrån kanske kan va kul att se, fick ju såklart inte ta kort under rundvandringen vilket var synd!

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av sukke
    Jag drack en vanlig Ardbeg 10 år för ett tag sedan och tycker den är mycket
    bra lite av en personlig favorit. Hur mycket skiljer sig still young och dom andra
    mot för den vanliga? Som natt och dag?

    Nästa inköp för mig bli Laphroaig quarter cask nr 10497 som känns väldigt
    intressant efter att jag läst beskrivningen på bolagets hemsida:

    Doft Kraftfull, mycket rökig, maltig doft med tydlig fatkaraktär, inslag av kola, jod och tjärpastill.

    Smak Kraftfull, mycket rökig, smakrik whisky med tydlig fatkaraktär, inslag av lakrits, tjära och vanilj.

    Det speciella med Ardbeg TEN är att den smakar olika beroende på när den är tappad. Jag har en tappad -07 och en tappad -08. Skillnaden är som natt och dag och det sägs bero på att de äldre flaskorna innehåller mer whisky av äldre sort än den nya tian.
    -08an jag har smakar ganska likt Still Young. Har dock inte ställt de mot varandra, men ämnar ha en "inofficiell" Ardbeg-provning med några polare snart och då ska det jämföras noga.

    Vad gäller Quarter Cask så har jag två. De smakar exakt lika, dvs lika bra. En mycket prisvärd Islay-whisky, även om jag personligen föredrag Ardbeg före alla andra Islay-sorter.
    Tycker absolut du ska köpa Quarter Casken. Har nog inte hört någon som inte gillar den.

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    På den absolut närmsta inköpslistan står nu iallafall åtminstone en Black Grouse samt en Bowmore Enigma. Sen får en hoppas att tomten kommer med något gott också...

    Vilka är era favoriter, och varför?

    Btw, grym tråd!
    Enigman har jag och vill nog påstå det är den godaste av de sorter från Bowmore som jag äger.
    Har en Bowmore 12 yrs, en Bowmore Darkest, Bowmore Cask och Enigman då. Casken är inte heller dum, men de andra gillar jag inte så mycket.

    I övrigt kan jag bara instämma i att Black Grouse är den godaste Blended jag smakat. Utmärkt bjudwhisky.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg/Linköping
    Inlägg
    120

    Re: Whiskytråden

    Vilka är era favoriter, och varför?


    -Jag är lite emot dom rökiga whiskysorterna gillar mer det milda. Klassiker är ju Highland Park 18årig mild och fin ~ 400-500 kr helt okey till vardags (helg).
    Personlig favorit är annars Balvenie dubbel oak(1/dubblewood(12) ~ Finns lite olika årtal 15, 18åriga är riktigt fina bäst naturligtvis den 18 ~ 1500kr , 15åriga ngt billigare.


    /Carl

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    516

    Re: Whiskytråden

    Jag skulle nog säga att Bowmore är den stora vinnaren i längden, Enigman är riktigt fin och prisvärd.
    Speyside är heller inte fy skam.

    Annars verkar vi vara väldigt eniga tråden genom tycker jag.

    Sitter på en Ardberg Almoust There hemma, har faktiskt inte öppnat den ännu, nån som har erfarenhet av den?
    Har även en Lagavulin Destillers Edition som jag tänkte skulle bli juldrickan.

    Nåt jag måste rekommendera, vet dock inte om man kan få fatt i dem hemma på systemet eller om man måste till någon taxfree men dessa tre pack som finns, perfekta för en provrunda, har både Bowmore's och CaolIla's perfekta verkligeng.

    Sen kan jag inte hålla mig från att tipsa om SCAPA - en underbar vän!

    Jimmy
    Numer i en dieseldriven BMW med M-sport och andra goa tillbehör... men klart nyfiken på ng9-5 SportCombi

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av slippy
    Vilka är era favoriter, och varför?


    -Jag är lite emot dom rökiga whiskysorterna gillar mer det milda. Klassiker är ju Highland Park 18årig mild och fin ~ 400-500 kr helt okey till vardags (helg).
    Personlig favorit är annars Balvenie dubbel oak(1/dubblewood(12) ~ Finns lite olika årtal 15, 18åriga är riktigt fina bäst naturligtvis den 18 ~ 1500kr , 15åriga ngt billigare.


    /Carl
    Har själv aldrig provat Highland Parks 18-åring, men den vanliga 12an är ju fin. Däremot smakade jag en specialtappning när jag var i Köpenhamn för en månad sedan. Cask Strength. Riktigt riktigt god alltså. Slog den 12-åriga med hästlängder.

    Som du säger är Balvenie Double Wood en annan godsak. Har även den 10-åriga men den är inte alls så välutvecklad. Double Wood hyllas var man än läser. En fullträff för vettiga pengar.

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy2626
    Sitter på en Ardberg Almost There hemma, har faktiskt inte öppnat den ännu, nån som har erfarenhet av den?
    Jodå, har två sådana. Smakar också riktigt fint, men så är jag som sagt helsåld på Ardbeg. Något mer utvecklad än Still Young (av förklarliga skäl). Den är ju ett år äldre än Still Young.
    Kanske inget man betalar några astronomiska summor för, men den smakar utan tvekan bra.

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy2626
    Sen kan jag inte hålla mig från att tipsa om SCAPA - en underbar vän!

    Jimmy
    Scapa 14 yrs har jag också provsmakat. Tycker det är en fin inledning på en kväll, men som regel vill jag ha något med lite mer smak i senare på kvällen och då är Scapan lite för snäll.
    Men smaken är ju olika, både mellan människor, och från dag till dag.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av slippy
    Vilka är era favoriter, och varför?


    -Jag är lite emot dom rökiga whiskysorterna gillar mer det milda. Klassiker är ju Highland Park 18årig mild och fin ~ 400-500 kr helt okey till vardags (helg).
    Personlig favorit är annars Balvenie dubbel oak(1/dubblewood(12) ~ Finns lite olika årtal 15, 18åriga är riktigt fina bäst naturligtvis den 18 ~ 1500kr , 15åriga ngt billigare.


    /Carl
    Gillare du mildare whisky kan jag varmt rekommendera Auchentoshan 10yo (# 40. Lowlandwhisky som likt de flesta irlänska är destilerad 3 ggr.

    Kan även rekommendera Cardhu 12yo från speyside. Finns tyvärr inte i sverige men är du utomlands och råkar på den är den mycket prisvärd.
    http://www.whiskyguiden.se/Speyside/Cardhu.html
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #15
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Gillare du mildare whisky kan jag varmt rekommendera Auchentoshan 10yo (# 40. Lowlandwhisky som likt de flesta irlänska är destilerad 3 ggr.

    Kan även rekommendera Cardhu 12yo från speyside. Finns tyvärr inte i sverige men är du utomlands och råkar på den är den mycket prisvärd.
    http://www.whiskyguiden.se/Speyside/Cardhu.html
    Auchentoshan föll inte mig i smaken vid whiskyprovningen på Åbro bryggeri, men däremot håller jag med om Cardhu. Riktigt trevlig och lättdrucken. Flaskan jag har är så gott som tom...

  16. #16
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Whiskytråden

    Glendronach 15 years 100% sherry wood. Tillverkas inte längre, extremt svårt att få tag i. Fick fatt i en flaska från en webshop i Edinburgh, 90 £ plus frakt.

    Glendronach 12 är också mycket fin.
    Bowmore Enigma är också fin.
    Och Balvenie Double Wood.
    Och Aberlour.
    Och... Kan hålla på hur länge som helst!

    Har förresten en Cadenhead's Authentic Collection Aberlour 18 years sherry hogshead cask strenght 58%.
    Destillerad 1989, tappad juni 2008 (255 flaskor).
    Den smakar speciellt.
    All makt åt Thengil!

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Har förresten en Cadenhead's Authentic Collection Aberlour 18 years sherry hogshead cask strenght 58%.
    Destillerad 1989, tappad juni 2008 (255 flaskor).
    Den smakar speciellt.
    Polaren fick också tag i den där 18-åriga Aberlouren, men han tyckte inte den var prisvärd. Smakade inte illa, men inte värd pengarna.

    Sitter själv och funderar på några nya inköp. Har på sista tiden köpt väldigt många Islay och fler ligger på kö, men jag känner att lite omväxling vore trevligt. Är inte så förtjust i sherrysmaken, varför ganska många faller bort.
    Köpte en Dalwhinnie 15 yrs för en tid sedan och den är väldigt trevlig och lättdrucken. Dock skulle jag önska något med lite mer smak i och har då fått lite olika förslag. Listar de här under och hoppas att ni har lite input gällande dessa flaskor:

    • The Glenlivet Nàdurra 16 yrs cask
      Bushmills Malt 16 yrs
      Benriach Curiositas 10 yrs
      Redbreast Pure Put Still
      Glen Moray 16 yrs



    Har själv provsmakat Glenlivetwhiskyn tidigare och tyckte den var riktigt spännande. Att det är en cask gör inte saken sämre med tanke på att den då lättare kan spädas till önskad smak beroende på humör och tillfälle. Dessutom räcker den ju längre då.
    Däremot är det inte lika spännande att köpa en whisky som man redan smakat, även om man vet vad man får.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: Whiskytråden

    Stoffe här är min samling de bästa flaskorna finns dock i ett annat skåp detta är mer min vardags dricka, raderna bakom är blandat med rhum å lite annat bla dyr å härlig vodka





    sånästa gång du är uppe i Storstaden så är du mer än welcome på en glas eller två eller flera.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Benriach Curiositas 10 yrs
    Den kan jag faktiskt rekommendera. Trevlig smak, prisvärd och en fullgod mittimellanwhisky. Eller ja, det är absolut inget fel på den, men jag trillar inte av stolen utav dess smak. Ändock tummenupp!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Whiskytråden

    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Stoffe här är min samling de bästa flaskorna finns dock i ett annat skåp detta är mer min vardags dricka, raderna bakom är blandat med rhum å lite annat bla dyr å härlig vodka





    sånästa gång du är uppe i Storstaden så är du mer än welcome på en glas eller två eller flera.
    Vad ska du ha för din flaska Cairdeas?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •